uitgangsimpedantie LTC6946

rbeckers

Overleden

Bowick schreef en rekende bewust complex.
De uitgangsimpedantie van dat IC is complex. (Hint 4)

bowick lezen is prima.

Hint5: vergeet voorlopig 'leuk''/

Hint6: Begin niet te moeilijk.

Hinr7: Zo niet redenneren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 juli 2015 12:22:31 schreef otto272:
De PLL moet minstens een sweep kunnen maken van 860MHz to 1660MHz.

Dat kan in elk geval niet. De VCO gaat maar ruim 1:1,5.

Je zult dus altijd een keer moeten schakelen.

Voor de aanpassing zou ik me gewoon aan het datablad houden.

Kies de bovenste regel, en voor het frequentiegebied van 1500 tot 1660 MHz hoop je er gewoon het beste van.
De aanpassing is sowieso niet slecht genoeg om je zorgen te maken.

Wat wil je met dit signaal gaan doen? Voor een grasgroene beginner zijn dit misschien wat hoge frequenties.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

"Je zult dus altijd een keer moeten schakelen."

Klopt, maar dat is hopelijk geen probleem. In principe hoeft de sweep niet al te snel (max ongeveer 200 punten met een frequentie van 50Hz of zo).

"gewoon aan het datablad houden."

Ja inderdaad. Ik zal met mijn vers opgedane kennis uit het hoofdstuk dat ik nu lees het een en ander nog even na rekenen. Misschien dat er een mooie middenweg is voor de waardes van die L en C.

"Wat wil je met dit signaal gaan doen?"

Ik wil het gaan gebruiken als LO voor een mixer (welke module hierna komt). Uiteindelijk is het plan een superheterodyne spectrum analyzer te bouwen met een frequentiebereik van enkele kHz-en tot 800MHz. Het is een langetermijnproject en inderdaad wat hoog gegrepen, maar aan het einde van het verhaal zal ik er echt niet dommer van zijn geworden.

De module voor de LO generatie (dus met de PLL) word een pcb met daarop een dedicated MCU voor het genereren van de sweep 'data'. Via de UART wordt dan door een andere MCU in het systeem de gewenste sweep-parameters doorgegeven.

De spectrum analyzer wil ik opzetten met een eerste IF op 869MHz en een tweede op 10,7MHz. Door de LO's ook te gebruiken voor een tweede set mixers en met een oscillator (geconstrueerd met het zelfde filter als dat voor de 10,7MHz gebruikt word) kan er redelijk eenvoudig een tracking generator worden gemaakt. Dat lijkt mij ontzettend leuk.

Sinds een tijdje heb ik een leuke bijbaan waar ik de netwerk en spectrum analyzers kan gebruiken. De ontwikkeling doe ik echter thuis.

rbeckers

Overleden

Dat is erg lastig.

Daar zou ik nooit mee beginnen.
Als je een SA wilt bouwen, google eerst.
Maar een SA ontwerpen...

Begin met een counter, Colpitts VCO e.d..

Edit:
Al 2 ontwerpfouten: 896MHz en spurious.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 5 juli 2015 17:22:02 (13%)

Ik ga kijken hoe ver ik kom.

Al 2 ontwerpfouten: 896MHz en spurious.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, als het goed ik zou ik op deze manier geen last moeten hebben van spurious signalen, ik mix immers alles naar 869MHz met een F-LO die groter is dan de IF, deze start op 869MHz en stopt bij 1669MHz (ik zat er een beetje naast bij mijn eerste posts).

rbeckers

Overleden

1669MHz / 869MHz = 1,92 zie post van FET.
Welke frequenties zitten in je 1e LO?

1669MHz / 869MHz = 1,92 zie post van FET.

Dat valt op te lossen door tijdens de sweep een keer 'om te schakelen' zoals FET dat zegt. Dat moet te doen zijn, maar het fijne ervan ga ik uitzoeken wanneer ik aan het programma ga werken.

