12 volt wisselspanning -> 6 volt gelijkspanning

Hallo allemaal,

Voor een natuurkunde-opdracht moet ik een 12 volt wisselspanning naar een 6 volt gelijkspanning 'omzetten'.

Echter wordt je helemaal vrijgelaten wat betreft de manier waarop dit gebeurd. Ook wordt er geen uitleg gegeven, dus alles is aan ons zelf.

Het echte probleem is echter dat ik vastloop bij het zoeken naar methodes.
Overal op internet staan methodes uitgelegd die (volgens mij) veel gecompliceerder zijn dan mijn opdracht voorstelt.

Mijn vraag aan jullie is dus ook: Welke componenten moet ik (minimaal) gebruiken om een (simpele?) schakeling als deze te bouwen?

Bij voorbaat dank.

Gr,

Jordi

kijk eens bij de schakelingen 78X voeding
makkelijker kan het bijna niet.

Joop

Shiptronic

Overleden

Het is een school vraag dus wat heb je zelf al gevonden, en wat is er aan die schakeling zodat jij denkt dat het simpeler kan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Spanning stabiliseren kan ook met een zenderdiode en een weerstand.
Spanning is dan niet exact 6V en er kan niet veel stroom geleverd worden maar als dat niet belangrijk is kan het een simpele oplossing zijn.

Lol: je zou een over gecompliceerde of compleet ridicule methode kunnen nemen.

Met 12v wisselspanning gelijkrichten, daarmee een accuschroefmachine laden om daarmee gegalvaniseerde schroeven uit het bureau te halen en ergens anders stukjes koper.... om vervolgens de schroeven in citroenen te steken die met een hele hoop parralel schakelen tot je aan 6 volt komt.

Thevel

Golden Member

Hierboven:
Neem aan dat je serie schakelen bedoeld.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een 12V-synchroonmotortje om een roterend contact aan te drijven dat alleen sluit op het moment dat de sinus +6V is? ;)
Door de schijf op de as te verdraaien kun je de afgenomen spanning variëren ('fase-instelling').

code:


12V~ --+----o o-----
       |    ---
       |     :        (naar
       |     :         afvlakking) 
     motor ...
       |
   0 --+------------
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

12AC motor die een 6V Dynamo aandrijft

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Dok

Golden Member

Mompelt iets met één diode?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mwah, veel te gewoon joh. ;)

12V~ gloeidraad die een batterij thermokoppels verhit waar 6V DC uit komt?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lucky Luke

Golden Member

een 12V piek/piek PWM signaal met een dutycycle van 50% door een lowpass filter halen?

Die van FET vind ik eigenlijk leuker, had ik niet aan gedacht. Is dat ooit serieus toegepast? (Voor véél vermogen in het pre-halfgeleider tijdperk, misschien?)

EDIT: of heel lomp: de bron op zijn maximum power point belasten... (Ri=Ru). Dan is het alleen wel nog steeds AC...

EDIT2:
12VAC gelijkrichten, afvlakken, in een schakelende regelaar naar 350VDC omzetten, dan een H-brug en een normale 230VAC/6VAC transformator, die gelijkrichten en afvlakken, en afregelen op 6VDC door de aansturing van de H-brug te regelen...

EDIT3:
12V halogeenlamp op 6V aan zonnecellen. Haalbaarder, absoluut niet praktisch of efficiënt, en kan nooit de bedoeling zijn. Maar als de opdracht is "maak 6V no matter how", en je wordt niet beoordeeld op de praktische bruikbaarheid van je oplossing... >:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Dok

Golden Member

@FET,
Ga je best wel een aantal thermokoppels nodig hebben.
Iemand ooit al eens gemeten hoeveel spanning uit die dingen komt?
Stroom is ook wel leuk. heb hier geen losse thermokoppel liggen,dus in huize Dok kan er even niet gemeten worden..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Thevel

Golden Member

Op 1 november 2015 22:44:23 schreef Dok:
Mompelt iets met één diode?

Kwartje valt niet bij mij ;), leg eens uit?

Dok

Golden Member

@Thevel,
Oké dan, iets met een halve sinus? :-)

Ohja, TS kan ook naar de USA verhuizen, moet ie wel de transformator meenemen die voor deze opdracht bedoeld was..
Daar aangekomen, sluit het ding aan, zet er een voltmeter op en lees de waarde af.
Horen we nog van TS?
<edit>
Niet vergeten iets met een brugcel te doen..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Thevel

Golden Member

Op 2 november 2015 02:08:00 schreef Dok:
@Thevel,
Oké dan, iets met een halve sinus? :-)

Ah, tuurlijk, nu valt het kwartje. :)