DC motor op fiets

Beste slimmeriken,

Ik ben op zoek naar een 12 of 24 volt motor die ik op mijn fiets kan zetten. Ik ben niet op zoek naar een hub motor of iets wat mij helpt bij het fietsen. Ik zoek een motor die mij constant van energie kan voorzien. Deze plaats ik op de plek waar origineel mijn trappers zaten en de rest vogel ik nog wel uit. Weten jullie wat voor motor en waar ik deze kan scoren? Hij moet het wel aankunnen om lichtelijk door bospaadjes heen te cruisen. Ik hoor graag van jullie terug.

Met vriendelijke groeten,

Luckymonkey

Place text here.

http://www.circuitsonline.net/aanbod/15785/overige/12-volt-gelijkstroo…

Deze is sterk genoeg, weet alleen niet hoe je dat met de accu's en controller denkt te gaan doen.

Ding trekt op vol vermogen 166 Amp.

Hmmm. Ik zie het ja 2000 watt is flink ja. Daar kan ik wel wat mee. Ik denk alleen dat dit een laag toerental is of niet?

Place text here.

Misschien eens een voorbeeld zoeken op internet en niet de slimmerikken laten zoeken :p

- Hoeveel toeren/min max.
- Spanning 12 of 24V
- Vermogen (W)
- Snelheidsregeling

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Waarom geen naafmotor eigenlijk? In China verkopen ze toch redelijk potente naafmotoren. En Als je niet meer hoeft te trappen kun je er zelfs gemakkelijk twee inbouwen. Het je gelijk een all-wheel-drive voor op je bospaadjes.

Hou je er ook rekening mee dat wat je wil in NL niet zomaar is toegestaan? Dat is alles wat ik er over zeg, en wellicht had je daar zelf ook al aan gedacht of is het niet eens van toepassing, de rest van het topic kunnen we het beter bij de techniek houden.

denk eerder dat een hydroliekpomp motor veel te snel draait voor een fiets

ik snap je redenering wat er mis is met een hubmotor ook niet helemaal?
hubmotors zijn van vermogen goed, ze zijn makkelijk te monteren, en het toerental zal kloppen.
de motor is een motor, dat trapversterking verhaal zit in je aansturing

het enige wat je niet wil is een hubmotor met de elektronica ingebouwd, maar die zijn er genoeg te vinden.
custom controllertje erop en je bent klaar. controllers van >40A wil je eigenlijk toch al niet meer zelfbouwen, in ieder geval niet als je nog nooit een motorcontroller gebouwd hebt.
en het kan goed zijn dat een controller van bv een electrische scooter gewoon werkt.

Dat begrijp ik inderdaad maar een hub motor is veel duurder en als ik een goedkopere neem dan moet ik het nog zelf gaan spaken ook. Normale 12 of 24v motors bestaan veel langer dus is de kans groter dat ik deze voor relatief weinig geld kan kopen en er een tandwiel op gooien en hoppa.

Place text here.

'Normale' motoren zijn ongeveer even duur en draaien een te hoog toerental zodat je nog flink moet gaan vertragen met bijvoorbeeld een tandwielbak.

Ik heb van alles al voorbij zien komen. Starter motoren van een auto, een dynamo van een auto, het ruitenwissermotortje van een auto. Zolang het maar genoeg vermogen heeft om 70 kilo op een fiets te trekken met een snelheid van rond de 40km/h. Ik laat op het achter wiel de tandwielen nog zitten om te schakelen.

Ik weet inderdaad dat dit niet legaal is in Nederland maar ik woon in een gehucht. No problemo

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 10 augustus 2015 17:39:35 (14%)

Place text here.

ik heb er nog een liggen os van een E-step geweest, is 250 W vo lgens mij en loopt op 12 of 24 V, is voorzien van tandwiel en er zit ook een ander tandwiel bij en een ketting. je mag m voor een zeer vriendelijk prijsje oppikken. volgens mij heb ik ook nog ergens een driver ervoor, maar geen idee hoe die aangesloten moet worden. rest van de step ligt al bij de oud ijzerboer. die step met mij (105+ kg) eropg ging niet heel hard, maar het kwam vooruit zonder te trappen oid. misschien lag t ook aan de accu's die waren al wat ouder.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op maandag 10 augustus 2015 17:42:45 (17%)

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2015 17:33:36 schreef Luckymonkey: Starter motoren van een auto, een dynamo van een auto

absoluut ongeschikt

het ruitenwissermotortje van een auto.

Veel te licht.
Op de sloop ga je denk ik niet snel een geschikte motor vinden.

de meeste van die motoren houden het vol tot aan het eind van de straat zonder heet te lopen.. net genoeg voor een youtubefilmpje inderdaad, maar niet om km's mee te maken

Ja haha dat heb ik ook begrepen ja. De bedoeling is om toch echt bij t bos te komen voor ik in t bos kan rijden. Het moet gewoon een redelijk goedkoop ding zijn met best wat power. En waar zat je aan te denken André?

