Samsung S24B350 geen koude start

Samsung S24B350 monitor, geen koude start.
's Morgens wil de monitor, die nog geen 3 jaar oud is, vaker niet meer opstarten.
Neem ik de laagspannings voeding er even uit en steek die terug, dan is er direkt beeld. Ook als ik de 220V even los neem lukt dat.
Het ledje voor aan en uit brandt wel, dus moet er stroom zijn.
Het lijkt echt een opstartprobleem in de monitor.

Het maakt niet uit of ik hem 's nacht wel of niet geheel uitzet, via het ledje. (Standby modus of uit)

Verder werkt hij prima en valt ook nooit uit.
Soms zie je bij de opstart even een fragmentje, maar zelfs het bios is niet te zien als hij niet opstart.
Het ligt niet aan de PC, want via de laptop heb ik exact hetzelfde probleem via de HDMI aansluiting en de Samsung als 2e monitor.

Nu lees ik wel, dat elco's problemen kunnen geven.

Iemand tips?

meestal elco's van de backlight welke gaar zijn. het kan ook de adapter zelf zijn die geen pieklast kan hebben met het starten van de monitor. dat de led brandt zegt niks, als de voeding even te ver inzakt kapt de processor het zaakje af. dat kun je op die led niet meteen zien. check eens of je met een zaklamp nog wel beeld ziet als de monitor uit is gevallen.

zo ja is de backlight die uitvalt de reden, de rest draait gewoon door. meestal elco's rond de inverter of een gare condensator in serie met de backlicht zelf.

[Bericht gewijzigd door testman op 6 november 2015 09:52:19 (12%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman

Zal het ding eens open gaan schroeven.
Dacht ook wel aan de adapter, maar weet niet of ik er een heb die ik even kan wisselen.

Welke soort elco's (low ESR?)heb je nodig en waar kun je die nog vinden?
Weet hier tenminste geen enkele behoorlijke electronicazaak meer.

Geen schroef te vinden.
Geprobeerd om de omlijsting eraf te wippen, maar dat gaat niet gemakkelijk. Beetje bang, dat ik de boel mol met die kliksystemen.

Links en rechtsonder zie ik op de achterkant wel iets wat een blind gat waar je normaal een schroef zou verwachten, maar er zit blijkbaar niets onder of achter.
Onder de sticker in het midden voel ik een verdieping, waar ze een schroef achter zouden kunnen hebben aangebracht?

Wie weet hoe dat zit?

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op 6 november 2015 12:49:24 (45%)]

Met een paar oude pasjes kon ik tussen de omlijst komen na eerst een begin met een stevig mesje. dan schuiven tot de boel een beetje los begint te springen. Alle nokken bleven gelukkig geheel onbeschadigd.
Print eruit gepeuterd maar daar begin je niet veel mee SMD techniek.
De condensatoren dus ook en die zagen er prima uit en meten op zich correct.
Voor zover je dat in een schakeling kunt.
De 14 Volt aansluiting doorgebakken, want dat kan soms ook een probleem zijn met die dikke pinnen.

Alles zag er verder perfect uit.
Ik heb een lijstje met de condensatoren gemaakt en 2 afbeeldingen toegevoegd van de print.

220 mf 35 Volt 73109
100 mF 25 Volt 65359
10 mF 50 Volt J 2 stuks 78025 (of 6?)

http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3048.1000jpg.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3047%201000.jpg

High met Henk

Special Member

dat elcootje van 220 uF en 35 V lijkt toch wel een beetje bol te staan.

maar zoals gezegd: er is waarsch ook een backlight inverter die goed voor problemen kan zorgen. Of is dit een LED scherm?

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
maartenbakker

Golden Member

Er zijn diverse zwaar belaste SMD elco's in de schakelingen op de foto, en daar kun je het niet altijd heel goed aan zien als ze gaar zijn.

