Zendbereik VM130 vergroten.

Beste Mensen,

Ik ben nieuw hier en heb het internet al afgestruind met het volgende probleem.

Ik ben in het bezit van een Velleman VM130. Hier wil ik een schuifpoort mee open of dicht schakelen. Maar het is niet mogelijk om de schakeling dicht bij het hek te plaatsen. En wil ik de schakeling verder op plaatsen. Maar de interne en externe antenne die er aan zit zijn niet dus danig sterk. Ik kan hier op z'n max een 10 mtr. vanaf nog schakelen. Nu heb ik via ebay een 433 Mhz Antenne op de kop getikt.

Alleen de externe antenne in de Velleman VM130 is een enkel draadje.

De antenne is een coax kabel. Nu is mijn vraag; Ik neem aan dat de binnen ader op de plek komt van de externe antenne die nu op de VM130 zit. Maar wat dien ik te doen met de shield van de coax kabel? Ik heb hier geen aansluiting voor op de printplaat. Kan ik deze afknippen of dient deze ergens op geplaatst te worden? Zoja waar kan deze wel en mag deze op geplaatst worden ? Ik zelf zat te denken aan de shield op een aardklem plaatsen en dan via de aarde van het stroomnet. Graag wil ik van jullie weten of dit überhaupt wel kan en mag.

Mochten jullie andere ideeën of systemen hier over hebben/weten, dan zou ik die ook graag willen weten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvgr,

Niek

Dis soort simpele ontvangertjes zijn van het superregative type.
Dat wil zeggen dat ze zelf ook oscilleren op de ontvangstfrequentie.
De korte draad-antenne is een compromis, kort genoeg om het uitzenden van het stoorsignaal te beperken, maar lang genoeg (1/4 golflengte) om ontvangst te hebben.

Hier zomaar een "echte" antenne op aan te sluiten is eigenlijk niet zomaar mogelijk.

pa3gws

Golden Member

De binnen kern op de plaats van het draadje en de mantel aan de min/massa van de print.
En dan gewoon proberen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Laat eens zien hoe de binnenkant van de ZENDER eruit ziet. Misschien is daar meer winst te behalen.

Na lang door speuren op het internet ben ik achter het volgende gekomen.
Je kunt de Velleman RX433N ook los kopen.

http://www.conrad.com/ce/en/product/191394/Velleman-RX433N-433-MHz-Rec…

Hier stond bij de downloads een handleiding. In deze handleiding staan de PIN coderingen. En wat blijkt er zit 3x een GND op de ontvanger. Pin 1, 6 en 7 en Pin 8 is de antenne. Voor de coax kabel pak ik nu Pin 8 voor de binnen kern en voor de mantel Pin 7. Dit wil ik eerst eens gaan proberen. Mocht dat niet lukken dan pak ik een andere Pin voor de GND.

Op 27 juli 2015 10:40:47 schreef plankgas:
Laat eens zien hoe de binnenkant van de ZENDER eruit ziet. Misschien is daar meer winst te behalen.

rbeckers

Overleden

Wat voor type coax wordt er gebruikt?
Eventueel een reflector bij antenne zetten.

Er wordt een RG58C/U coax gebruikt. Een reflector? Voorbeeld? Ik ben niet zo thuis in de zend wereld.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 20:15:52 (48%)

In het WE heb ik zoiets gemaakt, moet ze wel nog proberen.
Ook voor een poort.

Edit: ze heeft ook nog verschillende modes ingebouwd. :) :)

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 28 juli 2015 10:53:26 (20%)

LDmicro user.

En met wat heb je gebruikt als zender en ontvanger?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 20:16:05 (74%)

De zender is zo'n sleutelhanger en de ontvanger zit op de print gebouwd en is mij onbekend, werkt wel op 433Mhz volgens het boekje.
Is in huis (wasplaats) gemonteerd.

Zonder antenne was de ontvangst goed bij <= 10m
Dan heb ik er een Helical op gemonteerd van een babyfoon en toen was de afstand al 30m.
Nu is het nog zo.

Maar het blijft moeilijk als je in de auto zit, je moet het raam openen en de zender erbuiten houden.
Vandaar nog een experiment met zo'n antenne, wat dat zal geven weet ik niet.

Edit: het is niet voor mij, anders had ik een coax meegetrokken naar de poort.

