Solid State relais doet raar

Ik heb mijn huishoudelijke installatie voorzien van een Dominica systeem. Alles werkt goed, alleen lijk ik wat problemen te hebben met mijn in elkaar geknutseld brouwsel:

Omdat ik 3 digitale uitgangen te kort kwam bij lijn domotica heb ik mijn analoge uitgang omgetoverd naar digitale uitgang, dit door de analoge uitgang 0-10volt een relais te Laten schakelen van 3-32 VDC. Als ik de relais laar schakelen door de Dominica, werkt deze en brand er ook een lampje op.
Hang ik nu een lamp aan de relaiscontacten om te schakelen, dan gaat mijn lamp gewoon branden. Het rare is dat als ik meet op mijn lampdraden met de voltmeter, ik bij geschakeld 241 Volt heb (spanning in lijn bord), is de relais niet geschakeld dan meet ik 222 Volt op mijn lampdraden. Het lijkt dus dat hij niet geschakeld toch nog door laat. De lamp brand echter wanneer hij niet geschakeld is niet flauw ofzo, terwijl ik zou denken dat een lamp bij 220 volt toch nog kan branden... Iemand hier een verklaring voor of iets dat ik over het hoofd heb gezien? Gebruikte relais is een Fotek SSR-10DA, solid state type relais. Aansluitingen zijn zeker juist : + : de 10V van de analoge uitgang van mijn Dominica module, -: 0Volt, en te schakelen draad op het schakelcontact.

Arco

Special Member

Als de lamp uit is, kun je er geen 220v over meten, da's onmogelijk. (behalve als de lamp kapot is dan... ;) )
Als je zonder lamp (dus 'kaal') meet op de draden zou het kunnen, omdat de boel dan zweeft. (meter is heel hoogohmig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De omschrijving zal niet geheel juist zijn maar met een SSR kun je spanning meten zonder dat die geleid.
Dat komt door de lekstroom van die SSR, volgens de datasheet is dat max 6mA.

Een 50A SSR is nu wel niet ideaal voor een 100W lamp of zo'n 500mA.

LDmicro user.
Sine

Moderator

De meter is hoogohmig, en die SSR's lekken altijd iets. ( al dan niet door de ingebouwde snubber )

Dus als je er bijvoorbeeld een led lampje van een paar watt aan knoopt zal die nooit uit gaan.

Lambiek

Special Member

Probeer eens een pull down weerstand van bijv. 10K over je analoge uitgang te zetten, als die uitgang niet goed 0 wordt kan het zijn dat de boel blijft branden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Grote SSR's hebben meestal een vrij substantiële lekstroom. Ik heb wel eens een audioversterker willen schakelen met een Crydom 25A SSR, maar de versterker bleef gewoon half aan staan en zacht geluid geven. Er zit nu een ouderwets relais in.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
rbeckers

Overleden

Waarom is er gekozen voor een SSR?
Een "gewoon" relais heeft, behalve als er heel vaak geschakeld wordt, meer voordelen.

Omdat mijn analoge uitgang maximum 20 mA kan schakelen. En op het eerste zicht was er geen klassieke relais die kan schakelen op 10 volt die minder dan 20 mA trekt. Deze heeft slechts 7 mA nodig.

Op 2 juli 2015 13:30:30 schreef Sine:
De meter is hoogohmig, en die SSR's lekken altijd iets. ( al dan niet door de ingebouwde snubber )

Dus als je er bijvoorbeeld een led lampje van een paar watt aan knoopt zal die nooit uit gaan.

Ik had er nu een lamp aanhangen van 5,5 watt, deze bleef niet branden als ik ze uit deed. De reden dat ik hier ben achter gekomen was dat ik op dezelfde manier ook stopcontacten ga schakelen in mijn huis. Toen ik dit teste merkte ik dat als mijn stopcontact geschakeld was, de oplader van mijn Bluetooth luidspreker werkte, schakelde ik het stopcontact uit, merkte ik echter op dat het oplaad-lampje van mijn Bluetooth luidspreker uitging, en na 3 seconden uit ging dit terug heel eventjes aan en zo ging het verder... Vandaar dat ik ben gaan meten en hierop uitkwam. Veronderstel dat dit toch niet oké kan zijn voor de toestellen in die stopcontacten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 juli 2015 19:27:01 (75%)

rbeckers

Overleden

20mA bij 10V is niet veel.
Behalve een extra voeding zou een latch relais misschien kunnen.
Of een gevoelig relais.

Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2015 12:29:18 schreef D2ThaV:
Omdat mijn analoge uitgang maximum 20 mA kan schakelen. En op het eerste zicht was er geen klassieke relais die kan schakelen op 10 volt die minder dan 20 mA trekt. Deze heeft slechts 7 mA nodig.

Dan zet je er een transistor achter die je relais schakelt.
Met bijv. een BC517 of een BC547 moet dat goed gaan.

Of als je meerdere relais hebt kan je ook een ULN2803 pakken.

