Aansluiten motor 12v 600watt

Beste leden,
Als het goed is ben ik in het bezit gekomen van een heftrucmotor.,
Het idee is om deze als aandrijving voor een klein voertuig te gebruiken met ketting en tandwielen..
Tot mijn verbazing kom ik maar liefst 6 aansluitingen tegen. Mijn kennis van electronica is ontoereikend. Natuurlijk heb ik gezocht maar kom andere motoren tegen en brugceldiodes waar ik weinig van snap.
Is er iemand die mij in fit geval kan helpen: hoe sluit ik deze machine aan ???

Hartelijk dank bij voorbaat

Ed

3 is al +12V daar staat een grote + bij, wat staat er bij de rest?

EFEL 36197 > DELCO REMY 19024651 zou een vervanger voor zijn maar daar heb ik maar 4 aansluitingen en geen 6.

Meet eens uit wat wat is?

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 20 oktober 2015 21:31:21 (60%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Zie je bij de contacten ook iets van A1-A2 en/of D1-D2 staan?

Houd er wel rekening mee dat "elektrische" heftrucks 9,9 v/d 10 keer enkel een elektromotor hebben om een hydrauliekpomp aan te drijven, welke dus de cylinders voor het heffen en sturen van de achterwielen voeden alsook de hydromotoren van de aandrijving.

De draairichting is in iedergeval linksom (tegen de klok in zegmaar)
Het vermogen zal tussen de 0,6KW en 1KW liggen (0.81-1.36 PaardenKloten)Naar wat ik denk: 0.75KW, de toepassing van zo'n motor kennende.

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

Nee geen verder aanduidingen. Wel een dubbele pijl, kan mss twee richtingen op aangestuurd worden?

Ben je in het bezit van een multimeter? Of enkel een ohm meter.

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

Jawel! Ik ben er niet erg bedreven in maar wil graag leren. Wat zou ik moeten meten precies ?

deze motoren hebben 6 aansluitingen omdat er op die manier de richting mee gekozen wordt. 2 zijn het anker, en 4 zijn de veldwikkelingen..

als je een motor hebt met permanente magneet, kan deze alleen op DC werken. als je de veld en ankerwikkelingen van deze motor in serie zet kan deze ook op AC draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Volgens mij kan je ook bij de aansluitkabels van de borstels, dus je kunt ook kijken welke aansluitingen daarmee verbinden.

Groet,
Kruimel

Nieuwe foto's!

Ik heb het apparaat gedemonteerd.,
Wellicht kan iemand nu aangeven wat voor type motor dit is en wie weet, hoe ik 'm draaiend kan krijgen op 12v ?

Kruimel

Golden Member

Verhip, de commutatoren staan haaks op elkaar! Ik weet niet wat voor motor het is, maar meen me te herinneren ooit zo een plaatje te hebben gezien, ik ga even nadenken waar/wanneer dat dan was... Het zal geen seriegewonden motor zijn, want de draden naar de statorspoelen zijn vrij dun. Bovendien is het toerental opgegeven, dus dan zal het geen seriegewonden exemplaar zijn.

edit: Vooralsnog niets gevonden, alleen twee dingen die er vaag op lijken (1 (halverwege de pagina ongeveer "Brushless DC Motor") en 2 (aan het einde van de pagina)). Allebei niet precies wat jij hebt. Ik ga nog even nadenken...

Ik ben heel benieuwd. De plaatselijke automonteur vond het ook een lastig verhaal.

het lijkt erop dat 1 wikkeling parallel aan de koolborstels staat, en 1 veldwikkeling apart aan te sluiten is. die aan de borstels staat is vrij dun idd.

het anker is echter dik gewikkeld, lijkt dun maar het is geen draad maar koperband van een mm of 2 dik..

bij 12V zou er bij 600W 50A lopen, niet gering.. dat de borstels onder een hoek staan is niet zo heel gek, startmotoren hebben dat ook. wel vaak 4 borstels ipv 2..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ik denk dat de motor een apart anker en veld aansluiting heeft.
Als je in de motor kijkt zie je bij de borstels isolatie platen zitten, daar zit de set met borstels op, en aan de andere kant van de isolatieplaat zie je de veld wikkeling zitten. Dat zijn de aansluitingen achterop de motor.

Je moet dus even uitmeten wat wat is. Het zelfde geld voor de aansluiting op het huis (aansluiting 1 en 3) waar gaan die heen, ook even uitmeten dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 21 oktober 2015 17:24:52 schreef testman:
het lijkt erop dat 1 wikkeling parallel aan de koolborstels staat, en 1 veldwikkeling apart aan te sluiten is. die aan de borstels staat is vrij dun idd.

Volgens mij is dat bruine spul niet geleidend (zou ook wel raar zijn om dan toch vier aansluitingen naar buiten te brengen).

het ankder is echter dik gewikkeld, lijkt dun maar het is geen draad maar koperband van een mm of 2 dik..

bij 12V zou er bij 600W 50A lopen, niet gering.. dat de borstels onder een hoek staan is niet zo heel gek, startmotoren hebben dat ook. wel vaak 4 borstels ipv 2..

Ik denk dat de motor bedoeld is voor veel koppel en wellicht is de rotor zo gewikkeld dat er vier polen ontstaan die werken met de vier verschillende polen in de motor.

Aan dit ding te zien kan je het je veroorloven een beetje te experimenteren. 12V is niet veel, en dit is niet het soort hardware dat zomaar smelt. :) Wat voor energiebron heb je tot je beschikking? Deze motor zou onbelast makkelijk moeten kunnen draaien op kleine stromen. 5 en 6 zijn duidelijk de rotor, en de andere vier moeten dan de statorspoelen zijn. Meet de ondelinge weerstanden tussen de verschillende aansluitingen eens.

