Solderen printplaatjes

fred101

Golden Member

Met bout bedoelt Eric een losse bout die direct in het stopcontact gaat. Ook een station heeft een bout. Die wordt meestal door een lage spanning, bv 24V gestuurd.

Dat schroefje hoeft niet slecht te zijn, mijn Pace gebruikt ook schroefjes. Maar dat is een totaal andere prijsklasse. Ook andere systemen kunnen kapot. Zolang je het doet op de juiste manier en bij een kwalitatief goede constructie kan het jaren mee gaan. Maar bij 40 euro boutjes is de constructie heel anders en is dat zeer kwetsbaar.

Die overschuif punten kunnen goed zijn. Ik heb twee >25 jaar oude Ersa's met zo'n punt. Goede warmte overdracht en constructie. Eenvoudig wisselen en met slechts 18W soldeer ik er zelfs probleemloos deadbug op grote massavlakken mee. Ze zijn mooi slank. Het (kleine) nadeel van zo'n Weller Magnastat. Die zijn nogal lomp.

Ik heb de huls die de punt bij mijn Weller vast houdt, ook al een keer vervangen. (is gelukkig maar een paar euro) Die moet je ook niet te strak draaien en vooral niet laten vallen. Een deukje erin en de punt wil er niet meer uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij de rode Weller-soldeerbouten gaan de punten niet lang mee. Na een poosje rotten die helemaal weg. Waar ligt dat aan dat die npunten wegrotten?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 30 juli 2015 10:29:19 schreef dawmast:
Waar ligt dat aan dat die npunten wegrotten?

Omdat koper oplost in soldeertin. De betere soldeerstiften zijn voorzien van een laagje ijzer, dat is wel bestand tegen heet vloeibaar tin. Maar die stiften mag je nooit vijlen of schuren, want dan verniel je dat dunne ijzerlaagje en vreet de punt alsnog weg.

evdweele

Overleden

Op 30 juli 2015 09:59:39 schreef Bastiaann:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handge…

Het kastje waar de trafo in zit ziet er niet erg Weller-achtig uit.
Ik vraag me ook af waar de draaiknop voor dient, een magnastat heeft geen instelbare temperatuur.
De temperatuur wordt bepaald door de soldeerstift.

"Zo goed als nieuw" staat er in de advertentie.
Mijn WECP-20 soldeerstation met LR-20 soldeerbout is meer dan 30 jaar oud. Als ik er een soplap overheen haal ziet hij er ook als nieuw uit.

Maar staar je niet blind op een luxe soldeerstation.
Ik heb tientallen jaren goed kunnen solderen met een Adcola soldeerbout.
Die is niet geschikt voor SMD soldeerwerk, maar through hole is er prima mee te doen.
Het vergde alleen regelmatig onderhoud om de soldeerstift van puur koper in goede conditie te houden.
Adcola behoort tegenwoordig tot de museumstukken, dus daar hoef je niet naar te zoeken :+

Foto 'geleend' van internet

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 30 juli 2015 15:05:59 (24%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Op 29 juli 2015 20:22:02 schreef Arco:
[...]
Da's toch een gewone 50W WTCP-S bout zo te zien?

[...]
Kwestie van goed schoonmaken en je hebt er nooit meer last van. Zal wer roest in het element zitten.
Even helemaal uit elkaar en met koperborsteltje / scotchpad alles schoonmaken. Is in een kwartiertje gebeurd...

FF een klap op de tafel en het werkt weer, schoonmaken doe ik met een (vuile)zakdoek :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik zou hem toch liever schoonmaken...
Als de magnastat blijft hangen wordt de bout echt (kersen)roodgloeiend, en gaat het handvat met alle andere kunststof delen naar de knoppen... (smelt of wordt hard)
Bij telefooncentralebouw gebruikten we bij Philips een echte Nederlandse bout: de Zeva P9: (Zeva stond voor: Zuinigst Electrisch Verbruiks Apparaat...)

Een onverwoestbare bout van 110 Watt en met longlife verijzerde punten. Minder geschikt voor SMD... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 juli 2015 19:38:33 schreef RAAF12:
€40 is wel een beperkt budget. Een goede bout heb je een leven lang.

Het ligt eraan wat je wilt... om af en toe een printje in elkaar te zetten heb je echt geen professionele soldeerbout nodig.

Belangrijk is wel het juiste vermogen... bij teveel vermogen verbrandt alles... bij te weinig vermogen vloeit je tin niet goed.

Verder is het handig om een schone soldeerpunt te hebben en de onderdelen en print vooraf schoon te maken.

