Ford navigatie start niet meer op na accu vervangen

maartenbakker

Golden Member

Behalve dat dat wel niet door Blaupunkt of Bosch zelf geschreven zal zijn (badges, Bosch currently owns Blaupunkt) ziet dat er wel erg hoopvol uit, neem aan dat de info uit het bulletin wel correct overgenomen is verder.

Dichtschroeven en bij de dealer langs zou wel eens een goedkopere en duurzamere oplossing kunnen zijn dan zelf zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 30 september 2015 12:54:55 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij de garage langs en op nieuw laten aanmelden in de boordcomputer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Dat zal niet erg helpen als 'ie kapot is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Da's een mooi uitgebreid bulletin.

Tips voor de TS:
- Datumcode controleren of hij binnen de terugroep valt.
- Zorg dat ze niet van buiten zien dat ermee gerommeld is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Horsman

Golden Member

ik weet over terugroep/omruilacties,al aantal keer gedaan,
dit is de vraag niet,
ik dacht nuu wil ik eens weten wat er aan de hand is,
omdat ik met een fohn een klein gedeelte opwarm,wilde ik weten wat er nu eigenlijk aan temperatuur onderhevig is, idd maartenbakker, de ronde tonnetjes zijn idd.spoeltjes, de gele 2 keramische condensatoren,deze kan ik nog even verwisselen,voor anderen

Arco

Special Member

ik weet over terugroep/omruilacties,al aantal keer gedaan, dit is de vraag niet

Nee, maar wel makkelijk om even te melden dat je daar geen interesse in hebt, dat spaart een hoop werk... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vervang die 2 elco'tjes juist rechts van het rode kader.
Die epcos dingen zijn toch vaak slechter dan je verwacht.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Golden Member

Die zitten inderdaad dichtbij genoeg om restwarmte te vangen als je niet met een kartonnetje ofzo ertussen werkt (of stralingswarmte als je er wel wat tussen houd). SMD elco's zijn ook zonder meer verdacht als het gaat om veroudering.

@TS: altijd handig om vantevoren te melden welke oplossingen je al hebt geprobeerd of welke je niet kunt of wilt proberen. Scheelt een hoop werk, al vond ik het wel leuk om te zien hoe uitgebreid Ford die bulletins maakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Dan is 't in ieder geval niet voor niets geweest...
(ben benieuwd of de bulletins van VW ook zo uitgebreid worden... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS zet dat keurig in de 5de alinea van zijn startpost en geeft ok aan wat zijn intentie is: herstellen

dat iemand daarna ietwat teleurgesteld is omdat zijn servicebulletinzoekactie niet gehonoreerd wordt is jammer, maar niet meer dan dat.

gr A

fred101

Golden Member

Dat staat er inderdaad maar ik had dat ook niet op deze manier geinterpreteerd. Meestal is het de eigenaar. Aangezien de TS dit al een aantal keer gedaan heeft zal dit wel anders liggen. Mogelijk blijft de defecte omgeruilde radio bij de dealer of heeft hij veel Fords :-)

Maar ontopic, Heb je ook met je scoop gemeten ? Je kan wel van alles in het wilde weg gaan vervangen in de hoop het op te lossen maar dan weet je nog niets. Niet erg als het eenmalig aan je eigen radio is maar blijkbaar is het niet eenmalig.
Het kan zelfs zo zijn dat je/men per ongeluk het echte probleem oplost tijdens het vervangen van die elco's zonder dat te weten.

Als het om een kleine batch radios gaat met de zelfde fout en dat bulletin veel nieuwer is, dan ging er waarschijnlijk iets mis met een batch componenten. En dat kan echt alles zijn. Of met een of andere bewerking (traceerbaar ivm een vervanging of reparatie van het falende productie onderdeel) Dan is een slechte soldering een optie. Ik gebruik vaak een stereo microscoop voor dat soort dingen.

Ik heb hier een keer een DVD speler gerepareerd, geen manual dus eerst even googlen. Het gemiddelde van de meeste forums etc was iets met de harddisk. Hmmm, dan eerst maar eens met de scoop meten. Flinke rimpels op alle rails, 34 rotte elco's vervangen en hij werkte weer. Een half jaar later kon hij weer open. Twee elco's weer dood en een aantal van de originele. Toen maar de rest ook vervangen en wat modificaties gedaan en dat is nu al weer een paar jaar geleden maar hij werkt nog steeds.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Op de print zitten maar en paar elco's , ik zou ze allemaal vervangen daar ze waarschijnlijk allemaal uit dezelfde periode zijn en elk voor stroringen kunnen zorgen. Dan gelijk een paar kwaliteit componenten erin (bv Panasonic) en niet de elcheapo china crap anders kan je over een 1/2 jaar weer opnieuw beginnen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

@anne2: staat er inderdaad duidelijk. Niet gezien, kennelijk omdat het niet logisch was, en had een korte verklaring erbij misschien geholpen.

