Schoolproject: Attractie

Goedemiddag,

Ik moet met school een project(attracie) maken,
voor dat we mogen beginnen hebben we een schema nodig alleen ik kom er niet uit.
wat we hebben

-4 Relais
-Plc
-noodstop
-Start (terugverend maakcontact)
-Stop (Terguverend Verbreekcontact)
-Motor 12VDC
-15 LED's 2.25V/20mA
-Terugverend Maakcontact Voor de LED's

Het doel is dat we met de motor linksom en rechtsom kunnen met behulp van de PLC.
De LED's kunnen inschakelen en laten knipperen.
De motor moet Snel kunnen draaien en Normaal kunnen draaien

Als iemand een idee heeft hoe ik het in elkaar kan zetten zou ik heel blij zijn

EricP

mét CE

Leuk lijstje, maar... Wat wil je nou eigenlijk?

Ik lees: motor links om en rechts om. Hard en zacht. Ik neem aan ook 'uit'?
Een start en een stop
En dan nog wat met LEDs die ook nog ergens een contact schijnen te hebben.

Waarop ik dan meteen vraag:

  • Moet het qua veiligheid nog ergens aan voldoen? Of alleen functioneel werken?
  • Moet je die LEDs allemaal tegelijk bedienen of stuk voor stuk?
  • Hoe ga je die motor snel / langzaam laten draaien? Ik zie een paar mogelijkheden, maar wat jij beschikbaar hebt, mis ik in het verhaal.
  • Wat doet die knop voor die LEDs?
  • Waar heb je die 4 relais voor in gedachten (ja, ik kan wel wat verzinnen, maar het idee is nou net dat jij dat doet :) )

Als je dat beantwoord hebt, dan weet je waarschijnlijk wat je PLC moet kunnen. Als je dat weet, dan zoek je een passend model uit. Dan is het een kwestie van in elkaar schroeven en programmeren.

Tenslotte neem ik ook nog aan dat je een soort van voeding nodig hebt om het spul te laten werken - of wordt je reeds 12V aangeboden?

we hebben een start knop, een noodstop, stopknop en een knop om alle ledjes aan te kunnen doen en ook via een Logo! het te laten knipperen

we kunnen schakelen met 12VDC en 9VDC voor het laten lopen van de motor.

Veiligheid is niet van groot belang zolang er maar geen aanraak gevaar/Kortsluiting is.

EricP

mét CE

Da's dus een deel van de antwoorden. Dus ik begin weer:

  • Moeten die LEDs ook weer uit kunnen?
  • Heb je verder nog een voorziening zodat je die LEDs op een spanningsbron aan kunt sluiten?

Dan zie ik 3 inputs. De noodstop lijkt het liefste buiten de PLC om - daar is het een noodstop voor.
Verder zie ik 4 outputs:

  • LEDs
  • Motor L of R
  • Motor snel
  • Motor langzaam

. Tenslotte begrijp ik dat de keuze voor een Logo! al gemaakt is. Niks mis mee, maar... Waarom staat deze info niet in je start post?

Houd ik nog 1 relais over. Geen idee wat ik daarmee moet.
15 LEDs kunnen best in 5 strings van 3 (hint). Mag je zelf de voorschakelweerstand uitrekenen en uitleggen waarom ik kiest voor 5 strings van 3.
Stroomgebruik is dan 100mA (en als je ze op 15mA laat branden op 75mA). Dat redt de uitgang van een Logo! toch wel (dat is een vraag... ik ken het apparaatje helaas niet goed genoeg).

Niets inhoudelijk, maar hoort dit niet onder 'Schoolvragen'?

Just find out what you like and let it kill you
Shiptronic

Overleden

Op 16 september 2015 14:52:29 schreef EricP:
Leuk lijstje, maar... Wat wil je nou eigenlijk?
?

Dat jij zijn huiswerk gaat maken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Heee, gaat EricP LED's schakelen? Geen advies voor gloeilampjes? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 september 2015 22:13:21 schreef Tidak Ada:
Heee, gaat EricP LED's schakelen? Geen advies voor gloeilampjes? >:)

Ik bespeur ene anekdote? >:) :9

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Laten we zeggen dat de status "LED hater" onder zijn naam er niet zonder reden verschenen is.

(Alhoewel je LEDs op een kermisattractie misschien wel als één van de meest geschikte toepassingen kan beschouwen...)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 16 september 2015 14:15:55 schreef Kellen:
Het doel is dat we met de motor linksom en rechtsom kunnen met behulp van de PLC.

Is geen probleem, het ompolen van je motor kan met twee relais.

De LED's kunnen inschakelen en laten knipperen.

Die ledjes laten knipperen moet al helemaal geen probleem zijn lijkt mij, en denk bij de leds aan de voorschakel weerstanden.

De motor moet Snel kunnen draaien en Normaal kunnen draaien.

Als dit ook via de plc moet, is het makkelijk als die plc een analoge uitgang heeft. Of hoeft dit niet via de plc?
Voor het regelen van je toerental heb je een regelaar nodig (staat hier op de site) even zoeken dus. Met de twee relais in combinatie met de regelaar kan je maken wat jij wil/moet als opdracht.

Als iemand een idee heeft hoe ik het in elkaar kan zetten zou ik heel blij zijn

Ik heb wel een idee, jij inmiddels ook?

Start en stop hoeft geen probleem te zijn lijkt mij, en een noodstop ook niet. Denk eens na hoe je die contacten achter elkaar kan zetten om dit voor elkaar te krijgen, en gebruik één relais voor het noodstop systeem. Het noodstop systeem mag niet via de software, je mag wel een melding maken naar de plc als de noodstop ingedrukt is.

Dus even goed nadenken hoe je dit aan gaat pakken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Op 16 september 2015 22:13:21 schreef Tidak Ada:
Heee, gaat EricP LED's schakelen? Geen advies voor gloeilampjes? >:)

Ik vraag toch ook niet voor niks of ze ook uit moeten kunnen :) En joh, LEDs is erg mooi spul. Voor signaallampjes ofzo. Lampje motor vooruit, motor achteruit. Hard. Langzaam. Spul loopt. Spul staat stop. Allemaal signaalfuncties waar je prima LEDs voor kunt gebruiken :)

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2015 10:19:23 schreef EricP:
Ik vraag toch ook niet voor niks of ze ook uit moeten kunnen. :)

Zonder voorschakelweerstand gaan ze van zelf uit. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En verzin ook eens hoe je de functie linksom/rechtsom gaat aansturen idem voor het langzaam en snel draaien. Want in je huidige informatie zou hiervoor geen knop beschikbaar zijn :)

Afhankelijk van wat soort relais je hebt/mag gebruiken zou je het snelheidskeuze relais kunnen uitvoeren met 1 relais.

Maar wel een leuk project. En als afsluiting van het project ga je met school kijken bij een echte attractie in een pretpark ???

[Bericht gewijzigd door Elektromotor op donderdag 17 september 2015 10:53:18 (14%)