Zelf soldeer ik met een antieke rode 25W Weller soldeerbout.

fred101

Golden Member

Als je er een hobby bijzoekt, er zijn mensen die zelf punten maken incl het aanbrengen van een ijzer laagje of een nikkel laagje. ;-) (dat is niet zo moeilijk als je tenminste aan de chemicalien kan komen) Ik maak zelf ook wel eens punten voor speciale toepassingen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 30 juli 2015 17:50:11 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 30 juli 2015 17:47:57 schreef fred101:
Als je er een hobby bijzoekt, er zijn mensen die zelf punten maken incl het aanbrengen van een ijzer laagje of een nikkel laagje. ;-) (dat is niet zo moeilijk als je tenminste aan de chemicalien kan komen) Ik maak zelf ook wel eens punten voor speciale toepassingen.

Nee deze koop ik wel gewoon, heb mijn handen vol aan huidige hobby ;)

Wel leuk idee voor de toekomst

Ik snap het niet meer. Bijna iedereen zweert bij een Weller met verbrandende soldeerpunten en meer problemen. Is dat omdat het moet of is het gewoon geil om zo'n ding te hebben ondanks de minpunten. Als het maar een Weller is.

Zoals al velen weten maak ik al jaren gebruik van dit (onderstaand) ST-80D soldeerstation van Conrad en staat dagelijks zeker >4 uur constant aan. Verbrande soldeerpunten heb ik nog nooit gehad. Na jaren zien ze er nog perfect uit. Mooi blank en geen verbrandingen te zien. Verschillende soorten soldeerpunten kosten maar € 8,29 en gaan jaren mee. De standaard soldeerpunt die ik het meest gebruik (bijna altijd) is de 1.2mm beitelpunt. Na jaren nog geen enkele beschadiging op te zien.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op donderdag 30 juli 2015 19:39:04 (11%)

I love it when a plan comes together !

Op 30 juli 2015 15:51:54 schreef Arco:

Een onverwoestbare bout van 110 Watt en met longlife verijzerde punten. Minder geschikt voor SMD... :)

Die van mij is beter en ligt echt goed in de hand en is GEEN Weller maar Russian Quality :-)

EDIT: SOIC-18, perfect. Gewoon in één keer een hele rij pinnen solderen. 1206 kan makkelijk met de hoekpunt. :-)

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 30 juli 2015 19:33:32 schreef ritmeester:
Ik snap het niet meer. Bijna iedereen zweert bij een Weller met verbrandende soldeerpunten en meer problemen. Is dat omdat het moet of is het gewoon geil om zo'n ding te hebben ondanks de minpunten. Als het maar een Weller is.

Zoals al velen weten maak ik al jaren gebruik van dit (onderstaand) ST-80D soldeerstation van Conrad en staat dagelijks zeker >4 uur constant aan. Verbrande soldeerpunten heb ik nog nooit gehad. Na jaren zien ze er nog perfect uit. Mooi blank en geen verbrandingen te zien. Verschillende soorten soldeerpunten kosten maar € 8,29 en gaan jaren mee. De standaard soldeerpunt die ik het meest gebruik (bijna altijd) is de 1.2mm beitelpunt. Na jaren nog geen enkele beschadiging op te zien.

Inderdaad, een Weller is vast een goed apparaat, maar wellicht ook niet iets om je op blind te staren. Als jij trouwens €4,46 verdient is een investering nu misschien geen goed idee, je loon zal waarschijnlijk voldoende snel hoog genoeg zijn om alsnog een "investeerapparaat" te kopen. Tegen de tijd dat je tegen de eerste zwakheden van een minder apparaat aanloopt is je loon waarschijnlijk al het dubbele.

Ik heb zelf al jaren (5 oid) dit apparaat. En inderdaad, hij is niet zo HQ als de naam, maar hij heeft me wel jaren lang goed geholpen. De beschermlaag op de punt schilfert (na jaren, maar lost niet op), de punt moet je elke 10x of zo dat je hem gebruikt aandraaien en de ingestelde temperatuur gaat zo veel als 10°C omhoog als het station zelf opwarmt. Allemaal dingen waar ik wel mee heb leren leven, en ik heb vele uren met het apparaat gewerkt.

Op 30 juli 2015 19:45:48 schreef ritmeester:
Die van mij is beter en ligt echt goed in de hand en is GEEN Weller:-)
[bijlage]

LOL, de laatste stap voor een Acetyleensoldeerbout. :-D

Groet,
Kruimel

edit: Quote toegevoegd doordat er reacties tussen gekomen waren.

evdweele

Overleden

Op 30 juli 2015 19:33:32 schreef ritmeester:
Bijna iedereen zweert bij een Weller met verbrandende soldeerpunten en meer problemen. Is dat omdat het moet of is het gewoon geil om zo'n ding te hebben ondanks de minpunten. Als het maar een Weller is.