In de LO zit in ieder geval de derde harmonische, en wellicht ook nog wat van de tweede, maar het mixproduct daarvan valt dus in het ergste geval net buiten de IF. Van de derde harmonische ga ik al helemaal geen last hebben.

rbeckers

Overleden

Om je een idee te geven:

De VCO van S53MV. 2,4 tot 4,2GHz. Haalt ongeveer 15dBm.

rbeckers

Overleden

4 jaar geleden kwam mijn neef met hetzelfde LTC IC.
Na overleg en wat berekeningen is gekozen voor deze VCO.

Tsja.. Zoiets is het overwegen waard. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld de Hittite HMC701LP6CE (een PLL met ingebouwde sweeper zonder VCO), alleen jammer dat het ding (de pll) overal > 20 dollar kost.

Ik denk wel dat ik toch bij de PLL blijf die ik nu in gedachte heb. Voorlopig ben ik niet zo geïnteresseerd in specs als phase noise e.d. Ik wil gewoon dat het ding werkt en bruikbaar is uiteindelijk.
Bovendien vind ik de werking van een PLL erg interessant en lijkt me dit project heel leerzaam.

En het heeft ook voordelen om de frequentie van de LO exact te kunnen bepalen. Dan kan ik steeds de volgende cyclus doorlopen:
PLL instellen; Wachten tot PLL is gestabiliseerd; Uitgangssignaal samplen; enzovoorts.

En dan weet ik ook al direct welke frequentie er word gesampled en hoef ik niet ook nog een frequency counter te implementeren. Ook parameters als center frequency en freq span kan ik dan eenvoudig instellen zonder afhankelijk te hoeven zijn van een goede sweep generator en de lineariteit van de VCO.

rbeckers

Overleden

Dat zou ik niet doen.
Een 20 bit DA die de S53MV VCO stuurt is voor een SA eenvoudiger.

Dat is een beetje tegenstrijdig. Als het doel een SA is, dan is de LTC minder geschikt. Als je een PLL wilt dan kijk eens naar een HCT4046A of HCT7046A.

Exact? Met een PLL?

counter, sweep generator implementeer je in een MCU.

Voor je begint te spelen met VCO's, kan het misschien interessant zijn om een SA op te zetten. Op die manier je toch al een beetje troubleshooten. Vroeger kon dat met een analoog tv-tuner blik, maar die zijn haast compleet verdwenen. In onze moderne samenleving is de standaard nu een USB DVB-T stick, meestal een combinatie van de RTL2832U + RA820 IC's. Die hebben een bereik van 50MHz-850MHz, en er is meer dan voldoende software voorhanden.

rbeckers

Overleden

Een oude TV tuner was eigenlijk een betere SA dan zo'n USB stick,
Maar toch wel handig.

Volgens mij zijn er nog diverse handelaren die dergelijke TV tuner blikjes verkopen, van Dijken, HF Electronics Haarlem zijn zo een paar namen die me te binnen schiten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik trouwens de impedanties (voor elke frequentie) van die VCO en de opgegeven waarden voor de LC-filters in een simulator1 prop, zie ik de aanpassing niet beter worden. Niet slechter ook, trouwens: geen van beide netwerkjes heeft noemenswaardige invloed op de aanpassing.

Nu is 8 GHz natuurlijk een frequentie waarbij een hoge impedantie na een paar millimeter printspoor veranderd is in een lage en andersom, en een spoel in een condensator en andersom.
De L en C zullen zelf ook niet oneindig klein zijn. Worden hier soms bepaalde onderdelen (fabricaat, uitvoering, maat) bedoeld, waarbij ook van hun parasitaire eigenschappen gebruik wordt gemaakt?
Welke GHz-enthousiast komt dit bekend voor?

1Gewoon in een Excel-blad o.i.d. gaat ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Componentformaat 0603 of kleiner.

http://www.vishay.com/docs/53014/ch.pdf

FET, zie o.a. blz 5 ;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ehmmmm.. voor de spoelen en condensatoren zijn de vervangschema's hetzelfde, neem ik aan? Alleen met andere waarden. :) ;)

Serieus, die weerstandjes gaan qua ohmsigheid nog best hoog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

En ze zijn klein.
L's, C's, filters en trafo's worden vaak als figuren uitgevoerd en geëtst in de koperlaag van een PCB.

