receiver r107

@ Fredrick e Terman
NERGENS in het instructieboek staan er gegevens over SPANNINGEN of STROMEN die kunnen worden gecontroleerd. Behalve de kathodestroom van de 7 buizen die indirect worden gemeten door de spanningsval over een 3kOhm weerstand. De vermelde afwijkingen van 15% in mijn eerste post hadden te maken met deze 7 metingen.
In een tiental bladzijden worden weerstandswaarden vermeld die kunnen worden gemeten, met de buizen in hun buisvoet en zonder, tegenover het chassis...
Het gaat hem allemaal over weerstanden, nergens over stromen of spanningen.

Wat zouden de "normale" lekstromen in de condensatoren mogen zijn bij spanningen van 250V respectievelijk 50V ? Om het te kunnen meten moet ik de condensatoren nog wel éénzijdig afkoppelen, hetgeen geen lachertje is gezien de aard van de aankoppeling

@ Electron920 en Rbeckers
Bedankt voor het aanbod, het bijhorende boekje " Reception sets r107 General description and working instructions" heb ik wel, maar mocht U meer meetgegevens hebben. Graag.
Ik heb wel een Leader LSG10 signaal generator maar zou niet concreet weten hoe er mee om te gaan. (Signaal injecteren op de antennebus (?) maar uitlezen waar en hoe ?)

@ Raaf12
De originele HF buis is een ARP34, alleen de EF39 is de directe equivalent. Het geschikt maken voor een andere buis gaat mijn petje te boven.
Volgens het buizenboek moet een EF39:
bij een VG1 van -2,5 V
anodestroom: 6mA bij 250V
schermroosterstroom: 1,7 mA bij 100V

Ik meet met die opstelling:
buis 1: anodestroom 7,6 mA, schermroosterstroom 2,19 mA (!!!)
buis 2: anodestroom 6,09 mA, schermroosterstroom 1,78 mA
buis 3: anodestroom 5,95 mA, schermroosterstroom 1,79 mA
buis 4: anodestroom 5,3 mA, schermroosterstroom 2,6 mA (!!!)
Misschien deugt mijn meting niet, en moet ik best op zoek naar een nieuwe EF39 en ter controle dezelfde meting doen.

Bedankt voor alle mogelijke hulp.

DW
rbeckers

Overleden

Een LSG10 voldoet.
Als je ook een scoop hebt dan de LSG10 over de uitgang van een weerstand van 56 ohm voorzien. Dan naar de scoop. 10mV instellen.
Vervolgens een 100x verzwakker en de r107.
AM intern op de LSG10 kiezen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik was aan het kijken in oude Electrons, maar iemand anders heeft dat al - heel aardig - voor ons gedaan:

http://frank.pocnet.net/instruments/Military_uk/R107/R107.html

Lees vooral 'Some articles'; dit gaat naar een pdf met Electron-artikelen in het Nederlands.
Spanningen zie ik er niet zo gauw bij staan trouwens, maar het is in elk geval leuk om te lezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Zomaar vervangen à 10€/stuk is voorlopig voorbarig.

Dat kan je vinden maar bij een 70 jaar oude radio is slijtage aan de buizen heel normaal.
Die EF93 EF39 zorgt voor de hf versterking en als die slecht is de radio 'doof'
Vandaar mijn idee om ter test alleen deze door een equivalent te vervangen en bij gebleken fout dan pas een originele aan te schaffen.
Ik weet niet wat je allemaal hebt liggen aan oude buizen, een EF89 zou heel mooi zijn bijv. maar ook een andere rf penthode komt in aanmerking.
Die sluit je dan aan op de contacten van de buisvoet. Dus een losse noval voet met draden aan de originele voet verbinden.
Als je niks hebt liggen aan gratis buizen lijkt het mij voor de hand liggen in de buidel te tasten en toch maar een originele EF93 EF39 aanschaffen. Links en rechts gaan zitten spitten in een oude ontvanger is geen goed idee. Heb je de gloeispanning inmiddels gemeten?
edit
ik zie dat je de stromen gemeten hebt, die zien er niet raar uit. Het AVR circuit kan defect zijn. de regelt de versterking terug bij zeer sterke zenders.

@ rbeckers
Je gaat er van uit dat er nogal wat kennis aanwezig is, dit is niet het geval.
Ik heb een signaalzender en een scoop.
Ik zet parallel over de uitgang van signaalzender 56 Ohm, kies voor interne modulatie, en sluit dit aan op de antennebus van de ontvanger.

Maar dan ? Hoe vervolg ik het signaal op de scoop? Op welke punten in de ontvanger moet ik gaan meten? (plaatsignalen ?) en wat zegt me bijvoorbeeld een scoopmeting van 100 mV AC op de plaat.

