rgb led string doorlussen?

Ik ben op zoek geweest naar WS2801 en WS2811 digitale rgb led strings. Ik vroeg me echter af tot hoeveel pixels je deze maximaal kunt doorlussen op 5 of 12V. En dan met welke controller, arduino krachtig genoeg?

dit is voor een grote modulaire display. Een goal van 1600 pixels zou ideaal zijn.

mvg

Arco

Special Member

Wat haalbaar is kun je zelf uitrekenen.
Neem de tijd nodig voor 1 chip en je weet zo wat het totaal wordt. (hangt ook van de refreshfrequentie af natuurlijk)
Verdelen over meerdere outputs met zo'n enorm aantal leds lijkt me wel logisch.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ritmeester

Golden Member

Met een WS2812B (5V) is doorlussen van de digitale lijn geen enkel probleem. De meeste controllers van Arduino Nano V3 tot de echte controllers ondersteunen zeker tot 2048 leds (pixels).

Je moet wel om de <=300 leds zeker een nieuwe voedingslijn aanbrengen die krachtig genoeg om de volgende <=300 leds te voeden. Enzovoort. Dab heb je wel een paar dikke voedingen nodig.

Zie dit topic en de foto's.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1719564#1719564

Deze voedingen gebruik ik.
www.ebay.com/itm/201211569532

(De foto klopt niet helemaal meer, tegenwoordig zitten er drie uitgangen op)

Een van mijn favoriete eBay stores die goed spul verkopen.

I love it when a plan comes together !

Iets richting 100A (1600 * 60 mA) ga je niet door die flex PCB trekken.. :)
Ik heb recent een projectje gedaan met vier meter van het 60 led/m Neopixel-spul, dat voed ik met 5V uit een oude PC voeding op twee plaatsen op 1/4 en 3/4 van de lengte.
De processor moet voldoende RAM hebben om alle pixels in op te slaan; deze 240 pixels draaien op een Arduino Leonardo met 2,5 kB.

definieer modulair "display"
een arduino kan wel wat kleuren laten zien, maar video rendering zie ik hem nog niet doen.
verder zie ik dit project"je" makkelijk de 500 euro passeren, klein beginnen dus?
ben uiteindelijk wel benieuwd waar je alle onderdelen voor een aantrekkelijke prijs vandaan krijgt

Met modulair bedoel ik losse platen die je aan elkaar kunt koppelen om zo je scherm groter te maken. Hoe dit allemaal werkt ben ik nog aan het uitzoeken. Het project is nog niet begonnen, ik ben enkel info aan het verzamelen.

Verder wordt het met led strings en niet met led strips zo als deze: http://www.ebay.com/itm/251683607947?_trksid=p2060353.m1438.l2649&…

matrix zal ongeveer een pixel afstand van 5cm hebben. En qua prijs het gaat inderdaad duur worden maar daarom begin ik ook eerst met één paneel. de constructie zelf gaat heel eenvoudig worden. Heb zelf een CNC van 2000x1500x600mm gebouwd dus daar kan genoeg plaat materiaal op gefreesd worden.

Wat haalbaar is qua pixels in één string was eigenlijk hier een van mijn vragen. Zelf ben ik niet echt een super held in die wereld. Ik krijg het wel aan het werken als ik de nodige informatie heb. Ik zit zelf meer in het onderhoud en industriële automatisering. Elektronica is meer een hobby.

Arco

Special Member

Veel hangt af van wat je ermee wilt gaan doen.
Alleen kleuren instellen gaat simpel, maar 'real-time' beelden (minimaal 30 fps) is nogal veeleisend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wou proberen om iets met AMD Eyefinity te realiseren om het matrix scherm als pc scherm te gebruiken om bvb oude arcade spellen er op te kunnen spelen zo als PONG etc. En eventueel als sfeer verlichting op een feest. Er zal vast een programma bestaan (zoals eyefinity of displayfusion) waar je kunt instellen waar je scherm ongeveer bevindt.