Ach.. Ik ben overtuigd, ik ga voor een VCO. Ik ga mij even heel goed in lezen en eens zien of het mij lukt een VCO voor de frequentieband te ontwerpen waarin ik hem nodig heb.

@ otto272,

Als je een serieuze spectrum analyzer wil maken dan is dit ic niet geschikt.
Het ic is meer bedoeld voor Wi-Fi 5GHz tenzij je resolutie lees MF bandbreedte niet smal hoeft te zijn.

Je spreek dan van een panorama ontvanger.
Maar als je voor het leer proces snel uit de start blokken wil kan je een poging wagen.

Nu is de analyzer van S53MV al wel aan de bejaarde kant en ben ik met je eens dat er veel keuze is een VLSI blokjes die je mits een beetje op elkaar aangepast direct kan gebruiken.

Je printje is het aller belangrijkste component in de HF microgolf techniek en is eigenlijk niet bruikbaar dus besteedt hier de meeste aandacht aan.

Het complex rekenen gaat het snelst met de roadmap van heer smith.
En daar waar kan neem een 3dB dempertje op tussen trapjes het is een illusie te veronderstellen dat op deze frequenties je componenten kan vertrouwen SMD of geen SMD.

Probeer je ontwerp zo in te richten dat je van parasitaire eigenschappen welke de componenten bezit gebruik maakt en niet gaat compenseren dit betekend vaak weer nieuwe componenten erbij dus weer ongewenste invloeden!!
Succes

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Een site met veel constructiefoto's en links: http://www.qsl.net/n9zia/spec/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nuttige info daar, bedankt. Ik heb gister geleerd om te gaan met Smith Charts en ik kan mij voorstellen dat ze inderdaad erg handig kunnen zijn.

Dat is een leuke pagina inderdaad Henry, ik had hem wel eens doorgelezen. Maar nu ik er weer naar keek bedacht ik mij dat ik gewoon die VCO moet gaan gebruiken (V585ME48) ik vond er hier een te koop voor een schappelijke prijs.

En dan met dit SAW filter en dus een IF op 930MHz. Bandbreedte van de SA kan dan 900MHZ worden.

De SA moet over een half jaar helemaal af zijn dus ik moet nu gewoon keuzes maken eigenlijk. Tussendoor of later kan ik dan meer energie en tijd stoppen in bijvoorbeeld het ontwerp van een VCO.

Een beetje offtopic, maar wat vinden jullie van dit soort dingen? Ik wil sma end launchers gebruiken en dan zal er dus een cm oid aan baan ongeshield naar buiten moeten komen. Ik kan niet inschatten of dit nu kan of niet. De losse PCB's komen denk ik in een aluminium 19" doos van 1U hoog.

Hi otto272,

Die afscherm bakjes ken ik niet ik denk dat is voor consumenten elektronica settopbox modems en dergelijke maar hoeft niet verkeert te zijn.

Ik gebruik maxwell voor de EM simulatie die sma end launchers gebruik ik wel gaat prima.

De vco ken ik wel deze gebruik ik ook diverse modellen.
Is dat SAW filter niet te smal?

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Om weer even terug te komen po dit onderwerp: Ik heb de printjes gister binnen gekregen en heb er vandaag direct een bestukt. Ik moet even wat SMA naar BNC verloopstukjes bestellen zodat ik de module kan testen. Tijdens het bestukken kwam ik er achter dat ik de HMC434 (RF deler) vergeten ben te bestellen en die had ik zo'n beetje nodig om de module thuis te kunnen testen, nu zal ik tot maandag moeten wachten :(.

Het schema:
https://www.dropbox.com/s/w2dq78psnqopo9d/VCO_Module.pdf?dl=0

En de pcb:
http://s11.postimg.org/wjwmlvqun/2015_08_15_02_56_38.jpg

Verder zijn de printjes van de mixer-module, 1ste IF_filter en het 1050MHz lowpassfilter voor aan de ingang ook al onderweg vanuit China.