1-fase motor aansluiten

hallo,

Ik ben op mijn stage bezig met het ontwerpen van een tumble tester machine.

De machine wordt aangedreven door een 1 fase motor van 150W.

Nu moet deze machine voldoen aan de machinerichtlijnen en moet dus direct stoppen als de machine geblokkeerd wordt.

Nu had ik dit in eerste instantie gerealiseerd met zekeringen maar dat gaat niet werken ivm met de inschakelstroom van de motor.

nu zit ik wel te kijken naar contactors en motorbeveilingsrelais maar kom er totaal niet uit van hoe die dingen werken.

De installatie wordt bestuurd met een arduino en de motor heeft een wormwielvertraging en draait op 5 toeren.

Zou iemand mij kunnen helpen hoe ik de motor zodanig kan beveiligen dat bij blokering van de motor de spanning wordt afgesloten?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met zo een kleine motor zal dat niet meevallen.
Je zult wat metingen moeten doen.
Wat is de opgenomen stroom bij gewoon gebruik en
was is de opgenomen stroom bij blokkering?

Daar zul je iets op moeten maken.
Hoe snel is direkt stoppen?

Een thermische beveiliging of een motorbeveiligingsschakelaar is meestal te traag voor zulk soort zaken.

Je kunt ook de cos phie van de motor gaan meten,Ook hier weer, wat is de cos phie bij normaal gebruik en wat bij blokkering...

Als ik nu eens wist wat een tumble tester is kon ik je misschien meer helpen

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Als er over 1 fase gesproken wordt denk ik altijd aan 230VAC, klopt dat ook. Of is het een DC motor?

Je kan tijdens de aanloop de zekering (of een andere vorm van beveiliging) even overbruggen, heb je daar al aan gedacht. En de beveiliging moet wel snel genoeg werken natuurlijk.

Je zou bijv. gebruik kunnen maken van een stroomspoel, één met een analoge uitgang. Tijdens de aanloop kijk je in de software even niet naar de beveiliging (de uitgang van de stroom sensor) en na de aanloop controleer je continue de stroom. Als de waarde van de sensor nu boven de waarde uitkomt die de sensor geeft als de motor bijv. blokkeert, dan laat je het geheel afslaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het is inderdaad een 230VAC motor en ja ik kan inderdaad de zekering eerst overbruggen maar dat dat stuur ik dan aan via de arduino, en dat mag dan niet meer ivm de veiligheidseisen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

zo'n stroombewakingsrelais zoals deze:

https://www.conrad.nl/nl/stroombewakingsrelais-akc-entes-akc-01d-conta…

er staat bij specificaties: inschakelvetraging 1-6 seconden, wordt daar de tijd mee bedoelt dat de relais wordt bekrachtigt of wanneer de beveiliging wordt geactiveerd?

Lambiek

Special Member

Daar kan je de aanlooptijd mee in stellen, dat is de tijd dat het relais niet reageert op de stroom.

Dit is misschien iets duidelijker.

Stroomrelais - AR12DX.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het toerental meting gaan doen op de sneldraaiende as van de motor ?
Als de belasting te groot wordt, dan zal het toerental wel zakken.
De toerental daling is een maat voor het al of niet uitschakelen van de motor.

zit je weer met de arduino die niet als beveiliging mag dienen.
een arduino kan vastlopen/uitvallen.

ik moet een relais hebben dat afvalt als de stroom hoger wordt dan waarde X maar wel de aanloopstroom negeert.

Lambiek

Special Member

Volgens mij heb ik je een voorbeeld gegeven van zo'n relais, even uitzoeken welk type je moet hebben. Als je stage loopt valt het onder een schoolvraag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.