Groet,
Kruimel

Tussen 3 (de +) en 4 zie ik 0,8 bij standje 200 op de meter.
Tussen 1 (de -) en 2 meet ik 4,5.

Zie foto

1 en 3 gaan naar de veldwikkelingen. Verder nergens heen.
Kennelijk dient dat om een magnetisch veld op te wekken?

1 en 3 aan een 12v accu aangesloten, maar ik merk niet vanbinnen, geen magneetwerking.

[Bericht gewijzigd door Joachim1812 op woensdag 21 oktober 2015 18:15:06 (28%)

Lambiek

Special Member

Zet eens spanning op 1 en 2, en daarna op 3 en 4.

Misschien zijn het twee veld wikkelingen, voor bijv. twee toerentallen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik snap de redenatie wel mbt de borstels onder 90 graden te zetten. die koperband wikkeling is niet makkelijk tegenover elkaar te krijgen op de rotor. door de borstels te draaien kunnen ze met dikkere draad makkelijker weg komen..

er zit ook nog een stuk koperband tussen de 2 veldwikkelingen.

ook zit er maar 1 dikke bout op de motor, de andere erlangs is wel dunner, maar lijkt ook aan het chassis te hangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik opper dat als de koolborstels onder 90 graden staan, EN er 4 aansluitingen zijn voor de veldwikkelingen, dat op het anker de collectoren (heet dat zo?) steeds met z'n broertje aan de overkant verbonden is. Deze motor doet dus maar 1 halve omwenteling waar een "gewone" DC motor (met 1 veldwikkeling en 180 graden tussen de koolborstels) een hele omwenteling had gedaan. Daarna begint ie weer bij af, maar dan met een stel nieuwe veldwikkelingen en de "broertjes" van de koolborstels. Lagere toeren, meer koppel.

Mogelijk 1 veldwikkeling spanningsloos maken voor hogere toeren.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 oktober 2015 19:14:34 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
DE OLDE

Overleden

Ik heb wel vaker koolborstels onder 90 graden gezien (ik meen Duclier startmotoren van o.a. Citroen GS ), nooit in verdiept hoe en waarom. Verder heb je ook nog z.g.n. compount motoren , lange en korte compount. deze hebben extra wikkelingen in het veld. 1 veld wikkeling staat dan gewoon op spanning tevens staat een andere wikkeling in serie met het anker. Lang geleden deze techniek, dit is wat ik me er zo van herinner. :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Qua antiek zit ik goed zo te horen.
Ik meet weerstand zoals geschreven in 2 verbindingen.
Zal ik daar maar gewoon eens 12V aan hangen en zien wat er zoal ontploft.

Lambiek

Special Member

Ja kijk eens of dat je een magneetveld krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zie 2 sets spoelen met elk hun eigen koolborstel zitten.

Set 1, dik tapeind (3) boven op het huis loopt naar 1 spoel, daarna een oversteek in het motorhuis naar de 2de spoel.
2de spoel eindigd op plaatje met strip naar koolborstel.
Spoeleinde (4) en koolborstel (5) zijn beide apart naar buiten gevoerd om aan te kunnen sluiten.

Set 2 dun tapeind (1) boven op het huis, verder als 1 alleen andere set spoelen en koolborstel.
Spoeleinde (2) en koolborstel (6).

Je hebt dus een laagohmig setje en een iets minder laagohmig setje.
Ik denk dan compound motor, heb alleen niet helder met wat en hoe koolborstels/collector.

Enige wat ik van de motor heb gevonden was een Inom=95A.
Denk dat je een auto accu nodig hebt en wat startkabels.
Je kan hem ook aan de auto van moeders hangen, maar die start dan morgenvroeg niet meer :)

linkje gevonden:
http://users.telenet.be/stdvk_em_10/DC_compound/compound_inhoud.htm

Dikke wikkeling moet dan haast de serie wikeling zijn.
Maar voor m'n gevoel zijn dan de koolborstels aan de kleine kant.

Proef op de som genomen, gesterkt door jullie tips.
Rubber zolen dus wie doet me wat...

Autorace als spanningsbron 12V.

Min op 1, plus op 2 voor een magnetisch veld. Vervolgens de twee koolborstels 6 en 5 aan 12v en verdomd! Draaien als een tierelier, wat een kracht!

Ik ben al een heel eind zo en erg blij!

Bedankt tot nog toe voor jullie deskundige adviezen. Ik wil nog verder experimenteren om BV de draairichting om te draaien en zien wat die andere wikkeling oplevert.

Groet, Ed

Kruimel

Golden Member

@rew: Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die collectoren, ik bedoelde hetzelfde te zeggen, maar het is lastig uitleggen dit...

@HD13: Ik denk dat dit geen compound motor is, want dan hadden er alsnog slechts twee polen moeten zijn. Het artikel meldt ook:
[quote]De compoundmotor heeft 2 bekrachtigingspoelen om zowel de shunt als de serierol te vervullen: een shuntwikkeling en een seriewikkeling.[/quote]Dat doet vermoeden dat hier meer aan de hand is. Ik zou ook verwachten dat de tegenover elkaar liggende spoelen samen aangestuurd kunnen worden.

@Joachim: Ik denk dat het wel belangrijk is eens te meten hoeveel stroom er loopt door de wikkelingen. Als het een seriemotor is en je zet 12V op de windingen is het namelijk vrij snel afgelopen omdat de spoelen dan in verzadiging gaan en heel veel stroom trekken en (na een tijdje) zullen smelten.

Groet,
Kruimel

edit: Bij tweede beschouwing denk ik dat het best goed een compoundmotor kan zijn.