Multimeter aanschaffen (Bomen.....bos....help)

de 7 reeks van fluke is een prima reeks. ik werk met een 1986 model van die reeks, de 75. is de oudste meter op t werk, en wordt het meeste gebruikt ook nog. heb al een upgrade op het oog echter, meen een 173 die nooit wordt gebruikt. de 75 begint op koude dagen last van uitvallende display segmenten te krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb de Fluke 87-V gekocht op marktplaats voor 200 euro hij was maar 2 maand oud met bon en al :7 lucky me.

DIPLOMA: asistent monteur nivo 1, monteur consumenten elektronica nivo 2. CERTIFICAAT: witgoed monteur, vca, rijbewijs B/AM......en zwemdiploma A, mijn eerste gerepareerde apparaat was snaartje vervangen in onze cassette speler toen ik 9 jaar was. :)
Shiptronic

Overleden

Kwaliteit zit hem in meer dingen, in een verstooid ogenblik wel eens op de weerstand range de meet pennen in een WCD geduwd, Hmmm?? waar komt dat rare geluid vandaan, het bleek de meter te zijn die middels buzzer, gillend liet weten niet blij met deze actie te zijn :) ok, meet pennen er weer uit , goede bereik kiezen en weer verder meten.

Veel meters overleven dit niet ! zie : https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM , spoel naar 6:10

Dan kijk een naar hoe het ding beveilig is al er echt iets fout gaat als bv over spanning, hij zal misschien dood gaan, maar jij niet, bij die goedkopere klungels moet je maar afwachten of niet de hele meter explodeerd, en jouw in de schade mee trekt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Ikzelf ben erg blij met de dual display op mijn meter freq en vrms is erg waardevo, of diode met good of short en de spanning erbij.

Iemand ook al ervaring met de fluke 3000 series.. Dat wireless spul.. Zou voor mijn tak van sport weleens handig kunnen zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Zo'n los display lijkt mij ook ideaal, word zeker de volgende.

Je heb pas bij mij nog een crapy meter geleend (die blauwe) tergend traag de fluke geeft een waarde en wisseld mischien zijn laatste digit, maar dat blauwe kreng update het scherm 3x voordat er een waarde staat , dua als je 12V meet begint deze met 3 dan 6 dan 9 voor dat er 12 op het scherm staat.

Wat voor mij ook een no go is, continuïteit test die niet al minute reageerd. tijdje terug ergens aan het meten en niet mijn eigen meter bij 2x ~90 polige connector door meten , en er dan achter komen dat de meter er +/- 2 seconden overdoet voordat er een piep komt :( Grrrrrr

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb een tijdje terug de werking van dat component in een fluke gehoord waar die gedremelde sleuf inzit. was aan het meten op een crt videoscherm van een intercom, stak de meetpen op de horizontaal aansturing ( wat bij een scherm van 5" toch best veel spanning bevat) en de meter begon een spetterend geluid te maken met ol in beeld. dat is de werking van dat component dus, bij een ruime 1000V slaat deze door. de meter had ook niks erna en werkt nog prima.

het scherm had een rotte cascade in de hoogspanning, condensatoren rot. (hoogspanning is 3 sluikerklonten groot) echter hielden ze nog wel spanning vast, tats en meteen ben je weer wakker dan :P

@ ship, de nieuwe meters van fluke hebben een connectie met je smartphone via wifi, kun je op afstand meetgegevens uitlezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Diode met spanning erbij is iets wat ik eigenlijk vanzelf sprekend vind en iets wat ik heel veel gebruik. Daarnaast heb ik graag een wat hogere (of instelbare) spanning zodat ik bv ook leds kan testen. Net zoals een continuity test met instelbare weerstand. Dat was een van de redenen waarom ik een Keithley 2000 ipv een Fluke 8846 kocht.

MJN, Die berekeningen zijn heel simpel. Lezen wat er staat en de rekenlineaal aanzwengelen. (rekenen is niet mijn ding, ik zet dit soort dingen meestal in een spreadsheet en/of de solver van mijn rekenijzer. Dave Jones heeft een aflevering waar hij dat allemaal uitlegt

Wat verschillende notaties. Komen in diverse combinaties voor:
- % fs + x digit van reading (ook wel count genoemt)
- % reading + % fs
- % reading + x digit
- ppm fs + ppm reading
En elke combi die ik vergeet

2% reading bij 100,00V op de display is +/-2V, dus 98,00 en 102,00V

Digit/count is +/- een waarde bij het laagste cijfer. Als je de 100,00 hierboven meet en het is +/-5 counts dan ligt de echte waarde tussen 98.00 - 0,05 en 102,00 + 0,05 dus 97,95 en 102,05

