Oude 9-pins naar VGA

Hallo. Ik heb een oud apparaat gevonden met een 9 pins aansluiting. Waar je vroeger monitoren op kon aansluiten. Nu wil ik eigenlijk een TFT 17 inch kunnen aansluiten. Zijn daar converters voor, of is dat niet te doen?
Ik zie overal converters maar niet 1 die die 9 PINS aansluiting heeft..
Weet iemand wat ik moet ondernemen als ik beeld wil krijgen uit zo'n oude aansluiting??

Arco

Special Member

Dat zal een CGA/EGA (of misschien hercules) aansluiting zijn, dab heb je een CGA -> VGA of EGA -> VGA adapter nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

OK, alleen waar zijn die dingen te koop? Heb je een voorbeeld van zo'n converter?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

PS: Dat soort dingen zijn op ebay doorgaans een stuk goedkoper te vinden http://www.ebay.nl/itm/170860805754

If you want to succeed, double your failure rate.

Deze converters ben ik al wel tegengekomen, alleen hebben deze niet zo'n 9 PINS aansluiting. En dat is even het probleem.

bprosman

Golden Member

Die laatste van ebay kun je een 9-pin aansluiten op de 5 pin EGA connector.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ze zijn er ook met 9 pins connector, maar dan betaal je wel meestal het 10-voudige... :) http://www.dx.com/p/zap-zap-xvag-mda-rgb-cga-ypbpr-9pin-to-vga-industr…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Begin met uitzoeken wat voor signaal er uit je oude apparaat komt. MDA, CGA en EGA zijn compleet verschillende signalen of misschien is het proprietary. Met wat pech is het zelfs gewoon een seriële bus ofzo, waar geen videosignaal uitkomt.

De eerste stap is altijd kijken of er een merk of type op het apparaat staat en dat hier ook doorgeven (logisch toch). Misschien weet iemand hier dan zo op te noemen wat voor signaal eruit komt. Of het is met een zoekactie op het internet te vinden.

Pas als je dat weet, weet je ook of iets als http://www.ebay.nl/itm/170860805754 zal werken. Zou er op jouw apparaat geen merk en type staan of je wilt het niet doorgeven, dan is je beste kans om het gelinkte printje te bestellen en ongezien te proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oke, dan is het dus niet zo makkelijk als ik had gedacht. Het is een analoge lichttafel (Pulsar Masterpiece 108). Op de screendriver (kastje dat er bij hoort die zorgt voor het signaal) daar zit zo'n 9 PINS Videouitgang op. Daar zat de oude monitor ook op aangesloten (zo'n groot bakbeest, beeldbuis).

Ik vraag mij af, als ik een verloopje soldeer van 9 PINS naar bijvoorbeeld VGA, of er een kans is dat het gaat werken, of dat het totaal niet wil omdat het beeld omgezet moet worden en er een converter nodig is om dit voorelkaar te krijgen.
Helaas staat bij de aansluiting op het apparaat niet om wat voor signaal het gaat, anders had ik dat zeker wel vermeld hier. Daarom had ik gehoopt dat het iets simpeler was :)

Arco

Special Member

CGA en EGA zijn digitaal, VGA is analoog. Dus omzetten is wat gecompliceerder als een verloopsteker.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

In de handleiding van deze 108 (klik->pdf) is alvast geen sprake van een video-uitgang. Wordt dus kennelijk via midi o.i.d. doorgestuurd naar die screendriver. Zit daar geen plaatje op of een typenummer?

Don't Panic!
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 28 oktober 2015 16:21:32 schreef Arco:
CGA en EGA zijn digitaal, VGA is analoog. Dus omzetten is wat gecompliceerder als een verloopsteker.

Een groter probleem is dat de lijnfrequentie van VGA een stuk hoger ligt dan bij CGA & EGA waardoor je minimaal een line-doubler nodig hebt. Dit betekent dat er een niet triviaal stukje elektronica voor nodig is.

Met een beetje mazzel kun je een VGA monitor wel werkend krijgen, de RGB lijnen 1-1 aansluiten kan maar je hebt ook nog een intensity lijntje.
Misschien een paar weerstandjes en een torretje om wat aanpassing te doen.

Moderne monitoren vreten alle lijnfrequenties wel zo'n beetje.

De H- V-sync signalen zullen de uitdaging zijn of die de juiste polariteit hebben, weet ik echt niet meer zo uit mijn hoofd, is 15 jaar geleden. Maar ook dat is met een tor wel op te lossen oid.

Of het beeld er fatsoenlijk uit komt te zien is vers 2.

-edit- net even gezocht, met de zoekstring "vga cga pinout" kom je allerlei conversie plaatjes tegen, is snel even gemaakt om te proberen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Duidelijk CGA, dat rechstreeks aan een VGA monitor voeren geef ik ERG weinig kans. De converter waar Jochem naar linkte kan dat prima, je hoeft zelfs de pinout niet op te zoeken want die staat al op je apparaat.

-edit-

Hoewel, je moet nog weten welke sync....

