MPF102 > J310

blackdog

Golden Member

Hi Theumpire,

Dank je voor de foto's.
Precies zoals ik dacht gebouwd ;-)

Geen respect voor het soort schakeling, is niet erg als je het nu maar goed gaat doen.
Zet je breadboard op een stukje blik/metaal en verbind dit met de - zoals ik hierboven ook al zij.

ALLES vanaf de gate naar links t/m het aanraakpunt van de weerstand met korte draden compact op je breadboard bouwen.

Niet verder denken over fets en diodes, je zal je probleem moeten oplossen en dat is het oppikken van bromspanning wanneer dat nog niet nodig is.
Alleen als jij de 100k weerstand aanraakt moet er voldoende bromspanning aanwezig zijn om je led aan te sturen.

Beide stappen doen! compact bouwen en het stukje metaal onder je breadboard.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Moest je toch een MPF102 willen gebruiken, hier zijn ze nog te vinden: http://www.newtone-online.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywor…

Ik bestel ze daar ook altijd.

Groeten,

Stef

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
blackdog

Golden Member

Hi Theumpire,

Heb je al tijd gehad om mijn voorstellen te testen?

Even een aanvulling op mijn opmerkingen, zover ik het kan inschatten aan wat je schrijft pikt de schakeling door de bouwwijze al zoveel signaal op dat hij verder niet meer reageert omdat de fet al ver uit verzadiging is.

Met een mpf102 word dit alleen maar erger omdat deze een kleinere afknijpspanning heeft dan de j310.

Je kan een hoop leren/inzicht krijgen van deze schakeling.
Je leert inzien dat afscherming belangrijk is voor een goede werking.
Deze schakeling moet een afscherming hebben omdat deze een zeer hoge ingangs impedantie heeft.

Er zijn meerdere redenen waarom afscherming noodzakelijk kan zijn voor een schakeling.
Bij jouw schakeling is dat hij nu al te veel van het bromveld van de 230V oppikt en de fet allang uit geleiding is om te kunnen reageren op een aanraking van een vinger.
Als jouw schakeling aan de gate van de fet al zoveel van deze bromspanning (het electrische deel van het veld) oppikt dan heeft het verder geen zin de 100k weerstand aan te raken.

Als analogie dit, als je het licht in de huiskamer aan doet, dan kan je wel nog een schakelaar hier aan parallel zetten maar het licht gaat hierdoor niet meer/feller branden.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi allen,

Gisteren een hele dag op school gewerkt aan deze schakeling en zelfs de docenten het hoofd dol gemaakt. Heeft geresulteerd in een 'eigen' gebouwde schakeling. Ik ben bezig met deze in multisim zetten voor het overzicht, dus zodra deze compleet is zal ik deze even posten.

Hij werkt nog niet helemaal, maar ik zal de gebreken er even bij zetten straks.

Als je nou in een nieuwe schakeling begint met het gevoelige deel van de schakeling, dus de componenten aan de ingang en hun bedrading zo klein mogelijk te houden, liefst afgeschermd.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 15 oktober 2015 12:33:10 (15%)

Ben ik weer. Hier bijgevoegd de schakeling zoals we die gisteren ontworpen hebben.

de schakeling die omgeven wordt door de groene rechthoek, fungeert als versterker.

Wanneer de touch plate wordt aangeraakt, moet er 3,3 volt output zijn, nu komt het voor mij ingewikkelde: dit lukt wanneer de touch plate en de gegronde werktafel op school worden aangeraakt. Wanneer je deze tafel niet aanraakt komt dit uitgangssignaal niet.

Wat betreft jouw voorstellen Blackdog, het is inderdaad gelukt om het ledje aan te sturen met enkel de touch. Is voor mij een bevestiging geweest dat ik op de goeie weg was. Nu moet dat signaal nog sterk genoeg zijn om een andere PCB met een 3,3 ingangsspanning te sturen. (Toongenerator, touch buttons worden onderdeel van een piano)

[Bericht gewijzigd door Theumpire op donderdag 15 oktober 2015 12:17:09 (27%)

Touch de gate zonder enige bescherming. Heb je groot ingekocht (de Fets)...