Begin echter bij het begin: test even met een andere externe voeding.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Henk, die elco leek inderdaad een tikje bol te staan.
Maar het is de enige met een kruis, dus een explosie beveiliging.
Dat veroorzaakt altijd wat materiaalvervorming.
Maar hij meet normaal voor zover je dat in een circuit kunt meten.
Het lastige is natuurlijk die SMD techniek, waar je vaak geen bout tussen kunt krijgen, of ze hebben het geval soms zo vast gekit met twee componenten.

Het is inderdaad een LED scherm,
want anders zie je inderdaad het zwakke beeld met een lampje bij een defekte backlight.

Maarten
Helaas geen passende voeding, wel 12 volt, maar weet niet op dat kritisch wordt?

Ik ga eens proberen met een geïmproviseerde voeding. 14 Volt.
Het stekkertje is nogal lastig met een dun diep liggend midden pennetje.
Of je zou het experimenteel open moeten houden.
Misschien past er een van mijn setje adaptertjes op?

14 Volt 2 Amp is geen probleem, heb wel een paar labvoedingen staan.
Al weet ik niet precies wat het scherm aan stroom gebruikt?
Beter een met stroombegrenzing gebruiken.

Ik weet niet of die elco's bijzondere types zijn?
Ook niet wat voor merk het is?

Bedankt zover.

maartenbakker

Golden Member

De elco's zijn low ESR. Je kunt ze ook vervangen door gewone through-hole exemplaren. Panasonic FM of FR zijn aanbevolen. Ik meen dat Panasonic FK er ook in SMD is, in elk geval iets dat met een F begint. Anders iets low ESR achtigs van bijvoorbeeld Nichicon nemen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Dat hij niet opengebarsten is of dat hij een overdrukbeveiliging heeft wil niet zeggen dat hij niet alsnog bol kan staan of defect is... Ik neem aan dat ik dit ten overvloede schrijf nu, maar liever te vaak dan te weinig en ook voor de mensen die meelezen..

Je probleem lijkt zo duidelijk elco gerelateerd, hoewel ik een slecht contact ook niet uitsluit.. Mooiste is even de tin weer laten vloeien en kijken of je probleem dan wegblijft

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 6 november 2015 20:52:35 (18%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Bedankt voor de reacties
Eens zien of ik eraan kan komen.
Paar elco'tjes kan ik er wel aan wagen.

Weten jullie eigenlijk nog een tent waar ze (betaalbare) elektronica onderdelen verkopen?

SMD elco's, omgeving den haag, zoetermeer, rotterdam, wassenaar? Of online?
Alle goede zaken zijn hier failliet of gesloten.

Wij gedenken Stuut en Bruin.
Amen.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op 7 november 2015 00:28:01 (57%)]

http://www.okaphone.com/ levert snel, tegen lage kosten en heeft heel veel Low-ESR elco's in alle soorten en maten meestal direct op voorraad.

Dominic

Bedankt voor de tip.

Ik keek wel een beetje vreemd op, om voor een elco'tje van 220 mF 35 V 2,95 te moeten betalen, nog afgezien van het verzenden.
Voor de andere elco'tjes zijn ze ook veel duurder.
Val er geen buil op voor een paar onderdelen, maar toch?

Terwijl hier http://www.eoo-bv.nl/index.php
dat elco'tje en dan nog low ESR maar .60 ct kost.
Al weet ik niet welk merk?
De rest was ook aanzienlijk voordeliger, al zit je altijd met verzendkosten en min. orders. Effe de voorraad opkrikken.

Hier nog een leuke site voor goedkope adapters.
http://www.laptopacadapters.nl/samsung-ac-adapters-c-9/30w-s...68943.html

Maar eens bellen.

Moet zeggen, dat ik nu 's nachts steeds de power helemaal uitzet van de PC en de monitor en de hele week startte het geheel normaal op.

Onderdelen bij Conrad besteld, want die hadden de low ESR types.

