opamp aansluiten

Kan iemand mij misschien helpen bij het aansluiten laten werken van een op amp.
Om het zo simpel mogelijk te houden heb ik de op amp lm324 n zo aangesloten als spannings volger.
Zelf dat lukt niet ik heb inmiddels 7 nieuwe op amps geprobeerd.

Op de uitgangen op alle hoeken staat al spanning zonder ik alle overige pinnen heb aangesloten. Is dat normaal?
De voeding van de amp heb ik 9volt gemaakt

Als ik hem als sanningsvolger aansluit Zou ik volgens mij op de uitgang het zelfde voltage moeten meten als op de ingang en dat is niet zo.
Wat doe ik fout?

fred101

Golden Member

Dit kan je haast niet fout doen.

Heb je de pinnen goed ? Dat kan ik op de donkele foto met alle draden zwart niet zien. Pin 1 zit aan de kant van de deuk/stip, zie datasheet.

De plus aan pin 4.De min aan 11
1 en 2 doorverbinden, op 3 het signaal zetten. Pin 1 is de uitgang. Maar je kan zo ook pin 6+7, 8+9 of 13+14 doorverbinden, dan zijn 7, 8, 14 uitgangen en 5, 10 en 12 de ingangen

De niet gebruikte opamps Doen maar wat afhankelijk van wat ze oppikken. Waarschijnlijk worden ze hoog. Leg anders de ongebruikte ingangen aan massa.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Post eens een tekeningetje van wat je aangesloten hebt.

@Fred, alles aan massa leggen is vout, dan gaat je uitgang nog in een ongedefinieerde toestand.

Daarom snap ik er ook niks meer van, moet toch doodsimpel zijn

Op vcc staat 9 volt gnd gaat naar de mini

De vier buitenste op de hoeken zijn de uitgangen op input 1+ plus
staat 4 volt en input 1- is verbonden met de uitgang op de hoek (output 1) en van output 1 een draad naar de led

Als ik vcc aansluit en gnd naar de - En ik meet de uitgangen op de hoeken staat daar al 8 volt op Is dat normaal?

Sine

Moderator

Die zwevende (niet aangesloten ) opamps kunnen zomaar naar bijna voedingsspanning fietsen ja, dat is heel normaal.

Zoals je het aansluit lijkt het te kloppen, ik vroeg een tekeningetje om de rest van de constructie te kunnen bekijken.

Ofwel, Wat wil je eigenlijk doen? Je hebt een spanning die *ergens* vandaan komt, daarmee wil je een led aansturen, je hebt ergens 9V vandaan (blokbatterij?) er staat ook nog een drie potig ding op je bord .. spanningsregelaar, transistor ?

Heb je de massa van je voedende schakeling ook verbonden met je opamp schakeling ?

Hoe heb je de led aangsesloten? tussen massa en de uitgang opamp? met wat voor een weerstand in serie?

fred101

Golden Member

Sine, dat weet ik maar dan blijft de output wat rustiger. Met beide open is de kans groter dat de uitgangen op en neer blijven gaan. Beter is een enkele opamp.

Zonder iets aangesloten wordt de uitgang ongedefinieerd en loopt dan vast tegen de gnd of Vcc. Bij jou dan ergens rond de 8V of rond de 0V, of ze gaan alle kanten op afhankelijk van wat de hoogohmige inputs oppikken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als er een beetje leuke radiofrequente stoorbron in de buurt staat, zakt heel de voedingspanning in elkaar door het ruisen/klapperen van de niet gebruikte opamps. Voeding is zo te zien ook niet ontkoppeld, dus dat is 1 groot stoorfeest.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Eigelijk wil ik een de op amp gebruiken als versterker ook dit heb ik geprobeerd.
En ben begonnen met 4 nieuwe tlc27m4cn omdat dit ook al niet lukte.
Heb ik vier nieuwe lm324n gehaald omdat ik dacht misschien zijnze al kopot. dus dat ledje is nergens voor ik wil gewoon de op amp aansluiten, maar ze kunnen toch niet alle acht kapot zijn.

