receiver r107

evdweele

Overleden

De BBC zendt op meer dan 1 zender hetzelfde programma uit.
Te controleren aan de hand van een frequentielijst http://mediumwave.de/

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

à Raaf12
Mijn EF80 komt van het Olens Radiomuseum à 8 € en is nieuw met 100% emissie.

à rbeckers
Ik heb het met het LEADER'tje moeten doen, en met veel schrik dat alles zou ontregeld worden. De 2 BBC stations komen allebei hard door.

à evdweele
Met dank voor de link naar "Mediumwave". Hoewel ik het nodige plezier heb gehad met het in gang krijgen van de ontvanger, kan ik er dank zij de zenderlijst van gaan genieten.

Met dank aan allen
DW

DW
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mocht je ooit in de buurt van een meetzender komen, dan kun je het afregelvoorschrift gebruiken van de al eerder genoemde site.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

liever dat de meetzenders naar mij toe komen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

In vervolg op mijn opmerkingen in het andere topic over wattmeters http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1757562#1757562 een nadere toelichting.

Ik heb het boekje R107 User Instructions er even bij gehaald en pagina 29 hieruit gekopieerd. Het eerste van de drie bijlagen bij dit bericht.

Verder de documentatie van de meetzender Leader LSG-10 waarover @D.W. beschikt. Bijlagen 2 en 3.

In het instructieboek van de ontvanger R107 wordt duidelijk aangegeven dat de metingen met een bepaald uitgangsniveau van de meetzender moeten worden uitgevoerd.
Met een eenvoudige testoscillator als de Leader LSG-10 is dat niet mogelijk. Er is geen enkele indicatie wat het uitgangsniveau is.
Alleen een vaststelling dat de ontvanger werkt zal lukken, maar voor het bepalen van de gevoeligheid is een meetzender met een geijkte verzwakker noodzakelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rbeckers

Overleden

Je kunt met een scoop, of m.b.v. een diode meetkop, het uitgangsniveau van de LSG-10 redelijk bepalen. Een verzwakker voor VHF en lager, is zelf te bouwen.
Als je niet probeert om grote verzwakking per sectie te gebruiken, dan is dit te doen. 2 secties, PI of T van 10dB is beter dan 1 sectie van 20dB verzwakking.

RAAF12

Golden Member

Inderdaad heeft die Leader geen geijkte verzwakker. Ook is de outputvorm zeer afhankelijk van de instelling. De mijne zeer snel verkocht voor een beter merk. Het is een leuk instapmodel die ik kocht in de dump. Firma Ypma in Veendam meen ik me te herinneren.

evdweele

Overleden

@ RAAF12:

Heb je enig idee hoe het is gesteld met de hoogfrequentafscherming van de Leader LSG-10?
De 4mm bananenbussen als HF-uitgang geven mij geen goed gevoel over de HF-dichtheid van het geheel.

Als de kast van de testoscillator staat te stralen wordt het effect van een externe verzwakker zoals @rbeckers voorstelt onvoorspelbaar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Het eerste wat ik deed was er 50 Ohm BNC chassisdelen opzetten! Tja het is alweer even geleden dat hij in mijn bezit was. De sweeper, Leader noemde dat swemar, was leuk spul. Met markergen. ect. een doorlaatkromme op de X Y van de scope zetten. Doe niet meer zoveel in die richting. Af en toe iets repareren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is wel een goed idee.
Verder valt het effect van die kaststraling dan verder in dit geval wel mee.
Niet omdat die Leader zo goed is - die straalt wel. Maar de R107 is goed genoeg om daarvan geen last te hebben: die is wèl dicht, en kijkt alleen wat er op zijn antenne-ingang binnenkomt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

en kijkt alleen wat er op zijn antenne-ingang binnenkomt

Akkoord, maar als de afdichting aan de ingaande zijde van de externe verzwakker onvoldoende is (en dat is het geval mogen we aannemen) blijft het ongewis welk niveau er wordt ingestuurd.
De straling die uit de Leader komt is natuurlijk veel minder dan de uitgangsspanning op de bussen.

Maar ik begrijp uit de reactie van de @TS http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1757760#1757760 dat hij honderden zenders ontvangt.
Met de ongevoeligheid van de R107 zal het daarom nogal meevallen.

In de loop der jaren heb ik mezelf afgewend om te proberen een ontvanger beter af te regelen dan in de specificaties stond.
Wel leuk om net zolang te draaien tot je in plaats van 0,5µV een gevoeligheid bereikte van 0,4µV, maar in het dagelijks gebruik zette dat geen zoden aan de dijk.
Het was dan de sport van het afregelen die de overhand kreeg. Maar voor de gebruiker waren er geen voordelen aan verbonden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rbeckers

Overleden

M.b.t. afregelen beter dan de specs, dat is iets waar meer mensen achter komen. ;)

Ik heb geen LSG-10 maar wel een LSG-16.
Die op 9,89MHz en max. output ong. 200mV en niets aangesloten. Op een FRG 7700 met actieve antenne op 4m afstand net hoorbaar.
Met een 1m draad op de 4mm bus geeft de FRG duidelijk signaal.
Ter vergelijk dezelfde procedure met een HP8654B geeft ong. hetzelfde resultaat. De HP is wel beter.

Een 4mm bus is ook klein t.o.v. de golflengte bij deze frequentie.

mel

Golden Member

Als ik VHF wil afregelen, erg grof gezegd, dan zet ik een scanner op 10,7 MHZ lager dan de ontvangen frequentie, de LO straalt zo veel dat ik genoeg oppik...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..