Weerstation

Hallo allemaal,

Op school hebben wij de opdracht gekregen om een weerstation te maken die de temperatuur kan meten en de windrichting aangeeft. Het temperatuur aangeven is niet het probleem, alleen met de winddetectie lopen wij een beetje vast.

Wij willen een potmeter gebruiken om de windrichting te bepalen, maar mij vraag is of er een potmeter is die oneindig kan draaien. De ideale potmeter zou zijn met de eigenschap dat het na elke wenteling weer bij 0 begint, maar bestaan deze soort potmeters?

De bedoeling is om een vaantje op de potmeter te bevestigen om de windrichting te bepalen. Omdat het een schoolproject is moet alles budget zijn.

Ik hoop dat jullie genoeg informatie hebben en natuurlijk hoop ik dat jullie mij een stapje in de goede richting helpen.

Met vriendelijke groet,
Cabonko

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een potmeter over 360 graden ga je niet zo gauw vinden in de handel, denk ik. Je zou eventueel zelfs zoiets kunnen knutselen. Maar misschien zijn er wel betere manieren dan een potmeter. Dat is tenslotte analoge techniek, en we leven in het digitale tijdperk, nietwaar?

PS mijn compliment voor je nagenoeg vlekkeloze Nederlands, topklasse! Zeker in de schoolvragenrubriek!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 14 oktober 2015 17:22:36 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Als het alleen om de globale windrichting gaat, heb je aan 4 reedrelais of Hall switches al genoeg om de 8 hoofdrichtingen te bepalen...
Voor een potmeter, zoek eens op 'continuous rotation potmeter'. Houd er wel rekening mee dat die meestal een dode (electrische) hoek hebben van 20°.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben vergeten te vertellen dat alles wordt aangestuurd via een Arduino. Ik kan hieruit begrijpen dat een potmeter misschien niet het beste idee is om de windrichting te bepalen.

zoek ook eens op gray code windvaan
om foutieve uitlezingen te voorkomen

@Kombucha

Dit is de manier die wij alleen mogen gebruiken als wij nergens anders op komen. De leraren willen graag dat wij met modernere manieren gebruiken.

Arco

Special Member

Met reeds zoiets:

http://www.howmuchsnow.com/siteplayer/DCP03874a.jpg

Met een wat grotere magneet kun je zelfs met 4 reed contacten volstaan. Als dan bijv. 'N' en 'O' aangetrokken zijn, weet je dat 'ie op N-O staat...
(een potmeter is niet echt 'modern' te noemen, gray code wordt nog wel veel gebruikt... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iets moderner: gebruik hallsensoren

@Arco

Ik heb zelf nog nooit van reeds gehoord, toen ik het opzocht kwam ik iets met magneetschakelaars tegen. Ik begrijp nu niet zo goed wat voor afbeelding je hebt gestuurd, heb je toevallig een link met diepgaande informatie?

Het klopt dat potmeters niet modern zijn, maar ik bedoelde meer dat ze wat anders willen zien. De weerstation moet inderdaad 8 richtingen kunnen aangeven!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de link! het is nu een stuk duidelijker. Ik ga er verder naar kijken en ik laat het weten of het lukt!

Industriële potmeters zijn er in uitvoeringen die door kunnen draaien. Je kunt ook een synchro nemen, of lichtsluisjes (al dan niet met kammen zoals in een echte encoder), een magneet en een twee-D fluxgate of toch maar een geheel thermische of akoestische windmeting.

Er zijn een heleboel mogelijkheden; persoonlijk vond ik de windmeter-met-een-tic van Elektuur de leukste :)

Is Gray code niet modern genoeg? Flauwekul. Het is een heel fraaie manier om zoiets te doen, zeker als je meer dan 4 or 8 standen wilt hebben. En optisch, betrouwbaarder kun je het niet krijgen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

voor windrichting zou ik gewoon met schijf werken met een gat erin of een zwart vlak.
bv een lichtbron achter de schijf, 1 gat erin en aan de andere kant een paar fototransistors.
de fototransistor(s) die licht krijgen, is dan de positie.
de echte oude mechanische werken ook zo.
gray code heb je totaal niet nodig, zoveel nauwkeuringheid is niet nodig.

ultrasoon is veel te ingewikkeld en vraagt veel teveel precisie. de minste afwijking in één der armen is voldoende om de richting omzeep te helpen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het probleem met de Gray (Grey?) code is niet dat hij niet goed zou zijn; hij is uitstekend. Maar ik denk dat ze 'm voor een schoolvraag een te afgezaagde oplossing vinden.