Met een solidstate relais heb je gewoon het probleem dat je een minimale belasting moet hebben wil het goed werken. Het een en ander hangt wel van het gebruikte type af natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien mogelijk om hier een schema of uitleg van te geven? Heb ooit wel eens iets gezien van transistoren maar dat was gewoon een pure theoretische werking ervan.
Ik heb dus een domotica module van Loxone met een analoge uitgang van 0-10 V DC en een maximum stroom van 20 mA. Relais heb ik ook nog wel liggen, Omron relais van 24V DC van de MY serie. Hoe zou ik dit dan praktisch moeten aanpakken? Heb zon 5 relais die ik zou willen schakelen met de analoge uitgangen, dus dat ULN-type dat je opnoemt kan misschien wel van pas komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 juli 2015 19:26:29 (30%)

Zoek even de datasheet van die ULN2803 op, daar staan gewoon schema's in. Je geeft het ding gewoon voeding (ground en 24V), en dan heeft hij 8 ingangen en 8 uitgangen; een compleet schema is een beetje kansloos, omdat het zo triviaal is. Wel even de ground van de 24V voeding verbinden met de ground van die analoge uitgangen, als dat nu nog niet zo is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

is digitale uitgang niet makkelijker? is gewoon aan/uit..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld hoe je bijv. acht relais kan sturen met een UNL2803. Op het schema klikken voor groter.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20d2thav.jpg
Er staat een spanningsdeler achter de analoge uitgang van de module om het niveau naar 5VDC te brengen voor de ULN, in de datasheet staat dat het ingangsniveau tussen de 3.3 en 5VDC moet liggen. Dus vandaar de weerstanden. De spanning bij V2 hangt af van de spanning die je relaisspoel moet hebben, dus als je 24VDC relais gebruikt moet de spanning op V2 ook 24VDC zijn.

Over de spoelen van de relais hoeven geen vrijloop diodes, die zitten al in de ULN.

Op 4 juli 2015 01:33:30 schreef mel:
is digitale uitgang niet makkelijker? is gewoon aan/uit..

Dat is het probleem, hij heeft geen digitaal meer maar wel analoog.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Softwarematig kan ik dit eventueel wel zo programmeren dat mijn analoge uitgang bij hoog 5V is ipv 10V, dan kan het dus zonder de spanningsdelers? Heb ik dan nog een vrijloopdiode extra nodig?

Verkeerd gelezen, vrijloopdiodes dus niet nodig... als ik het goed zie gaat klem 9 en 10 de voedingsspanning van de ULN zelf zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 23 juli 2015 19:26:10 (72%)

De uln heeft geen voedingsspanning nodig, wel de verbruikers die erop aangesloten liggen.
Pin 9 is de gnd en bij gescheiden voedingsspanningen heeft de ingang de GND nodig.
De 10 zijn al de vrijloopdioden die naar de + gaan.

Maar opgelet, met die ULN schakel je naar de GND terwijl er standaard naar de + (relais aan de GND) geschakeld wordt.

Als je nog ergens een ULN2004 kunt vinden mag je die rechtstreeks met 10V aansturen.

LDmicro user.

Ik heb sinds vandaag de ULN2803 in huis. Maar het volgende 'probleem' waar ik mee zit; hoe maak je op die beentjes de draadjes vast? Ben nu aan het proberen om deze te solderen maar lukt echt heel slecht heb ik de indruk. Zijn hier betere of makkelijkere manieren voor?

Zoiets doe je toch niet tenzij het om een experiment gaat.

Plaats die op een stukje gaatjesprint met aan beide zijden een printconnector.

LDmicro user.

Je kunt zoiets beter op een experimenteerprint maken. Dat zijn printplaten waar al baantjes op zitten, er zijn verschillende patronen mogelijk, hier drie voorbeelden:

Wel koperen draadjes gebruiken, dat soldeert het makkelijkst. Zorg ervoor dat je geen copper clad aluminium hebt, dat is aluminium met een laagje koper. Dit ziet er namelijk op het eerste gezicht uit als koper.

rbeckers

Overleden

Goede bout met de juiste punt, soldeer, temperatuur en techniek.

Lambiek

Special Member

Op 23 juli 2015 13:14:00 schreef D2ThaV:
hoe maak je op die beentjes de draadjes vast? Ben nu aan het proberen om deze te solderen maar lukt echt heel slecht heb ik de indruk. Zijn hier betere of makkelijkere manieren voor?

Gebruik een ic voet en experimenteer print, zoals eerder gepost hier. Dan hoef je ook niet te knoeien met draadjes aan de pinnen van het ic.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Let op met MY2, kijk even goed in de specs wat deze mag schakelen.
De meest gangbare zijn maar 5A ac1, dus max 5A bij een ohmse belasting.

Zou hier geen stopcontact mee schakelen.
Zie bijgevoegde datasheet.

http://www.farnell.com/datasheets/37045.pdf