Loewe TV gaat af en toe aan

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een loewe individual selection LCD tv 32 Inch.
De tv heeft al behoorlijk wat speeluren (ik denk nu zo'n 8 jaar oud).

Nu heb ik sinds kort een probleem.

Het lukt me af en toe niet om de tv aan te krijgen

Het standby lampje brandt gewoon. Echter als ik dan de tv aan probeer te doen met de afstandsbediening of met de knop op de tv dan werkt het soms wel soms niet.

Als de tv uiteindelijk aan is, werkt alles prima, als ik em dan weer uit zet dmw afstandsbediening gaat hij naar standby, als ik de tv dan weer probeer aan te doen met de afstandsbediening gebeurt er niks, het lampe knippert wel dus de sensor reageert op het commando van de afstandsbeiding.
Na een tijdje lukt het dan soms wel weer de tv aan te doen, of ik zet de tv helemaal uit (dmv schakelaar) wacht dan een tijdje, doe de schakelaar weer aan, en dan na lukt het soms wel weer de tv aan te krijgen.

Ik krijg em uiteindelijk wel aan, kijk als hij helemaal niks meer doet moet er inderdaad een nieuwe komen, maar dat is niet het geval

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn en is dit eenvoudig op te lossen. Ik las op het forum iets over condensatoren?

Ik hoor het graag!

klinkt als slechte elco's in de voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Heeft de TV een typenummer? Dat is bij reparatievragen of andere vragen die op een specifiek apparaat betrekking hebben, begrijpelijkerwijs Nogal Handig om te vermelden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 september 2015 14:30:59 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een Xelos gehad met de zelfde soort problemen en daar bij bleek dat er een aarde draad slecht contact maakte/los zat!

Hallo,

Bedankt voor de eerste reacties.

Het betreft Chassis L2650, Typenr 88434B87

Hoe kan ik zien of de elco s slecht zijn?

Een slecht aardecontact lijkt me niet het probleem, ligt tegen de tv tikken hielp niet.

Ik heb ook de service manual gevonden waar schema s etc in staan

http://www.servisplusonline.com/uploaded/dokuman/individual2_40_(l2650…

Wellicht helpt dat?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 september 2015 23:43:13 (27%)

fred101

Golden Member

Echt compleet verrotte elco's staan bol. Slecht of bijna verrot is niet zichtbaar. Je kan ze testen met een lcr meter of ESR meter of met een scoop de voedingrimpel bekijken.
Als je ze met een fohn verwarmd en hij het dan weer doet is ook een indicatie. Als dat niet helpt kunnen het nog steeds elco's zijn. Maar het kan ook iets totaal anders zijn of een combinatie.

Maar een en ander hangt af van jou kennis, ervaring en apparatuur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Haardroger geeft in zulke gevallen vaak zo goed als uitsluitsel dat je het in defecte elco's moet zoeken (indien het gebied waar de elco's zitten, zeg de voeding, warmgestookt wordt gaat hij dan meestal wel vlot aan).

Ik kom de tip tegen om C1125 47u 50V op de voeding (basic board) te controleren. Kleine elco dichtbij een koellichaam (meestal een goed recept voor veroudering). Indien defect vervangen door een degelijk 105 graden low-ESR type, bijvoorbeeld uit de Panasonic FC, FM of FR reeks. Geen Antel of ander budgetmerk.

Klein probleempje is alleen dat op jouw schema C1125 een 1000u elco is. Er zit wel een 47u 50V in de buurt. Hoe dan ook kan dat aanleiding zijn om een haardroger en eventueel een bus koudespray erbij te pakken.

Edit: Andere positienummers die ik tegenkom in diverse tips zijn C201 (47u) en C537 (1000u). Bij nog verder zoeken een hele hand vol elco's met positienummers in de 400/500/600 reeks -> zie william1967's tip hieronder, maar mogelijk ook secundair nog.

P.S. Mooi toestel, zelfs al is hij alweer een paar jaartjes oud. Sharp paneel, Loewe chassis, in andere behuizing ook als Sharp verkocht. Individual 32 Selection 66434B87 neem ik aan dat je bedoelde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Elco's in de primaire voeding altijd vervangen bij deze krengen, m.u.v. de grootste elco, die heb ik nog nooit defect gehad.

Wauw wat een fantastische uitleg. Het lijkt dus haalbaar als ik het zo lees. Is inderdaad een fijn toestel, maar ja, door dit gedoe ben ik er wel een beetje klaar mee.

Als het verholpen kan worden is dat natuurlijk top

Maar goed, ik heb toch iemand nodig die dit voor me kan doen....

Ik heb de kap er even afgehaald. Als ik zo kijk naar de elco's dan vallen eigenlijk alleen de volgende op:
C201
C181
C606
C596

Deze hebben een zeer lichte bolling aan de bovenkant.