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

@fred spanning is normaal idd, maar mijn meter geeft tegelijk in display good, open of short aan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pietplof

Golden Member

Zulke mooie uni-meters zoals hiervoor besproken/ aaneraden heb ik niet.
Maar in totaal heb ik er 10 stuks waaronder tamelijk bejaarde avo's ( 2 stuks), metrawatt, fluke, bbc, philips ...zowel digitaal als analoog.
Eigenlijk wil ik weer een spreekwoordelijke lans breken voor het gebruik van draaispoelinstrumenten naast( (let wel naast ) de digitale apparaten.
Vooral bij snel wisselende spanningen zijn de draaispoelinstrumenten in het voordeel.
Verder heb ik een hekel aan apparaten die, bijna alles, kunnen.
Voor het meten van capaciteiten heb ik een rcl meetbrug en voor frequenties, uiteraard, een frequentiecounter. ( digitaal).
De universeelmeter gebruik voor spanningen en stromen en een enkele keer voor weerstand en de laatste bepaling vooral globaal.

festina lente
RAAF12

Golden Member

Op 3 november 2015 18:21:26 schreef testman:
de 75 begint op koude dagen last van uitvallende display segmenten te krijgen.

2 keer elastomeer vervangen van het display. 2 tientjes op Ebay.

fred101

Golden Member

Verder heb ik een hekel aan apparaten die, bijna alles, kunnen.
Voor het meten van capaciteiten heb ik een rcl meetbrug

Dat is dan ook niet consequent, Ik heb een brug die alleen condensators kan meten, een die alleen spoelen meet en een die alleen weerstand meet ;-)

Avo's zijn gaaf. Ik heb twee 8's, waaronder een mark V uit 1972. In mijn ogen de beste uit de serie en een "CT-38 benchmeter" En de Amerikaanse AVO, de Simpson 260 mag in een verzameling natuurlijk ook niet ontbreken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 3 november 2015 22:32:01 (28%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ondertussen heb ik besloten om een Fluke 177 aan te schaffen.

Daar kan ik komende tijd prima mee uit de voeten en mocht ik op een later moment toch nog meer opties nodig hebben dan schaf ik tegen die tijd wel een extra meter aan.

Iedereen bedankt voor de input. :)

Opgeruimd, wat is dat?

De Fluke 177 lijkt me een prima keuze.
Een allrounder die ik zelf in het merendeel van alle gevallen gebruik. Behalve in de garage, daar heb ik een 25 jaar oude Fluke 77 serie I.
Doet het ook nog prima, ook nadat ik de auto er eens per ongeluk op geparkeerd had.

Verder heb ik een Fluke 287 met mooie specs en mogelijkheden.
Die vind echter vaak te uitgebreid om snel even te gebruiken.
Hij is groot en zwaar,
Het duurt lang voordat hij is opgestart.
Het instellen gaat via menus en vind ik vaak teveel moeite.
Bovendien, het is een duur precisie instrument en ben er zuinig op dus pak ik liever de 177.

@Fred101.
Ik heb pas een gave Simpson 260 serie 3 uit de container gered.
Doet het nog prima maar moet alleen nog worden eens worden gekalibreerd.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 7 november 2015 09:42:39 (11%)

High met Henk

Special Member

Brainbox, bedankt voor je mening over de 287. Dat was wellicht mijn keuze, maar jou ervaring heeft mij wat anders doen inzien

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fripster

Golden Member

Ik vind die chinese Fluke altijd zo lief:

http://www.dx.com/p/fluke-f17b-auto-digital-multimeter-orange-iron-gra…

veel waar voor je geld... en een echte fluke vziw... wel chinese specs, maar meer dan genoeg voor de hobby

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
fred101

Golden Member

Op 7 november 2015 09:33:56 schreef Brainbox:
in de garage, daar heb ik een 25 jaar oude Fluke 77 serie I.
Doet het ook nog prima, ook nadat ik de auto er eens per ongeluk op geparkeerd had.

Verder heb ik een Fluke 287
Het duurt lang voordat hij is opgestart.

@Fred101.
Ik heb pas een gave Simpson 260 serie 3 uit de container gered.
Doet het nog prima maar moet alleen nog worden eens worden gekalibreerd.

Ik heb ook een oude 77 die heel lang in de garage woonde. Die gele kap was pikzwart.