Zonder me te verwijzen naar een cursus "Buizentechniek", zou ik het geweldig appreciëren mocht U me toch al iets verder helpen.

@ Raaf12
Vindt je echt dat mijn metingen van de gemeten stromen in mijn 4 buizen er niet raar uitzien (zie buis 1 en 4), dan zou je voorlopig kunnen veronderstellen dat die oude buizen nog in orde zijn.

Er moet dus verder worden gezocht, vermoedelijk ligt het dan toch aan hier en daar slechte buisinstellingen als gevolg van de tot 20% afwijkende weerstanden. Voor alle zekerheid ga ik toch ook op zoek naar een andere HF buis.

Volgens Frederick E Terman ZOU het niet aan de condensatoren liggen. Dit ZOU al een geruststelling zijn.

De gloeispanning is in orde 6,2 V. De hoogspanning 255V.

DW

Hi D.W.,

Ik heb je topic nog eens doorgelezen maar ik kan nergens vinden wat nu het probleem is.
Je heb een signaal generator dat is goed stel je generator in op 1.5MHz en sluit aan op de ontvanger kijk als je rond de 1.5MHz in band 3 of je een signaal kan waarnemen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 september 2015 15:36:19 schreef D.W.:
Volgens Frederick E Terman ZOU het niet aan de condensatoren liggen. Dit ZOU al een geruststelling zijn.

Dat heb je dan verkeerd gelezen.
Ik heb gezegd dat als de stromen en/of spanningen normaal zijn, dat dan de condensatoren dus niet hinderlijk lekken.

Verder heb ik gezegd dat ze dan nog 'open' kunnen zijn, dus geen of te weinig capaciteit hebben - dat kun je vaststellen door ze even met een goede condensator te overbruggen. Als je dan opeens veel meer hoort, was de oorspronkelijke condensator niet goed.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

@D.W

Je zet de generator met AM modulatie 'aan' en vervolgens hoor je de 1000Hz piep door de aangesloten luidspreker of koptelefoon, ff afstemmen op de ontvanger. F.E.T had al gezegd dat er 6 meter draad (niet om een klosje gewonden) aan de aerial input moet hangen voor een beetje ontvangst. Hier ter plaatse is er weinig te vinden op de MG en LG, wellicht is er op andere banden wat meer te ontvangen, na zonsondergang zijn de ontvangstcondities beter.

rbeckers

Overleden

@D.W.
Ik ging ervan uit dat je de LSG al beheerste. Na deze testen zal dat ook zo zijn.
De LSG wordt gebruikt als (meet)zender.

Kies de juiste band en frequentie op de LSG en de radio.
Kies interne modulatie en AM.
Hang een draad aan de uitgang van de LSG en een andere draad aan de ingang van de radio. Draden hoeven elkaar niet te raken.
Zet alles aan en probeer op de radio de piep te horen.

Mijn R107 werkt !
Ik heb finaal enkele weerstanden vervangen, of het geholpen heeft weet ik niet.
Verder heb ik het geriskeerd om met mijn "Leadertje" de MF en ontvangstspoelen opnieuw af te regelen.
Het resultaat was al beter, maar het toestel werkt nu pas helemaal na vervanging van een Mf buis (EF39).

1. Is het mogelijk dat mijn afregeling toch niet optimaal is, want ik ontvang duidelijk tweemaal dezelfde zender op ong. 1.25 mHz en ong. 1.75 mHz. (Engelstalig BBC verkeersinformatie ???)

2. Nu wordt het pas plezierig. Kent iemand interessante banden om te beluisteren ?

Met dank aan allen.

WD

DW
RAAF12

Golden Member

Mooi zeg da't ie werkt. Kan best zijn dat de gelijkloop nu minder is. De MF afregelen gaat het mooist met een wobbulator. Het kan ook met de RF gen die je al hebt staan. Dure EF39? Via Ebay?

rbeckers

Overleden

D.W.
Prima resultaat maar methode matig. ;)

M.b.t. vraag 1.
Komt die "BBC", of een ander station, erg hard door?
Indiem ja., dan verzwakker gebruiken.

evdweele

Overleden

De BBC zendt op meer dan 1 zender hetzelfde programma uit.
Te controleren aan de hand van een frequentielijst http://mediumwave.de/

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

à Raaf12
Mijn EF80 komt van het Olens Radiomuseum à 8 € en is nieuw met 100% emissie.

à rbeckers
Ik heb het met het LEADER'tje moeten doen, en met veel schrik dat alles zou ontregeld worden. De 2 BBC stations komen allebei hard door.

à evdweele
Met dank voor de link naar "Mediumwave". Hoewel ik het nodige plezier heb gehad met het in gang krijgen van de ontvanger, kan ik er dank zij de zenderlijst van gaan genieten.

