Rookmelders

Er was een paar jaar terug een bericht van een scheikunde leraar die de school had laten ontruimen op basis van een meting van CO2 (ipv CO dus)
Ik kan het bericht zo snel niet terug vinden, maar ja.

Een CO2 melder wordt toegepast in een biervaten ruimte, kelder.
Geen raar idee toch ?
Bij een lasapparaat (in een afgesloten ruimte) zou het ook niet misstaan.

Deze melders zijn wel prijzig trouwens, blijkbaar lastig te maken ?

[Bericht gewijzigd door Kees frees op maandag 8 juli 2019 17:17:43 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juli 2019 21:54:35 schreef EricP:
[...]Overigens ben een tijd geleden nog eens op zoek geweest naar 'goedkope' (what's in a name...) CO2 melders. Dat valt dus nog tegen. CO is makkelijk te krijgen, wisselende prijs, wisselende kwaliteit... Maar
CO2... moeilijk (en in huis heeft dat geloof ik ook niet zoveel in...)

Er is een tijd geleden een overheidspublicatie geweest over CO-melders. Een van de besten, die daarin naar voren kwam is er een die ook bij de Action ligt:

Kost ergens tussen € 15,- en 20,-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2019 19:55:45 schreef Tidak Ada:
Dat is CO2, geen CO. Of rook jij zoveel?

O, ik ging er van uit dat het daar om ging. En ik rook niet nee, heel vroeger op school een paar jaar gedaan. Maar ben daar vrij snel mee gestopt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 9 juli 2019 10:37:51 schreef Lambiek:
[...]
O, ik ging er van uit dat het daar om ging. En ik rook niet nee, heel vroeger op school een paar jaar gedaan. Maar ben daar vrij snel mee gestopt. :)

ooit had je dus de ambitie om een caterpillar motor te zijn ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2019 12:02:45 schreef High met Henk:
ooit had je dus de ambitie om een caterpillar motor te zijn ;)

Ach, je weet hoe dat gaat hé op school. Je wil mee doen. :)

Maar rookt een Caterpillar ook dan? Heb er vaak bij gestaan, valt wel mee vind ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

ik heb nog nooit een CAT gezien die NIET rookt...
Cummins en perkins valt wel mee. Zelfs de perkapillar 4.4 rookt niet (staat ook cat op, maar is een perkins motor in basis)

een D series rookt, een 34xx series rookt, een 35xx series rookt. de C valt wel weer mee dan. die zijn iets beter.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Ja oké ze roken wel, maar het kan veel gekker. Heb je wel eens bij een Daf 575 gestaan, dat rookt en niet zo'n klein beetje ook. staan nog wel eens in slepertjes. En de huur boten niet te vergeten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zeker de roetfilters er weer uit gehaald :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik heb er voor de Defender net 1 aangeschaft...
Die krijgt dus ook een DPF

zoek nu nog een SCR kat.. Minimaal 3" diameter!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 juli 2019 17:20:02 schreef High met Henk:
Co blijft laag..

Wat is dat nou voor onzin? Gewicht van een hoeveelheid gas bij kamertemp en normale luchtdruk is gewoon evenredig met het atoomgewicht. Stikstof 14 -> N2: 28. Zuurstof 16 -> O2: 32. Meng dat 80/20 en je krijgt 28.8 voor lucht. C: 12 -> CO2 12+16+16 = 44: zwaarder dan lucht. CO 12+16 = 28 = lichter dan lucht, maar zo dicht bij de 28.8 dat het wel "goed zal mengen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

SG CO: 1,35
SG lucht: 1,29

aangezien beide gassen redelijk inert zijn onder normale omstandigheden zakt co
wordt overigens ook door elke brandcursus medegedeeld..
Dodelijke gassen blijven laag
Dodelijke rook boven.

heb ietwat teveel van die cursussen gedaan afgl. jaren
BHV, bosiet en meer van die meuk...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Is niet alleen afhankelijk van het molecuulgewicht, maar ook van de dichtheid bij gelijke druk. Iets met afstoten van moleculen t.o.v. elkaar.

Edit:

Op 9 juli 2019 14:36:55 schreef High met Henk:
SG CO: 1,35
SG lucht: 1,29

aangezien beide gassen redelijk inert zijn onder normale omstandigheden zakt co

CO is een bestanddeel (9%) van stadsgas/(lìchtgas) en niet inert.
Je kunt er prima op koken en verwarmen.

