School project: Public Adress System

Hallo,

Ik heb van school de opdracht gekregen een analoog Public adress systeem (PA) te ontwerpen voor bijvoorbeeld een school.
De eisen: - Alle klaslokalen moeten een bericht gezamenlijk kunnen ontvangen
- Alle klaslokalen moeten een bericht individueel kunnen ontvangen
- In elk lokaal hangt een microfoon waarmee men terug moet kunnen praten met het centrale punt (de receptie).

Ik heb op internet gezocht en kan wel wat vinden over digitale systemen maar vrij weinig over analoge systemen en als ik er wat over kan vinden is de informatie niet technisch.
Ik heb al wel begrepen dat er voor een PA geen gebruikelijke microfoons, speakers en versterkers worden gebruikt.

Ik vroeg me af of iemand iets wist over het basis principe van een public adress systeem zodat ik ergens kan beginnen.

Alvast bedankt,

vriendelijke groeten Jos

Kijk maar eens bij V&D of Hema, telefoon netwerk voor individuele gesprekken. Aan de centrale is de PA gekoppeld en kan op de telefoon door kiezen van telefoonnummers de PA ingesproken worden. Deze nummer zijn dan soms ook nog opgesplitst in afdeling/etage PA .

Een envoudige module voor analoge telefoon lijn is deze http://www.boutronic.nl/dl/folder/musiccontrol2_folder.pdf

Nieuwe digitale centrales hebben hiervoor kaarten beschikbaar om dit te doen.

Om dit zelf te maken ligt eraan hoe groot de installatie moet worden.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 24 augustus 2015 19:57:42 (34%)

RAAF12

Golden Member

Je hebt geen aparte microfoon nodig, in oude analoge intercoms werd de ingebouwde luidspreker als microfoon omgeschakeld.
edit
Versterkertje,luidsprekertjes, draad en wat (druk)knoppen, meer heb je niet nodig. En wat inventiviteit om het aan elkaar te knopen.
edit
Uitbreidbaar met meer posten

©schema ff gegoogled

Hensz

Golden Member

Op 24 augustus 2015 19:10:41 schreef Jos179023:

- Alle klaslokalen moeten een bericht individueel kunnen ontvangen

Eis 2 lijkt me de lastigste, dat redt je niet meer met een simpel tweedraads intercomsysteempje.

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Inderdaad het is een voorzetje, bij meerdere locaties kan er beter 1 basisstation zijn; de centrale met de versterker en schakelaars. Daaraan hangen dan meerdere posten, een passief kastje met een luidspreker en een schakelaar.
Met de schakelaar kan de centrale opgepiept worden. De luidspreker dient zowel voor weergave als opname.
De centrale kan met drukknoppen kiezen wie wordt beluisterd. En wie wordt toegesproken. Een 4 aderige kabel zal voldoende zijn.