Dit is echt volstrekte onzin.
20 jaar lang heb ik dagelijks een Weller magnastat gebruikt, het aantal stiften dat ik in die tijd heb versleten is minder dan 5.
Al 30 jaar heb ik een Weller WECP-20 regelbaar soldeerstation met LR-20 bout dat ik weliswaar iets minder gebruik dan die magnastat en daar zit de originele stift nog in.

Het schijnt een nieuwe tak van sport te zijn om tegen Weller aan te schoppen :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Ik heb wel sterk het gevoel dat de Weller punten van nu een stuk minder lang mee gaan als die van een jaar of 15 geleden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 30 juli 2015 21:06:01 schreef evdweele:
Het schijnt een nieuwe tak van sport te zijn om tegen Weller aan te schoppen :(

Ik snap wat je bedoelt, maar stiekem hoop ik ook dat er nu iemand komt met een bericht dat hij/zij een soldeerstation heeft dat ook lang mee gaat en minder kost. Persoonlijk heb ik niets tegen Weller, maar ze zijn (nieuw) wel takkenduur. Het zou natuurlijk kunnen dat er ontwikkelingen zijn in de technologie die het goedkoper maken een duurzaam soldeerstation te bouwen, en ik denk dat velen hopen zo een apparaat te vinden.

Groet,
Kruimel

Op 30 juli 2015 15:54:57 schreef Franzki:
Zelf soldeer ik met een antieke rode 25W Weller soldeerbout.

Heb ik zelf ook lang -en veel!- mee gewerkt (15W). Prima bruikbaar voor simpel/klein spul als weerstanden, IC's, af en toe wat smd werk etc. Voor zo'n bout is het belangrijk dat het vermogen past bij het soort werk wat je er mee doet. Rond de 20W okee, 35W is al veel voor eenvoudige Arduino printjes ed. 50W verbrand je dat soort spul mee (en de printbanen!), en punten gaan er dan ook veel sneller door want heter. Zo'n 50W+ bout is meer geschikt om dikke draden aan afschermblik te solderen, of soortgelijk werk waar er veel warmte in moet om soldeer goed te laten vloeien.

Een tijd terug toch maar eens een temperatuur-geregeld soldeer station gekocht, een redelijke :p Hakko 936 kloon (kostte tegen de € 50). Zeer vergelijkbaar met de eerder genoemde Aoyue, en bevalt prima.

2e is de PUNT: een goed gevormde punt (bv. beitel of piramide-achtig spits toelopend) werkt vééél beter dan rond/te fijn of een lompe / afgesleten punt met haakse bocht erin.

Wat je ook qua bout/station doet: bezuinig niet op punten! Loont niet, werkt niet & krijg je spijt van. Met 1 of 2 punten kun je bijna alles wel doen, maar kies een goede vorm + soort.

Op 30 juli 2015 08:30:51 schreef EricP:
In jouw situatie zie ik 2 mogelijkheden: het goedkoopste wat je vinden kunt met een passend vermogen kopen of een keer slikken, beetje geduld hebben en kijken of er een Weller soldeerstation 2de hands voorbij komt.

Inderdaad. Ik zou rustig eerst een simpele bout kopen (15 á 25W), iets als die (bovenste!) gele die fcapri liet zien. Bonus punten als de punt met een 'huls' op zijn plek gehouden wordt ipv. met schroefje(s). Let ook op hoe het ding in de hand ligt.

Mocht je de smaak te pakken krijgen of meteen wat beters willen, kun je je aan zo'n Aoyue station geen breuk vallen. Of pik zo'n 2e hands Weller station van Marktplaats.

Blijf weg van de rode Weller soldeerbouten.

Zie boven... :)

Op 30 juli 2015 22:34:09 schreef Kruimel:
Persoonlijk heb ik niets tegen Weller, maar ze zijn (nieuw) wel takkenduur.

Vraag me wel eens af hoe zo'n deel kosten van onderdelen / fabricage / test / service etc is, en hoeveel winst voor de firma Weller... Zou me toch zeer verbazen als ze hun naam niet een beetje (?) uitmelken. :)

@Bastiaann

Een goede bout bewijst zich pas achteraf, elk merk heeft z'n problemen en iedereen zweert bij iets anders, daar ben ik al lang achter (vergelijk het met de eindeloze automerk/windows/apple discussies).

Je zult zelf de balans moeten zoeken tussen de prijs/kwaliteit (maar vooral wat het je waard is.)

Binnen het budget gebied ken ik maar twee soldeerstations:

Af en toe soldeer ik hier mee (mobiel werk), fijn apparaat: klik

En heb deze een poos geleden aan een kennis cadeau gedaan: klik prima bout voor de prijs, hij soldeert er ongeveer 5 uur per week mee. Punten zijn ook na te bestellen.

Ik ga niet zeggen wat je moet gaan kiezen, maar deze twee wil ik je aanraden!