Met dank aan allen
DW

DW
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mocht je ooit in de buurt van een meetzender komen, dan kun je het afregelvoorschrift gebruiken van de al eerder genoemde site.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

liever dat de meetzenders naar mij toe komen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

In vervolg op mijn opmerkingen in het andere topic over wattmeters http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1757562#1757562 een nadere toelichting.

Ik heb het boekje R107 User Instructions er even bij gehaald en pagina 29 hieruit gekopieerd. Het eerste van de drie bijlagen bij dit bericht.

Verder de documentatie van de meetzender Leader LSG-10 waarover @D.W. beschikt. Bijlagen 2 en 3.

In het instructieboek van de ontvanger R107 wordt duidelijk aangegeven dat de metingen met een bepaald uitgangsniveau van de meetzender moeten worden uitgevoerd.
Met een eenvoudige testoscillator als de Leader LSG-10 is dat niet mogelijk. Er is geen enkele indicatie wat het uitgangsniveau is.
Alleen een vaststelling dat de ontvanger werkt zal lukken, maar voor het bepalen van de gevoeligheid is een meetzender met een geijkte verzwakker noodzakelijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rbeckers

Overleden

Je kunt met een scoop, of m.b.v. een diode meetkop, het uitgangsniveau van de LSG-10 redelijk bepalen. Een verzwakker voor VHF en lager, is zelf te bouwen.
Als je niet probeert om grote verzwakking per sectie te gebruiken, dan is dit te doen. 2 secties, PI of T van 10dB is beter dan 1 sectie van 20dB verzwakking.

RAAF12

Golden Member

Inderdaad heeft die Leader geen geijkte verzwakker. Ook is de outputvorm zeer afhankelijk van de instelling. De mijne zeer snel verkocht voor een beter merk. Het is een leuk instapmodel die ik kocht in de dump. Firma Ypma in Veendam meen ik me te herinneren.

evdweele

Overleden

@ RAAF12:

Heb je enig idee hoe het is gesteld met de hoogfrequentafscherming van de Leader LSG-10?
De 4mm bananenbussen als HF-uitgang geven mij geen goed gevoel over de HF-dichtheid van het geheel.

Als de kast van de testoscillator staat te stralen wordt het effect van een externe verzwakker zoals @rbeckers voorstelt onvoorspelbaar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Het eerste wat ik deed was er 50 Ohm BNC chassisdelen opzetten! Tja het is alweer even geleden dat hij in mijn bezit was. De sweeper, Leader noemde dat swemar, was leuk spul. Met markergen. ect. een doorlaatkromme op de X Y van de scope zetten. Doe niet meer zoveel in die richting. Af en toe iets repareren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is wel een goed idee.
Verder valt het effect van die kaststraling dan verder in dit geval wel mee.
Niet omdat die Leader zo goed is - die straalt wel. Maar de R107 is goed genoeg om daarvan geen last te hebben: die is wèl dicht, en kijkt alleen wat er op zijn antenne-ingang binnenkomt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

en kijkt alleen wat er op zijn antenne-ingang binnenkomt

Akkoord, maar als de afdichting aan de ingaande zijde van de externe verzwakker onvoldoende is (en dat is het geval mogen we aannemen) blijft het ongewis welk niveau er wordt ingestuurd.
De straling die uit de Leader komt is natuurlijk veel minder dan de uitgangsspanning op de bussen.

Maar ik begrijp uit de reactie van de @TS http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1757760#1757760 dat hij honderden zenders ontvangt.
Met de ongevoeligheid van de R107 zal het daarom nogal meevallen.

In de loop der jaren heb ik mezelf afgewend om te proberen een ontvanger beter af te regelen dan in de specificaties stond.
Wel leuk om net zolang te draaien tot je in plaats van 0,5µV een gevoeligheid bereikte van 0,4µV, maar in het dagelijks gebruik zette dat geen zoden aan de dijk.
Het was dan de sport van het afregelen die de overhand kreeg. Maar voor de gebruiker waren er geen voordelen aan verbonden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rbeckers

Overleden

M.b.t. afregelen beter dan de specs, dat is iets waar meer mensen achter komen. ;)

Ik heb geen LSG-10 maar wel een LSG-16.
Die op 9,89MHz en max. output ong. 200mV en niets aangesloten. Op een FRG 7700 met actieve antenne op 4m afstand net hoorbaar.
Met een 1m draad op de 4mm bus geeft de FRG duidelijk signaal.
Ter vergelijk dezelfde procedure met een HP8654B geeft ong. hetzelfde resultaat. De HP is wel beter.

Een 4mm bus is ook klein t.o.v. de golflengte bij deze frequentie.

mel

Golden Member

Als ik VHF wil afregelen, erg grof gezegd, dan zet ik een scanner op 10,7 MHZ lager dan de ontvangen frequentie, de LO straalt zo veel dat ik genoeg oppik...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..