Agentschap telecom wil weer centjes zien voor de machtiging

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daarbij is amateurradio natuurlijk nooit een vervanger voor de telefoon geweest.
De lol is juist, dingen uit te proberen. Voor de een is dat tóch radiotelefonie.. leuk, doen.
Voor de ander is het digitale tv in een 1MHz bandbreedte proppen. Gaat! Ook leuk.

We krijgen er een geostationaire satelliet bij, met behalve de 'gewone' amateurtransponders aan boord (hoezo verwend!) ook nog eens een 8 MHz brede digitale tv-transponder. Dat zou toch experimenteermogelijkheden moeten geven.

Het is echt niet nodig je te beperken tot 'cq de pa0x' in een microfoon roepen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

6502 : de doelstellingen zoals jij die formuleert zijn erg nobel maar wellicht van toepassing op een zeer klein percentage van de zendamateurs. Echte wereldveranderende ontdekkingen/uitvindingen worden er niet gedaan in de laatste jaren door zendamateurs.

Wel ben ik van mening dat het een hobby is die niet belast zou moeten worden door de overheid. Want laten we eerlijk zijn : welke service verleent de overheid voor deze bijdrage ? En hoe betrouwbaar is de overheid met het eerst afschaffen van deze kosten (mogelijk om de hobby te stimuleren) en deze vervolgens weer te belasten ?

Zoals al gemeld door 6502 (ik ken dat tijdperk!) zijn er steeds minder jongeren geinteresseerd in de hobby. Dat probleem bestond overigens 20 jaar geleden ook al ! Ik denk dat het hele gebeuren in de verre toekomst als een stukje cultuur wordt beschouwd.
En het is bekend hoe de overheid daarmee omgaat. Laten we het dan niet over zwarte piet hebben maar bijvoorbeeld over klassieke auto's die nu vrijwel niet meer over onze wegen zoeven! Ik vind het doodzonde dat ik voor een 'paar' belastingeuro's niet meer kan genieten van andermans hobby ! Verbazingwekkend is het wel dat bepaalde cultuuruitingen wel op royale sommen geld kunnen rekenen. Denk aan bijvoorbeeld aan de aanschaf van 2 schilderijen voor 160 miljoen euro waarvan 80 miljoen euro uit de algemene middelen.
En dat terwijl ik net lees in de brief 'dat de gebruiker' moet betalen ! Aangezien ik geen gebruiker ben van deze cultuuruiting vraag ik me af waarom ik hiervoor WEL moet betalen. Waarom zou 'de groene draak' van belastingcentjes onderhouden moeten worden ? Is onze koninklijke familie zo arm dat ze het onderhoud van het bootje of paleis (...) zelf niet kunnen betalen ? Of nog erger : het opknappen van het binnenhof dat een half miljard euro kost ! Een nieuw gebouw is veel goedkoper ! Maar cultuur he...

Ik constateer dat de zendamateurlobby helaas niet bij machte is geweest om deze ontwikkeling tegen te houden (of wellicht niet geinteresseerd waren dit te doen, ik weet het niet). Wat ik wel weet is dat de inactieve mensen met een zendmachtiging deze op gaan zeggen en dat de kans dat ze later (weer) actief worden veel kleiner is geworden. Of dat goed is voor cultuurbehoud ?

Grtn, Robert (vanaf nu ex-pe1... (mag de letters niet meer gebruiken aldus het agentschap na opzegging)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach, 31 euro is altijd nog stukken goedkoper dan het wás.

Overigens zit er een zeer lichte stijging in het aantal zendamateurs, geen daling.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

@FET
En de gemiddelde leeftijd?

Lucky Luke

Golden Member

Ik kwalificeer vast niet als "jeugd", met mijn kwart eeuw. Maar, als het even kan, wil ik wel meer leren over HF, en er dan ook wat mee gaan doen. Dus een zendlicentie. (Maar eerst maar eens de wat gebruikelijker papieren...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Die lichte stijging kwam door nieuwe instroom en omdat opzeggen niet hoefde als je de hobby (tijdelijk) aan de wilgen hing. Deze financiele prikkel gaat voor opzeggingen zorgen en een flinke daling van het aantal zendamateurs.

