Ionisatieapparaat in de auto

Ik heb een allergie voor geuren.

De auto ruikt naar een hondenlucht.
Die krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Nu bestaat er een ionisatie behandeling, die wel geuren zou neutraliseren.
Kost niet weinig om een auto te laten reinigen (tot 300 Euro)
Een ionisatieapparaat kun je ook huren (minstens 70 euro/dag)
Ionisatieapparaten met een fan en een beetje capaciteit zijn onbetaalbaar duur 400-900 (en zelfs nog veel meer, tot duizenden euro's.

Een ionisatieapparaat stelt geen ruk voor, dus waarom zijn die zo duur? want het is een hoogspanningsunit, een buisje met een draad eromheen gewikkeld en een ventilator.

Punt is dan het vinden van een bruikbare hoogspanningsunit.
Met 220 volt zit je weer met een netstroomvoorziening.
Heb ik dus niet naast de deur.

Apparaatjes voor in de auto (sigarettenaansteker) zijn echt bruin gebakken lucht, want werken niet of ontoereikend. (Placebo effect)

Grotere, echte apparaten vreten stroom (>100 watt)
Moet toch wel zelf te bouwen zijn?
Maar ja, electronicazaken bestaan bijna niet meer.

Waar vind ik een kant en klare HV unit?

Iemand een idee?

Misschien het probleem bij de bron aanpakken? Het is goed mogelijk dat er een kleine lekkage in je auto zit, zoals een niet zo goed afsluitend kofferbakrubber en een klein beetje vocht dat in de bekleding blijft zitten.

Ionisatoren produceren ozon. Dat stinkt, en ozon is bovendien ongezond om in te ademen - je zult je auto na ieder ionisatorgebruik flink moeten laten luchten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Misschien het probleem bij de bron aanpakken?

Als je een hond hebt is dat simpel... (je kunt hem inruilen voor een kat... :) )
Vochtvreter kan helpen of stukje rijden met airco aan. (beiden halen vocht uit de lucht wat geurtjes vermindert)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Klopt, er is heel wat goedkope brol op de markt dat nauwelijks doet waarvoor het gemaakt is.
En er zijn professionele toestellen, die krachtig,
veilig zijn en duur.
En nu dacht jij dat je met weinig kennis van zaken, zo'n pro apparaat zult kunnen maken voor de prijs van brol? Ik wens je veel sucses.

Aanmodderen met hoogspanning is op zich al voor een leek niet zonder gevaar.
Ik raad in elk geval af om transfo's van magnetronovens of neonreclame te gebruiken, tenzij je euthanasie wilt.
De meeste kans geef ik je nog om een vliegenlamp te modifieren.
Gooi de lamp en de spiraal die de vliegen moet elektrocuteren eruit, en stop in de plaats een constructie met twee stukjes elektrapijp waar een hele rij kopspelden met de punten tegenover elkaar staan. Of makkelijker, twee ijzeren haarkammen zoals die voor honden en katten gebruikt worden. Ozon ga je produceren als je de afstand tussen de speldjes zo regelt dat er net geen overlag plaatsvindt. Je moet de donkere ontlading horen knetteren of zoemen. Zo'n constructie moet je heel erg nauwkeurig maken zodat de afstand voor elke speld identiek is. De afstand moet onder spanning te regelen zijn zonder aanrakingsgevaar.
Maar pas op! Ik neem aan dat het HS generatortje in de voet van het apparaat niet direct dodelijk is, maar aan de knal te horen als je een overslag forceert zul je bij aanraking dan wel niet op je rug liggen zoemen, maar je gaat er niet goed van zijn.

Ozon zelf is ronduit schadelijk zeker als je niet weet hoeveel je produceert. Te weinig heeft geen effect, te veel kan je gezondheid schaden. het is giftig, kankerverwekkend enz.