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 oktober 2015 18:28:47 (15%)

Dat werkt wel, alleen heb je maar 8 tinten. Je highlight werkt niet, je kunt via wat truken eventueel wel er nog 16 maken.

De syncing zal misschien wel werken, dat het het grootste probleem.
Maar zoals ik al zei is een converter kabeltje snel gemaakt. Dan weet je of de monitor uberhaupt synchroniseerd op je CGA lijnfrequentie.

En als dat werkt kun je verder kijken wat wijsheid is.

Er is ook nog een kans dat je een paar weerstandjes in serie met je RGB lijnen moet zetten om het signaal wat lager te krijgen (origineel is TTL VGA=0.7V@75E). Latere zorg, eerst checken of de sync goed is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
joopv

Golden Member

Op 28 oktober 2015 18:22:44 schreef henri62:
Met een beetje mazzel kun je een VGA monitor wel werkend krijgen, de RGB lijnen 1-1 aansluiten kan maar je hebt ook nog een intensity lijntje.
Misschien een paar weerstandjes en een torretje om wat aanpassing te doen.

Moderne monitoren vreten alles lijnfrequenties wel zo'n beetje.

Dat kun je wel schudden. CGA is Fh = 15750 Hz en Fv = 60Hz. Moderne monitoren (voor zover ze uberhaubt nog andere ingangen hebben als HDMI en Dispayport) kunnen dat echt niet meer weergeven, die beginnen pas bij 30kHz. Alleen oude multisync monitoren deden b.v. 15-50kHz

Afgezien daarvan: het beeld zou er vreselijk beroerd uitzien: CGA schrijft slechts 200 lijnen in verticale zin.

Aan de TS: Op marktplaats staat nog een Philips CM8833 monitor te koop....

maartenbakker

Golden Member

Die CM8833 zal prima geschikt zijn. Aan de oude monitor mankeert ook niet per definitie zoveel, dus misschien is die ook te herstellen.

Anders zo'n CGA naar VGA printje van ebay. Voor die paar euro kan je beter niet zelf bezig gaan met oplossingen die in principe meer schade kunnen aanrichten dan goed doen. Zou je toch echt zelf willen knutselen dan is CGA naar RGB/SCART het makkelijkste; met iets van 10 a 15 goed verkrijgbare onderdelen zoals weerstandjes en transistoren moet dat wel te realiseren zijn. Werkt op veel TV's, maar niet alle. Alles dat moeilijker is qua verloop/conversie zou ik niet zelf doen. Letterlijk, ik zou het niet alleen niet aanraden, ik zou het zelf ook niet doen. Kopen is dan efficienter.

Overigens gaat CGA tot 480 lijnen (het is immers gebaseerd op de Amerikaanse televisienorm, alleen dan dus digitaal inplaats van analoog). 200 is wel erg "over" dreven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Een CGA adapter kon geen interlaced video weergeven, het beeld bestond uit 200 bruikbare beeldlijnen.
Volgens mij zat er speciale de-focus elektronica in die beeldschermen waardoor het beeld er nog enigzins gevuld uit zag. Op een groot hires scherm was het erg lelijk en streperig.

In de tijd dat ik regelmatig met IBM pc's met die spullen te maken had nam je dat voor lief, want het was eindelijk iets met graphics, kleur, en weer eens wat anders dan de groene tekst-only monochrome beeldschermen (met supertrage fosfor).

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Staat er me ook niet voor dat de polariteit van de sync (H en/of V) verschillend was voor de verschillende normen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

CGA en VGA direct koppelen is helaas geen succes.
Ik had onlangs het zelfde probleem.

Vanuit een heel grijs verleden dacht ik dat ik er ook ooit een kabel voor had, dus:
google >> converter kabeltje maken >> niks werken >> meten, ja toch echt alles goed >> nog steeds niks werken.

Dus, helaas, toch echt een convertertje aanschaffen.
Aansluiten >> computer aan >> hé, werken :D

Succes!

RTFM, dan pas vragen...

Op 29 oktober 2015 16:38:50 schreef big_fat_mama:
Staat er me ook niet voor dat de polariteit van de sync (H en/of V) verschillend was voor de verschillende normen?

Ja, maar moderne monitoren kunnen met alle verschillende polariteiten van de syncs wel werken. Heel vroeger kon de monitor door gewoon een laagdoorlaat filter op de sync signalen 2 bits als "mode select" gebruiken. (hsync is 95% van de tijd niet actief, is dat "laag" is je gefilterede hsync "laag" dus nul).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 29 oktober 2015 16:29:26 schreef joopv:
Een CGA adapter kon geen interlaced video weergeven, het beeld bestond uit 200 bruikbare beeldlijnen.

Je hebt gelijk, ik had 640 onthouden, maar dat is dan wel 640x200. Voor hogere resoluties moest je terugvallen op Hercules of nog een paar jaar wachten tot EGA uitkwam, gevolgd door VGA met toen pas 640x480 pixels.

Toch was het ook in character mode met 25 regels van 80 karakters allemaal nog verbazend goed bruikbaar op een 14" scherm.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."