Heb je de ground van je schakeling aan de lab-ground, of iets van metaal met enige opppervlak hangen?

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 15 oktober 2015 12:31:32 (41%)

Nee, hangt niet aan grond. Alleen aan de batterij -. Wanneer ik de touch plate met de grond verbind gebeurd er ook niets. Heeftbdus puur met de capacitieve grond van het lichaam te maken.

Het is alsof je met de spanning de ingang moet optillen. Als de grond van je schakeling niet 'vast genoeg' zit, til je die gewoon mee.

maartenbakker

Golden Member

Die laatste schakeling is slecht. Een junction-FET is bij mijn weten wel wat minder gevoelig voor opblazen dan een MOS-FET maar als je persé een halfgeleider rechtstreeks aan een ingang wilt knopen, kun je beter een darlington nemen. En alsnog een weerstand van een paar megaohm in serie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 15 oktober 2015 14:31:11 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Theumpire,

Je maakt me echt aan het lachen...
Dan heb je het bijna onder de knie en dan ga je aan een ander schema beginnen.
Dan wil je dus niets leren?
Een ander schema is niet de oplossing voor je probleem...

Jouw voorgestelde schema gaat van geen kanten werken, er zijn meer zaken die echt niet goed zijn,
maar hieronder twee om mee te beginnen.
Twee dingen, de J310 heeft een i-Vgs "0" van minimaal 25ma.
Dit betekend dat als de gate aan de source hangt voor DC, zoals bij jouw voorgestelde schakeling,
er minder dan 20mV DC staat over de Source/Drain.
Gemiddeld is de stroom echter nog een stuk hoger, denk dan aan rond de 40mA voor de J310.

Wat denk je dat er b.v. met je 9V batterij gebeurd bij deze stromen?
Heb je één tiptoets nodig of 10? dat wordt dan een aardige kachel...

Even resume...
Je hebt me verteld dat de status van je schakeling veranderde bij het kortsluiten van de gate naar massa.
Dat houd dus nogmaals in, dat de Fet en de transistor goed werken.

Ik vertel je niet voor niets dat je moet gaan afschermen en compacter bouwen, ja beide!
Geen lange bedrading!
Het vluchten naar een andere schakeling lost vrijwel zeker niets op.

Het eerste deel van de eerste schakeling kan je testen met een toongenerator.
Hang de toongenerator uitgang aan de 100K weerstand, dat is dan de "hete" kant,
de massa van de toongenerator komt aan de massa van je schakeling.
Hang je DC universeel meter tussen de gate en massa van je schakeling.
Als de uitgansspanning van de generator "0" is, dan mag er niet meer dan ongeveer 0,1V DC gemeten worden.
Stel de generator op 1Khz Sinus in en draai de uitgansspanning van de generator op.
De generator uitgansspanning wordt bijna altijd opgegeven in Volts RMS, voor jou is het van belang rekening te houden met de Top Top Spanning.
De Top Top spanning bij een Sinus is de RMS waarde vermedigvuldigt met 2 wortel 2, dus bij 1V RMS Sinus wordt dit 2,82V TopTop.
Bij het bepalen van de DC waarde op de Gate moet je dan nog wel rekening houden met 2x een diode drempel die er af getrokken moet worden.

Waar komt het nu op neer, jij moet een oplopende negatieve waarde gaan meten bij het verhogen van de generator spanning over de Gate Source van de Fet.
Als je -4V meet, met de Fet volledig uit geleiding zijn en de LED uit.

Ik heb hier even de probe tip van mijn USB scoop aangeraakt, deze is 10Meg aan impedantie, en dat leverde me 9V TopTop op.
Ruim voldoende om de J310 uit geleiding te krijgen en vooral met de spannings verdubbeling door de dioden hier toegepast in de schakeling.

Normaal zou ik de schakeling even voor je nabouwen, maar waar ik nu ben, heb ik geen goed gevuld LAB :-)
Dan nog even dit, ik ben er vanuit gegaan dat je test zonder "Touch Plate" misschien is dit een foute aanname van mij geweest...
Aan R1 komt voor het testen van een compakt gebouwde en afgeschermde schakeling GEEN "Touch Plate"
Je raakt aleen het weerstandje aan voor het testen.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.