Die 1 na laatste zin van jou begrjip ik niet helemaal.

Indedaad een 9 volt blok en een spanningsregelaar. (driepoot)

Als je de led wn weerstand weg laat die zijn overbodig het gaat om de werking. Zou ik op alle drie in 1+ In 1- en op Uitgang dezelfde spanning moeten meten toch.

Sine

Moderator

Ja... maar.

Niet tot 0V en ook niet tot aan de voedingsspanning. als je een spanningsdeler maakt met twee gelijke weerstanden en je knoopt dat aan de +in dan heb je als het goed is alles gelijk.

C1 mag je weg laten

De spannigsvolger heb ik precies zo aangesloten als in dit filmpje alleen dan zonder potmeter https://www.youtube.com/watch?v=rvgXb_WJeGM

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 augustus 2015 23:08:11 (0%)

Sine

Moderator

En daar ga je waarschijnlijk de mist in, probeer het bovenstaande schema eens ... kost je twee tellen.

-edit-

Uit de datasheet: "Large Output Voltage Swing 0 V to V
+ − 1.5 V"

Dus 0V moet je kunnen halen, 9V niet.

@Fred,
Met beide ingangen gelijk heb je een erg instabiele toestand, het minste wat er intern afwijkt laat de uitgang omslaan.

@Fuzz
Het is een LM324, daar moet je zo ongeveer een GSM op leggen wil je die gek krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 augustus 2015 23:12:09 (63%)

Ik zal het nu even volgens jou tekening doen is dat een condensator in de midden zo ja is dan een 1.0 nf genoeg

Sine

Moderator

Zoals ik al schreef

C1 mag je weg laten

Het gaat even om te kijken of het ding doet wat het moet doen.

Nu meet ik geen spanning op de ingang en ook niet op de uitgang
De weerstanden zijn 20K ohm

Arco

Special Member

Dan zit er toch echt iets verkeerd. (foto is te slecht om precies te zien wat/waar in zit gestoken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Aansluiten als spanningsvolger / unity gain buffer is trouwens best een goede methode om van ongebruikte opamps "af te komen" zonder dat ze onstabiel zijn. Uitgang aan - ingang en verder open, + ingang aan gnd. Als uitgangsspanning krijg je dan net geen gnd (offset).

Als je de + ingang via een weerstandje aan gnd hangt kun je de biasstroom van de + ingang bepalen :) (Als je dan toch voor de lol met opamps bezig bent, om er wat van te leren, waarom niet?)

Een opamp is een beest dat de (spanning op de) - ingang van de (spanning op de) + ingang afhaalt en met "heel veel" vermenigvuldigt, en het resultaat komt uit de uitgang. De rest zijn parasitaire eigenschappen. Daar zijn er vrij veel van en je komt ze vanzelf tegen :)

1 van die parasitaire eigenschappen is de ingangsbiasstroom. In de datasheet van de LM324 staat een negatieve waarde, de stroom komt dus uit de ingang. Het zou maximaal 100nA moeten zijn. Zet je dus 10M Ohm in de lijn van + ingang naar GND, dan valt daar maximaal 100*10^-9 * 10*10^6 = 1V over. Dat kun je vervolgens meten op de uitgang van de als spanningsvolger geschakelde opamp.

Sommige opamps kunnen hun uitgang niet helemaal 0V maken bij enkele voeding, dus dan moet je voor dit proefje symetrisch voeden.

Het opamppracticum op de Haagse Hogeschool gebruikt express de lm741 om alle parasitaire eigenschappen duidelijk meetbaar aanwezig te hebben :) (En op +/- 15V symetrisch zodat de gemeten specs vergeleken kunnen worden met de datasheet, want datasheets geven vrijwel altijd de specs bij voeding met +/- 15V)

Sorry, misschien wat veel voor 1 keer, ik werd even enthousiast, vraag gerust na wat niet direct duidelijk is.

