Probleem met blaupunkt RCM 43 autoradio

Ik heb de printbaan hersteld, en op de kleinere klem net boven de 2 groten klemmen ook 12V geplaatst, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Ik merk wel met mijn signaaltracer dat ook op de din stekker het geluid van de cassettespeler VEEL luider doorkomt dan de tuner.
Ik heb twee fenomenen:
-bij het scannen vindt de tuner geen posten
-het geluid is veel te zwak, alsof het niet voldoende wordt versterkt.
Iemand een idee?
Ik alvast niet ;-(

Je zegt dat je heel zacht signaal hebt op de din stekker maar ook dat hij geen zenders vind, kan je wel met de hand op een station afstemmen?
Zit er een TDA1596 in de middenfrequent?
Zoja, meet en luister daar eens aan pin4 dat is de MPX uitgang, wordt ook voor de PLL gebruikt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hallo, ik kan inderdaad met de hand afstemmen. Daarnet de cassetterecorder terug gedemonteerd.
Er zit een TDA 1599 in. Als ik op pin 4 meet, dan klinkt het geluid daar zeer luid en duidelijk.

[Bericht gewijzigd door roebas op zondag 8 november 2015 14:10:51 (61%)

Op elektrotanya staat het schema van een RDM42 die komt aardig in de buurt betreft de fm/am behalve dat er een cd speler inzit ipv cassette.
Aan de hand van dat schema kom je een heel eind denk ik.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bedankt voor de tip, Paul. Ik heb het schema gedownload en gisteren even verder gezocht. Op de TDA1599 heb ik een mooi luid signaal op de mpx uitgang. Dit signaal is echter al erg verzwakt als het op pin26 van de AN7465s toekomt. Is dit normaal? Ik vind transistor V1400 nergens op de pcb terug, dus kan niet controleren of diens spanningen ok zijn.
Op pin 12 en 13 van de AN7465S heb ik ook een signaal, maar véél zwakker dan op de mpx uitgang van de tda1599.
Iemand een tip om verder te geraken?

is de elco in serie met dat signaal voor pin26 nog wel goed? die kleine elco's in signaalpaden drogen nogal eens uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo, aan beide zijden van deze elco klinkt het signaal even zwak.
Ik vind echter niet hoe het signaal loopt tussen de mpx uitgang en de elco waarover ik zonet heb gemeten. Ik vind die transistor en weerstanden nergens in mijn radio. Ik heb echt een pcb layout nodig, ik denk niet dat ik er anders ga geraken ;(

In de buurt van de AN7465 zie ik wel twee lekkende elco's (in rood omcirkeld op de foto). Ik zou deze alvast willen vervangen. Heeft er iemand van jullie miniatuur elco's liggen die ik kan overnemen?
Ik zie trouwens ook dat er twee types elco's in de radio zitten. Het lijkt alsof er al eens een heel deel zijn vervangen?

[Bericht gewijzigd door roebas op maandag 16 november 2015 12:47:52 (35%)

Heb het schema besteld bij blaupunkt. Komt normaalgezien deze week met de post toe.
Dan zal ik nog wat hulp nodig hebben, vrees ik...

Misschien overbodig maar heb je er een fatsoenlijke antenne aan hangen?

Neen, ik heb er een gewoon draadje aan hangen.
Heb ondertussen een schema besteld en ontvangen. Ik weet nu waar de elco's zitten in het signaalpad. Ga deze eerst eens vervangen, en hoop dat het probleem dan opgelost is.
mvg,
Roeland

Hallo, in de autoradio zaten oorspronkelijk zwarte blokvormige elco's.
Er zijn er blijkbaar reeds een aantal vervangen.
Weet iemand waar ik aan een vervangtype kan geraken?
16V 2,2µF
16V 4,7µF

Bedankt alvast

Hallo, ik heb alle elco's in het signaalpad vervangen door tantaaltjes, en de autoradio doet het weer! Speelt nu op normaal volume.
Wel een prutswerkje, die smd elco's lossolderen....
Het enige dat nog niet normaal is, is dat de scanfunctie het niet doet.
Dus normaalgezien moet hij stoppen op een frequentie met voldoende duidelijk signaal, maar nu blijft hij gewoon doorlopen.
Is er iemand die weet waaraan dit zou kunnen liggen?
Als ik een manuele tuning doe, dan ontvang ik de zender luid en duidelijk.
Iemand een idee hoe deze automatische tuning werkt, en wat er mis zou kunnen zijn?

werkt die tuning wel als het ding een 4 uur heeft aangestaan? dus warm is geworden. als dat zo is heb je wrs meer rotte elco's aan boord..

het probleem met niet willen vinden vinden van zenders is bij 90's tuners op 230v bekend. daar is de stereo detectie verlopen waardoor de tuner eroverheen gaat. heb je als je handmatig zoekt wel goed ontvangst? geen ruis en omspringend naar mono? ook zit de zender niet een halve stap te laag of te hoog? hier in NL zitten zenders niet op 100.75 bijv. alleen op de hele 100.7 frequentie.

wat hangt er voor voeding aan? smps labo voeding uit het goedkope segment kan ook de reden zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo, de test na 4 uur heb ik nog niet geprobeerd.
In manuele mode heb ik duidelijke stereo ontvangst. Ik gebruik een vrij dure labovoeding, dus ik vermoed niet dat dit het probleem is.
Ik begrijp nog niet goed hoe die tuning detectie verloopt. Zit dat allemaal ingebakken in een IC? Rotte elco's zou wel kunnen,te zien aan wat al allemaal vervangen is...

Henry S.

Moderator

Op 15 december 2015 19:55:26 schreef roebas:
Hallo, in de autoradio zaten oorspronkelijk zwarte blokvormige elco's.
Er zijn er blijkbaar reeds een aantal vervangen.
Weet iemand waar ik aan een vervangtype kan geraken?
16V 2,2µF
16V 4,7µF

Dat waren de eerste smd elco's, van Philips dacht ik. Het zijn geen tantaaltjes, let daar op als ze voor anders dan voedingsontkoppeling gebruikt worden.

Op 20 december 2015 18:14:51 schreef roebas:
Ik begrijp nog niet goed hoe die tuning detectie verloopt. Zit dat allemaal ingebakken in een IC? Rotte elco's zou wel kunnen,te zien aan wat al allemaal vervangen is...

Een manier is de signaalsterkte te meten en boven een bepaald nivo de scan te stoppen, dit gebeurt in het detectie IC. Een rotte elco kan daarbij dwarsliggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit project intussen opgegeven. Elke elco die ik bekijk is rot.
En het is echt zo goed als onbegonnen werk om deze allemaal te vervangen.
Toch bedankt