pws rekenmachine

Hoi,
Voor school moet ik een profielwerkstuk maken, en ik was al op het idee gekomen om het over rekenmachines te doen. nu was mijn vraag, weet iemand iets leuks en interessants om te onderzoeken van rekenmachines? de werking van een rekenmachine? kan ik me dan beperken tot een rekenmachine die alleen nog maar kan optellen en aftrekken? kan ik die zelf bouwen? ik weet niet waar ik moet beginnen.. ik zou het heel erg waarderen als iemand raad weet!

High met Henk

Special Member

inspiratie

inspiratie 2

EDIT 2:

inspiratie 3

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 16 oktober 2015 21:36:00 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

1+1 is???? 1 volgens het eerste filmpje.. Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

hahaha idd, viel mij ook op.
1+1 = 1 carry 1....

VOUTJE bedankt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Hangt dat niet af van het getalstelsel en rekenmethode ? Booleaans is 1+1 wel 1 :-)
De eerste wetenschappelijke calculator, een HP uit de jaren 60, programmeerbaar, werkgeheugen, magneetkaart lezer/schrijver, firmware en 64 bit, kortom bijna een moderne calculator: http://www.pa4tim.nl/?p=3964

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Lijkt niet meer dan een schrijffout. In het tabelletje er meteen na staat het wel goed.
e: (@rew) Ja, evengoed stom, en zo'n fout mag in een videootje niet blijven zitten. Ik bedoel alleen dat er niet een of andere ingewikkelde gedachte achter zit.

Ik vind die links over de Sinclair Scientific erg leuk. Ik heb dat ding indertijd als bouwpakket gekocht en hij doet het nog altijd.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 18 oktober 2015 19:25:30 (27%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wij weten het allemaal wel. Maar de doelgroep zijn de mensen die juist nog moeten oefenen met dat soort dingen. Die kan je dan ontzettend in de war brengen met dit soort "voutjes".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Er heeft in Electronics Illustrated van november 1966 een ontwerp gestaan van een rekenmachine met buizen en neonlampjes als decade tellers. Als invoer werd een 'ouderwetse' telefoonkiesschijf gebruikt. Misschien is dat een invalshoek om mee verder te gaan en naar believen te moderniseren. Als het je wat lijkt en je het artikel niet op internet kunt vindne, wil ik je wel een kopie toe-mailen.

De titel is:

Build This
ELECTRONIC COMPUTER

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik moest natuurlijk ook even kijken... schitterend.
Build This ELECTRONIC COMPUTER (1,57 MB)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Dat is ook een gaaf ding, zal toch nog aardig wat kosten om te bouwen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Dat moderniseren moet TS zelf uitzoeken voor zijn Profielwerkstuk.
Als hij er zin in heeft is de aanzet gegeven... ;)

Het originele ontwerp kan overigens àlle bewerkingen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen aan

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 19 oktober 2015 12:08:25 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou, nee. Hij kon alleen steeds per kolom één cijfer optellen.
Om getallen van meer cijfers op te tellen moest je steeds met een keuzeschakelaar de juiste kolom kiezen.

Voor aftrekken moest je steeds '9 − het cijfer' invoeren en dat optellen.

Vermenigvuldigen moest je steeds uit het hoofd; alleen de tussenproducten kon je dan weer met de machine optellen.

Delen idem: je moest uit het hoofd zien 'hoeveel keer' het ging, en dan kon de aftrekking (eigenlijk 9-complement optelling) op de machine.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ah, een misleidende subtitel dus... iets
Des te meer uitdaging voor TS dus.
Hij kan misschien iets met schuiven doen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 19 oktober 2015 15:38:52 (55%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 oktober 2015 11:35:29 schreef Lambiek:
Dat is ook een gaaf ding, zal toch nog aardig wat kosten om te bouwen. :)

code:


    102 LM555CN
    119 1N4148
    99 LEDs (90 Red and 9 Blue)
    40 BJTs
        30 2N3904
        10 2N3906
    353 resistors
        217 110 k
        121 1 k
        15 10 k
    232 capacitors
        202 10 nF axial monolithic
        19 10 uF electrolytic
        10 100 nF MKT + 2 greencap
        1 330 nF MKT
    13 metres of wire
    > 2000 soldered joints

Als je slim inkoopt valt dat misschien nog mee, tis wel een beetje saaie klus al die monotone blokjes aan elkaar bakken, maar je kan er wel een mooi geheel van maken! :-)

Als je dit spul bij een tent als Farnell haalt ben je vermoedelijk <100 euro kwijt, erg betaalbaar voor een PWS. Wel moet je er uiteraard nog een goed verhaal omheen bakken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

In de HP9100B (en de A uit mijn eerdere link) wisten ze er ook wel raad mee. 1800 diodes waarvan er 512 op de foto hieronder. Verder 750 transistors en iets van 2000 weerstanden.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/11/9100diodenest.jpg

Een hoop detailfoto's van deze verdronken calculator. http://www.pa4tim.nl/?p=3878

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Ik had vroeger... een echte computer in huis, met ringkern geheugens... het was een Jukebox.. en dat geheugen dat was om de gekozen platen te onthouden..en het werd aangestuurd met buisjes.
Echt schitterend gemaakt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

wow, dank jullie wel allemaal! ik snap er nog geen hout van, ik ga me er nog maar eens goed in verdiepen..