C1125 kan ik niet vinden, dit is denk ik een ander basic board.
Dit betreft 89435d10

Welke nrs zitten bij de primaire voeding? (geen idee waar die zit op het basic board)

Alvast bedankt

bijgevoegd een fotootje, ik heb de nrs er even bij gezet

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 september 2015 23:43:41 (25%)

begin maar eens met de elco's linksboven. deze hebben last van terugtrokken krimpkous. dat duidt doorgaans op warmte, meestal doordat ze zelf veel te heet worden omdat ze meer een belasting aan het vormen zijn voor de voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op 15 september 2015 09:47:30 schreef stefzone:
Maar goed, ik heb toch iemand nodig die dit voor me kan doen....

Dat kan, maar dat moet je eigenlijk in vraag en aanbod zetten. Het forum is technische (en morele ;-) ) support voor wanneer je het zelf wilt doen.

Eerst die elco's met afgezakt jasje. Wel apart, de "veiligheidsklep", dat kruis boven op, is nog dicht terwijl hij de onderkant er al uit duwt. Gebruik goede low ESR, 105 graden van bv Panasonic. (als je wilt dat ze nu langer meegaan.) Doet hij het dan weer dan zou ik in jou geval de andere elco's ook vervangen. Die zullen niet veel beter zijn.

Je hebt een goede soldeerbout nodig (anders is de kans groot dat je het pcb beschadigd, harskern soldeertin en een zijkniptang. Vervang ze een voor een en zet ze er juist gepolariseerd in. Net als bij batterijen moet je deze niet verkeer-om zetten. (de witte streep is de min pool) Zet anders voor de zekerheid met stift een markering op de print. Werkt het niet dan wordt het moeilijk tot onmogelijk (zonder kennis en meetapparatuur) Hoewel een shotgun repair (in het wilde weg onderdelen vervangen soms toch lukt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de printplaat eraf gehaald, het lijkt inderdaad wel te doen. Ik heb de nrs opgeschreven. Het zijn bijna allemaal 1000uF 16V 105 elro s. Ik heb een weller soldeerbout, alleen het tin niet. Ga dat maar even vragen bij de electronics winkel.

Het is het proberen waard

6elro s vervangen maar helaas is het probleem nog niet verholpen. Iemand nog tips? Wat zou een volledig nieuwe power supply module moeten kosten?

fred101

Golden Member

Probeer eerst eens of je met een fohn de boel aan de gang krijgt. Je moet daar de oude elco's mee verwarmen.

Zoals eerder gezegd, waarschijnlijk zijn de overige elco's ook niet goed meer. De elco's op de warmste plaats die het meeste stroom moeten verwerken gaan meestal het eerst. De gemiddelde china elco is erg slecht van kwaliteit en vaak daarvan ook nog de versie met de kortste levensduur.

Vergelijk het met een olie lekkend motorblok (bij de elco verdampt het electrolyte).
Het wordt naarmate de olie zakt steeds heter doordat de wrijving toeneemt als de smering wegvalt (bij de elco wordt de inwendige weerstand meestal ook hoger).

Als de baas daar niks aandoet raakt de olie op en gaat de boel rammelen (de elco gaat bol staan) Daarna komt de drijfstang naar buiten om te kijken waar de olie blijft (de elco gooit zijn inhoud eruit)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok, dus gewoon alle elco s vervangen op de power Supply board

Heb je wel low esr elko's geplaatst?
gewone gaat echt niet werken...niet iedere elektronica zaak heeft ze...vaak krijg je dan gewone mee al dan niet wappiewappie zooi...

[Bericht gewijzigd door PL500 op woensdag 16 september 2015 10:04:23 (22%)

Tja, bij de lokale electro zaak hadden ze 1 soort, die heb ik geplaatst. Ik vermoed dat het geen Low ESRs zijn.
Maar goed t zou toch moeten werken, als ik de reacties zo lees.

De fohn heb ik er gisteren op gezet maar kreeg niet het idee dat t iets uitmaakte, maar durfde het ook niet te warm op te stoken.

Waar ik ook wat moeite mee heb is het lossolderen en verwijderen van het soldeersel wat dan over is, zodat ik vervolgens weer een nieuwe kan plaatsen met nieuw tin.

maartenbakker

Golden Member

Zeker als je moeite met solderen hebt (als in: printplaat overleeft het geen tweede keer, ik meen dat hij dubbelzijdig is?), dan kun je beter NIET de verkeerde elco's (merk en type voor de zekerheid nog even noemen voor meer zekerheid) plaatsen! Immers heb je kans dat je wel bewijst dat het daaraan lag (waarom trouwens niet eerst de kleine 47u 50V geprobeerd?), maar na een paar uur, dagen of weken, heb je alweer een goede kans dat je de oefening over mag doen met wel de juiste elco's.

