omschakelen ster naar driehoek

Hallo,

Wat is het verband van spanningsfrequentie bij omschakelen van ster naar driehoek ?

Men beweert namelijk dat bij omschakelen van ster naar driehoek, de motor ook zachter gaat draaien.

Kan ik hier uitleg over krijgen ?

Het vermogen blijft toch gelijk ?

GJ_

Moderator

De motor zal eerder harder gaan draaien (doet ie ook). Door de lage spanning op de spoelen kan de motor in ster niet eens vol op toeren komen.

(een inductiemotor komt in principe nooit echt vol op toeren, er is altijd slip)

... Waarbij de slip lager is als de spoelspanning hoger is (driehoek)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meer mooie woorden, "zachter draaien"
Klopt, tussen de omschakeling van ster naar driehoek zit een korte tijd (normaal ca 20 msec) waarin de motor niet in ster en niet in driehoek staat. De motor wordt gedurende die tijd niet voorzien van energie en zal dan minder geluid produceren. De motor gaat zachter draaien.
Ook zal de motor ietsepietsie langzamer gaan drraaien omdat er geen energietoevoer is.
Het duurt maar heel even, dus goed opletten of het is alweer voorbij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

Is die 20 ms niet bedoeld om de stroompiek tussen ster en driehoek (om wille van de faze sprong) te verminderen ?

Dus mijn vermoeden dat de motor bij omschakeling van ster naar driehoek eerder harder zou draaien dan dat het zachter zou draaien, klopt dus...?

Met zachter draaien bedoel ik eigenlijk dat het toerental verlaagd wordt.

Dus men beweert dat bij omschakeling van ster naar driehoek het toerental verlaagd wordt.

[Bericht gewijzigd door Noknok op dinsdag 29 september 2015 07:54:25 (37%)

GJ_

Moderator

Ster of driehoek, alleen de wijze waarop de spoelen geschakeld word veranderd, niet het aantal.
Een ideale vierpolige motor bijvoorbeeld zal op 50Hz precies 1500 toeren per minuut draaien. Dat zou hij zowel in ster als in driehoek doen.

Nou zijn inductiemotoren helemaal niet ideaal en met de minste belasting treed er slip op. In ster zal er waarschijnlijk meer slip zijn dan in driehoek, als gevolg van de lagere spanning op de spoelen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 september 2015 00:42:52 schreef pamwikkeling:
Is die 20 ms niet bedoeld om de stroompiek tussen ster en driehoek (ovm de faze sprong) te verminderen ?

Het verschil tussen de 400V-vector en de 230V-vector is precies weer een 230V-vector (logisch achteraf, natuurlijk).
De spanningssprong (inclusief fase) van ster naar driehoek is dus even groot als van 'uit' naar ster.

Dus als je (na een week, bijvoorbeeld) je machine in ster inschakelt, moet je eigenlijk ook een extra 20 ms wachten. ;) :)

Serieus, ik denk dat 20 ms een schatting is voor de tijd die de contacten nodig hebben om open, en in de nieuwe configuratie weer dicht te gaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 29 september 2015 09:38:20 schreef Frederick E. Terman:...ik denk dat 20 ms een schatting is...

Precies. En met een heeeeele ruime marge, want het openende contact is ruim eerder open dan het sluitende contact sluit.
Voor een AC spoel reken op enkele milliseconden voor het openen, 20ms voor het sluiten.
Voor een DC spoel 20ms voor het openen, 60 voor het sluiten bij een kleine, bij een grote schakelaar 35ms openen en meer dan 100ms voor het sluiten.

Bij moderne elektronische ster-driehoektimers is een vertraging tussen in- en uitschakelen instelbaar, maar bij de gebruikelijke pneumatische timers is het verschil maar enkele milliseconden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 29 september 2015 10:13:12 (25%)

Mijn brand is geblust :p

In ieder geval mijn vermoeden is door jullie geverifieerd, dank allemaal hiervoor.

Op 29 september 2015 07:53:22 schreef Noknok:
...Dus men beweert dat bij omschakeling van ster naar driehoek het toerental verlaagd wordt.

Wie is "men", waarom beweren zij dit? Wat zijn de aannames en randvoorwaarden?

Er zal altijd wel een situatie zijn waarbij het kan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je de spanningen vectorisch gaat uittekenen dan kun je zien dat bij omschakeling van ster naar driehoek het resulterende veld een klein stukje terugspringt. Dat betekend dat de motor eigenlijk elektrisch een beetje afremt, (om daarna weer in de pas te lopen met het draaiveld, minus slip).
Kortweg je remt de motor af.
Dit veroorzaakte een stroompiek, die hoger is dan de stroompiek die ontstaat als je de motor direkt in driehoek in zou schakelen!
Deze stroompiek is echter veel korter dan de stroompiek die ontstaat bij direkte inschakeling.
Dit verklaart waarom sommige ster-driehoek motoren de automaat uit laat springen bij omschakeling van ster naar driehoek. Een tragere automaat zou dan kunnen helpen.

Let wel! Het is ook afhankelijk van de machine, de manier van aanlopen (zware trage aanloop of korte lichte aanloop) alsmede afhankelijk van het tijdsverschil tussen de omschakeling van ster naar driehoek.

Er is een manier om als het probleem zich voordoet de motor anders aan te sluiten zodat het resulterende draaiveld van de motor bij omschakeling van ster naar driehoek niet achter, maar iets vooruit springt. Dit resulteert in lagere inschakelstroompieken bij omschakeling van ster naar driehoek.
Je moet de aansluiting van de driehoek (normaal U2 V2 en W2) een plekje opschuiven. Doe het wel de goede kant op, anders stopt de motor in driehoekstand.

Het is een erg theoretisch verhaal, maar komt in de praktijk nog wel eens voor.
Het voert hier te ver om het volledig te behandelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Allen bedankt.

Inderdaad, ''men'' had ongelijk. Ik snap de verleiding van Ralcobe, om te weten wie ''men'' is. Maar ''men'' blijft liever anoniem.

Ik en velen hier op dit forum hadden gelijk, dat staat vast. Bij omschakelen van ster naar driehoek heeft de motor meer power.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij omschakelen van ster naar driehoek heeft de motor meer power.

Dat moet je me dan maar eens verklaren

Ik en velen hier op dit forum hadden gelijk, dat staat vast

????

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij omschakelen van ster naar driehoek heeft de motor meer power.
Verklaar dat eens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)