Wie of wat communiceert er in de 154,5 - 155,4 MHZ-band/

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een Kathrein antenne voor de 154,5 - 155,4 MHz-band uit Deurne meegesleept.
Je ziet het model wel op bussen, treinen, trams en vliegtuigen.

Wie maakt er gebruik van deze band en waarvoor?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat is dan waarschijnlijk "ESOfoon" uitgefaseerde busvervoer-communicatie
http://www.elopta.nl/diversen/Scanner%20frequenties%20Amsterdam.htm

Lager in frequentie kun je communiceren met "de Heer" en "Maria" maar alleen als "ie" aanstaat.... :-)

[Bericht gewijzigd door Arabel op donderdag 23 juli 2015 18:22:58 (27%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
mel

Golden Member

gesloten netten kunnen ook hier zitten.
gewoon ff HDTP mailen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Als ik de tabel van Arabel bekijk, is het voornamelijk het GVB.
'Radio Maria' zit toch gewoon in de FF omroepband? Dat is hier een behoorlijke "stoorzender" (omg. Antwerpen).

Afijn niets opwindends dus.

Ik ga misschien een GPS module in de behuizing zetten, maar moet eerst even kijken of de auto dan niet te hoog wordt, anders kan ik helemaal nergens meer parkeren (2.10m).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo Tidak , ik bedoelde kerkradio.. die zit rond +-152Mhz,maar dat zul je in belgie niet kunnen ontvangen denk/hoop ik....
Voor complete frequentie lijsten hoef je het AT niet mee lastig te vallen ,die zijn op Internet zo te vinden.

[Bericht gewijzigd door Arabel op donderdag 23 juli 2015 20:51:10 (31%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
High met Henk

Special Member

Tidak zit in NL en op de rand van de biblebelt met uitzicht op doel en bij helder weer wellicht ook borssele

Maare is jouw auto 2.10? Mijne tikt nu net over de 2 meter aan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
PE9SMS

Special Member

HDTP? Dat is lang geleden.. Net als Esofoon. Die 5-toon codes klonken wel mooi altijd. Later ging het OV over op Combofoon in de 420 MHz, tegenwoordig allemaal digitale Tetra netwerken. Mits niet versleuteld a la C2000 kun je die ook weer meeluisteren tegenwoordig. Heb je wel een dikke PC nodig ipv een scannertje.
Zie: https://github.com/sq5bpf/telive

Hier vind je een redelijk actuele frequentielijst:

www.pc5e.nl/info/scannerfrequenties

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op vrijdag 24 juli 2015 06:48:52 (58%)

This signature is intentionally left blank.
Jinny

Golden Member

Op 23 juli 2015 18:05:52 schreef Tidak Ada:
Ik heb een Kathrein antenne voor de 154,5 - 155,4 MHz-band uit Deurne meegesleept.
Je ziet het model wel op bussen, treinen, trams en vliegtuigen.

Wie maakt er gebruik van deze band en waarvoor?

Net wat je zegt, bussen treinen en trams...
Kathrein maakt deze antennes nog altijd voor diverse frequentiebanden.
Afstraling is niet als te goed, beetje spriet doet beter, maar kan me voorstellen dat je boven op een tram niet nog eens een halve meter metaal wilt hebben.
Puur bedoeld voor redelijk korte afstanden....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

nog eens een halve meter metaal

Dan heet het een stroomafnemer, toch? ;)

Maar heb je een bepaald model voor ogen dan, of heb je hem gezien? Uit de bovenstaande tekst had ik niet gezien dat het geen spriet zou zijn. Suf, 'model zoals op bussen', ik ben wakker.

Ik ken inderdaad wel die 'handgreep'-vormige antenens, ook populair op locomotieven, en op, hum, voertuigen die aan aggressief gedrag bloot kunnen staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Meer haaievin achtig...
Iets dergelijks...

https://www.kathrein.de/deu/images/train_antenna_87010006.jpg

Ik heb zelf enkele maanden terug eens zo een ding gedemonteerd om te kijken of het iets is voor 2 meter... (vergeet dat maar)

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 24 juli 2015 15:50:40 (35%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, die zijn er ook nog.
Die zat bij de T813 mobilofoon, waarvan er heel wat tweedehands aan amateurs zijn verkocht.