Pff ik vind het nogal wat, en €31 per jaar is ook een stuk duurder dan bijvoorbeeld een rijbewijs (wat 10 jaar geldig is) en waar je ook nog een mooi creditcard pasje voor krijgt.
Waar zouden de kosten in zitten? Een rackserver met een CMS gekoppeld aan Digid, een Internetverbinding en 1fte?
Maar ik vind het wel zonde om het op te zeggen, ook al doe ik er niets mee.
Zit sterk te twijfelen... €31 betalen... of toch maar terugvallen op de 27Mc, PMR en LPD :)

e: Zie net dat er ook toezicht op het gebruik van frequentieruimtebij zit, dat red je niet met 1fte.

[Bericht gewijzigd door Winstpakker op zondag 27 september 2015 01:13:05 (10%)

Blue Sky

Cableguy

Het zal mij benieuwen wat ze met die piraten op de 70 (sommige met 100 watt op de LPD) gaan doen want nu moeten we weer betalen voor het gebruik en dat doen piraten dus niet...

Waar rook is, is stroom
pietplof

Golden Member

Ach, handhaven is niet de sterkste kant van onze overheid.
En als ,,men" er geen last van heeft is de bereidheid in te grijpen meestal niet hoog.

festina lente

Op 26 september 2015 23:25:46 schreef rbeckers:
En de gemiddelde leeftijd?

Wat een dooddoener. Wat doet de gemiddelde leeftijd van de elektronica-hobbyist? CO maar afschaffen dan.

Reken maar dat het in stand houden van de "amateurdienst" een flink bedrag kost. Administratie, handhaving,... natuurlijk kun je je afvragen of 31,- niet wat ruim is voor wat er specifiek voor 1 amateur gedaan wordt, maar ach, waar gaat het over...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rbeckers

Overleden

Het gaat niet om afschaffen!
Maar ik stelde die vraag o.a. omdat diverse posters in dit topic naar leeftijd verwezen. Van sommigen weet ik ongeveer hoe oud ze zijn.

joopv

Golden Member

Op 27 september 2015 00:06:12 schreef aR-Gee:
Die lichte stijging kwam door nieuwe instroom en omdat opzeggen niet hoefde als je de hobby (tijdelijk) aan de wilgen hing. Deze financiele prikkel gaat voor opzeggingen zorgen en een flinke daling van het aantal zendamateurs.

Het aantal *actieve* zendamateurs gaat echt niet dalen door deze 31 euro per jaar.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat die 2,50 euro per maand een drempel is voor iemand die actief is met de hobby bezig is. Het rijden naar een radiomarkt of afdelingsbijeenkomst kost al een veelvoud van dat bedrag.

Als je niet actief bent en je kunt die 31 euro niet missen, dan beeindig je je registratie. Er is dan ook niets verloren gegaan. Tenzij je verknocht bent aan je roepletters (of blijven die gereserveerd?).

Mijn vergunning is al 40j oud en betaal al 20j zonder dat ik er iets mee doe.
Het probleem is dat je ze niet kunt stopzetten en weer aanvragen zonder examens.
Maar denk van te betalen tot ik niet meer kan ..

@Joopv hieronder, in BE kan dat volgens mijn weten niet.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 27 september 2015 13:46:33 (13%)

LDmicro user.
joopv

Golden Member

In Belgie is het blijkbaar anders, maar in Nederland geldt dat het behalen van het examen en registratie losstaande zaken zijn. Als je de registratie opzegt dan blijft je behaalde examen staan, je hoeft geen nieuw examen meer te doen.

Vroeger kreeg je na het halen van het examen een "verklaring van bevoegdheid", en daarmee kon je dan roepletters aanvragen. En op dat moment ging je pas betalen.

In 2007 betaalden we overigens nog 49 euro per jaar...

(dit alles voor de NL situatie)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 september 2015 23:25:46 schreef rbeckers:
@FET
En de gemiddelde leeftijd?

Dat weet ik niet. Misschien kan ik het ergens vragen.