Edit2: laat je niet vangen aan de grap, dat bakje is van een kerstboomversiering en heeft anders niks te maken met die antenne. ;)

LDmicro user.
rbeckers

Overleden

https://en.wikipedia.org/wiki/Reflective_array_antenna
https://en.wikipedia.org/wiki/Corner_reflector_antenna

Probeer maar eens met een metalen plaat of Alu folie achter de antenne te houden.
Coax kabel moet zo kort mogelijk zijn. RG58 dempt veel.

Mensen,

Ik heb het geprobeerd met de andere antenne. Maar dit doet geen wonderen. Dit apparaatje is leuk voor huis keuken en tuin gebruik, maar niet als je langere afstand iets wil schakelen. Nu maar opzoek naar iets beters. Mochten er nog mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde ontvangers en zenders en die wel op lange afstand kunnen schakelen of ervaring met gsm boxen? laat het me weten. bedankt voor het helpen.

Niek

Wat is een "lange afstand" ?

LDmicro user.

Dat je vanuit de auto het hek kan openen. Minimaal 500 mtr.

Mijn garagepoort gaat open op <100m en ik vond dat al een hele prestatie en jij spreekt van 500m in de auto....? moeilijk geval..

LDmicro user.

Industrieel gebruik ;) Wou de ontvanger op het dak van het gebouw plaatsen met een goede antenne erop. en als je dan langs het gebouw rijd je met een druk op de knop het hek kan openen. Het is wel een kleinere afstand maar denk toch dat het minimaal wel een 200mtr. moet zijn om het signaal wel te kunnen waarborgen. Het is trouwens ook een experiment. Maar denk toch dat een gsm box het beste in dit geval is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 april 2016 20:17:09 (22%)

@ Jeager,

Dat blijf prutsen je kunt wel een raster antenne neerzetten maar die dingen zijn richting gevoelig dat wil je eigenlijk niet.

En als je geen veld neer zet dan kan je de ontvanger 10 keer gevoeliger maken maar niets te ontvangen blijft niets te ontvangen!!

Je zult dus zowel aan de zendzijde als aan de ontvangstzijde moeten knutselen en dat eerste is je probleem.

Deze SRR doosjes zijn bedoeld om net niet uit het koekjesblik te moeten stappen om op het knopje te drukken maar meer ook niet.

Ik ken de situatie niet maar een oprijlaan van 500 meter is niet gering en misschien is het mogelijk om de ontvanger iets eerder te plaatsen en met een kabel naar het hek te gaan.

En anders M2M toepassen dan kan je het hek openen van uit Tokio!!

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kun je me zeggen of het nu werkt met de kitt RX433Nl

ik gok van niet, problemen met die afstandbedieningen komen sinds de coatingen op autoramen kwamen steeds vaker voor. signalen gaan er niet doorheen, net als hr coating op dubbel glas FM en wifi signalen buiten houdt.. de ts had er 500 meter mee te overbruggen, dat gaat niet lukken met dit setje. er zijn gewoon systemen die werken met een app op de smartphone, via 3g maakt 5 km oprijlaan nog niet uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar ik zou al tevreden zijn moest ik 30m halen. Nu is het maar 5m met de VM130

ik neem aan dat het ook buiten is, open zicht? als het stevig regent kan het alsnog niet werken, om juist dan met de poortsleutel uit de auto te moeten komen is minder..

ik zou een andere set zoeken met meer reikweidte, 100 meter minimaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Het verhaal dat een hek bedoeld is om ongewenste bezoekers buiten te houden is blijkbaar niet waar ;-)
Want controleren wie er naar binnen of naar buiten gaat op 100 meter afstand of meer is niet mogelijk. Praktischer is dan om het hele hek weg te laten.
Probleem opgelost :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik kom de onderstaande producten vaak tegen en heb hier goede ervaringen mee. Heb verder geen relatie met de betreffende sites maar dit de eerste sites waar ze op staan. Zijn ook wel goedkope te verkrijgen.

Deze werken op twee freq. tegelijk.

https://www.thuisshop.nl/liftmaster-8003ev-universele-3-kanaals-ontvan…

http://www.wehkamp.nl/Winkelen/KenmerkAdviseurArtikel.aspx?CC=C30&SC=8…