Relais inbouwen in bewegingsmelder

ik ben bezig om een relay in een bewegingsmelder te plaatsen, dat is nu gelukt en niet echt ingewikkeld.

Hierdoor krijg ik een open en dicht (NO) circuit.

Maar ik zit nog met een zorg, hoe voorkom ik dat er ooit meer spanning op het circuit kan komen. Want in de melder zit 230V
En de relay gaat schakelt op 230V en ik gebruik dan de NO contacten

Iets met een zekering, maar hoe pak ik dit aan en moet ik dan beide draden zekeren.

Kortom ik heb van dit deel niet voldoende kennis.

Waarom??? Er zit al relais in de melder, met 1 NO contact.
Vrij nutteloos wat jij nu doet. Moest je het NC contact van je extra relais gebruiken, kon ik het nog beetje verstaan.
Wat is je bedoeling?

ASPA-tech.be

bedankt voor de reactie, mijn bedoeling is een NO circuit te maken.
maar het NO circuit mag geen externe spanning krijgen

ik weet niet hoe ik de relay moet gebruiken die standaard in de bewegingsmelder zit. Dus welke aansluitdraad moet ik van die relay gebruiken om een NO circuit te krijgen.

En omdat ik dat niet weet, heb ik voor mijn oplossing gekozen.

Maar welke oplossing je ook kiest, je wilt nooit dat er een externe spanning op een NO circuit komt

mel

Golden Member

de kontakten zijn altijd gescheiden van de spoel.
Een relais kan je gewoon gebruiken als een schakelaar.
en trouwens , de kontakten van een ralais moet je altijd voorzien van een extern circuit, en moet ook daarom "iets"schakelen.
daarom moet er altijd een externe voeding op.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 17 augustus 2015 13:20:08 (45%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

als in de bewegingsmelder door bijvoorbeeld vocht en externe stroom gaat lopen, is het risico groot dat er een spanning komt op het NO circuit, toch?

Nee... Niet zo snel. Het kan wel
Wat als er vocht komt op jou bijgeplaatst relais?

ASPA-tech.be

dan komt er spanning op een circuit die een beveilingskast mogelijk opblaast.

Shiptronic

Overleden

Dan zet je binnen nog een optocoupler

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

oeps

ik heb geen idee wat ik dan moeten nemen laat staan aansluiten

Heb je een suggestie?

ik heb wat opgezocht en ik heb niet veel (geen) kennis van electronica, maar als je niets doet heb je ook niets : )

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=140223

dus wat geleend met bijbehorend plaatje, want ik begrijp nu dat je met een opto-coupler kan schakelen tussen twee schakelingen zonder dat ze een galvanische verbinding hebben of zoiets.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 september 2015 21:59:18 (65%)

hallo ik zoek hulp bij het aanpassen van de bewegingsmelder.
Het blijkt niet slim te zijn om een extra relay te plaatsen omdat er al een in zit, dat snap ik wel.

Maar de vraag is hoe moet ik nu de al aanwezige relay zo aanpassen dat ik een NO circuit heb.

Dus waar kan ik dan een opto-couler plaatsen als dat slim is.

wie kan mij helpen hierbij?

Neem een relais met 230Vac spoel,
sluit die aan op je PIR, A1 op uitgang A2 op de N of de blauwe

Nu kan je zoveel NO contacten maken zoals je wil. Da zal het simpelste zijn voor je.

Verklaar je es nader waarom je een NO nodig hebt?
Wat wil je doen?

En eigenlijk heb je al een NO contact, waar 230Vac op staat bij detectie.

ASPA-tech.be

dat ingebouwde relais heeft een no contact. het zijn die 2 pootjes waar geen diode over zit. het beste haal je het ding van de print af en met een paar draadjes naar de print voor de spoel aansturing. het contact dan direct over solderen.

echter is ombouw van zo'n ding naar 12 of 24v vaak ook goed mogelijk. belangrijk is de spoelspanning van het relais. dan kun je het geheel voedden uit de alarmcentrale..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ok, dat ga ik donderdag uitzoeken, moet nu even veel werken : )
Bedankt voor de hulp, ik heb gezien dat het nr van relay is ls-t73 shd-24vdc-f-a e177091

ik dacht het helpt me misschien ook om het schema te vinden, maar helaas dan komen er ineens heel veel schema's via http://category.alldatas enz.. als ik dit mag noemen op het forum.

als het lukt om met het aanwezige relay dit aan te passen, heb ik een oplossing dat ik er geen extra relays meer bij moet plaatsen maar dan heb ik toch nog de vraag.

