TFT01_3.2 Touchscreen

Beste

Ik heb hier al een heel tijdje een touchscreen liggen dat ik op ebay ooit is heb gekocht en nu ik wat meer tijd heb ben ik bezig met deze aan te sturen via een µC (momenteel de PIC18F25K50). Het touchscreen werkt met de SSD1289 chip (datasheet) Je kan deze chip instellen voor verschillende communicaties 18bit, 16bit, 9bit, 8bit dit doe je met de PS[0...3] pinnen. maar op het bordje komen deze pinnen niet naar buiten dus ik weet niet in welke mode hij is ingesteld. Ik heb al aan het zoeken geweest op het internet maar is weinig informatie van te vinden en als je informatie vind spreken deze elkaar tegen.

Op deze pagina had ik dit gevonden:

it’s a support 16bit data interface , easy to drive by many MCU like STM32 ,AVR and 8051 etc.

Hieruit zou ik afleiden dat het op 16bit werkt en dat ik dan de datalijnen [D0....D7] en [D8...D15] moet aansluiten. Maar een beetje verder op de pagina staat er ergens een link voor dit bordje hier staat ook het schema beschikbaar van het bordje maar als ik het schema bekijk zijn hier enkel de datalijnen [D8...D15] aangesloten.

Heeft er iemand een idee welke datalijnen ik nu juist moet gebruiken ik vind het maar verwarrend zo...

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Touchscreen en chip hebben niets met elkaar te maken. (touchscreen is zo te zien een 4 draads resistive screen)
Wil je de aansluitingen van het touch screen of het TFT display weten?
(hoe/in welke mode het TFT display opstart hangt af van wat geselecteerd is met de pinnen [PS3:0] van de SSD1289)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry voor de verwarring ik bedoel inderdaad het TFT display ik noem dit altijd in het geheel touchscreen :p Ik ga me eerst focussen op het TFT display en dan op touchscreen.

(hoe/in welke mode het TFT display opstart hangt af van wat geselecteerd is met de pinnen [PS3:0] van de SSD1289)

Dat had ik ook al opgemerkt maar het probleem is dat deze pinnen niet naar buiten zijn gebracht en ik dus ook niet weet hoe deze zijn aangesloten. Dus ik weet niet welke mode hij zit. (hoe kan ik hier achter komen? iemand al ervaring met dit display?)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Het display heeft alleen aansluiting voor 8 bits databus en voor SPI, dus een daarvan zou het moeten zijn.
Moet vrij simpel te testen zijn door met beide er wat naar toe te sturen (met SPI en 8 bits)...

Zie net dat er toch 16 bit5s databus aan zit... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 28 juni 2015 16:12:16 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben even niet mee denk ik als ik kijk naar de connector van het display zijn er datalijnen van D0 t.e.m D15 dus dit display heeft toch een mogelijkheid om te werken met 16bit databus of niet? Op de connector is niets te zien van SPI voor het display wel voor de tochtsensor en voor SD card

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

In je Ebay link staat 16-bit RGB565 formaat.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Als alleen 16 bits wordt ondersteund, wordt het lastig met een 18F25k50... (display alleen heeft dan al 20 pinnen nodig)
(PIC24 met 16 bits parallelpoort is dan handiger)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 28 juni 2015 17:00:14 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In je Ebay link staat 16-bit RGB565 formaat.

Ik moet precies is een grote bril gaan kopen had ik niet zien staan :D

Als alleen 16 bits wordt ondersteund, wordt het lastig met een 18F25k50... (display alleen heeft dan al 20 pinnen nodig)
(PIC24 met 16 bits parallelpoort is dan handiger)

Ik heb nu de PIC16F877A er ingestoken deze had ik nog liggen. Gaat misschien wel traag gaan maar als ik al iets krijg op het TFT display ben ik al heel blij :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Ik heb ook ooit zo een display gekoppeld aan een AtMega332. Display is inderdaad 16 bit parallel. Touch gaat soms analoog en soms via SPI afhankelijk van het model dat je hebt.

Het is wel tamelijk bewerkelijk om alles aan de gang te krijgen. Het display heeft nogal wat registers die ingesteld moeten worden, en daarna moet je de data pixel voor pixel aansturen, en dus ook zelf je letters maken als je tekst wilt laten zien.

Maar uiteindelijk geeft het best wel een goed resultaat en is ook nog redelijk snel. Wel leuk om dat uit te vogelen. Ik was ooit begonnen met een C-sources die ik kon downloaden van de leverancier.

Ik heb het helaas nog niet werkend gekregen. Maar ik denk dat het het beste is om een printje hiervoor te maken want als 1 van de datalijnen slecht contact maakt met mijn breadboard (via kabeltjes met plugjes) krijg ik geen fatsoenlijke communicatie op gezet. Nu was het plan om een 32-bit µC te nemen van Microchip.

Ook dacht ik om een flash geheugen van 4MB er bij op te zetten. Dan zou ik volgens mijn telling 20 volledige beelden van 256k kleurendiepte kunnen opslagen. Ik ben hier zo aan gekomen: TFT display is 320 X 240 dus 76 800 pixels --> 256k kleurendiepte is 18bit's --> 76 800 *18 = 1 382 400 bits --> /8 = 172 800 bytes --> /1024 = 168,75KB per afbeelding --> x20 = 3 375KB --> /1024 = 3.3MB een beetje reserve is een geheugen van 4MB. Nu had ik even op Farnell aan het zoeken geweest en toen kwam ik dit geheugen tegen lijk mij wel goed (andere meningen?)

