borstelloze wasmachine motor kapot? (Siemens)

Mijn ongeveer 5 jaar oude Siemens S16-44 (VarioPerfect ) is tijdens het wassen uitgevallen en gaf de foutmelding F57, wat volgens het boekje duidt op: "F57: Tacho fout’ trommel kan niet draaien"

Als ik de trommel draai gaat hij inderdaad vrij stroef. Dus heb ik de motor los gesleuteld en dan die draait hij ook stroef. Haal ik echter het stekkertje uit de motor dan draait de motor gewoon soepel.
Zo gauw ik de 3 motoraansluitingen verbindt met een stukje metaal gaat hij stroef lopen en zie ik vonkjes dus ik denk dat hij dan energie/magnetisme opbouwt?

Ik heb de 3 pinnetjes doorgemeten tov elkaar en meet overal ongeveer 6 Ohm, dus de spoelen lijken mij goed. Alles ziet er ook nog goed uit en ruikt niet verbrandt. Tov aarde meet ik oneindig.

Nu is de vraag, is de motor goed of niet? Normaal als de wasmachine uit stond kon je gewoon de trommel soepel ronddraaien. Nu gaat hij dus stroef maar ligt dat aan de motor of de aansturing?

Of is de tachogenerator zelf stuk. Weet iemand waar ik deze kan vinden in een Siemens want hij zit dus niet op de motor zelf?

Het is dezelfde motor als in dit topic wordt behandeld:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/115889/1?query=motor+2+fasen&…

Heb je de brug van de besturing door gemeten?
Het klinkt mij er naar dat je brug of zijn fets/igbt's heeft verloren of ze constant verkeerd aanstuurt.
Heb je bij de controller gemeten hoe het bij je brug eruit ziet?

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Zoals je weet, is het een borstelloze motor. Dat betekent dat de sturing een sinusvormige stuurspanning moet kunnen aanleggen op de drie aansluitdraden. Daartoe zitten er 6 schakelelementen (mosfets, of IGBTs) op de stuurprint. Als die kapot gaan, dan worden ze meestal "kortsluiting". Dat zou precies in het gedrag resulteren wat jij waarneemt: Zodra de motor op de print is aangesloten draait ie stroef!

Ik verwacht dat de zes (of: minstens twee) van de IGBTs op je stuurprint kapot zijn. Zoek die print eens op, maak een foto. Ik heb zo'n ding nog nooit in het echt gezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ben idd bang dat je motordriver overleden is. dat grote ic op dat koelprofiel regelt de motor. als deze stuk is meet er 1 van de motoraansluitingen op dat ic door met de dc voeding van het ic. normaal mag dit niet doormeten, hooguit enkele Mohms en dan nog liefst dezelfde waarde voor alle motoraansluitingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor jullie reacties ik ga even kijken of ik de print eruit kan halen.

Met jouw aanwijzingen ga ik mee de andere dat je motordriver overleden is .

Bij een collega ging deze ook maar joeg ook nog ff de automaat eruit .

Bij zijn printplaat was overigens niks te zien !!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Shiptronic

Overleden

Je kan ook bij de motor de print doormeten, als je de steker er toch al af hebt. Meet tussen de 3 draden de weerstand dat zou 3x heel hoog tot oneidig moeten meten als je daar ook 6Ω meet is er iets aan de hand ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gebeurt vaker dat het IC door overbelasting ( of in sommige gevallen IGBTs) defect raken. Syntoom klopt en meestal op de motorstekker meten aan printzijde. Onderling moet het rond de 4K Ohm meten. Is er tussen 2 VD 3 aansluitingen een andere waarde?? IC/ IGBTs aan stront. Dit komt door overbelasting.

print eruit gehaald en er zijn inderdaad diverse componenten uitgefikt.
Ik ga even een foto's maken en misschien kunnen jullie zien of er nog iets te redden (vervangen) is want het ziet er niet goed uit.
tot zover bedankt!

zo te zien zijn er 3 dingen weggefikt.
Een R050 F X4808 (weerstand?)
en aan de zijkant 2 verbindingen? Is dat een soort smeltdraad ofzo?

Ben bang dat het erg lastig wordt om te solderen maar misschien zien jullie beter of er iets mee gedaan kan worden. Een nieuwe print kost 130 euro

Die 3 doorgebrande dingen zijn weerstanden om de fasestromen mee te meten; dat is zeer waarschijnlijk het gevolg van een defect in de powerstage zelf.

Zo te zien is de powerstage een enkel blok onder het koelblok (dat grote ding met heel veel pinnen). Als je het koelblok eraf haalt, kun je misschien nog wel een typenummer vinden, maar de kans is aanwezig dat je dat ding niet los kunt kopen voor een fatsoenlijke prijs, of dat het geheel na het vervangen van die powerstage en de meetweerstanden nog steeds niet werkt, als er nog meer gevolgschade is, of die schade het gevolg is van een ander probleem.

M.i. zou een dergelijke inverter nooit mogen uitbranden door overbelasting van de motor; dat stroom meet circuit zit er toch niet voor niets! Alleen als de motor hard kortgesloten is, en er dus geen inductie meer in het circuit zit die de stroomtoename (dI/dt) zou moeten beperken, mag zo'n ding naar mijn idee de geest geven.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

weerstand gaar, hulpvoeding lnk ic dood en driver ic voor de motor gaar. al met al veel reparatie aan die print, vraag of het loont..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is het type IC??Daar is naar mijn weten nog wel aan te komen. Zit ook in Ariston en Indesjit

Voor 130 euro zou ik niet gaan prutsen. Je weet niet wat de gevolgschade is van het uitfikken van de meetweerstanden. Dode driver, dode weerstand, schade aan de sporen her en der. Ik zou er niet aan beginnen als je een betrouwbare machine wilt en gewoon de hele print vervangen.