Overigens mag je die voeding met de haardroger gerust zo heet stoken dat je hem niet aan kunt raken; hij mag sowieso 85 graden worden zonder schade en kortdurend misschien wel meer ook. Meestal is dat niet eens nodig om defecte elco's aan te tonen.

P.S. De truuk voor dit soort dubbelzijdig werk is om een soldeerbout met voldoende vermogen (50W is goed bruikbaar). Bij het uitsolderen kun je eventueel wat tin toevoegen en daarmee 2 pootjes tegelijk verwarmen en de elco er voorzichtig uittrekken. De gaten maak je daarna schoon met zuiglitze (ook hier geldt dat sommige merken het beter doen dan andere, Chemwik werkt in elk geval prima).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zich gaat het solderen prima. Echter ik heb een 15watt Weller boutje.....vrees dat dat niet gaat werken als ik dit zo lees.

Toch maar een nieuwe kopen dan, nog tips? ik gebruik t niet dagelijks dus een eenvoudig apparaat wat niet teveel kost is prima.

Die truc met het terugtrekken van de elco heb ik niet gedaan. Kan het zijn dat de tv nog goed werkt (hij doet t af en toe wel) terwijl de elco's geen verbinding maken? Ik zou eigenlijk verwachten dat hij dan helemaal niks zou doen nl

Nog tips waar ik de low ESR elco s kan aanschaffen?

Degene die ik van de electronica shop heb gekregen zijn van KSR...maar er staat geen LOW ESR op.

fred101

Golden Member

Meestal staat er 105 graden op. Maar Low ESR is geen gedefinieerd iets, het is relatief. Bij een goede elco van een goed merk kan de normale elco in ESR lager zijn de beste low ESR van een ander merk. Het staat er ook niet op (sterker nog, wat de meeste ESR noemen en als ESR meten is niet eens de ESR ;-) ) Dat neemt niet weg dat low esr zeker geen onzin is en wel degelijk erg belangrijk.

De TV jongens zijn wat negatief mbt elco's. Zou ik waarschijnlijk ook zijn als ik consumenten electronica repareerde. Ik heb ook regelmatig een of twee rotte elco's bij reparaties maar die zijn dan 10-20 jaar oud. Ik koop ze bij Farnell en Mouser. Net waar ze de beste hebben.

Maar vergeet niet dat de gemiddelde TV nieuw al geen geweldige elco's heeft en dan later met die ondertussen versleten elco's nog steeds min of meer werkt. Als je er nu net zoiets inzet doet hij het wel langer dan een paar maanden. Jij hoeft geen garantie op de reparatie te geven.

Dus als je er nu al elco's ingezet hebt zou ik die laten zitten. Je weet nu hoe het moet. Maar beter in een keer goede (KSR zegt mij niets, hoeft niet slecht te zijn.)

Als je pads, traces of vias hebt losgerukt, onderdelen hebt beschadigd, een flinke statische lading hebt geinjecteerd etc wordt het hopeloos.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zag op de printplaat ook nog een aantal rechthoekige elco s zitten, er staat een M op, bij de spoelen in de buurt. Zie de foto eerder. Moet ik die ook vervangen?

maartenbakker

Golden Member

Dat zijn geen elco's maar foliecondensatoren. Geen slijtagedelen.

15W (rood wellerboutje neem ik aan) is inderdaad wel erg aan de krappe kant.

@fred101: de reden dat ik low ESR expliciet noem, is dat er bij electronicawinkels vaak 105 graden elco's met een te hoge ESR en/of te korte levensduur worden aangeprezen. In de tijd dat ik een beetje met repareren begon was het een soort vuistregel dat als je 105 graden nam het goed was. Dat dat niet het belangrijkste criterium was, werd al heel snel duidelijk aan de hand van het aantal retouren na reparatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar komt nog bij dat sommige voedingen (oa. bepaalde van Sony) zo kritisch zijn dat ze niet eens opstarten met elco's met een te hoge ESR. Meeste elektronicaboeren kennen heel het begrip Low-ESR vaak ook niet en geven je het standaard Antel, NA of JD spul mee. Voor het serieuze werk is dat allemaal brol in mijn ogen. Zeker in een schakelende voeding als deze.

TS, kijk eens bij http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=865&groep=817 . Nederlandse webshop en die hebben bijna het hele assortiment van Low-ESR spul van Panasonic in het assortiment tegen zeer schappelijke prijzen en verzendkosten. Als je iets niet kunt vinden kun je ze mailen, zeer kundige en vriendelijke mensen.

Nou, we zijn een jaar verder, toch nog maar eens verder gegaan met vervangen. En het resultaat mag er zijn. Tv doet het weer prima! Bedankt allemaal voor jullie hulp!

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor het nog even laten weten!

Je zegt niet welke merken en types elco's je uiteindelijk geplaatst hebt, maar als dat geen low ESR types zijn, verwacht dan dat je de reparatie nog een keer over moet doen in een aantal weken/maanden/jaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."