Spoel aansturing

@Sparky
Heb al veel op internet gezocht over de bootstrapcondensator, helaas zijn veel topics over dit onderwerp op dit forum verouderd en missen cruciale informatie omdat de afbeeldingen missen.
De sites waar ik het wel op kon vinden pakte zomaar waardes voor deze condensator rond de 1uF en 100nF. Ook het artikel over mosfets legt kort uit waar deze condensator voor nodig is maar er staat vervolgens niet in hoeveel deze condensator moet zijn. Wat ik wel kon vinden is dat deze condensator in ieder geval geen elco mag zijn maar een ceramische cap of multilayer met lage ESR.
Zou ik voor mijn toepassing ook een condensator van 1uF kunnen pakken?
Mij lijkt dat er geen weerstand nodig is tussen BLS ALS en de ground aangezien een standaard H-brug ook aan de ground hangt aan de onderkant zonder weerstand.
De DIS moet low aangestuurd worden, wanneer deze hoog is zullen alle mosfets low aangestuurd worden. Deze zou ik dus aansluiten op mijn controller en wanneer de stop knop bediend wordt wordt dit signaal hoog (15v) en wanneer deze niet bediend is laag (0v)

Bootstrap condensatoren moet je uitrekenen als: "C = 100nF". :-)

100nF is ruim voldoende, voor hele grote mosfets, overweeg 1uF.

De condensator formule is I = C dV/dt. Die lading 22nC is I dt, Dus
C wordt formeel: C = Q/dV. Accepteer 1V als spanningsval en je krijgt C = 77nC/1V = minimaal 77nF. In dit geval geldt mijn "grote mosfet" regel: kies voor 1uF. :-) (accepteer slechts 0.1V spanningsval).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

erg bedankt voor de hulp en de snelle reacties allemaal!
even een update van het schema, zijn er nog opmerkingen over deze schakeling?

En ik had nog een korte vraag omtrent de gate weerstand, ik las en hoorde van verschillende bronnen dat een gate weerstand is gewenst om oscillaties tegen te gaan maar dat deze het hele proces wel vertraagd. Deze vertraging hangt natuurlijk af van de weerstand, ik wil met ongeveer 100Khz gaan schakelen. Is het dan nuttig om een gateweerstand toe te passen of kan ik dit beter niet doen of zou ik een kleine weerstand moeten gebruiken?

[Bericht gewijzigd door ELECTRO123 op vrijdag 13 november 2015 13:26:21 (73%)

Die gate weerstand is niet zozeer om oscillaties tegen te gaan maar is ervoor om 'ringing' op het uitgangssignaal te voorkomen.
Hiervoor gebruikt men gate stop weerstanden.
Een exacte waarde in een berekening is daarvoor niet direct te geven. je zal dit experimenteel moeten bepalen. De waarde hangt onder meer af van de gate-source capaciteit en de schakelfrequentie.
Een waarde tussen de 2,2 en de 10 ohm zal in de praktijk voldoende zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

En niet in de laatste plaats: de print layout! Ik zou inderdaad ook met iets in de orde van grootte van 10 ohm beginnen.

Waar komt die 100kHz nou weer vandaan? Ik dacht dat je een spoel moest schakelen, waarbij de eis was dat de stroom binnen 9ms op- en weer afgebouwd was?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik lees toch weer even mee. Die genoemde 18,9 A met 100 kHz door 14,3 mH komt overeen met ruim 170 kV... met een sinus.
Hetzelfde flikken met een blok kost je wat meer kV's. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En dat met een paar 150V MOSFETs...

De TS is duidelijk nog een beetje aan het zwemmen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb even de schakeling opgebouwd om uit te proberen, te beginnen met eerst alleen de 12v voeding. Frequentie van 100Hz op de ingang gezet en de hip4081 werd zeer heet. heeft iemand misschien een idee waar dit door komt?
@sparky ik ben inderdaad aan het zwemmen, heb nog nooit met deze dingen gewerkt vandaar dat ik hier hulp vraag.

Lambiek

Special Member

Laat eens een schema zien hoe het nu zit. Als het met 12VDC al heet wordt, zit er waarschijnlijk iets niet goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is nu aangesloten zoals bovenstaande tekening (nogmaals in de bijlage). Alleen de 12v voeding staat aan en er staat een pwm signaal op de ingang. Ook de DIS is 0v.
De HIP 4081 wordt direct zeer warm...
heb de weerstanden voor de dodetijd al vergroot (van 50k naar 220k ohm), waardoor ook de dodetijd groter wordt (van 29 naar 110ns). Dit maakte geen verschil helaas.