Overigens wel een stel sufferds daar bij AT.
Als ze ons al die jaren gewoon die 49 euro dóór hadden laten betalen, en het nu op 31 euro hadden gesteld, dan zou er gejuich zijn geweest.
Sterker nog: diverse personen zouden zeker weten dat zij (ieder van hun) dat er in hun eentje door hadden gekregen. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 27 september 2015 13:58:24 (45%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, ik ga voorlopig geen licentie halen (stond wel 'ergens' op de agenda). Wat ik met (laagvermogen) RF zal doen de komende jaren kan ook allemaal met een stukje coax (televisie bijvoorbeeld) of gewoon illegaal (middengolfzender).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Bij mij lag die brief ook zaterdagochtend op de deurmat.
Zelfs ik als minimumlijder kan die 31 eurie nog wel ophoesten.
We moeten ook niet vergeten dat we er steeds meer banden(frequentieruimte) bij hebben gekregen in de loop der jaren.
Niet klagen,maar dragen,mensen ;-)

Ik vind dat ze die banden vrij moeten geven, of in ieder geval wat makkelijker te bereiken moeten maken voor nieuwelingen/jongeren.

De ouderwetse zendamateur sterft langzaam uit en er komt bijna niets bij.

Mede doordat men altijd zo conservatief is geweest in mijn ogen.. als je met je eerste BF900 oscillatortje aankwam werd je al schuin aangekeken omdat het ding op 100mhz werkte.

Nu zijn de meeste jongeren bezig met computers, telefoons en programmeren.

Net als de 27 mc daar is ook niks meer tegenwoordig.
2 meter ook niks aan.

Kg is dan soms wel weer leuk maar dat luister ik via de TU ontvanger via internet.

Alles heeft zijn tijd.

Zo ook het zendamateurisme in zijn huidige vorm. In deze tijd van versnelde evolutie is het niet raar dat bepaalde activiteiten sterk in omvang teruglopen en anderen sterk groeien.

Onze overheid heeft geld nodig, altijd weer en alsmaar meer. Naast de kaasschaaf voor bezuinigingen (hier een beetje minder daar een beetje minder) hanteert men ook de bezem (hier ligt nog wat geld, daar ligt nog wat geld).

Men heeft de machtiging vervangen voor een registratie, uiteraard met minder rechten MAAR het was gratis, dus niet zo zeuren. Nu wordt er dus een tarief ingevoerd voor een registratie, dus wel betalen maar minder rechten.

Overheden gebruiken vaker deze methode, op lange termijn kunnen zij zo rechten uithollen zonder al te veel oppositie. Ik acht het zelfs niet uitgesloten dat op langere termijn amateurs ook spectrum moeten gaan inleveren.

Die €31,- is niet veel maar als ik mij realiseer dat ik mij al helemaal blauw betaal aan belastingen en daar voor mijn gevoel maar heel weinig voor terug krijg (en steeds minder). Dan irriteren mij dit soort mededelingen wel degelijk en waarom? Omdat de overheid zo weer even een budget van een paar ton kan dichten in hun begroting. Helaas kunnen overheden niet met geld omgaan en doen ze te weinig aan het tegengaan van verspilling, geld komt toch met bakken binnen en anders vindt men het wel in andermans portemonnee.

Alles heeft zijn tijd...

This is the world we know best, the world of madness
Hugo Welther

Moderator

Ik zeg altijd over onze overheid: "at one point in time they ran out of other peoples money"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Toch is er niet helemaal geen interesse. Zelf verzamel ik zend/elektrisch apparatuur uit de tweede wereldoorlog. Tijdens de herdenking op het dorp had het museum een living history georganiseerd en stelde ik mijn verzameling ten toon. Kinderen konden hun naam in morse verzenden en hiermee hun morse diploma "halen". Hier was veel animo voor (de diploma's waren op :) ) Daarnaast kon er me twee R209's de BBC opgezocht worden en dit was toch wonderbaarlijk voor kinderen dat het via dat draadje naar binnen kwam. En de veldtelefoons werden veel gebruikt voor heen en weer bellen. De dag was succesvol (meer animo en interesse dan ik had verwacht).http://www.dumeas.com/FranseSlagMars2015Nederlands.html

Als je de amateurbanden vrij toegankelijk maakt, krijg je wat de 11 mtr nu is. Nou, toch maar niet dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Dat vraag ik me af, want daar heb je het internet tegenwoordig ook voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Voor het werken met hf hoef je toch niet pertinent achter een zender te gaan zitten? Er zijn legio andere dingen die hf techniek toepassen!

@rbeckers, hieronder:
Ik had het woord immers verwijderd, maar was het vraagteken vergeten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Op 30 oktober 2015 21:56:50 schreef Tidak Ada:
...? Er zijn legio andere dingen die hf techniek toepassen?

Teveel om op te noemen. :)