De werking berust op de aggressiviteit waarmee het gas ongewenste geurstoffen afbreekt.Daarom wordt het ook voor desinfectie gebruikt. Als je het regelmatig gebruikt zul je zien dat de kleur van je autostoelen aftrekt en dat het plastiek van je interieur brokkelig en broos wordt. Heb je met bleekwater ook.
Bovendien neemt het zoals gezegd de oorzaak niet weg van de geuren.
Je hebt vast ergens een rubber dichting die lek is,want ik neem aan, als je echt zo gevoelig bent voor geuren, je dan geen natte hond meeneemt in de auto en dat de reuk ergens anders van komt.

Ik denk overigens dat de meeste auto's muf ruiken als je er een paar dagen niet mee gereden hebt, zeker bij koud en vochtig weer.

Euh, als jebesluit om een vliegenvanger te modifieren, neem dan geen zo'n namaak uit de LIDL of de Action. Ik had een bruikbare vliegenlamp, dat wil zeggen dat ie een klein deel van de vliegen en muggen aantrok. Het was meer psychiologisch, telkens je een nknets hoorde dacht je lap, wéér een minder. Na de zomer zat ie helemaal vol met dode insecten ,en toen ik hem wilde uitkuisen zag ik dat de LIDL er eentje had voor 15 Eu. Weggooien zei ik.
Wel dit jaar heeft mijn nieuwe lamp na een maand 5 muggen en 3 fruitvliegjes geoogst. De spanning en het vermogen zal te ondermaats geweest zijn om effectief te wezen.

Shiptronic

Overleden

Als je auto er een is met airco, kan je ook bacterie groei op de verdamper hebben. dan heb je na reiniging de geur zo weer terug. Probeer eerst uit te vissen waar dit weg komt. eens dit opgelost kan je gaan reinigen.

Als de auto vaak van binnen beslagen is heb e ergens een water lek, dat gaat ook ruiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In de eerste plaats ben ik geen leek, maar een zelfs professionele computertechnicus met ruime ervaring, ook als electronicus.
Verder heb ik helemaal geen hond, die was van de vorige eigenaresse.
Ik weet heel goed wat ozon is.

In een handzaam apparaat (kastje) zit niets dan een HV unit met een omwikkeld buisje en een fan. Probleem is het vinden van zo'n HV unit.

Sommige ozonisators zijn alleen maar voor het aquarium, anderen "ademen" ozon en de betere hebben dus een aanjager.
Een ozongenerator zet je niet continue aan, het gaat om een "behandeling".
Er is geen lekkage in de wagen, dus vochtvreters helpen ook niets.
Het zit gewoon in de bekleding en het schuim.
Met vochtig weer stinkt het het ergst.
Maar wat je ook probeert, je wast het er niet uit.
Ook geen biologische produkten, die ontgeuren zouden, of tapijtreinigers enz. Geen bakje azijn, of spiritus, ook geen baking-soda. Geen koffiedrek, geen groene zeep, of soda, of oxy enz. enz.
Verse appels helpen wel, maar dat is dus niet blijvend.
Dus hoop ik op Ozon, maar wie zegt mij dat het helpt?
Daar geef ik dus geen berg geld aan uit zonder zekerheid.

Het is ook niet nodig een professioneel apparaat te bouwen.
Kleine units worden wel in hotels gebruikt en blijkbaar met succes.
(aldus de fabrikant)

Dus in plaats van gemeenplaatsen, liever serieus advies.

Printen en onderdelen kun je tegenwoordig wel schudden, want er zijn geen electronicazaken meer te vinden.
Misschien iets in een dump?

Muggenvangers bestaan wel met een ronde tl-buis UV-Blacklight en daarin een fan.
Achter die fan een gazen zak. Ik ken iemand die er per avond buiten wel een paar honderd muggen etc. mee vangt (en dat is een feit), zolang er maar geen andere lichtbronnen zijn of reflecties.

Arco

Special Member

Je beweringen zijn wat tegenstrijdig... :)

Er is geen lekkage in de wagen, dus vochtvreters helpen ook niets. Het zit gewoon in de bekleding en het schuim.

Met vochtig weer stinkt het het ergst.

Luchtvochtigheid heeft wel degelijk invloed, dus een vochtvreter ook.
Ionisatiebehandeling is geen wondermiddel, het verwijdert alleen de laatste geurspoortjes.
Je zult eerst toch alles uitgebreid moeten (laten) reinigen zodat de bron weg is. Anders is ionisatie/ozon zinloos.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waar is de tegenstrijdigheid?