Kan het gebeuren dat er toch nog een 230v spaaning op het 12 of 24 volt circuit terecht komt. Wat dan is het gebeurd met mijn NO circuit op de beveiligingsdoos, dan is alles opgeblazen denk ik?

nog even een antwoord op de vraag waarom ik een NO contact wil.

Het NO contact zorgt er voor op beveiligingsserver dat er een alarm signaal wordt afgegeven. Dit signaal kan binnen de server een camera activeren die een opname maakt.

bedankt iedereen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 september 2015 21:58:45 (15%)

Kruimel

Golden Member

Misschien een domme vraag maar wat is een NO contact? Een verbreekcontact? Volgens mij is er overigens een pin van het relais afgeknipt, want ik zie maar vier aansluitingen, en op de plek van waar ik een vijfde zou verwachten zie ik een draadje naar een 200Ω weerstand.

Groet,
Kruimel

deze relais met alleen maar een maakcontact zijn normaal in bijv vaatwassers. NO betekent overigens Normally Open.. NC is Normally Closed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

En normaal betekent in deze context dat de relaisspoel niet bekrachtigd is.....

Kruimel

Golden Member

Aha, simpel dus... Ik had het gegoogled, maar kreeg alleen sites over de "no contact rule" als je het uitmaakt met je vriendje. :S Niet heel handig dus.

Maar on-topic: het NO contact zit er dus al en is nu aangesloten op de 220V, maar die verbinding kan gewoon worden verwijderd. De vertinde draad tussen bruine draad en het relais moet dan van de print af worden gestript en de condensator die bij de rode draad zit moet worden uitgesoldeerd. Dan zijn de beide contacten van het relais geïsoleerd van de 230V en bruikbaar voor iets anders (maar niet meer voor een lamp of zo).

Mocht je het waterbestendiger willen maken is het denkbaar om het relais uit te solderen en de gaten waardoor de aansluitingen van de contacten zitten uit te boren. Dan soldeer je de draden direct op het relais en doe je er een stukje krimpkous omheen. Dan werkt alles nog, en is vocht minder een probleem. Helemaal waterdicht wordt hij nooit, maar dit zou moeten werken zo lang de dijken niet doorbreken. :-)

Groet,
Kruimel

bedankt allemaal, het helpt mij goed om het beter te begrijpen.

Iets uit een printplaat solderen dan lukt me wel maar welke contacten ik dan moet gebruiken voor de NO circuit niet
dat is dan weer hogere wiskunde

dus ik heb even de foto met paint bewerkt. Hopelijk kan iemand het nog preciezer aanwijzen : )

Alles blijft zodanig vochtvrij dat ik naar ik begrijp geen zorg hoeft te hebben dat de twee circuits (220v en NO 12v) van de relais met elkaar in contact komen, duidelijk.

De vraag die dan nog over blijft wanneer pas je dan een optocoupler toe, zie ook de reactie "Dan zet je binnen nog een optocoupler"

RAAF12

Golden Member

Uiterst rechts zit het 'common' contact. In oud hollands ook wel gemeenschappelijk of moedercontact genoemd.
Dit relais kan een 230V last schakelen. Wat moet er worden geschakeld?

edit

de rood omcirkelde pin is afgeknipt

dat is een duidelijk schema, ik ga hier verder mee.

Het NO contact zorgt er voor op beveiligingsserver dat er een alarm signaal wordt afgegeven. Dit signaal kan binnen de server een camera activeren die een opname maakt.

Sine

Moderator

Misschien overbodig, maar let er dus op dat je het 230V voerende gedeelte los maakt van de contacten, anders kon het een 'spannende' server worden.

ok, bedankt. Dat is niet wat ik wil :)

Kruimel

Golden Member

Even ter overvloede: op de tekening van RAAF12 staat een contact (het NC contact heb ik gisteren geleerd :)) dat dus op jouw relais helemaal niet bestaat.

Groet,
Kruimel

RAAF12

Golden Member

Het LS-T73 relais heeft dat contact wel intern. Alleen heeft de fabrikant van het apparaat voor het plaatsen van het relais er de NC aansluitpin afgeknipt. Bij een bewegingsmelder met PIR wordt de stroomkring gesloten als er activiteit is en dat doet een NO contact.

edit hieronder @Kruimel loud&clear!