Nu heb ik preventief toch alle elco's maar vervangen op de monitor. (4 stuks)
Het is geen aanradertje, want die SMD ondingen zijn er bijna niet af te krijgen. Het printje is een multilayer en de spoortjes zijn soms microscopisch smal. Iets van 0.2 mm. of nog minder. doorgebust met nog kleinere gaatjes.

Ergens schreef iemand, om ze gewoon eraf te draaien.
Dat is ruw en riskant, maar met de kleinste heb ik het toch maar geprobeerd en het lukte.

Nu maar afwachten, of dat de oorzaak was?

Tegelijk een paar powerkabeltjes eraan gebakken, zodat ik kan meten, wat er op staat en hoe dat misschien dipt?

Nu kan ik er ook een willekeurige lab voeding aan hangen, of een andere adapter met banaanstekers.

Gelukkig werkte de boel nog, na de "operatie"

Samsung Syncmaster S24B350.

Helaas geen verbetering na het vervangen van de elco's.
Deze morgen weer geen beeld met een koude start.
Even flikkert het scherm met HDMI of analoog wachtend op de PC.
Dus het signaal moet wel doorkomen, dat de PC wakker wordt.

De adapter levert keurig 14 volt en dipt niet.
De enige optie is om de stroom 's nachts geheel uit te zetten.
Stekker eruit dus, of de schakelaar op het verlengsnoer.

Als je echter even de poweradapter los neemt en weer terugzet, start de boel gelijk goed op. Ergens blijft er dus iets hangen.

Overdag is er geen probleem, zelfs niet na een paar uren uit bedrijf, of in standby van de monitor.

Dus waarom dat na een hele nacht wel problemen geeft?

Vannacht eens een andere voeding proberen.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 november 2015 18:25:06 schreef BRNRDS:
Dominic

Bedankt voor de tip.

Ik keek wel een beetje vreemd op, om voor een elco'tje van 220 mF 35 V 2,95 te moeten betalen, nog afgezien van het verzenden.
Voor de andere elco'tjes zijn ze ook veel duurder.
Val er geen buil op voor een paar onderdelen, maar toch?

Terwijl hier http://www.eoo-bv.nl/index.php
dat elco'tje en dan nog low ESR maar .60 ct kost.
Al weet ik niet welk merk?
De rest was ook aanzienlijk voordeliger, al zit je altijd met verzendkosten en min. orders. Effe de voorraad opkrikken.

Low ESR elco's van onbekend merk (lees: zonder datasheet en van wisselende kwaliteit) kopen is een keuze, en net als te dure elco's eigenlijk een afrader. Feitelijk zijn dat knutselonderdelen en niet voor serieuze reparaties of ontwerpen.

Ervan uitgaande dat je 220u bedoelt en niet 220m en voor through hole kiest, hoort de prijs ongeveer midden tussen 0,60 en 2,95 te liggen. Voor SMD is dat vergelijkbaar; een 220u 35V Panasonic FK kost inkoop af groothandel 50 cent ex BTW. Als ik hem particulier moest kopen betaalde ik liever niet meer dan 1,50 voor een enkel los exemplaar.

Okaphone heeft een Panasonic FM through hole voor 0,95 wat in lijn is met wat ik zou verwachten. Een SMD zie ik er daar niet tussen staan.

Helaas heb ik even geen idee in welke hoek ik je opstartprobleem nu moet zoeken. Hoewel...

Het is inderdaad een LED scherm,
want anders zie je inderdaad het zwakke beeld met een lampje bij een defekte backlight.

Weet je dat het een LED-scherm is of denk je dat omdat je met een lampje niets ziet? Een LED-scherm gedraagt zich wat dat betreft identiek aan een CCFL-scherm dus daar kun je niets over zeggen op die manier. Makkelijkste manier om vast te stellen is de vraag of er behave de getoonde print nog een print aanwezig is. Zo ja, kan dat de inverter zijn. Zo nee dan zal het ding wel een LED-backlight hebben.