Gr

Met of zonder belasting? Hoe groot is je buffercapaciteit op die 12V voeding? Bij het uitschakelen van die spoel moet de opgeslagen energie ergens heen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

is dat ic wel geschikt om op 12 volt te werken?moet het geen 5 volt zijn?
Geen wonder dat hij warm word....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@sparky
de voeding is model: DR-15-12 in de datasheet vnd ik het volgende:
'Ripple and noise are measured 20MHz of bandwith by using a 12" twisted pair-wire with a 0,1uf and 47uf parallel capacitor'
Maar ik heb nu alleen de 12v voeding aan staan en niet de 80v voeding.
@mel dit IC (HIP4081) werkt op 12v.

Met een eerste blik op dat schema zie ik dat je bijde xHI inputs aan de 12V hebt gehangen. Volgens mij maak je dan direct kortsluiting bij de eerste PWM input puls. Of zie ik iets verkeerd. (Of moet ik het datasheet gaan lezen. Zou ik doen als het mijn project was. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew datasheet heb ik meerdere keren bekeken, de afbeelding die ik eerder posten kwam letterlijk uit de datasheet. Heb natuurlijk paar dingen weggehaald en waardes bij de componenten gezet. Dus in deze datasheet zijn ze ook beide aangesloten op de 12v. de andere schema's op het internet (werkende) die gebruik maken van de HIP4081 hebben ze ook beide aangesloten op de 12 volt.

Die ingangen mogen gewoon aan de 12V, en het ding heeft interne dode-tijd injectie en een constructie om te voorkomen dat beide MOSFETs van een halve brug tegelijk aan staan, waarbij de low-side ingang prioriteit heeft, dus de high-side ingang mag je permanent hoog hangen. Als je dat doet, is een kleine pulsbreedte wel gelijk aan bijna vol gas achteruit geven.

Hing die spoel er nou aan of niet?

Het blijft een schoolvraag: als je die spoel oplaadt (een spoel waar stroom door loopt bevat immers een lading), waar gaat die dan heen als je hem weer uitschakelt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De spoel hing er wel aan maar zodra ik alleen de mosfets schakel en de 80v voeding uit staat zal deze toch niets doen?

Juist, ik dacht dat je bedoelde dat de hele brug nu gevoed wordt uit dezelfde 12V voeding als die HIP4081.

Als je alles goed aangesloten hebt, en die voeding niet boven de 16V komt (sommige voedingen leveren onbelast meer dan nominaal), zou dat niet mogen gebeuren. Hieruit volgt een voor de hand liggende conclusie dat je toch iets verkeerd aangesloten hebt, of dat in het verleden iets verkeerd had aangesloten waardoor het IC nu stuk is.

Plaats eens een paar foto's van de opbouw. Als je de ontkoppel condensators te ver weg hebt gezet, zakt de voedingsspanning in als het ding probeert de gate op te laden, waardoor de onderspanningsbeveiliging ingrijpt, waardoor hij stopt met stroom trekken, waardoor de voedingsspanning inzakt, etc. Op die manier kan het ding wild gaan oscilleren, waardoor hij warm wordt. Dit is geen fout van het IC, maar een ontwerpfout van de print layout.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

OK. Ik moest het datasheet lezen. :-) Duidelijk.

Zou het kunnen dat er (evt door het ontbreken van de 80V voeding) kortsluiting naar aarde ontstaat op 1 van de uitgangen van de chip? Of gewoon een kortsluiting in de opstelling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ sparky
ik denk dat ik het probleem dan al zie..
Ik heb momenteel geen ontkoppelcondensator in gebruik, of bedoel je de bootstrapcondensatoren?
wat zou deze anders moeten zijn, ik heb hier namelijk nog wel een aantal foliecondensatoren liggen.
in de bijlagen staan de foto's heb de mosfets even losgekoppeld om meer overzicht te krijgen.

Lambiek

Special Member

Ik zie op je foto ook hele lange gate draden, kan je vertellen dat dat niet gaat werken. Die moeten zo kort mogelijk zijn, en als het kan moet je ze twisten. Je hebt kans dat de boel nu staat te oscilleren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@lambiek
Ah oke dat wist ik niet, ze zijn nu ongeveer 25cm lang
zal ze korter maken :D
overigens het ic dat onderaan te zien is is de invertor.

Ik heb nu de schakeling gebouwd zoals te zien is in de bijlagen, Signalen vanuit en naar de HIP4081 zien er goed uit op de oscilloscoop. Maar wanneer ik mijn instelbare voeding inschakel gaat er bijna geen spanning lopen en meteen een aantal ampère. Heeft misschien iemand van jullie een idee wat er fout is aan gezien in er nu al een lange tijd aan bezig ben geweest en met behulp van internet en meten niet verder kom.
Alvast bedankt
Gr

Je hebt een kortsluiting. Dingen er uit halen totdat ie weg is. (heb ik gisteren ook zitten doen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew
heb ik net ook gedaan :D nog niet helemaal uit wat het probleem is, ga morgen verder maar dacht dat er misschien iets fout was in mijn componentkeuzen of aansluiting