Place text here.

deze voor relatief weinig geld kan kopen en er een tandwiel op gooien en hoppa.

Vergeet het maar, de stroom moet ergens vandaan komen, auto accu's zijn vanwege het gewicht en de opbouw niet geschikt. LiPo's van uit de modelbouw wel, maar dat gaat geld kosten, ook voor de speciale lader die je nodig hebt. Jouw project gaat zo 300 tot 400 Euro kosten, zelfs als je een 1000W motor praktisch kado krijgt.

250W is leuk als trapondersteuning op de weg, maar niet voor zelfstandig op een bospad.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik hab nog een aantal splinternieuwe 24Volt motoren liggen welke normaal in een scootmobiel geplaatst worden.
Uit mijn hoofd 260Watt continue en 380Watt piek (max 10minuten)
Bij interesse moet je maar even mailen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik ben blij dat je het zo rooskleurig inziet Roland. Ik wil het toch graag proberen. Ik kan misschien nog wel ergens 2 scooter accu's vandaan halen. Ook al rijd hij maar voor een half uur, geen probleem. Dan knikker ik hem weer in de auto en terug naar huis. Het zou wel leuker zijn als ik er 2 uur uit haal maar als dit mijn budget gaan toppen jammer dan!

Place text here.

Op 10 augustus 2015 17:57:18 schreef Roland van Leusden:
[...]

250W is leuk als trapondersteuning op de weg, maar niet voor zelfstandig op een bospad.

Dat schrijft hij toch nergens ?
(ik heb ook nog ergens een e-scooter(opvouwbaar) met een 250Watt motor, ding doet op z? sloffen 30Km uur)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

met deze motor heb ik met een gangetje van ik dnek 15 km per uur hier door de straat gereden met één 7,2 Ah accu en en 12 Ah accu, beiden al reeds oud en afgeschreven en hadden 2 12 Ah moeten zijn in serie. maar misschien met de juiste tandwielen en nog schakel mechanisme kun je een eind komen. Ik dacht aan E10,00 gewoon omdat er iemand dan wat mee gaat doen. woon in Uitgeest.

zit sinds 2009 in de PV.

Wat vriendelijk van je André. Als ik dichtbij had bewoond had ik het willen proberen, denk alsnog dat hij iets te licht is en je woont ruim 152 km van mij vandaan :) beetje veel van het goede.

Place text here.

Op 10 augustus 2015 18:14:52 schreef Gadget_inc:
[...]

Dat schrijft hij toch nergens ?
(ik heb ook nog ergens een e-scooter(opvouwbaar) met een 250Watt motor, ding doet op z? sloffen 30Km uur)

Ja ik weet dat deze een flink wat vermogen kunnen leveren. Ze worden meestal wel met een riem aangedreven maar dat moet wel goed komen. Plus het feit dat ik nog met 7 versnellingen kan spelen.

Place text here.

welke kant op? heb familie in Arnhem, kunnen het een keer meegeven als dat de goede kant op is.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 10 augustus 2015 19:08:11 schreef andre1973:
welke kant op? heb familie in Arnhem, kunnen het een keer meegeven als dat de goede kant op is.

Dat is zo een 160km van mij vandaan haha. Ik kom uit Zeeland.

Place text here.

Op 10 augustus 2015 18:14:52 schreef Gadget_inc:
[...]

Dat schrijft hij toch nergens ?

Jazeker, in de eerste post al. Motor i.p.v. de trappers en kunnen cruisen over bospaadjes.

heb daar niemand wonen, en ik ga ook zelden die kant op helaas. Mocht je een oplossing weten om die spullen bij jou te krijgen dan verneem ik da graag, opsturen kan natuurlijk ook, zal ik de boel ff moeten wegen, weet niet of dat onder de 10 kg blijft.

zit sinds 2009 in de PV.

ik kocht destijds een hub motor op marktplaats (fietswinkel of zoiets was de verkoper met allemaal fietsonderdelen).
250watt met koolborstels, 24V.

heel makkelijk ding. accu van 24V eraan en dat ding ging voluit. ik stuurde die aan met een drukknopje op het stuur.
ding ging 22km/H op vlakke baan zonder controller en zonder trappen.
met iets bijtrappen ging de fiets 29km/h.

je moest dan zelf wel een beetje controller spelen door de schakelaar in te drukken, lossen, indrukken, lossen, ...

totale kost van project was ongeveer 50€ (30€ wiel en dan verzending erbij). stukje kabelboom zelf gemaakt, oude schakelaar, 6tal 'defecte' laptopbatterijen aan elkaar geknoopt als accu (onderpowered). volgende stap was een RC batterij bij hobbyking aankopen maar uiteindelijk de fiets gesloopt wegens onwettig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken