Als je de spanningen vectorisch gaat uittekenen dan kun je zien dat bij omschakeling van ster naar driehoek het resulterende veld een klein stukje terugspringt. Dat betekend dat de motor eigenlijk elektrisch een beetje afremt, (om daarna weer in de pas te lopen met het draaiveld, minus slip).
Kortweg je remt de motor af.
Dit veroorzaakte een stroompiek, die hoger is dan de stroompiek die ontstaat als je de motor direkt in driehoek in zou schakelen!
Deze stroompiek is echter veel korter dan de stroompiek die ontstaat bij direkte inschakeling.
Dit verklaart waarom sommige ster-driehoek motoren de automaat uit laat springen bij omschakeling van ster naar driehoek. Een tragere automaat zou dan kunnen helpen.
Let wel! Het is ook afhankelijk van de machine, de manier van aanlopen (zware trage aanloop of korte lichte aanloop) alsmede afhankelijk van het tijdsverschil tussen de omschakeling van ster naar driehoek.
Er is een manier om als het probleem zich voordoet de motor anders aan te sluiten zodat het resulterende draaiveld van de motor bij omschakeling van ster naar driehoek niet achter, maar iets vooruit springt. Dit resulteert in lagere inschakelstroompieken bij omschakeling van ster naar driehoek.
Je moet de aansluiting van de driehoek (normaal U2 V2 en W2) een plekje opschuiven. Doe het wel de goede kant op, anders stopt de motor in driehoekstand.
Het is een erg theoretisch verhaal, maar komt in de praktijk nog wel eens voor.
Het voert hier te ver om het volledig te behandelen.