Nu ben ik aangekomen aan de keuze van de µC. Dit zal als eerder gezegd een 32 bit van Microchip worden (denk dat dit het beste is of niet?) Nu zal ik wel redelijk wat IO nodig hebben want ik heb het parallel gebeuren van het Flash geheugen maar ook het parallel gebeuren van het TFT display (16 bits). Hier ergens in dit topic had Arco al ergens is aangeraden om een µC te kiezen met een parallelpoort omdat dit handiger zou zijn. Dus ik zou minstens een parallelpoort moeten hebben van 16 bits en als ik de application note goed heb gelezen zou ik een µC moeten hebben met een EPMP in plaats van een gewone PMP (8 bits). Zowel het TFT display als het flahs geheugen maakt gebruik van een 16 bits data bus mag ik deze dan ook op dezelfde poorten hangen (enkel de datalijnen)? (volgens mij wel maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie). De adreslijnen mogen denk ik dan wel op een gewone IO pin hangen?

Als ik ergens verkeert zit laat het maar weten :p

Wat is er trouwens met de Microchip chip selector gebeurt er zijn enkele parameters verdwenen zoals de parameter voor de parallelpoort en RTC zijn weg en misschien nog meer (niet opgelet). Ik heb de radio button van show all specs aangevinkt.

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Ik heb is wat aan het zoeken geweest en nu kwam ik op de PIC32MX795F512L terecht.

- Deze heeft een PMP16 poort
- 512Kb flash
- 128Kb RAM
- 8 DMA channels
- Hardware RTCC
- Diverse communicatie mogelijkheden Ethernet,USB,SPI,I²C,UART,CAN
- ...

Wat denken jullie van deze controller? Nu is het projectje een klein beetje veranderd. Nu ben ik van plan om een klein test bordje te maken. Maar dit opgebouwd rond het display. Zo heb ik ook nog wat voor als ik bv software voor Ethernet begin te schrijven.

Ik had nog een klein vraagje. Deze controller heeft dus een 16 bits parallel poort. Ook heeft de PMP16 16 adreslijnen maar nu heeft het flash geheugen dat ik gekozen heb (zie bovenstaande post) 18 adreslijnen. Is het dan verstandig om 16 adreslijnen op de PMP16 te hangen en 2 lijnen op een gewone GPIO pin? Of is het beter om alle adreslijnen op een gewone GPIO te hangen?

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Er zijn ook complete boardjes met pic18/24/dspic/pic32 voor maar $99.00...
http://www.mikroe.com/mikromedia/pic24ep/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja maar het is toch zo plezant om het zelf te maken :p

Wat denk je van bovenstaande post dan?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

't Is wel een stuk plezanter werken met een 8 bits display, of eentje met SPI... ;) (in ieder geval een met een courante controller)
Ikzelf zou niet aan zo'n display beginnen...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 10 juli 2015 22:04:07 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk je dat het display niet goed gaat werken of wil je misschien voor hebben dat er van deze controller bijna geen libbary's zijn?

Deze controller ondersteunde 8-bit maar ze hebben de mode select pinnen niet naar buiten gebracht helaas.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Ik zou er niet veel tijd in gaan steken. (ook door het ontbreken van libraries onder meer)
Een fatsoenlijk display heb je al voor 10 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals? ook met touchscreen?

Ik heb in der tijd gewoon op ebay gezocht naar tochscreen ik wou toen een goedkoop schermpje zodat als ik iets mis deed dat ik niet veel geld kwijt was :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo een display heeft heel veel data nodig. 76000 pixels met 2 bytes per pixel voor een enkel plaatje. Als je zoveel data door een isp wilt gaan duwen dan heb je al heel hoge bitrates nodig. Kan wel met een ARM op 900 MHz maar een klein controllertje zoals AVR of PIC gaat dat nooit halen met redelijke snelheden. Met een 16-bit parallel aansluiting kun je al veel hogere snelheden halen.

PS, Deze controller heeft een paar leuke trucs. Je kunt dmv commando's een willekeurige rechthoek aanwijzen, en vervolgens de kleur kode op de 16-bit bus schrijven en vervolgens op hoge snelheid het hele rechthoek vullen door per pixel een klokpuls te geven.

@Arco
Dat is wel een leuk schermpje misschien maar voor mij zou die direct afvallen door de connector. Een 40 pin zif connector met 0.5 mm pitch is alleen interessant als je series gaat bouwen en professionele prints hebt. Het display uit de startpost is voor de hobby veel beter geschikt.

@Bramvr
Zo een project als dit zou ik ook nooit op een breadboard opbouwen. Dan zit je de hele tijd met verbindingen die niet erg betrouwbaar zijn, dus die kan je beter solderen op een protoboard.

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 11 juli 2015 13:08:07 (13%)

Arco

Special Member

Is er ook in 'grovere' uitvoering... :) http://www.buydisplay.com/default/240x320-touch-screen-3-2-inch-tft-lc…
Datarates zijn niet zo'n probleem, omdat het meestal gaat om stilstaande plaatjes, je hoeft geen 30 fps te halen...
Ik gebruik meestal SPI, is goed te doen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco.

Dat is dan wel een hele mooie, goed gevonden :)

Ik heb deze nacht :D dat schermpje gekocht van 9 dollar. Nu wachten tot dat het is binnen gekomen.

Zo een project als dit zou ik ook nooit op een breadboard opbouwen. Dan zit je de hele tijd met verbindingen die niet erg betrouwbaar zijn, dus die kan je beter solderen op een protoboard.

Dat had ik ook al ondervonden met het display dat ik nu al had maar ik ben van plan om nu een printje te maken voor het display dat ik heb gekocht.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!