70cm buizenzendertje

besten , ik ben opzoek naar een schema van een 70cm buizen zendertje ( max 1 watt ) ik had ooit een schema met zelfs een boor mal voor de doorvoercondensatoren en buisvoetjes . maar door een brand in mijn vorige woning is deze helaas verloren gegaan . dat schema was met freqentie verdubbeling . heeft iemand nog wat liggen of kan mij verder helpen ?? hou me graag aanbevolen . mvg chris

Hi chrisduzz,

Wil je dit speciaal met buisjes maken? het kan maar je voeding wordt iets groter maar wel leuk.
Ik denk zelf een ontwerpje maken, en hoe wil je afstemmen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

hoi Henk , was idd zelf al begonnen maar loop vast omdat mijn dipmeter maar tot 250 mhz gaat . ik denk zelf aan een vrijloop osq op 110 mhz wel pll gestuurd . daarna verdubbelen naar 220 mhz , en daarna verdubbelen op 440 mhz en versterken met een qqe 02-5 buisje . ideen zijn er wel , maar kan niet verder meten hier , vandaar mijn vraag. groet chris

Ik zou voor de verdubbel trappen ECC85's gebruiken waar je gebalanceerd instuurt en de anoden aan elkaar zet.
Op een tap van een kring sluit je de anoden aan elkaar en koppelt deze met een koppel spoel door naar de volgende verdubbel trap wat precies eenzelfde trap is.

Ik kon even niet zo snel een voorbeeld vinden op het web.
Hier een schema met dioden ipv, trioden, met trioden is het principe hetzelfde alleen versterkt die.
Met dioden heb je alleen het spanningsverlies wat over de dioden staat.

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 4 september 2015 18:46:06 (33%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

was ik idd ook al mee begonnen , maar kon de spoel op 440 mhz niet goed krijgen . er hing te veel vermogen op 220 mhz . maar zoals de vorige poster het schetste , zou ik dezelfde spoelen kunnen gebruiken . maar denk niet dat 2x 3 wind op 8 mm rond goed resoneren op 440 mhz . of snap ik het nu niet meer..

Beste,

vergeet op 70cm nog spoelen in te zetten.
Afgestemde lijnen zullen meer de norm worden, ik probeer wat artikelen te vinden tussen oude QST's van me.
Vb afgestemde striplijn (is dit de juiste benaming?)
http://www.radiomuseum.org/forumdata/users/72/UHF_1957_diagr.jpg

ECC85 zal ook al op de toppen van z'n tenen mogen lopen om nog 440 MHz te halen.
Buizen voor dat frequentie bereik zijn eerder types als de PC86, PC88, 6AF4 enz. Dit zijn UHF oscillator triodes. De PC88 is ontworpen als Grounded-Grid triode.
Geaarde basis versie van een buis dus, zelfde principe eigenlijk.
Allemaal buizen ontworpen voor inzet in TV UHF-tuners.
ECC91/6J6 is ook een leuke dubbeltriode, geschikt voor tot 500 MHz.
Veel beter keuze al dan de ECC85
Deze werd dikwijls ingezet als balans-oscillators en oscillator/verdubbelaar.
Ik ken een buizen-leverancier die dergelijke types tegen zeer lage prijzen verkoopt.

@MOD:
Mag ik dat hier melden? Ik denk dat veel buizen-fanaten hier hem wel zullen kennen :-).

Aan Chrisduzz: Stuur me even een mailtje, zodat ik die QSTs kan opsturen. Zal zien wat ik kan opgraven.

Edit: De meeste frequentie-verdubbelaars met buizen die je vind, en ik ook gebouwd heb, zijn gewoon overstuurde klasse C-trappen. Zo krijg je tonnen harmonischen, de gewenste harmonische filter je uit in de anodekring. Bv anodekring afstemmen op f2 of f3.
Dat is de meest eenvoudige manier lijkt me.