Ik calibreer zelden een analoge meter. En justeren nog minder. Veel te frustrerend ;-)

Lang opstarten zou voor mij ook een spoiler zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 7 november 2015 11:11:10 schreef fripster:
Ik vind die chinese Fluke altijd zo lief:

http://www.dx.com/p/fluke-f17b-auto-digital-multimeter-orange-iron-gra…

veel waar voor je geld... en een echte fluke vziw... wel chinese specs, maar meer dan genoeg voor de hobby

Mag ik daar een tip bij geven, let op dat je inderdaad de 17B+ hebt, is een verbeterde versie van de originele 17B.

Ik heb ook een oude 77 die heel lang in de garage woonde. Die gele kap was pikzwart.

Net als de meetsnoeren.
Fout gemaakt door ze schoon te maken met aceton.
Waren heel even mooi schoon, maar bleven daarna constant kleven en werden nog eerder weer vuil.;(

Net vam marktplaats, een Fluke 187. 0,025% 50.000 counts. 175 euro inc bezorging. start snel op, en eindelijk een meetinstrument waarvan ik op aan kan. Met oudere voltcraft en andere meters te vaak gedoe gehad. Juist als je ze nodig had faalt de instel knop en heb ik onduidelijke metingen.
Je moet er gewoon zeker van zijn zijn dat wat je meet ook echt klopt. Mijn ervaring is met goedkope <100 euro multimeters is dat je daar niet op kan vertrouwen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Je moet er gewoon zeker van zijn zijn dat wat je meet ook echt klopt

Dat was voor mij de reden een nieuwe ongebruikte Fluke te kopen, dan maar een model minder dan 2ehands voor die prijs te krijgen is. Ik wilde voor een keer absoluut zeker zijn van de historie van het apparaat.
Voor een keer geen koffie residu, nicotine aanslag en kruimelkoek. Nooit overbelast geweest, en geen extreme val of tril proef gehad.
En inderdaad, het heeft mijn 30+ jaar oude Handykit eindelijk als vertrouwd anker kunnen vervangen. Niet teveel decimalen, voorspelbare constante nauwkeurigheid. Stabiele meetwaarden, overtuigend in gebruik.
Niet een koopje, wel voor mij z'n geld echt waard.

Op 8 november 2015 00:26:56 schreef markce:
[...]
Dat was voor mij de reden een nieuwe ongebruikte Fluke te kopen, dan maar een model minder dan 2ehands voor die prijs te krijgen is. Ik wilde voor een keer absoluut zeker zijn van de historie van het apparaat.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Uiteindelijk weet je van een marktplaats apparaat helemaal niks.

En na een paar miskopen koop ik eigenlijk liever helemaal niks meer op marktplaats maar dat is een ander verhaal.

[Bericht gewijzigd door JBHC op zondag 8 november 2015 01:02:28 (20%)

Opgeruimd, wat is dat?

Laatst wat rondgekeken voor een Fluke 87V en toen zag ik dat er nieuwe meters worden aangeboden op ebay (Duitsland). Het produktiejaar van die meters is 2012. Ze zeggen dit in de advertentie : Produktionsdatum bei Fluke 2012, jedoch erhalten Sie die volle lebenslange Garantie von Fluke.
Nu heb ik de garantievoorwaarden van deze meters erbij gepakt en ik denk dat die garantie belofte fout is, Fluke zegt dat je de eerste eigenaar moet zijn (dat klopt dan in dit geval) en dat je hem gekocht moet hebben bij een geauthoriseerde Fluke dealer, en dat kun je nergens vinden voor deze verkoper. Weet dus wat je koopt. Het prijsvoordeel afwegen tegen geen garantie.

Ook zie je wel dat verkopers van gebruikte Fluke's de levenslange garantie als verkoopargument geven, dat klopt dus ook niet want je ben niet de eerste eigenaar.

heb best wat fluke's liggen, er zijn er maar 2 nieuw gekocht. Rest van marktplaats. Als je daarmee begint is wat reparatie vaardigheden wel handig, want er zit half kapot spul bij. Heb er ook 1 gehad die een lege batterij had als enige. Doorverbonden zekeringen, frankenfluke uit verschillende meters gebouwd enz kom je tegen. Heb er pas enkele gehad die echt niet beter als onderdeel donoren te krijgen waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En, is de topicstarter al wat verder in de keuze ?
<edit> sorry, keuze was al gemeld. Goede keuze trouwens.

[Bericht gewijzigd door Rolo op dinsdag 10 november 2015 21:03:44 (37%)

Shiptronic

Overleden

Op 7 november 2015 09:08:08 schreef JBHC:
Ondertussen heb ik besloten om een Fluke 177 aan te schaffen.

Daar kan ik komende tijd prima mee uit de voeten en mocht ik op een later moment toch nog meer opties nodig hebben dan schaf ik tegen die tijd wel een extra meter aan.

Iedereen bedankt voor de input. :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.