Vochtvreters helpen niet tegen vochtig weer door b.v. regen en mist.
Daarbij hoeft het interieur van de wagen toch niet nat te worden?
Vochtig weer verergert geuren, dat is een bekend feit.
Daarom is het zinloos iets buiten te hangen bij vochtig weer, als er een geur aanhangt.

De auto is al enkele keren grondig gereinigd, met stoom en een tapijt sproei en extractieapparaat, het helpt niet.

In het kort, bij ebay.

Ik gebruik het dagelijks voor water behandeling alvorens het water door de Brita filters lopen.
Zo heeft ieder z'n toepassing.

De betere zijn rond en vanaf €80,-

Om met een beetje resultaat de ongewenste geur uit je auto te krijgen,
zul je eerst een nacht de ozongen. aanzetten en daarna goed (buiten) ventileren.
Misschien is de oorzaak lokaliseren het beste.

GJ_

Moderator

Op 25 september 2015 14:11:20 schreef Shiptronic:
Als je auto er een is met airco, kan je ook bacterie groei op de verdamper hebben.

Deze reactie kan een waardevolle zijn. Een vieze airco stinkt vreselijk. En vroeg of laat gaat die stinken, dat is bijna onvermijdelijk.

De oorzaak is bekend, n.m de vroegere hond.
Eens een vooral natte hond in een auto en de hele wagen stinkt ernaar.
Ik heb de hele achterbank gedemonteerd en onder de douche gezet.
Je wilt niet weten wat daarvan afkwam, echt oranje water.
Ook onder de bank was het oranje van de hondenharen.
Je kunt de luchtverversing doorblazen met perslucht, het helpt geen zier.
Filters zijn ook vernieuwd enz.

Ik heb geen airco in de auto. De stank komt ook niet echt uit de ventilatie, want dan zou die verdwijnen, als je die afsluit.

Ik weet uit ondervinding dat geuren vrijwel niet uit stoelen zijn te verwijderen, wat je ook probeert.
Sommige stoelen heb ik echt mishandeld met extreme maatregelen en vele malen uitspoelen enz. De geuren willen wel iets minderen, maar weg krijg je het nooit. Soms heb ik de hele bekleding vervangen maar het zit meestal het ergst in het schuimrubber.

Met warmte en vochtigheid neemt de geur dan weer toe.
Al was het alleen al, omdat je erop zit.
Steeds meer mensen lijden aan geurallergiën en er is geen goede remedie.

GJ_

Moderator

Ik heb hier wel een industriële ionisator maar als je die in de auto gebruikt kun je voorlopig je auto niet meer in. Ik denk weet dat 30 seconden hiermee in de auto al onverdraaglijk is.
Als je die er een paar uur in legt en vervolgens de auto een dag of zo met rust laat zou dat wellicht helpen.

Daarna goed luchten is wel een must, ozon is geen fijn spul.

Als je in de buurt bent mag hem gerust lenen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 26 september 2015 19:47:32 (16%)

Arco

Special Member

Ik denk dat een tweedehands achterbank of vervangen van de schuimvulling simpeler en goedkoper is... (en dan ben je er voorgoed vanaf)
Oranje honden ken ik niet zo veel?

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 26 september 2015 19:39:41 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als een ionisator echt zo duur is, kun je voor hetzelfde geld misschien net zo goed de bank vervangen door eentje van de sloop - pardon, van de auto-onderdelenhandelaar. :)

e: ah, enkele decaseconden na @Arco.

e2: Oh, GJ maakt het wel erg gemakkelijk! Zou ik doen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 26 september 2015 22:38:15 (12%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Creatief: copier apparaat in de auto zetten en flink wat copien maken ?, niet practise. Zelf zou ik het aanbod van GJ aanpakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Printen en onderdelen kun je tegenwoordig wel schudden, want er zijn geen electronicazaken meer te vinden.
Misschien iets in een dump?

