42V AC naar 12V DC

Ik woon in een appartementen complex waar zoals vaak gebruikelijk is een 42V AC voeding in de berging gebruikt wordt. Nu heb ik een "motorhandschoen droger" gemaakt van wat pvc buizen en een pc ventilator. Nu heb ik die op een accu aangesloten en dat werkt goed. Maar ik zoek eigenlijk iets om met een schakelaar aan/uit te zetten op 42V. Nu zat ik te denken om een hele reeks diodes in serie te zetten, om zo op 12V DC uit te komen. Dit genereerd dan ook direct wat warmte om mijn handschoenen sneller droog te blazen.
Is dit een goed idee, of hebben jullie experts (ik begin nog maar net met electronica) een ander idee. Een trafo heb ik van 42V AC naar 12V DC nog niet kunnen vinden.

De efficiëntste methode is de 42 VAC gelijkrichten, afvlakken en dan een step-down converter naar 12 VDC gebruiken. Zo krijg je iets compacts wat van zichzelf nauwelijks warm wordt. Let wel op dat die converter zo'n 65 volt moet aankunnen (42 x 1,4142 en wat marge)

Edit: je zou nog kunnen zoeken naar een trafo van 230 VAC naar 48V, dat gelijkgericht en afgevlakt geeft ongeveer 12 VDC

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zondag 6 september 2015 21:21:10 (20%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Ik heb een 230/48v trafo omgekeerd aangesloten, geeft je 230v. Daar kun je een 230/12v voeding aan hangen.
(ik gebruik het voor een TL, vond het kale 42v peertje wat uit de tijd... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt ook een trafo nemen met een 42V en 12V wikkeling. of een ringkern met 42V wikkeling waar je een aftakking opmaakt die de 12V maakt. heb je nog een 230v voeding voor een lichte belasting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn allerlei manieren om het efficiënt te maken, maar de TS wil juist ook wel een beetje warmte.

Je zou de 42VAC kunnen gelijkrichten en afvlakken, dan krijg je zo'n 60VDC, en vanaf daar met een lineaire regelaar naar 12V voor een ventilator. De warmte van die regelaar zou dan ook nuttig zijn voor het drogen van de handschoenen.

Een LM317HV mag 60V verschil hebben tussen zijn in- en uitgang, en met 12V aan de uitgang zou dat dus redelijk goed moeten komen. Een gewone LM317 gaat niet, die mag maar 42V hebben. Als de ventilator 100mA trekt, moet die LM317HV ongeveer 5W afvoeren. Die heeft dus wel een koelblokje nodig, en je zet hem natuurlijk in de luchtstroom, anders heb je er alsnog niets aan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind het originele plan met een zooi diodes ook wel wat.

Het probleem daarmee is dat dit misschien 10% kan varieren. Dan kan het zijn dat je soms 46 en soms 38V hebt. Haal je met de diodes er 30V vanaf dan is je variatie dus tussen de 8 en de 16V. Bij 8V draait de ventilator te langzaam, bij 16 brandt ie door.

Een combinatie oplossing is: Met diodes de spanning droppen tot 16-20V, en de rest met een 7812 .

Dan is nog eens zo dat de hoeveelheid warmte die je uit je "12V regeling" haalt bepaald wordt door de ventilator, en dus niet te regelen is. Door een extra belastingsweerstand op je 12V te zetten kan je misschien wel WAT regelen, maar ideaal is anders. Misschien is een schakelende voeding plus een extra verwarmings weerstand toch niet zo'n slecht idee.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En de overige bewoners maar weer laten betalen voor jou gedroogde handschoenen.

Je kan ook een weerstand in serie zetten met de ventilator. Om meer warmte te krijgen kan je dan ook nog een weerstand over de ventilator zetten, waarbij de serieweerstand uiteraard een lagere waarde moet hebben.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Shiptronic

Overleden

Handschoenen na een rit op het warme blok leggen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank jullie wel voor alle opties. Ik ga eens kijken welke het gaat worden. En Peter112, met een verbruik van een xx mA in combinatie met een timer zullen de kosten toch al snel in de eurocenten lopen.

Thevel

Golden Member

Op 7 september 2015 09:39:50 schreef Gerard*:
Je kan ook een weerstand in serie zetten met de ventilatorwaarde

Helemaal geen gek idee, de warmte van de weerstand kun je ook nog benutten.
De waarde van de weerstand is afhankelijk van hoeveel stroom de ventilator trekt, dit kun je met een ampèremeter meten of als je het type weet opzoeken in de datasheet.
Om een indicatie te geven: als de ventilator 100mA trekt dan heb je een 270Ω weerstand nodig.

Aan onderdelen ben je minder dan 1,50 euro kwijt en zijn makkelijk verkrijgbaar.

Als de belasting alleen een ventilator is, dan is een step-down of een trafo inderdaad wat overdreven. Het schema van Thevel is goedkoop en afdoende voor een 12 volt fan. En een paar Watt warmte is ook mooi meegenomen om ietsje sneller te drogen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Moet je alleen een schakelklok op 42V~ zien te vinden....

