aansturing 288 stappenmotoren ?

Het lijkt me wel een goed idee om dit toch even goed te testen, want de snelheid wordt wat beperkt; de uitgang van een driver is hoog (via de spoel van de motor) als die driver uit is en er geen stroom loopt terwijl de motor stilstaat. Als de motor wel draait, of de stroom door de spoel nog niet helemaal teruggevallen is naar 0, kan het signaal ook hoog zijn.

Precies, daarom leek mij een combinatie van een 74HC595 + ULN2803 => TPIC6B595 een beter idee.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat lijkt me een excellent idee, met een mogelijk nadeel dat de TS daar zelf een board voor moet maken en ze zelf moet solderen. Aan de andere kant is 144 van die ULN boards bedraden ook geen geringe klus, en dat wordt een stuk simpeler met een eigen board, omdat je de voeding al door kunt verbinden, die schuifregisters kunt daisy-chainen, en de juiste connectors voor de motortjes kunt plaatsen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lol is ook dat je op de TPIC een "GATE" hebt. Als de boel "wakker wordt" is het niet zo dat je "perongeluk" ineens alles aan hebt staan. 26A. Het lijkt me dat een 10A voeding, zeker in het begin, met wat software prima kan voldoen. Als je niet alles tegelijk aanstuurt, kan dat prima. Met de ingang 3 en 4 aan uitgang 1 en 2 kan je dus nooit meer de boel uitzetten. Dan blijf je 26A, 5V = 140 W gebruiken! (tenzij je natuurlijk die 5V centraal gaat onderbreken of zo).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat centraal onderbreken leek me wel voor de hand liggen, aangezien de TS zegt dat de vertragingskastjes blijven staan als de motor stroomloos is.

Als je de motoren zou gaan multiplexen heb je natuurlijk altijd de kans om alles uit te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Toch maar gekozen om die pinnen 3 & 4 niet aan pinnen 1 & 2 te hangen, anders blijven de motoren die niet moeten bewegen, ook onder stroom staan. (soms moeten er maar 40 van de 288 ballen bewegen, beetje "stroomverspilling" om die niet-bewegende ballen dan ook van stroom te voorzien hé, en om nog eens 288 "stroomvoorzieningen" te gaan schakelen, dan wordt het ook nodeloos complex en is de "besparing" van die IO-lijnen ook te verwaarlozen ...

Qua bekabeling gaat het nog meevallen, de hele geprinte constructie is zodanig voorzien dat er kanalen zijn voor kabelboompje.
2 dikke draden per rij van 12 motoren voor de + en - voor voeding van die printjes/motors/adresseerbare LEDs.
en verder een 49-aderige flatkabel per rij. (48 aders = 12 motor-4 pinnen met motor, en dan nog één ader voor het data-signaal van de LEDs)

Zodoende kan ik telkens een complete rij bouwen, en die aan de vorige schroeven. Er lopen tussen 2 rijen dan alleen een dikke + en -, en verder een 4-aderig kabeltje voor de onderling communicatie tussen die Arduinos. (afhankelijk van m'n protocol kom ik misschien zelfs toe met 2 of 3 aders)

Ik zou ook nog stepsticks kunnen gebruiken, dan is een 25-aderige kabel ook al voldoende, maar dan wordt het qua aanschaf van printjes wel ineens een pak duurder. We blijven dus maar bij die ULN-oplossing.

Ik had al meer dan 100 ballen geprint, alleen moet ik nu dus opnieuw beginnen met ballen printen, lol ... Volgende week hebben we een tuinfeest/BBQ, m'n vrouw heeft die ballen allemaal opgeëist, er moeten 2 RGB slierten van elk 50 ballen gemaakt worden, voor "sfeervolle tuinverlichting" volgens haar, LOL, we hebben al een 20-tal verlichtingspunten in de tuin, waar overal al RGBWW MI-Light lampen in zitten :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Lambiek

Special Member

Kijk je uit met die flat cable, het lijkt misschien makkelijk maar persoonlijk vindt ik het maar troep. En daar bedoel ik mee in verband met storing, de signalen naar je stappenmotor zijn inductief en die wil je niet bij ingangs signalen hebben.

Wat je ook kan doen is losse aders nemen en die twisten, of nog beter afgeschermde kabeltjes gebruiken.

En houd in en uitgangen bij elkaar vandaan, het zou zode zijn als zo'n project daardoor de mist in gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hey Lambiek,

Bedankt voor de waarschuwing. Met storingen heb ik jammergenoeg al
de nodige ervaringen. M'n eigen ontworpen domotica-systeem had er in den beginne wel last van. (verlichting schakelde vanzelf toen ik
m'n draaibank aanzette enzo, dat is nu gelukkig voorbij)

De enige ingangen die ik heb, zijn eigenlijk die van de laser-sensors. Dat wordt zowieso een afgeschermde kabel, en die ligt minstens 4 cm van de flatcables af.
Misschien neem ik voor de aansturing van de stappenmotoren, wel netwerkkabel dan, daar moet ik ook nog ergens een hele rol van staan hebben :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Zou twisted flatcable wellicht een oplossing tegen inductie kunnen zijn?
http://nl.rs-online.com/web/c/cables-wires/ribbon-flat-cable/twisted-r…

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Dat zou misschien nog een oplossing zijn, wist helemaal niet dat er twisted flatcable was. Zo zie je maar weer, nooit te oud om iets te leren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

cool :-) ook weer wat bijgeleerd :-) bedankt !

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Sorry voor deze topic-kick, maar ik ben echt heel benieuwd of hier nog een vervolg op is gekomen.
Zoals ook te zien was bij het euro-songfestival waren daar lampen opgehangen die in hoogte versteld werden. Toen vond ik dat al interessant. Ik hoop dus dat dit project van 288 stappenmotoren een vervolg heeft.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Zoals ook te zien was bij het euro-songfestival waren daar lampen opgehangen die in hoogte versteld

Voor zover ik weet zijn de lichtshows op dat soort evenementen allemaal DMX gestuurd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben er nogsteeds mee bezig ...
Er zijn al een pak onderdelen geprint, en er is een proof-of-concept van een kleine 4x4 array operationeel :-)
Werkt beter dan gedacht trouwens ...
Echter door mijn langdurig ziek zijn, sta ik eigenlijk 2 jaar achter met mijn leven, en zijn er momenteel enkele projecten die voorrang krijgen. Dit is een project van lange duur dus. (ook vrij ééntonig) Kan dus best nog een jaartje duren eer dit voltooid is.

Qua software wordt het onderdeel van mijn domotica-systeem, daar heb ik mijn eigen protocol voor, dus geen DMX hier ...

Momenteel zit ik veel op de CNC freesmachine en draaibank, zit nu volop in de messing/koper/metaaal ... Ben van plan dit jaar diverse wedstrijden te winnen op gebied van live-steam en modelbouw in't algemeen :-)
Maar gelukkig behoeven die 3D printers geen super-visie, die doen dus ook rustig hun ding, terwijl ik met andere zaken bezig ben.

groeten,
Kris

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op zondag 17 januari 2016 10:19:42 (16%)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Lambiek

Special Member

Leuk allemaal Kris, hou ons op de hoogte. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.