Hoe bouw je dan als ervaren electronicus je andere schakelingen ;-)

Volgens mij is het nog nooit zo eenvoudig en goedkoop geweest om aan onderdelen te komen als tegenwoordig. (internet) Je kunt zelf je pcb's professioneel laten maken voor een prikkie.

Een HV generator gevoed met 12V zelf bouwen is niet moeilijk (maar niet ongevaarlijk). Ik heb er een keer een gemaakt om wat vonken te trekken en dat stonk idd behoorlijk naar ozon. Zelfs met het raam open. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=1747 Een tor, 2 weerstanden en een flyback. Ik heb er neon-snmubbers bij gezet dat vindt de powertor wel fijn. Een half uurtje werk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als je wat aan onderdelen geraakt, kan je ook de losse onderdelen gebruiken uit de printer als 'ozon' generator.
met commerciele copiers ga je niet ver geraken aangezien daar een filter inzit om de ozon te filteren. maar als je de losse onderdelen gebruikt, kan je eentje maken zonder.

je zal zowieso de HV voeding nodig hebben, en het onderdeel waar dat HV draadje aanhangt.
persoonlijk zou ik gewoon dat interieur eruit gooien. t is al een okkasie voertuig, dus 2 andere voorstoelen en een andere achterbank kan niet zo moeilijk te vinden zijn.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Raar verhaal, als je zoveel ervaring hebt met elektronica, zou het vinden van onderdelen en bouwen van een HV generator toch geen probleem mogen zijn. Ik heb ooit een vrij simpel maar betrouwbaar ding ontworpen, zoek maar naar een topic over poedercoaten.

Ik vraag me af of je wel moet kijken naar het opgenomen vermogen; als je een kleine generator langer aan laat staan ben je er m.i. toch ook.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb geen ervaring met een dergelijk ozon ding, maar heb wel ooit ervaren dat die autopoetsers heel goed werk kunnen doen. Voor 300 euro is je auto van binnen weer als nieuw. En ga er vanuit dat je van die stinkende hondenbak wel 300 euro van de prijs hebt gelult.

Op 26 september 2015 19:35:17 schreef GJ_:
Ik heb hier wel een industriële ionisator maar als je die in de auto gebruikt kun je voorlopig je auto niet meer in. Ik denk weet dat 30 seconden hiermee in de auto al onverdraaglijk is.
Als je die er een paar uur in legt en vervolgens de auto een dag of zo met rust laat zou dat wellicht helpen.

Daarna goed luchten is wel een must, ozon is geen fijn spul.

Als je in de buurt bent mag hem gerust lenen.

Tja ik weet niet waar je woont, maar misschien wel een goed idee?
Zou dat best eens willen uitproberen.

Berichten over al dan niet succes met ozon zijn nogal dubieus, dus smijt ik geen 300 Euro weg, als er geen zekerheid bestaat.
Ozon is zeker geen fijn spul en giftig in hogere doseringen.
Maar dat waait er vanzelf wel weer uit.
Eerder tenminste dan die stinkende hondenlucht.
Ik heb een bakje met spiritus in de auto laten staan.
Nu ruikt hij dus naar spiritus, wat minder erg is als hond.
Of dat ook wegtrekt en wie het gaat winnen?
Ik vrees de hond.

Had ook al overwogen mijn laserprinter eens in de auto te zetten, maar het is te belachelijk om daarmee afdrukjes te gaan maken om ozon te genereren.

Op 26 september 2015 22:13:28 schreef SparkyGSX:
Raar verhaal, als je zoveel ervaring hebt met elektronica, zou het vinden van onderdelen en bouwen van een HV generator toch geen probleem mogen zijn. Ik heb ooit een vrij simpel maar betrouwbaar ding ontworpen, zoek maar naar een topic over poedercoaten.

Ik vraag me af of je wel moet kijken naar het opgenomen vermogen; als je een kleine generator langer aan laat staan ben je er m.i. toch ook.

