220 -> 24v voeding defect op slagboom installatie printplaat. Wie helpt !

Er zitten eindschakelaars in voor de eindvertagingen (op en neer) en een encoder op de spindle van de 24v motor

Bij het inregelen meet hij dacht ik de standaard weerstand op de 24v motor (gewicht boom) en neemt dat als referentie.
Als die weerstand "onderweg" bij sluiten ergens plots oploopt na calibratie zit er dus iets onder en gaat hij weer open. Tenzij hij al bijna beneden is dan is het de "mechanische" eindstop. E.e.a. zal wel met de limitswitches (voor de eindvertraging) en het encoder wieltje op de motor bepaald worden.

Ik heb gemerkt dat de opgaande weerstand tolerantie een stuk groter is. ( Logisch er zit minder snel iets "op" de slagboom en het is ook niet de bedoeling dat ie bij de eerste vogel / ijspegel en sneeuwlaag al niet meer open gaat. ) Dat was ook duidelijk te zien toen de boom bij openenen de eerste keer een aantal seconden bleef "trekken" aan de vangmagneet toen die nog niet goed was afgesteld.

Boom is er een keer uitgereden en er is toen als tussenoplossing een (te zwaar) stuk aan het einde bevestigd. Ingeregeld en gaan met die banana.
De tussenoplossing was dus een foute oplossing en van te lange duur. De boom heft dus veel meer werk moeten verzetten als waar hij voor gemaakt is. Dat had als limiet afgevangen kunnen worden in de print / software , maar het blijft misbruik van iets waar het niet voor gemaakt is.

Dat het beter kan : dat zal voor alles gelden. Dat het slecht in elkaar zit of niet getuigt van kwaliteit is onzin en is veels te kort door de bocht genomen als niemand weet in wat voor situatie de print gebruikt is.

Dat ie zolang misbruikt is , is misschien al wel kwaliteit te noemen.....

Ik heb van de leverancier een ombouwset (met meer fucnties die ik toch niet gebruik) met externe 24v ringkerntrafo gekregen ... maar dat ding is helemaal ruk op dit moment. De eindvertagingen werken niet en de boom gaat veel te snel (slaat op en neer, niet echt gezond voor het mechaniek en de bevestiging dus die is er weer uit.... iets met rotte italiaanse firmware, documentatie en ontwerpen ofzo, iig heb ik hem nog niet aan de praat er mee en ook de leverancier stoeit er al een tijd mee )

Anyway , ik ga van het weekend even de de boel los solderen en de print nazien...

Boom is er een keer uitgereden en er is toen als tussenoplossing een (te zwaar) stuk aan het einde bevestigd. Ingeregeld en gaan met die banana.
De tussenoplossing was dus een foute oplossing en van te lange duur. De boom heft dus veel meer werk moeten verzetten als waar hij voor gemaakt is. Dat had als limiet afgevangen kunnen worden in de print / software , maar het blijft misbruik van iets waar het niet voor gemaakt is.

Als de balans van de arm in orde is, hoeft de motor niet meer werk te verzetten. Dwz als de arm ontrgendeld is (handbediening) moet deze op 45° stil blijven staan. Is af te regelen door de veer strakker of losser te draaien.

En een 24v motor kan ik niets mee. Ben dr ook fan van, ik gebruik alleen maar 1 en 3 fase motoren.

Overigens klinkt de constructie van en eindschakelaars en encoder me wel bekend in de oren, alleen dan van een ander merk. maak eens een foto van de hele slagboom als je wil.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Klopt... balans was niet in orde...

Stuk staal er aan en daar kijken we morgen wel naar... morgen werd 1,5 jaar later want hij deed het toch weer ?!?

Boom is bekend als Spyder 4 / Space 4000

Proget SRL / B&B : http://bebprogetautomazioni.it/it/products/motori/space4000-5000/

Evarist

Golden Member

Je kreeg van mij al de gouden tip. Waar wacht je nu nog op?

"Maar mocht je het origineel willen behouden, dan is de herstelling van eenvoudige SOPS niet zo moeilijk. Vervang de fet, alle elco's, hoogohmige R's en het IC."

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hoi

Ik ben op zoek naar een aansluitschema van een.
Automatic systems BL 29 A3/board #878
Wie kan mij daar aan helpen.

[Bericht gewijzigd door Willian op zaterdag 2 mei 2020 16:45:34 (14%)

Dus... Als ik het goed begrijp zoek je een schema van een heel ander ding en kick je daarvoor een topic van 5 jaar oud?

If you want to succeed, double your failure rate.