EDIT: Foto is inderdaad niet best, maar bedrading lijkt te kloppen. Controleer nogmaals waar pin 1 van de opamp zit, en meet de voedinggsspanning na direct op de pinnen van de opamp zelf. Ja, de draadjes zullen wel kloppen, maar die onderste weerstand niet!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Op 28 augustus 2015 23:24:34 schreef rensberl:
Nu meet ik geen spanning op de ingang en ook niet op de uitgang
De weerstanden zijn 20K ohm

Je hebt de onderste weerstand kortgesloten, prik die eens direct in de massa-rail of zet 1 pootje in een andere rij.

@Lucky, wat is er mis met de titel dan? http://www.gigawatts.nl/co/smile/hypocrite.gif

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 28 augustus 2015 23:56:18 (14%)

Lucky Luke

Golden Member

Sine heeft gelijk. Nouja, de bedrading klopt inderdaad, alleen 1 component zit dus niet goed >:) (zal mijn edit editten.)

Trouwens, Sine, die titel doet mij denken "Dat doe je toch met dradn?" ;)

EDIT@Sine (Wordt een interessante edithistory zo) : Uhm, nu niks meer :)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 29 augustus 2015 00:07:20 (42%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nou het was niet helemaal om te spelen, alleen stap 1 lukte niet dus deed ik maar even een stapje terug (spanningsvolger) om in de op ams te komen maar zelf dat werkt.
Dat is zeer lastig ben al vier dagen bezig zonder resultaat.
Terwijl ik weet dat het toch goed aangesloten zou moeten zijn.
Op het tekeningetje zo was ik begonnen
Zo zou ie 10 keer moeten versterken dat is 20 volt alleen dat kan natuurlijk niet vanwege de 9 volt op vcc. Ds zou rond de 8 8.5 uit moeten komen regelbaar via pot.

Sine

Moderator

Begin eens bij het begin, werkt die spanningsdeler als je hem goed aansluit? Dan weet je in ieder geval dat je opamp werkt.

Je schema klopt bijna, ik weet niet wat voor een spanningsregelaar je gebruikt, maar zo kan die niet werken.

Nu heb ik op 1+ in 3 volt Op 1- in 4 volt en op de uitgang ook 4

De spannings regelaar zit er nu niet tussen Gewoon volgens jou tekenig Op De vcc staat 8.5 volt de rest staat hierboven maar wat betreft spanningsvolger is het nog niet zo goed geweest.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 augustus 2015 23:46:44 (60%)

Sine

Moderator

Kijk, dat klopt zelfs ook nog ... we komen ergens.

Wat voor een spanningsregelaar heb je eigenlijk ??

Kruimel

Golden Member

Hoe meet je de spanning? Anders moet je even kijken of je direct op de pinnen van de opamp kan meten. Deze breadboards zijn notoir om hun matige contacten, en het kan zijn dat de spanningen die je meet niet op de pinnen van de opamp zelf uitkomen.

Dat er 4V op de uitgang staat klinkt mij raar in de oren als er 1V op de ingangen staat. Was die led op dat moment aangesloten? Het lijkt op een kortsluiting tussen pin 1 en 2. Controleer het breadboard ook daar even op en verplaats eventueel het ic even naar een andere plek.

Groet,
Kruimel

PS Ik loop nogal te zeiken op je breadboard, maar je moet dingen gaan uitsluiten nu. ;-)

He sine nu heb ik de spannings regelaar wel goed aan gesloten opgezocht ik wist niet dat die ook aan d nul moest omdat ik een gewenst voltage had gemeten Nu heb ik op 1+ in 4.9 op 1- in 4.5 en op de uitgang ook 4.5
Dus niet helemaal gelijk maar wel bijna, dus dat is goed.

Denk jij dat daarom die op amp versterker het misschien niet deed vanwege die - van de spannings regelaar?

Bedankt allemaal! morgen ga ik het nog eens proberen met de opamp versterker

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 augustus 2015 23:47:57 (9%)