Een HV unit uit een laserprinter zou een optie zijn, maar meestal zitten die dingen toch in het systeem verwerkt en hangen aan een geschakelde voeding, die je niet even bouwt en het is zeker niet zonder risico's om een HF/ HV omvormer te maken.
Dat soort grappen worden niet publiek verkocht al bouwpakketje.
Ik mag dan wel ervaring hebben met electronica, maar een goed beveiligde HV schakeling bouwen is echt wel wat werk. Nog afgezien van het ontwerpen en laten vervaardigen van een print.
De benodigde minstens 10KV is ook problematisch wat isolatie betreft.
Ik heb eens een cascade gebouwd tot 10 KV.
Binnen de korste keren is de hele omgeving en de print aangeslagen met koolstof en zwarting en dat zal dus ook kunnen geleiden.
Je hebt ook heel goede HV polyester condensators nodig.

Een oude TV HV unit kan ook, maar die moet je toch ook HF aansturen met hoge impulsspanningen. Zo simpel is dat dus niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 29 september 2015 18:20:14 (37%)

fred101

Golden Member

Welnee, zie mijn eerdere reactie en link. Daar kwam meer dan 10kV uit en een echt PCB heb ik er niet voor gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Vraag mij af of de electronisch gestuurde bobine van b.v. een scooter iets op kan leveren?
Heb mij daar nooit in verdiept, maar er zitten hier vast wel jongens, die daar meer van weten. Bovendien werkt dat op 12 volt en dat kan ik dus op de accu aansluiten.
De vraag is dan, hoe kom je aan de impuls?
Of wie weet, is dat soms ook een electronisch extern pulsje?
De brommer (Peugeot) die ik een tijdje had, gebruikte een hall-element bij het magnetische vliegwiel, denk ik?

Toen er nog geen electronische onstekingen bestonden bouwden we weleens een omvormer om de HV op te voeren, vooral bij starten handig.
Maar het kwam ook regelmatig voor, dat de bobine doorsloeg, door een te hoge uitgansspanning.
Wat je vooral kunt verwachten, als hij niet belast is.

Sine

Moderator

Een klassieke ontsteektrafo uit een oliegestookte CV of een neontrafo zijn de makkelijkste bronnen.

Anders inverters voor CCFL's die maken ook genoeg prik.

En je kunt het ding gewoon bij GJ lenen (kost je een tripje veldhoven en een kratje lager)

fred101

Golden Member

Op 30 september 2015 11:07:16 schreef BRNRDS:

Bovendien werkt dat op 12 volt en dat kan ik dus op de accu aansluiten.

Gelukkig wil je 12V want de keus in zelfbouw 12V HV generators is veel groter dan in net-gevoede. Meestal een handje vol onderdelen zoals in mijn link . Maar om de een of andere reden wil je dat niet weten of zo. Zeker voor een keer is dat voldoende. Je weet vast hoe de HV in scoops en TV werd gemaakt. Meestal ook niet meer dan een handje onderdelen.

De vraag is dan, hoe kom je aan de impuls?

Een 555 of een comparator, een opamp etc. Maar de veel HV generators zijn zelf-oscillerend. (bv zoals ze in scoops werden toegepast.

Toen er nog geen electronische onstekingen bestonden bouwden we weleens een omvormer om de HV op te voeren, vooral bij starten handig.

Hoe deed je dat destijds dan ? Dat is wel lang geleden. In 1955 kwam de transistor versie van Lucas op de markt en halverwege de 60's kwam de CDI op de markt. De eerste gelukte experimenten dateren al uit 1948.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2015 14:39:34 schreef fred101:
[...]

Meestal een handje vol onderdelen zoals in mijn link . Maar om de een of andere reden wil je dat niet weten of zo.

[...]

Niet rot bedoeld voor de TS, maar voor zover ik het begrijp lezen mensen alleen dingen die ze snappen.

Dat betekent nu alleen wel dat we in een eeuwig schaak-situatie (deadlock) zitten; de TS wil een oplossing die hij niet snapt, maar kan niet in zich opnemen en uitvoeren wat hij niet snapt.

Ik sluit me aan bij het advies om het aanbod van GJ_ met twee handen aan te nemen. Zou ik zelfs doen als ik perfect wist hoe ik het anders zou moeten oplossen - een beetje efficiëntie kan nooit kwaad, dus waarom iets bouwen dat je kunt lenen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 30 september 2015 16:06:03 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."