Of je bouwt de "waterdetector" die bij de schakelingen staat en zet het geheel automatisch uit zodra de handschoenen droog zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb wat geprobeerd, maar mijn soldeer en knutselwerk is niet het beste. Nu dacht ik, omdat ik het toch niet los kan laten, waarom niet een gewone 12V adapter aansluiten op 42V AC. De adapter die ik getest heb is te gebruiken van 100-240V. Tot mijn verbasing komt daar gewoon 12V DC uit.
Zou dit kwaad kunnen?
Als het geen kwaad kan, zou dit een makkelijke oplossing zijn. Het merendeel van kleine elektrische apparaten is ook wel in 12V te krijgen of alleen maar in 12V leverbaar.
Wat denken jullie?

Ga er van uit dat er een maximale stroom is aan de INGANG. Dus als dat ding zegt 1A bij 12V, dan is dat 0.1A bij 120V. Die stroom kan nog oplopen naar 0.12A bij 100V, maar dan zou de grens van de voeding bereikt zijn. Hou zeker die 0.12A aan als je naar 42V gaat. In feite houd je dus maar 40% van je max stroom over, dus 400mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Waarom staat er een 42Vac trafo in een appartement? Nog nooit gezien.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 24 maart 2017 21:33:16 schreef Evarist:
Waarom staat er een 42Vac trafo in een appartement? Nog nooit gezien.

Zie je wel vaker in bergingen: een 24 of 42V net voor (gloeilamp)verlichting.

Dan wordt het lastig/onmogelijk om de gezamelijke stroomaansluiting te misbruiken. Met een 220V lampje werd er vaak afgetapt en stonden koelkasten, diepvriezers enz in de bergingen op kosten van de VVE/gezamelijke meter. Tot soms kleine kwekerijen aan toe.

Ik heb meerdere bergingen gezien met gewoon normale 2.5mm2 bedrading, schakelaars en E27 fittingen, maar dan met een andere spanning.

https://www.lichtpuntnederland.nl/gloeilamp-42-volt-60-watt-standaardl…

Investering is minimaal (alleen een dikke trafo), dus snel terugverdient, 1 koelkast kost al meer :)

maartenbakker

Golden Member

Op 24 maart 2017 20:54:59 schreef martinvvv:
Ik heb wat geprobeerd, maar mijn soldeer en knutselwerk is niet het beste. Nu dacht ik, omdat ik het toch niet los kan laten, waarom niet een gewone 12V adapter aansluiten op 42V AC. De adapter die ik getest heb is te gebruiken van 100-240V. Tot mijn verbasing komt daar gewoon 12V DC uit.
Zou dit kwaad kunnen?
Als het geen kwaad kan, zou dit een makkelijke oplossing zijn. Het merendeel van kleine elektrische apparaten is ook wel in 12V te krijgen of alleen maar in 12V leverbaar.
Wat denken jullie?

Dit kan waarschijnlijk geen kwaad, maar de adapter zal zijn nominale stroom niet meer kunnen leveren zonder in beveiliging of stuk te gaan. Belast je hem licht (zeg een 250mA fan op een 1A adapter), kan het best dat hij het gewoon jarenlang volhoudt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hempro PSU 65 Vac-12Vdc DIN
Deze zijn meen ik max 4A te verkrijgen bij Hemmink Zwolle.

Het merendeel van kleine elektrische apparaten is ook wel in 12V te krijgen of alleen maar in 12V leverbaar.

Kortom je wil toch meer dan een paar motorhandschoenen drogen. In dat geval sluit ik me bij Peter112 aan, daar is deze aansluiting niet voor bedoelt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Inderdaad, je kan die handschoenen ook meenemen naar je appartement en daar leg je ze op de cv radiator.

Thevel

Golden Member

Op 24 maart 2017 20:54:59 schreef martinvvv:
waarom niet een gewone 12V adapter aansluiten op 42V AC. De adapter die ik getest heb is te gebruiken van 100-240V. Tot mijn verbasing komt daar gewoon 12V DC uit.

Het is ver onder z'n specificaties, het mag een wonder heten dat er nog gewoon 12V uit komt.
Het is waarschijnlijk op het randje, mogelijk stort de 12V helemaal in als deze belast word, ook is het mogelijk dat het nu allemaal werkt maar in de winter bij bijvoorbeeld 2 graden de adapter het ineens niets meer doet.
Niet echt betrouwbaar dus.

het maakt niet altijd iets uit, heb ook al diverse led tl's getest die van 100-240V zouden moeten werken maar sommigen toch ook werken op 60 of 42V. hetzelfde met sommige smps voedingen, soms storten die dan idd in bij grotere lasten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even met makkelijke getallen: We hebben een omzetter die van 100-200V 10V maakt bij max 10A. Verliezen verwaarlozen we even.

De ontwerper maakt iets, wat van 200V die 10V 10A maakt. Vervolgens vraagt z'n baas of het ook bij 100V werkt. Dus trafo er tussen en... Poef! De boel ontploft. De schakeling gebruikt 0.5A bij 200V om die 10A 10V te maken. Maar kan niet tegen de 1A bij 100V.

De schakeling wordt opgepept om die 1A bij 100V ook aan te kunnen. En zo gaat ie de verkoop in. Ga jij dat ding nu op 50V gebruiken, dan moet je nog steeds je houden aan de "max 1A ingangsstroom". Anders doet ie weer poef!

Een andere mogelijkheid is dat er een 10:1 trafo in zit. Voed je die uit de 100V, dan kan je de 10V maken, maar doe je dat uit de 50V, dan gaat dat niet meer. Ook onbelast haal je de 10V niet meer.

Of dit het geval is, dat hangt van de architectuur van de omvormer af. In de praktijk met gekochte adapters kan je weinig anders doen dan het te proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/