[Bericht gewijzigd door Sparkman op woensdag 23 september 2015 19:18:00 (12%)

krijg de mail weer terug , , mijn mail adres is xxx

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 23 september 2015 21:26:47 (19%)

Gebeurt regelmatig eens met Gmail VS Hotmail. Ik kom niet door bij hun, zij niet bij mij. Zal vanaf Gmail mailen.
Wat is max grootte van bestanden per mail die je kan ontvangen?
Heb ganse VHF Handboeken uit de jaren 50

tja , geen id hoeveel gmail kan ontvangen . maar anders is wetransfer een optie
groet chris

Op 23 september 2015 20:14:18 schreef Sparkman:
Gebeurt regelmatig eens met Gmail VS Hotmail. Ik kom niet door bij hun, zij niet bij mij. Zal vanaf Gmail mailen.
Wat is max grootte van bestanden per mail die je kan ontvangen?
Heb ganse VHF Handboeken uit de jaren 50

Foutje, heb ganse VHF handboeken op de plank staan, niet digitaal. Moet nu al m'n QST's gaan doorlopen.

Ok,

niet direct meteen veel gevonden. Maar de ontwerp filosofie achter de LO van deze convertor kan ook toegepast worden voor een zender.

Krijg afbeelding niet klein genoeg, link:
http://static.afbeeldinguploaden.nl/1509/121717/92ji4tBx.jpeg

Eerste helft ECC91 werkt als overtoon oscillator (hier niet nodig). 2de helft als "tripler". De daarop volgende ECC91 sectie verdrievoudigd weer naar 400 MHz. Je kan ook gewoon de boel afstemmen als verdubbelaar. C3 is eigenlijk gewoon een SOORT VAN (voor er barrage vuur op komt;)) serie-afstemming. De rest van de condensator over de "Spoel" L4 zijn de parasitaire capaciteiten vd buis zelf.
Ik denk wel dat dit aan te passen moet zijn naar 440 MHz.
Enkel zal L4 dan gewoon eerder een strip worden...

Op 70cm heb ik dit nnooit gedaan, wel op VHF. En om op neutralisatie vd eindtrap te sparen, was de laatste verdubbelaar gewoon de eindtrap :p. Gans het geheel was dan ook een portabel buizen AM zender in sigarekistje. Gevoed uit batterijen.
Alles wat niet nodig was: Weg ermee.
Tot wanneer ze in de Radioclub hier hoorden dat er een Super-Regeneratieve detector bij hoorde als ontvanger. "Game Over".

@Chrisduzz, heb nog QST gemaild ook, pagina 13-17 staat ook ergens ontwerp van UHF eindtrap, met dubbel-tetrode.

De opbouw van gans deze zaak, kwa layout dan, is VEEL belangrijker dan het schema, of wat dan ook. Elke cm draad kan er één te veel zijn. Heb je eigenlijk enige ervaring met UHF bouwsels?

Frederick E. Terman

Honourable Member

(voor er barrage vuur op komt;))

* Frederick E. Terman kijkt schijnheilig

Ik zeg toch niks?

Trouwens, voor de kringstroom is een resonantiekring altijd serieafgestemd. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 september 2015 22:38:38 schreef Frederick E. Terman:
[...]* Frederick E. Terman kijkt schijnheilig
Ik zeg toch niks?

Trouwens, voor de kringstroom is een resonantiekring altijd serieafgestemd. :)

Geheugen als een olifant he jij? ;-)
Het bleef verdacht stil!
Ik dacht: "Geen slapende reuzen wakker maken"...

Edit: Bij dit soort schakelingen word het steeds moeilijker het effectieve lage impedantie punt te gaan vinden. Nu je er toch bent FET, moet je ff naar dit kijken, typisch Duitse WO II aanpak:

http://www.museumwaalsdorp.nl/images/wurzburg_a_design.gif
http://www.cdvandt.org/WB-rep-Urechse-Senderprinzip.gif

Die oscillatoren hebben beide serie-kringen, enfin lijkt zo op eerste zicht. Is natuurlijk niet zo, maar ik heb er mee zitten experimenteren met een BFR96. Gewoon stukje messing in U bocht, en afstemmen door Trimmer tss basis en U-bocht.
Prestaties verbeterden merkbaar, sterk van onder de indruk.
Maar zeer kritiek kwa instelling.
Ben ik hier correct in m'n observatie dat ze hier eigenlijk de interne Cag, Cak en Cgk eigenlijk extern kunnen manipuleren?

"En dus de interne spanningsdeler controleren?" FOUTJE!
En dus de interne FASEDRAAIER controleren?