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

Heb heel lang gedaan met een Ersa boutjes, deze, is ook nog wel goedkoper te vinden, lekker dun, en voor gewoon wat trough hole prima boutje.
http://nl.farnell.com/ersa/ersa-tip-260/soldering-iron-230v-16w-euro-p…
https://www.conrad.nl/nl/ersa-multitip-soldeerbout-230-v-15-w-potloodv…

wel gewoon netjes droog opbergen, en geen rare dingen doen (plastic smelten S39 gebruiken)

Heb ook ooit een Z.G.A.N. Weller station gekocht op een rommelmarkt, die ligt op zolder in doos te wachten voor als ooit die andere af sterft.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 31 juli 2015 02:19:09 (14%)

zit sinds 2009 in de PV.
fred101

Golden Member

Ik heb ook zo'n Ersa boutje als Andre. Prima ding. Worden al enorm lang gemaakt. De mijne is >25 jaar oud.

Een ding wordt niet genoemd: solderen is een kunst die je moet beheersen. Pace heeft heel goede instructie films op youtube staan. Ze zijn uit de jaren 70 en alles bij elkaar ben je er de nodige uren zoet mee maar zeker de moeite waard. Heel veel mensen hier kunnen eigenlijk niet echt solderen, die bakken maar wat op goed geluk aan elkaar zonder echt te weten hoe het moet. De meeste komen daar 90% van de tijd ook mee weg. In die resterende 10% krijgen ze dan dingen niet vast/los, branden ze pads eraf etc.

RetroTechie: Daar ben ik het niet mee eens. Dat gaat alleen op voor ongeregelde soldeerbouten of slecht ontworpen stations met veel vermogen.
Hou ook in de gaten dat een station van een B-merk vaak het totale vermogen opgeeft wat het station trekt. Niet wat daarvan de punt bereikt.

Er gaat juist meer kapot van te weinig vermogen dan van te veel vermogen. Mijn Weller is 80W, Daar soldeer ik ook smd mee en nog nooit een pcb of component vernield. Een JBC is zelfs 140W. Bij meer vermogen is het wel belangrijk dat er een goede betrouwbare temperatuur regeling is met feedback die de temperatuur meet aan de punt. En ook dat er een goede warmte overdracht mogelijk is en op beide eigenschappen gaan de meeste B merken de Boot in.

Die worden vaak veel te heet bij niets doen en omdat tijdens het solderen de niet of slecht geregelde temp te veel terugzakt moet je dan te lang verwarmen waarbij mensen de bout op de pad gaan drukken en zo mol je het snelst een pcb.

Verder zijn er goenoeg traantrekkende reviews van goedkope Chinezen te vinden. Onveilig, beroerd gesoldeerd, waardeloze constructies in een mooi bling bling jasje. Gammel plastic voor de houder, niet hittebestendige en te stugge kabel etc. Mechanisch waardeloos mbt punten vast zetten (dat schroefje is niet waardeloos, je kunt het wel waardeloos produceren) en . Kwetsbare niet beschermde heaters.

Vergelijk dat eens met een echt merk. Dan hou je je zelf niet meer voor de gek.
Er zijn vast positieve uitschieters maar dat is eerder een kwest van geluk. Een Voltcraft of Velleman van dit jaar kan uit een heel andere fabriek komen en bij het zelfde uiterklijk van binnen heel anders (beter of slechter) zijn dan die van 5 jaar geleden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 30 juli 2015 21:13:01 schreef Arco:
Ik heb wel sterk het gevoel dat de Weller punten van nu een stuk minder lang mee gaan als die van een jaar of 15 geleden...

Dat komt omdat er in de handel ook veel imitatie Weller punten te koop zijn, velen weten dat niet. Vraagt het origineel!!!

Ik heb setje besteld! nu even tussen de post snuffelen hoe ik het beste kan gaan solderen.

Natuurlijk ook nieuw setje bestel, ik zal mijn resultaten wel posten.

Er bedankt voor de reacties iedereen!

Groet,
Bastiaan

Eerste bouwpakket gesoldeerd. Met succes! erg blij mee.

Ik ben ooit als kleine jongen begonnen met een gasboutje, daarmee wil ik zeggen dat je met elke goede en goedkope soldeerbout van ca 30-50 watt goed kan solderen. Zelf gebruik ik al jaren een Ersa soldeer station van destijds iets van f200.00 maar heb ook nog een kleine Ersa bout tip260 = 16 watt. Weller is erg populair maar niet erg fijn in de hand liggen vind als prof. Er zijn ook boutjes met ingebouwd thermostaat, dan heb je altijd de goede temperatuur.
Zoek even op internet hoe je moet soleren, er zijn vast genoeg artikels die erover gaan.
Succes.

AB