Potmeters slijten zeer snel, nog afgezien van het doordraaivraagstuk. Zulke die wel lang heel blijven zijn heel duur. Misschien vind je nog iets in de dump, zoek dan naar een sinus/cosinuspotmeter. Mocht je 'm vinden, dan snap je meteen hoe je hem moet gebruiken.
Ik weet niet waar je woont, maar in sommige elektronicadumps zou je nog een selsyn-setje kunnen vinden. Google maar eens. In jouw geval zou je de 'ontvanger' niet gebruiken, maar het signaal met de Arduino interpreteren.

Of denk aan een afstemcondensator. Eventueel zelf te maken van printplaat. De capaciteit bepaal je door er een oscillator mee te maken, waarvan de Arduino dan de frequentie meet.
Ook hier twee stuks loodrecht op elkaar om het 'spiegelbeeldprobleem' op te lossen.

Je kunt ook nog een heel andere kant op werken: meet in twee loodrecht op elkaar geplaatste buizen de windsnelheid. Die heb je dan ook gelijk, maar de windrichting is de boogtangens van het quotient van de snelheden...
Windsnelheid meten kan leuk met een NTC. De meetstroom warmt hem een beetje op, en hoe harder het waait, hoe meer hij weer afkoelt. Vergelijk in een brugschakeling met precies zo'n NTC die je uit de wind houdt, om zo de omgevingstemperatuur te compenseren.
Een andere uitgang op je brug geeft dan weer die temperatuur...

Ik zou zo een oude Elektuur kunnen vullen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Commerciële weerstations van nog niet zo heel erg lang geleden (nouja ... 20 jaar zeker :P) hadden inderdaad een enkele pot zonder einde er in zitten, niet eens een sin/cos maar gewoon een enkele baan.

Dat waren draadgewonden pots, heel fijn draad en een hele lage contactdruk. Onverwoestbaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aaahhhh... ik hoor nóg het geluid dat ze gaven als je de losse pot met de as tussen duim en wijsvinger een zwieper gaf: zwieieieee... dat waren mooie, inderdaad.

e: Zou dit wat zijn? In dit geval hoeft de pot waarschijnlijk niet het eeuwige leven te hebben.
http://www.alibaba.com/product-detail/WDD35D4N-Precision-Rotative-Tran…

Zie ook de andere potmeters in die buurt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb ooit een windmeter in handen gehad waar twee potmeters in zaten. Een doorlopende potmeter heeft inderdaad een dode zone. Die twee potmeters zaten op dezelfde as, maar een halve slag verdraaid. Als de potmeter de dode zone naderde werd automatisch de andere ingeschakeld. Er zat wel een berg elektronica in om de 180 graden verschil te compenseren.

hallo, bij de arburg spuitgietmachine 170 cmd werd gebruik gemaakt van potmeters die doordraaiden voor de wegmeting van de uitwerper,matrijs en inspuitunit.
het bestelno is 41126 weet geen prijs . weet ook niet of ze nog leverbaar zijn . even bellen met arburg nederland.

de arbug potmeter heeft geen dode zone.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 15 oktober 2015 19:44:18 (7%)

meten is weten,gokken is dokken
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Shiptronic, ik heb uitgezocht hoe het zit met de wegmeetpotmeter van de 170 cmd spuitgietmachine de pot meter heeft wel een dode hoek.
Door de montage van een tandrad van 70mm word de lineare beweging omgezet naar een roterende die binnen de draaihoek van de potmeter blijft.

meten is weten,gokken is dokken