Regelbare frequentie en duty cycle (PWM)

Hallo,

Kheb al n tijdje gezocht naar een schema voor een regelbare frequentie en duty cycle maar het probleem is dat ik alleen schema's vind die als de duty cycle ingesteld word ook de frequentie beïnvloeden. Ook vind ik het lastig om hiervoor de juiste zoektermen te gebruiken.

Ik zoek dus een schema (mag met pic) waarbij je met 2 potmeters eerst de frequentie instelt ( lengte puls en pauze) en dan de duty cycle Liefst in de buurt van 0-100% (pulse-hoog tijd binnen die frequentie) waarbij dus de frequentie moet blijven staan.

Kan iemand mij daaraan helpen? Of goede zoektips/benamingen geven?

Groeten joop

Met een 555je, zoals het motorregelaar schema hier, veranderd inderdaad de frequentie een beetje als je de pulsbreedte aanpast.

Als je een paar comparators gebruikt (een als zaagtand generator, en een tweede om die te vergelijken met een ingestelde spanning) kun je ze wel helemaal los van elkaar instellen. Als ik me goed herinner, had Aart daar ooit een schema van, bedoeld om LEDs mee te dimmen.

EDIT zoiets, dus:
http://cds.linear.com/image/266_circuit_1.jpg
http://www.linear.com/solutions/1417

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oké en zou dit ook met 2 555jes kunnen achter elkaar?

Ben niet bekent met comparators maar ga me daarin maar eens verdiepen denk ik...

Lambiek

Special Member

Dat kan ook prima met een pic 12F683, die heeft hpwm aanboord. En met de analoge ingangen kan je de potmeters inlezen die de pulsbreedte of de frequentie aan passen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, als het moet kunnen zulke dingen natuurlijk ook best in een microcontroller. Als je met microcontrollers overweg kunt en geen verstand hebt van analoge elektronica, of als je die microcontroller toch al nodig hebt voor andere taken, natuurlijk. Daar staat wel tegenover dat de constructie met 2 comparators voor veel mensen simpeler is, en je daarmee minder snel tegen resolutie problemen op hogere frequenties aanloopt. Met een 16MHz clock en een PWM frequentie van 100kHz, bijvoorbeeld, zou je nog maar 160 delen hebben. Als de PWM frequentie lager is, zoals de ~20kHz die voor motorcontrollers gangbaar is, speelt dat probleem natuurlijk veel minder sterk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ja, ik ben het met je eens. Op de manier die jij laat zien kan het ook heel goed.

Maar omdat de TS dit schreef:

Ik zoek dus een schema (mag met pic) waarbij je met 2 potmeters eerst de frequentie instelt ( lengte puls en pauze) en dan de duty cycle Liefst in de buurt van 0-100% (pulse-hoog tijd binnen die frequentie) waarbij dus de frequentie moet blijven staan.

Dacht ik, ik gooi er eens een 12F683 tegenaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ah, dat stukje van de OP had ik blijkbaar gemist. Het grote voordeel van een microcontroller is natuurlijk dat je gemakkelijk andere functies kunt toevoegen, zoals een modulatie of sweep functie, het genereren van een enkele puls of een pulstrein die stopt na een bepaald aantal pulsen, etc.

Ik moest laatst noodgedwongen een functiegenerator van Velleman gebruiken; dat stuk ongeluk kan dus ook geen frequentie vasthouden als je de pulsbreedte veranderd. De variatie was ook niet bepaald klein of zo; gemakkelijk een factor 4 van 10% naar 90% pulsbreedte, en dat waren dan ook meteen de grenzen van de pulsbreedte die je kan instellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ik heb 45 jaar geleden een model van Elektor (staat erop) gebouwd, ook een analoge. Die doet het goed moet ik zeggen, de frequentie blijft keurig staan als je de puls breedte verdraait. gebruik dat ding nog best veel eigenlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de reactie's ik ga een lm339 meebestellen en daar eens mee rommelen
Met pic is nog niet verstandig... Ben er net mee bezig en wat ik geschreven had klopte al vrij weinig van, dus nog maar even mee wachten denk ik...

Ik wil met dit schema gaan rommelen alleen moet hij naar de max. 1hz toe min. weet ik eigenlijk niet maakt ook niet zoveel uit 60 ofzo iets dat kan ik toch gewoon doen door de condensator en weerstand r2 te veranderen?

Begin met de condensator een factor 1000 te verhogen (+-1µF), kan ook nog hoger als het moet.

