Frequentieregelaar aansturen met Logo TDE

Voor een project willen we een frequentieregelaar aansturen d.m.v. een TDE scherm. Ik kan hier echter weinig tot niets over vinden.

We hebben een logo met analoge uitgang module. welke 4 tot 20mA uit kan sturen. De frequentieregelaar die we gebruiken is een oudere Siemens Frenic Mini welke aangestuurd kan worden met 4 tot 20mA. Nou willen wij via het scherm de snelheid van de motor traploos kunnen regelen. (d.m.v. procenten of iets dergelijks) Of eventueel verschillen snelheden programmeren en deze kunnen selecteren in een menu. Hier komen we niet aan uit. Simpel gezegd moet via het scherm een waarde te veranderen zijn waardoor er ook een andere waarde uitgestuurd wordt.

Mijn vraag is dit mogelijk en hoe?

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Wat heb je er zelf al over gevonden? Wat wil er niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dankje!

Bij elk programma dat ik vind, is er een analoge ingang nodig bij een analoge uitgang. Ik wil zonder ingang de sterkte van de stroom bij de analoge uitgang kunnen regelen in het programma. En dan indien mogelijk via het scherm. Zo duidelijk omschreven?

Ik kan geen functie vinden in Logo Soft waarmee dit kan.

Shiptronic

Overleden

Niet proberen een progje te vinden en met knippen en plakken iets te maken. Maar lees de handleiding van de LOGO, en zelf even iets schrijven? Als je er dan niet uitkomt kan je een gerichte vraag stellen. Anders hier even posten : http://www.circuitsonline.net/aanbod/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2015 17:10:00 schreef LOGOTDE:
Bij elk programma dat ik vind, is er een analoge ingang nodig bij een analoge uitgang.

Je kan hoog uit een programma zoeken en vergelijken wat er anders aan is, maar als je er iets van op wil steken zou ik het zelf schrijven.

Zo duidelijk omschreven?

Wat je wil was me duidelijk. Wat mijn vraag was; wat heb je al gevonden? en wat wil er niet?

Je zoekt dus een kant en klaar programma, daar leer je lekker veel van! Probeer eerst zelf eens iets te maken, en als het dan niet werkt kunnen we hier misschien verder helpen.

Heb je al wel programmeer ervaring met een logo?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Met Logosoft kun je goed simuleren. Probeer eerst gewoon wat, sleep je hele blad vol blokken voor mijn part en probeer die uitgang aangestuurd te krijgen. Die TDE is probleem nummer twee pas.

Een beetje experimenteren met Logosoft is best aardig om te doen. Haak niet te snel af. Ik heb ook vaak genoeg projecten met lastigheidjes waar ik soms enkele uren voor moet experimenteren voor ik het heb uitgevonden, zo werkt dat nou eenmaal.

Het is trouwens geen Siemens drive maar een Fuji.

Het is inderdaad ook niet de bedoeling een programma te kopieren. De rest van het programma heb ik al. Maar dit stukje kom ik niet uit. Is het wel mogelijk een amperage uit te sturen?

De vraag is hier meerdere keren voorbijgekomen.

GMT+1
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat je wilt is heel goed mogelijk met de LOGO
De truuk zit er in dat je gebruik moet maken van een TELLER ( in de LOGO een Counter.
Eventueel maak je gebruik van meerdere tellers.
En je gebruik een rekenblock (arethemical functinon) Hier kun je via verwijzing (reference) de waarde uit een tellerblock omzetten naar analoge waarden.
Hou rekening mee dat de LOGO de inern met 0 - 1000 rekent met de analoge uitgangen.
1000 komt dan overeen met 20 mA.
In/op het TD scherm heb je pijltjestoetsen. Die kun je in je programma opnemen. Hiermee verhoog of verlaag je de tellerwaarde in het tellerblock.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kijk daar was ik naar opzoek! Ik was zelf zo ver gekomen om een MUX te gebruiken en hier 4 verschillende waardes in te zetten. Tot 1000 inderdaad. Alleen bij 200 zat hij 0.15HZ. Maar dan ga ik dit proberen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In een MUX kun je 4 waarden kwijt. De S0 en S1 van de mux kun je bv via je TDE scherm, kursor of F1 --- F4 toesten bedienen.
Zo heb je dan mogelijkheden voor 4 toerentallen.
Aansturen via de F toetsen gaat makkelijker dan met de cursortoesten, dan moet je de ESC toets er (geloof ik) bij gebruiken.
Maar dat kun je proberen.i
Je kunt ook meerdere MUX en gebruiken. Als je handig bent met LOGO kun je het wel zo maken dat je wel 16 verschillende toerentallen kun instellen ( of nog meer zelfs)
200 is 0,15 Hz, kijk ook de instellingen van je FO na. in je FO kun je instellen welke analoge waarde met welek frekwentie overeen moet komen. Wellicht dat daar iets niet helemaal goed staat ingesteld.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

FO Frequentie Omvormer? Deze staat naar mijn weten goed ingesteld. We gebruiken de AM2 AQ uitbreidingsmodule. Moet deze uitgang apart ingegeven worden in Logo Soft?

GJ_

Moderator

Je FO staat op 0..20mA denk ik

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 november 2015 23:04:16 schreef GJ_:
Je FO staat op 0..20mA denk ik

Dan zo de FO te snel draaien......

Ja AM2 AQ hoef je niet apart in te stellen, maar wel goed aan sluiten.
Bij problemen altijd een mA meter er tussen hangen, dan weet je de actuele stroom, en weet je of je het zoeken moet in de LOGO(programma), de FO, of de aansluitingen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)