Mijn uitspraak dat mensen alleen lezen wat ze snappen, gaat duidelijk ook voor mezelf en Arco op, altijd leuk om zo nu en dan bewezen te zien dat je een mens bent :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij wil... ;)
Het blijft wel vreemd om te sleutelen in een apparaat wat je gratis om kunt ruilen voor een nieuwe. Of er moet een reden voor zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Vandaar: een verklaring had geholpen. Dan begrijpen wij het zodat we er niet massaal overheen lezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Had enkele weken geleden hetzelfde probleem met onze Travelpilot FX.
Jammer genoeg liep de omruilactie maar tot 31/12/2015. Wie dus nu zo een probleem heeft kan hier geen beroep meer op doen.
Ik heb die van mij zelf hersteld. Er zitten 2 RAM IC's in deze radio en 1 van deze beide IC's gaat defect. Als je 1 van beide opwarmt start de radio op maar haal je er de spanning af dan wil deze niet meer starten. Er zit er 1 bovenaan op de print en 1 aan de onderkant.
Bij die van mij was het de RAM aan de onderkant.
Hopelijk is dit toch nog interessante informatie, ook al is deze topic al redelijk oud.

maartenbakker

Golden Member

Dat is absoluut interessante info, want een vrij onverwacht mankement als je naar elco's zoekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Horsman

Golden Member

ik begrijp inmiddels dat de BGA chip aan de onderzijde vervangen moet worden,
ik weet niet of dit een RAM geheugen betreft,
toen is mij eens aangeboden deze te laten repareren voor 250 € ex.!
dit viel mij en de eigenaar flink tegen,
het toestel heb ik teruggegeven,
ik begreep dat op internet een goed werkende voor minder aangeboden word,
waar dit zou zijn heb ik niet meer naar gezocht.

Even wat oude koeien uit de sloot halen, maar heb hier wat identieks liggen.
Ik ben erachter gekomen dat de RAM chip S29GL256N10FAA02 defect is.
Het exacte type kan ik zo direct nergens te koop vinden.

Heeft er iemand een idee waar je dergelijke chip kan vinden?

Lijkt me een BGA met beperkte aansluitingen te zijn. Ik wil de gok wagen hem te vervangen met een hetelucht station.

Hensz

Golden Member

Op 26 augustus 2016 12:53:08 schreef GDC:
Als je 1 van beide opwarmt start de radio op maar haal je er de spanning af dan wil deze niet meer starten.

Maar pas als dit niet werkt hoop ik!

Don't Panic!
High met Henk

Special Member

Haal een complete radio uit een wagen op de autodemontage.. Die dingen brengen niets op.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een 29GL256 is geen RAM maar een 256MB flash ROM.

Misschien handiger zoals HmH zegt een op de sloop zoeken.
Want zonder inhoud van de flash kom je ook niet verder.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 25 februari 2018 13:35:38 (55%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Waar zitten deze ram-ic's heb nl ook probleem wat hierop lijkt en wil ze proberen te vervangen.
Heb je een foto of dergelijke waar deze ic zit. Mijn man kan ze niet op printplaten terugvinden nl..

Op 26 augustus 2016 12:53:08 schreef GDC:
Hallo,

Had enkele weken geleden hetzelfde probleem met onze Travelpilot FX.
Jammer genoeg liep de omruilactie maar tot 31/12/2015. Wie dus nu zo een probleem heeft kan hier geen beroep meer op doen.
Ik heb die van mij zelf hersteld. Er zitten 2 RAM IC's in deze radio en 1 van deze beide IC's gaat defect. Als je 1 van beide opwarmt start de radio op maar haal je er de spanning af dan wil deze niet meer starten. Er zit er 1 bovenaan op de print en 1 aan de onderkant.
Bij die van mij was het de RAM aan de onderkant.
Hopelijk is dit toch nog interessante informatie, ook al is deze topic al redelijk oud.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2018 20:27:50 (6%)

ik heb hetzelfde probleem met mijn radio 2x gehad

eerste keer uit elkaar gehaald in huis en een paar dagen later in elkaar gebouwd toen deed hij het weer.

vandaag was dit het geval niet dat hij het weer deed,
ik heb het forum gelezen en heb ik hem weer laten opstarten door hem iets op te warmen,

dit heb ik gedaan door de radio in de hete lucht oven te leggen op de laagste stand met de deur open +-30 min zo is hij helemaal op gewarmd naar hand warm, ik heb hem er uitgehaald en weer in de auto aangesloten nu doet hij het weer.

bedankt voor de tip
hoop dat iemand hier ook wat aan heeft

mvg