CO verdringt O2 in het heem-molecuul in rode bloedcellen; CO2 verdringt zuursof in de inademingslucht en verdringt daar de zuurstof, maar lost in het bloed op als HC03- en werkt primair als buffer om het zuur-base evenwicht in stand te houden. Maar het kan dit, in overmaat, juist verstoren. De pH daalt dan onder de 7,4.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 juli 2019 14:36:55 schreef High met Henk:
SG CO: 1,35
SG lucht: 1,29

Volgens mijn tabel is de sg van co 1.25.

Anoniem

Op 9 juli 2019 14:36:55 schreef High met Henk:
SG CO: 1,35
SG lucht: 1,29

aangezien beide gassen redelijk inert zijn onder normale omstandigheden zakt co
wordt overigens ook door elke brandcursus medegedeeld..
Dodelijke gassen blijven laag
Dodelijke rook boven.

heb ietwat teveel van die cursussen gedaan afgl. jaren
BHV, bosiet en meer van die meuk...

Misschien had je nog meer cursussen moeten volgen en het gemiddelde nemen want dit klopt niet.:-)
Het SG van stikstof, het hoofdbestanddeel van lucht is 1.25
Dat van CO is net hetzelfde tot enkele cijfers na de komma. CO is daarmee ietsiepietsie lichter. In theorie zal het dus de neiging hebben om te stijgen, maar door het geringe verschil zal het hoofdzakelijk vermengd blijven met de lucht. De hoogte van een CO meter is dus niet zo kritisch.
CO2daarentegen is zwaarder dan stikstof , nl 1.98 en zal zakken.
Daarom vallen kleine leerlingen in klas rapper in slaap dan grote.

Overigens is CO helemaal niet inert, maar juist heel brandbaar.CO is in tegenstelling tot CO2 een niet verzadigde oxide. Deze laatste is wél erg inert, vandaar dat het ook als blusmiddel toegepast wordt.
100 jaar geleden werd het CO door verhitting van kolen opzettelijk geproduceerd en als stadsgas gebruikt.
Ik dacht zelfs dat de allereerste auto's op CO liepen.

High met Henk

Special Member

Jullie hebben gelijk. Mea culpa.
Co kan dus hoog hangen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 juli 2019 14:36:55 schreef High met Henk:
SG CO: 1,35
SG lucht: 1,29

Echt, de wet van boyle-gay-lusac (weet ik veel of ik het zo goed spel) gaat heel redelijk op voor de gassen en drukken waar we het nu over hebben.

Jou bron heeft een typefout, 1.35 moet 1.25 zijn. Of zoiets. Zie wikipedia.

Mijn "uit m'n hoofd" verhouding 28.8: 28.0 komt heel redelijk overeen met de 1.29:1.25 van wikipedia. De atoommassas van de elementen weet ik niet precies uit m'n hoofd: Ik weet de atoomgetallen en doe dat "maal twee". Klopt ongeveer, maar op 44 voor CO2 zit ik er iets van 2% naast o.i.d.

CO2 is een verbrandingsproduct en WEL zwaarder dan lucht. (maar meestal komt het "warm" vrij dus zal dan eerst naar boven gaan).

[edit: Kennelijk lang in mijn editor laten staan dat dit al deels afgehandeld was. Sorry. ]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

CO melders is niet een duidelijke richtlijn op welke hoogte deze moet hangen. Zelfs Brandweer kan er weinig duidelijkheid over scheppen. Warme lucht met CO stijgt IDD, maar na afkoeling daalt het weer... Heb hem maar 40 CM onder plafond opgehangen aan de wand waar lucht langsstroomt...

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb die mijne even onder de geiser (ook voor de douche) in de keuken gehangen, in de hoop dat neerdalend CO langs de sensor stroomt. Stijgend CO en andere gassen zouden door het het rookkanaal moeten verdwijnen. Bij terugslag door wind verwacht ik een dalende rookgas stroom, die dus langs de CO melder gaat en hopelijk lang genoeg duurt om die te activeren. Als die dalende CO maar kort duurt is alarm overigens zinloos, ten zij het frequent achter elkaar gebeurt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †