Akelige brom op mijn hf signaal

pietplof

Golden Member

Collegae (zendamateurs),

Afgelopen zondag, na de wekelijkse amateurronde heb ik met een collega een testje uitgevoerd rond de ,,kwaliteit" van mijn FT101B ( yeasu) met daaraan een lange draad antenne gekoppeld via een balun (1 op 9) en een coax.
Bij het ,,tunen" ontving hij een dijk van een signaal maar zodra ik de microfoon in gebruik nam was er een bijzonder storende brom te horen die een verbinding bijkans onmogelijk maakte.
Dit verschijnsel kan heel veel oorzaken hebben en om dit probleem in alle rust op te lossen wil ik ( zonder antenne dus met een dummyload) mijn eigen signaal kunnen beluisteren en vervolgens oplossingen bedenken en toepassen.
De vraag: hoe kan ik mijn eigen gemoduleerd hf signaal beluisteren?

festina lente

Hi pietplof,

Ik heb zelf ook wel eens een monitor moeten gebruiken mijn oplossing een T adapter en een ontvanger.

Geen idee over welke vermogens je praat en of je nog een tweede ontvanger tot je beschikking heb.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hugo Welther

Moderator

Ik zou bijna denken aan terugwerking.
Een klapferriet over de microfoondraad bij de connector aan de set kan dat oplossen. Maak anders ook eens een mantelstroomfilter van de coax in de shack.
Doe dat niet aan de kant van de 1:9 balun. Dan werkt de antenne niet meer zoals wij tijdens de DXpeditie merkte met een EndFed.
De mantel van de coax is onderdeel van de antenne.

Je kunt je zelf terughoren via de SDR van Twente. http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
pietplof

Golden Member

Dank mannen.
Vanmiddag heb ik eerst mijn SE600 gerepareerd. De 5 volt spannirng bleek dus te zijn verdwenen. Een weerstandje van 1 ohm bleek 59 te zijn geworden. De ua87h05 was defect.
Een en ander vervangen en daarna getest of de opgenomen stroom binnen de perken bleef bij een externe. 5 volt; dat bleek j
In orde.
Daarna alles weer aangesloten en dat was een kolereklus gezien de ,,potje met peren" opbouw van de Braun zend-ontvangers.
Het ding weer in de shack geplaatst en...het werkt.

Daarna de brom.
De zender heb ik verbonden met een dummyload en met een tweede ontvanger( een bejaarde Trio), vermogen omlaaggeschroefd en getest. Gruwelijke brom.
Microfoon losgemaakt en direct verbonden met een lf versterker; brom.
De behuizing van de microfoon maar eens aan de aarde gehangen en...nauwelijks nog brom.
Het zal toch niet zo zijn dat de behuizing altijd al ,,zweefde" ?!
Morgen uitzoeken.

festina lente