Aan de andere kant is dit ook geen typisch symptoom voor een rotte backlight dus terug bij af.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten.

Het is een LED monitor, want daarmee wordt hij ook aangeduid.
Staat nota bene op de omlijsting, alhoewel als logo.

Gister bij het uittesten vergat ik even de flat cable naar het scherm.
Bij het starten wordt dan het hele scherm egaal licht, alhoewel het kan knipperen, omdat de sturing ontbreekt.
Maar je kunt dus de achtergrondverlichting rustig uitproberen.

Ik weet heel goed hoe een backlight van een scherm eruit ziet.
Maar dit is dus echt een LED monitor.
Er zit ook geen HV inverter in.

Trough Hole elco's zijn niet aan te raden op dit printje.
Bovendien zijn er geen gaatjes voor.
Er is voor de onderdelen nauwelijks plaats.
De 10 uF elco'tjes zijn piepklein, vooral de nieuwe types.

Ik heb Panasonic Low ESR elco's gekocht.
Was ongeveer 7 Euro kwijt. Waarbij ik moet aantekenen dat ik ze dubbel inkocht, om aan het minimale bestelbedrag te komen.
Dus 2 x 220 uF, 4x 10 uF en 2 x 100 uF.
Inclusief verzenden kom je dan op ongeveer € 11,=

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof zonder meer dat je precies weet wat voor monitor het is, maar uit de tekst kon ik het niet helemaal opmaken en de manier die je aangaf om erachter te komen leek niet te kloppen. Dan heb ik altijd het motto: beter een keer te veel checken dan een keer te weinig. CCFL-backlights geven soms rare storingen als ze sleets zijn, LED-backlights toch net weer wat anders, vandaar. Maargoed dat zal een dood spoor zijn.

Verschil tussen overdag en des nachts, is dat soms dat de PC overdag aan blijft staan en 's nachts niet?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 november 2015 13:03:58 (13%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten

Verschil tussen overdag en des nachts, is dat soms dat de PC overdag aan blijft staan en 's nachts niet?

Nou neen, niet precies.

Kijk, ik ben overdag ook niet de hele tijd met dat ding bezig en zet hem dan urenlang uit. Met de power op het aansluitsnoer. Maar toch start hij dan altijd zonder problemen op.
De inactiviteit bij nacht duurt uiteraard langer en dan lijkt er toch iets verkeerd te gaan staan?

Net nog de firmware gecheckt, want dat was elders volgens Samsung de oplossing, maar ik had de laatste versie al.

Zolang ik de power er 's nachts afhaal, lijkt het goed te gaan.

Nu ja, schema's kun je vergeten en een board zal wel evenveel kosten als het hele ding. Tenzij je misschien tegen een gebruikte aanloopt.

Lees trouwens op het net dat dit probleem vaker voorkomt.

Las ergens dat de automatische detectie van de 60 Hz HDMI misschien problemen kan geven? Overigens is het bijna 3 jaar goed gegaan op "Auto".

Nu heb ik de monitor op manual gezet, wie weet, levert dat nog verschil op?

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op 16 november 2015 13:39:18 (12%)]

maartenbakker

Golden Member

Als de detectie het probleem is, dan zou dat wellicht een werkende oplossing zijn. Wie weet, zou mooi zijn. Als dat niet helpt en het hem specifiek in die 60Hz zit, zou je het ook eens op 50Hz kunnen proberen.

Ik zocht het zelf ook al een beetje in de detectie, vandaar mijn vraag naar het wel of niet uitstaan van de computer.

Met dat ding bedoel je dat je de hele computer met de power op het aansluitsnoer uitzet? Of alleen de monitor? Als het alleen de monitor is, staat de computer dan wel dag en nacht aan?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 november 2015 14:48:57 (12%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten.

Het "ding" was inderdaad het geheel.

