Beste Hoihoi,
Wat fred101 zegt is waar, het aansturen van een fet op zich is niet moeilijk, maar het troubleshooten van een schakelende voeding wel. Als je er een fout signaal in steekt kunnen er best wel eens heel snel best hoge spanningen en stromen ontstaan. Als je niet (goed) op de hoogte bent van schakelende voedingen zou ik er voorzichtig mee zijn ze te proberen te repareren.
Op 12 augustus 2015 13:21:41 schreef Hoihoi:
- signaal op een gate moet blokvorm zijn?
Ja, fets worden zelden in de lineaire modus gebruikt.
- hoeveel V output moet zo'n functiegenerator hebben. Een FET vraagt wel wat voltage maar wat is de range?
Grof gezegd zijn er twee opties (in een schakelende voeding): logic-level mosfets, en 'gewone' mosfets. De logic level variant heeft een iets dunnere oxidelaag waardoor hij op een lagere spanning ontsteekt (gegarandeerd onder de 5V). Beide kunnen zeker 15V hebben, dus een spanning van 10-15V is geschikt. Het is ook mogelijk een negatieve spanning op de fet te zetten, maar dat is meestal niet nodig. Kijk dus ook even of je functiegenerator een offset kan instellen.
- Als de FET schakelt zal er een klein stroompje uit de functiegenerator moeten komen of niet? Over hoeveel uA of mA hebben we het dan?
Ligt er aan hoe snel je wilt schakelen. Fet drivers kunnen vaak meerdere ampères leveren, maar vaak kan het ook met minder. Voor simpel testen kan een functiegenerator die enkele tientallen mA's kan leveren wel volstaan, zo lang je maar zorgt dat het aantal pulsen waarmee je test klein is, want de schakelverliezen kunnen dan oplopen en hoger zijn dan waarvoor de schakeling is ontworpen.
Ik zag op ebay een leuke kleine DIY kit, zou dit volstaan?
http://www.ebay.nl/itm/Digital-DDS-Function-Signal-Generator-Module-Si…
Denk het niet, ik zie er geen regelbare duty-cycle bijvoorbeeld. Zelfs voor een simpele test van een schakelvoeding moet het mogelijk zijn een kleine duty-cycle in te stellen of een korte burst. Daarentegen kan hij het misschien ook wel, maar dat kan ik zo niet zien. Bovendien zijn dit soort goedkope apparaatjes vaak bijzonder slecht beveiligd tegen pieken en dergelijke. Uit schakelvoedingen kunnen makkelijk grote stoorspanningen komen die een bordje als dit makkelijk om zeep helpen.
Hopelijk helpt dit je! Persoonlijk heb ik wel mijn reserveringen bij het repareren van schakelende voedingen. Waar komen ze vandaan? In sommige gevallen (bij professionele apparatuur) is het soms lonend om de dingen te trouble-shooten, maar daarbuiten vaak al niet. Dit omdat deze voedingen niet zijn ontworpen met reparaties in het achterhoofd. Dan kan je zelfs na een succesvolle reparatie de betrouwbaarheid niet garanderen.
Groet,
Kruimel