LDmicro user.

Kan iemand dit schema simuleren? Of mij vertellen welk progje de lm339 kan simuleren
Om te kijken of de frequentie blijft staan als de duty cycle word ingesteld? Of kan iemand met zekerheid zeggen dat dit het geval is? Alvast bedankt

flash2b

Special Member

De op-amp U1B is als een comparator geschakeld en staat los van de oscillator die door op-amp U1A is gevormd. Volledig onafhandelijk dus.

De stabiliteit hangt hoofdzakelijk af van de voedingsspanning (Vcc) want pin7 bepaalt het omslagpunt en als dat varieert verandert ook de pulsbreedte.

Je kunt dat verbeteren door een 100nF tussen pin7 en de GND te zetten.

Voor de rest is het zoals flash2b schrijft, niet simuleren..doen!

LDmicro user.

Super gaan we doen! De voeding komt wel goed ik kom van 24v af en gebruik dan altijd een 7812 en een 7805 achter elkaar beide met condensator en soms een onstoor spoel ik hou er persoonlijk niet van om in 1 keer van 24 naar 5 te gaan het zij met n 317 of n Hf recon ofzo ;-)

En ik zie nu net dat het niet nodig is om naar 5v te gaan haha volgende keer eerst maar de datasheet bekijken voor iets te posten... Wat is wijs? 18v stabiliseren? Dan heb ik niet zon groot koelblok nodig.

[Bericht gewijzigd door Joop5667 op zondag 25 oktober 2015 22:36:23 (28%)

Evarist

Golden Member

@Lambiek. Was dat niet met een XR2206? Ik heb die ook (licht aangepast) gebouwd.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Het schema werk opzich goed alleen de duty cycle loopt van 0-60% ik heb hem op 5v gestabiliseerd en de condensator vervangen door een 1 uf iemand een idee waarom de duty cycle geen 0-100% kan halen?

Ook heb ik een 2x 24v 5a uitgang nodig een massa gestuurde en een plus gestuurde dit dacht ik te doen door een diode achter het schema te plaatsen en daaraan de bd243 te hangen en de emiter te gebruiken om een bd244 aan te sturen.. Beetje dom de 244 is dus kapot... Deze losgekoppeld en de massa gestuurde uitgang werkt nu goed

Ook zit er een kleine rise in dat vind ik jammer

Hoe kan ik dit nu het beste doen? Dacht aan fets Maar kom er ff niet meer uit

flash2b

Special Member

Je zult beiden R3 en R5 moeten aanpassen, want als je R3 aanpast wordt ook de spanning over R5 beinvloed. Je mag ze ook overbruggen, mogelijks heb je de volledige reikwijdte van de potentiometer niet meer.

Je hebt nog 2 comparators over in dat ic, je kunt nog eens U1b maken waarvan de + en - ingangen omgewisseld zijn, zo heb je 2 uitgangen, één die een PNP (U1c) en één die een NPN (U1b) kan sturen.

Die kleine risetime hangt af van de schakelsnelheid en een BD243 is in deze schakeling niet geschikt.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2015 22:35:46 schreef Evarist:
@Lambiek. Was dat niet met een XR2206? Ik heb die ook (licht aangepast) gebouwd.

Ik weet het echt niet meer, dan zou ik de kast een keer open moeten schroeven om te kijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oké ga ik proberen! Welke transistoren pnp en npn zouden wel geschikt zijn?

Of zal ik gewoon 2 fets pakken? P en N channel? En hoe zal ik ze dan schakelen?

Wat is nu het beste? Heeft iemand een idee voor mij? Transistoren of mosfets? En als het mosfets moeten worden hoe deze dan toe te passen in dit schema?

Misschien is dit wat?
http://www.linear.com/product/LTC6992-1

In de datasheet staat precies hoe hij werkt.
Maar even in het kort,

Een spanning van 0-1V bepaalt de dutycycle, en de RSet samen met DIV bepaald de frequentie.

PE2BAS

Ja oké maar ik heb het schema al gebouwd en het werkt goed alleen zoek ik nu een manier om de bd244 aan te sturen ik kan inderdaad de tweede comparator gebruiken.

Kan ik dit simpel doen door pin 6 met pin 9 en pin 7 met pin 8 door te verbinden en dan pin 14 met de basis van de bd244? Of moet er dan nog een weerstand naar de gnd tussen? Of gaat het sowieso niet op die manier?