Wel even de motor goed nameten voor je gaat wisselen.

hmm helaas zijn die prints niet meer verkrijgbaar zie ik nu :-(

Ik zou eens kijken wat de driver is, waarschijnlijk is het een ST module die redelijk verkrijgbaar is.
Soldeer het ding eraf en kijk of de voeding normaal functioneert.
In dat geval zou je kunnen beslissen of je het de gok waard vind.

P.s. die draden zijn gewoon draadbruggen, in geval van een als zekering bedoeld spoor was het op de pcb ge-etst zeker niet in 0,8 mm draad.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Als iemand claimt dat een print niet verkrijgbaar is heb ik altijd de vervelende neiging dat te dubbelchecken. In sommige gevallen blijkt er bijvoorbeeld toch nog een vervanger te zijn.

Alleen loop ik hier tegen de situatie aan dat ik geen model Siemens S16-44 kan vinden en dat er ook geen typenummer van de print vermeld is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tsja, prutsen kan ik niet noemen Dominic. Die ICs vaker vervangen en gaat gewoon goed. De precisie weerstanden zijn wel belangrijk en moeten een nauwkeurige tolerantie hebben anders start centrifugeren niet. 130 Euro vind ik nogal wat voor zo'n machine van mogelijk 600 Euro ongeveer en nog geen 4 jaar mogelijk. Bij de wasserette wassen is dan goedkoper!!! Zou overigens best wel eens kunnen dat sommige printen er niet meer zijn door grote uitval. Tijdens productie word een gemiddeld aantal apart gelegd voor losse verkoop, daarna op is op.

Ik heb/had het zelfde probleem.
board vervangen voor 171 Euro.
heb een WM16S7C1/NL03 echter hij blijft met F 57 komen
de oude inverter was defect zoals hierboven besproken.
De motor heeft netjes ca 5,2ohm tussen de windingen.

Echter hij Blijft F57 zeggen en de Reset procedure is me niet geheel duidelijk als ie nodig is.
OP 6 uur zetten 2 sec wachten dan opties dn ingedruikt houden 2 sec wachten
op 7 uur zetten
dan zegt ie netjes LAST error F57 maar voor ik wat kan doen dan begint het programma en die geeft F57 :-(
Iemand een goed idee ?

werkt bij de jouwe de tacho sensor wel? motor ( en trommel ) draait soepel? kabels vanaf de motor meten door op de stekkers van de regeling?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meet of de module wel 230V krijgt, indien dat OK is en alle stekkerverbindingen zijn goed aangesloten zou het probleem vanzelf opgelost zijn. Maar ik heb nog een reset procedure: Zet de draaiknop op 6 uur positie,houd de centrifugeer snelheids knop voor 3 sec vast en houd deze vast en draai tegelijk de knop naar 7 uur positie, machine start opnieuw op. Overigens heb ik wel interesse in de defecte print voor studie wat er nu fout gaat. Het is niet de eerste..

Op 25 november 2015 15:26:33 schreef testman:
werkt bij de jouwe de tacho sensor wel? motor ( en trommel ) draait soepel? kabels vanaf de motor meten door op de stekkers van de regeling?

(sorry was op exteren cursus - vrouw is ongelukkige met defecte machine)
Ik heb de motor oranje stekker gemeten tussen alle 3 de aansluitingen 5,2 ohm.

Heb gekeken of de 220 aankomt op de print ja, hoor het relais en er komt ca 308 V uit de gelijkrichter dus volgens mij lijkt dat goed.
zonder spanning loopt de trommel en motor soepel.
als de spanning er op staat moet er wat meer kracht gezet worden.

Maar bewegen doet het niet.

Op 25 november 2015 18:50:30 schreef smd:
Meet of de module wel 230V krijgt, indien dat OK is en alle stekkerverbindingen zijn goed aangesloten zou het probleem vanzelf opgelost zijn. Maar ik heb nog een reset procedure: Zet de draaiknop op 6 uur positie,houd de centrifugeer snelheids knop voor 3 sec vast en houd deze vast en draai tegelijk de knop naar 7 uur positie, machine start opnieuw op. Overigens heb ik wel interesse in de defecte print voor studie wat er nu fout gaat. Het is niet de eerste..

Tja hij blijft met F 57 komen.

Al je de deur via nood oplossing open maakt kan kan je wat makkelijker door dat menu lopen.(anders start ie steeds het programma ook zonder op start te drukken)
op 6uur zetten option Down indrukken naar 7uur zetten dan kan je door de menu opties lopen. P1 is errors en start gaat in het menu.
dan + of - van aanpassen EErste Optie is Last errors dat geet bij mij.
57,0,0,0,0 als je verder gaat zijn er nog meer error locaties -1 t/m -7.
maar restten lukt niet of is niet nodig en er is nog steeds wat fout.

geef een adres en ik stuur je de defecte print.
Mvg
Arnold.

Goed Ik heb de eerste keer de data stekker vcc/data/gnd verkeerd om gehad
Tja dombo ik maak altijd een foto en nu niet.
heb gemeten er kwam 9,3V op die stekker (zonder in de inverter te zitten.)

Op het oude bord was de weerstand tussen VCC en GND hoger dan op het nieuwe board. ca 3k8 onderzoek brengt me naar een onderdeel dat 8 pootjes heeft. 8L05A denk een 5V stabilisator. op oude board heet ie tenminste 78L05A
Deze vervangen met die van het oude board.
En ja hij werkt!!.

Tjonge wat dom he!.

Bedankt allemaal voor de hulp.

Argo, je mail is niet openbaar, kan niets sturen. Evt mijn een mailtje sturen kan altijd. Gelukkig dat machine weer leeft!!