Ik zet nu, alleen 's nachts, omdat alle stekers in dezelfde doos zitten, alles uit.
Maar het was voldoende, als ik alleen de monitor stekker eruit pikte.
Het is steeds zo, dat ik maar heel even de adapter hoef los te nemen, (ook al stond er de hele nacht prik op), om weer beeld te hebben bij een koude start.
Kennelijk reset hij dan iets, waar hij anders op blijft hangen?
De adapter zelf zakt onbelast niet zo snel weg wat spanning betreft.
Vanmorgen kunnen meten via de extra aansluiting die er nu aanhangt.
(Heb een goede piekmeter van Tektronics)

Maar of je nu de 220 of de 14 volt kant pakte, maakte niets uit, even los en hop, dan kon je starten.

Zou de frequentie ook eens kunnen proberen ja.
Lullige is, dat hij het al die tijd prima deed.
Maar ja, wie weet, kritisch?

Helaas, geen van de opties geeft enige verandering.
Met een 2e powersuplly idem.

Het is duidelijk dat de informatie er wel is, want met de monitorled uitzetten en weer aan, flitst de inhoud van het scherm kortstondig geheel correct op, maar direct daarop valt het beeld zwart.

Even de powerplug los en terug en alles is direct normaal zichtbaar.
Je zou denken, dat de achtergondverlichting het niet doet.

Zal ermee moeten leven om 's nachts de power eraf te halen.

Het komt voor, dat de monitor na een langere periode in standby, of geheel uit wat flikkert, zoals een TL buis die wel licht geeft, maar niet goed aanslaat.
Het is maar een rimpel in de weergave. Als ik dan de power eruit trek en terugsteek, is het weg en blijft ook weg.
Een en ander moet toch in de monitor liggen, want met de tweede adapter, die is vast gesoldeerd, komt dit ook voor.
Er is dus iets instabiel, of wie weet, ergens een slechte verbinding?

Heb geprobeerd wat scoop-foto's te maken van de Mosfet-uitgang, die de omvormer aanstuurt, die ongeveer 40 Volt output moet leveren.
Als hij fout gaat bij de koude start oscilleert hij wil en synchroniseert niet.

Normaal ziet het er zo uit:
http://i66.tinypic.com/11tsb52.jpg

Basis of poort input van de Mosfet, als hij goed staat:
http://i65.tinypic.com/2wf9251.jpg

Zo ziet de output er uit, als hij bij de koude start fout gaat:
http://i64.tinypic.com/fk0dwj.jpg

Soms springt hij spontaan goed, nadat hij opgewarmd is.
Maar meestal moet ik de power even onderbreken en hop, dan blijft hij de hele dag goed.

maartenbakker

Golden Member

Je hoeft gate niet te vertalen en het is altijd de ingang, dus gewoon "de gate van de MOSFET" ;)

Maar dat terzijde. Wat zie ik precies op je beelden? Is dat 1 kanaal of 2? En hoe hoog zijn de spanningen?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten

De schaal is 5 volt per 1 cm.
Dus op de Gate staat een + 14 Volt puls
Op de output staat ruim + 40 volt* puls
De diode die eraan hangt, maakt daar 40 V. DC van.
http://i65.tinypic.com/rh5o1z.jpg

Maar als hij verkeerd staat, is dat ook een rommelig geheel,
vandaar ook die storingen en flikkeringen in de verlichting.

Zie hier http://i66.tinypic.com/2ljnswh.jpg

De frequentie staat op een 5.5 schaaldelen (schaaldeel 1 cm/ 5 ms)

*Als hij wild staat de oscilleren loopt dat nog op tot 50 V.

Ik was net aan het zoeken naar die 9997GH Mosfet.
Kost geen moer, maar kan ik voorlopig alleen in China vinden.
Weet nog niet wat voor diode eraan hangt.

Kan allicht die Mosfet eens uitwisselen.
Doormeten zal wel niks opleveren.

Misschien weet iemand een Nederlands adres?

Detail en diode
http://i68.tinypic.com/30vymo3.jpg

De diode is dus de PJ2376