(rushes upstairs) (rushes down)
Op zolder ligt nog zo'n setje, inclusief die antenne.. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 24 juli 2015 06:37:18 schreef PE9SMS:
HDTP? Dat is lang geleden.. Net als Esofoon.

Agentschap Telecom dus :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 juli 2015 18:38:43 (54%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 24 juli 2015 15:49:03 schreef Jinny:
Meer haaievin achtig...
Iets dergelijks...

[afbeelding]

Ik heb zelf enkele maanden terug eens zo een ding gedemonteerd om te kijken of het iets is voor 2 meter... (vergeet dat maar)

Bij haaienvin zat ik aan een BMW te denken. Zoiets

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 juli 2015 15:37:32 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik ken inderdaad wel die 'handgreep'-vormige antenens, ook populair op locomotieven, en op, hum, voertuigen die aan aggressief gedrag bloot kunnen staan.

Je hebt ze ook groter, soms met een knik, zodat ze op een boemerang lijken. Ik dacht dat die o.a. op vliegtuigen voor de VOR werden ingezet.

Dit zit er dus in:

twee afgestemde kringen, regelbaar met trimmers en een gevouwen spriet. Die grote trimmer staat parallel aan dat keramisch buisje en de kleine trimmer (sorry, niet te zien op de foto) stemt die lus rechtsonder op de eerste foto af (een einde staat aan de massa).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik bedoelde deze 'handgreep', soms in een kunststof behuizing geplaatst. (Deze is wel erg stubby, er zijn ook langere):
https://www.telcoantennas.com.au/site/sites/default/files/imagecache/product_full/RFI-TLA401-cast-aluminium-custom-tuned-UHF-low-profile-antenna.png

--
VOR-antenne:
http://cdn.interencheres.com/medias/g/9/4/6/4/c/0/9464c00a9b1822ddb720c8ad0c02b99b3ea607ef8104e86f01060acbea80beb0.jpg(B727)

Op kleinere toestellen zie je ook vaak gewoon aan iedere kant van het staartvlak een sprietje uitsteken. Dat is dan hun VOR-antenne.

e: Oh, ik zie dat je intussen de vin open hebt. Mooie foto's!
Ik zie een extra buiscondensatortje over de grote trimmer. Een poging om lager in frequentie te komen dat het opschrift?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Op 24 juli 2015 18:24:40 schreef Tidak Ada:
[...]

twee afgestemde kringen, regelbaar met trimmers en een gevouwen spriet. Die grote trimmer staat parallel aan dat keramisch buisje en de kleine trimmer stemt die lus rechtsonder op de eerste foto (een einde staat aan de massa.

Gelijk aan degene die ik gedemonteerd had...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

@FET:
Jep, die bedoelde ik, alhoewel ik meer dit model in gedachten had

Ik weet het niet of dat buisje er later over is gezet, alhoewel het soldeerwerk het wel suggereert (veel flux resten).

Zou je zo'n ding kunnen ombouwen naar de FM omroepband?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 24 juli 2015 19:06:10 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zit dat niet op de treinen, die dat jij hebt Tidak?

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 24 juli 2015 19:09:23 (31%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

Die foto direct hierboven is niet van mij, maar van eBay.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die op jouw foto is niet symmetrisch, en dus voor verticale montage (dus zoals afgebeeld). Daarmee is het geen VOR-antenne, maar een (VHF) COM-antenne voor 118-137 MHz.

Voor de FM-band zou hij nog wat meer capacitief belast moeten worden. Constructief wordt dat lastig. Je kunt het ook zo laten en vertrouwen op de toch wel hoge veldsterkte van de omroepzenders. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 24 juli 2015 20:40:38 (42%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

FET,
Je bedoelt toch mijn eigen antenne, die voor 154,5 - 155,4MHz; die OV-bus antenne dus?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Die is vertikaal, en een bonk C erbij kan misschien helpen...
Heb het ding nooit uitgetekend, maar ik had een 5/8 gevoel erbij, maar dan opgevouwen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Hoe bedoel je "een bonk C"? moet die keramische buis-C vergroot worden?
(sorry, ik ben geen hf-man)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik zal het ding morgen eens wat van dichtbij bekijken, geef ik antwoord.

Ik denk van wel overigens.

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 24 juli 2015 22:46:46 (17%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen