Welke ringkern is geschikt

pietplof

Golden Member

Collegae,
In het topic ,,lichtmis 2015" is even kort een aanpassing van een eindgevoede ,,long wire" aan de zender aan de orde geweest.
O.a. Henry heeft een aantal verwijzingen verstrekt.
De aanpassing is te maken met een FT240-43
Nu heb ik nogal wat ringkernen maar er staat niets op en aan de gebruikte kleuren kun je m.i. ook geen waarde toekennen.

Ik kan mij herinneren dat er ,al enige jaren geleden, een topic is geweest die dit onderwerp behandelde met o.a. Methodes om te bepalen welke ringkern je bij de hand had.
Deze kan ik, tot nu toe, niet terug vinden.
Weet iemand waar ik die meetmethode kan vinden?

Simpelder is natuurlijk genoemde kern gewoon te bestellen maar het staat mij ietwat tegen dit te doen terwijl in de voorraad wellicht een passende aanwezig is.

festina lente
Hugo Welther

Moderator

10 windingen op de goede manier er opleggen en de zelfinducte meten.
Dat delen door 100 en je hebt bij benadering de Al waarde.

Ik gebruik miniringcore calculator.
http://www.circuitsonline.net/download/93/schakeling-ontwerp/mini-ring…

[edit]ik had mij een factor 10 vergist.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Gebruik wel een ferrietkern, meestal zijn die glad maar soms ruw gecoat.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Bert_Camper

Golden Member

De zelfinductie is N^2*Al, dus als je met 10 windingen hebt gemeten moet je door 100 delen om Al te krijgen.

Groeten, Bert

Henry S.

Moderator

Er zit ook een AL tool in Mini ring core calculator ;).

Als je het aantal windingen invult, en de inductie in µH, dan krijg je de AL in nH/N2.

Een FT240-43 heeft een AL van ongeveer 930mH/1000N2 (930nH/N2), dat geeft bij 10 windingen ongeveer 100µH.

Het komt niet zo precies, maar een onbekende ringkern met een AL van rond de 1000nH/N2 zal het beste overeen komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pietplof

Golden Member

Ai, Bert en Hugo zijn het niet eens.
Wat moet ik, als betrekkelijke leek, nou weer beginnen.

Zoals ook al in mijn eerste bijdrage opgemerkt was er ooit een topic waarin vrij uitvoerig werd ingegaan op de beginselen rond de diverse ,,toroïdes".
Maar kennelijk is dat bij de diverse collegae wat weggezakt.

Morgen gaat mijn goede gravin twee dagen met vriendinnen de hort op en heb ik tijd de gedachte ringkern te voorzien van 10 wikkelingen, de zelfinductie te meten en de Al vast te stellen.

Maar eerst ga ik de hut schoonmaken en rondom de ramen wassen.
Bijles scheikunde geven aan een buurjongen, het diner voor zaterdag bedenken en inkopen doen.
Vrouw blij als ze in een schoon huis komt en ook naar buiten kan kijken.

Ah, dank Henry. Hier kan ik wat mee.

festina lente
Schimanski

Golden Member

Kijk even op de site van Walter, PE1ABR. Hij heeft zich hobbymatig helemaal verdiept in ferriet. Een zeer leerzame site.

Kennismaken met Walter kun je hier... filmpje

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
pietplof

Golden Member

Mannen,
Een beetje had ik gehoopt op informatie maar ook nu weer ben ik perfect geïnformeerd.
CO voorziet, wat mij betreftyreft , in een behoefte!

Hartelijk dank voor de genomen moeite.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de resulaten zeker als de ,,aanpassing" is gebouwd en aan de antenne is gekoppeld.
Wellicht is er dan een draadloze verbinding met een van jullie mogelijk.

festina lente
Bert_Camper

Golden Member

Hoezo draadloos, Piet? Je gaat toch eerst wel even 10 windingen draaien met een metertje draad?

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op donderdag 1 oktober 2015 22:15:39 (14%)

pietplof

Golden Member

Bert-camper; Draadloos slaat op het uiteindelijke doel.
Ik ben radioamateur en heb voor de aanpassing van mijn draadantenne een soort balun nodig. Met hulp van jullie info ga ik die aanpassing construeren en daarna kinken of ik begere verbindingen kan maken dan tot dusverre.

festina lente
Bert_Camper

Golden Member

Ik weet het, Piet. Was maar een grapje...

Schimanski

Golden Member

Ik heb voor een draadantenne eens een 1:9 balun (eigenlijk een UN-UN) gewikkeld op een ferrietstaaf uit een oude omroepdoos. Werkte prima tot 100W vermogen.

Trifilair gewikkeld en daarna wikkelingen in serie. Tap op 1/3 naar de set, uiteinde naar de draadantenne.

http://www.uploadarchief.net/files/download/un-ub-1-9-foto.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Die heb ik ook nog op het dak hangen aan een draad, werkt perfect.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..