Temperatuurvoeler voorliegen

Hallo!!!

Ik heb een toestel met een weerstandsvoeler (PTC) die ik wens voor te liegen.
Mijn schooltijd leert me dat hem doen denken dat het warmer is dan het is, relatief eenvoudig is. Ik plaats een weerstandje in serie en klaar is kees. Maak er een potmetertje van en ik kan kiezen wat ik wil.

Echter dien ik een voeler te laten denken dat het 10° kouder is dan het echt is. Bvb 20°C temperatuur moet binnenkomen aan de weerstandswaarde van 10°C, zodat de regelaar dit dan ook denkt.

Ik vermoed dat ik moet starten met volgende:

code:


---- X Ohm ---- X Ohm -----
 |                      |
 |_________2X Ohm_______|

Maar heb al wat zitten rekenen en doen maar 100% slaag ik er niet in om een shift te bekomen over de gehele range.

Kan iemand me helpen aub?

Dankuwel!!!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 11 november 2015 09:52:38 (0%)

Arco

Special Member

Even in de datasheet kijken. Daar vind je een grafiek van de betreffende PTC. Dan kun je voor die specifieke PTC de waarde berekenen.
Helemaal exact kloppen doet 't dan misschien niet meer, want een PTC is niet helemal lineair...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

100 % exact kloppen moet het niet echt doen.

Ik heb de weerstandswaarde, maar geraak er niet uit hoe ik het moet gaan berekenen om 5° shift te krijgen.

Neem nu bvb een PT1000...hoe raak ik aan de weerstandjes?

Arco

Special Member

In de tabel de gewenste temperatuur opzoeken, en dan kijken wat de weerstand bij 10 graden lager moet worden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat voor bereik en wat voor fout mag je hebben?
Voorbeeld vanuit de grafiek van @Arco:
De weerstand bij 00C is 1000Ω en bij -100C is 961Ω. Per 0C verandert de weerstand (1000-961)/10Ω = 3,9Ω. Bij een shift van 50C wordt de weerstand 5x3,9Ω = 19,5Ω lager.
Dit bereik je door parallel aan de pt1000 een weerstand van 50kΩ te zetten. 50kΩx 1kΩ/(50kΩ+1kΩ)= 50/51kΩ = 0,98kΩ

De weerstand moet maar uitgelezen worden (en dus ietwat 'correcte' shift) tussen -10 en +20gr.

De afwijking op zich speelt niet zo een rol, eegens tussen de 5 en de 15gr zou goed zijn. Zeker wanneer ik er een potmetertje van maak.
Lineariteit over dit bereik is ook niet zo een probleem.

Dat we 5gr sfwijking hebben bij +10 en 8gr bvb bij -10 zou allesbehalve een probleem zijn
Pt1000 was een voorbeeld, de eigenlijke sensor heb ik nog niet in mijn bezit, dat zal voor vandaag waarschijnlijk zijn.

Ik dacht dat ik ook een weerstandje in serie diende bij te plaatsen? Enkel en alleen parallel?

Tlijkt voor mij op zich een zeer domme vraag die ik stel, maar de schooltijd ligt al heel ver achter me, en het is voor een projectje waar veel van afhangt :)

Hartelijk bedankt voor de hulp!!

Op 10 november 2015 17:31:15 schreef majo:
Echter dien ik een voeler te laten denken dat het 10° kouder is dan het echt is.

Dan is het parallel zoals ohm pi het berekend heeft.

Die weerstand mag je in de aansluitklemmen van de voeler steken.

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 november 2015 17:31:15 schreef majo:
Hallo!!!

Ik heb een toestel met een weerstandsvoeler (PTC) die ik wens voor te liegen.
[....]
Dankuwel!!!

Wil je solliciteren bij Volkswagen? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Heb je een schema en wat voor sensor wordt het nu ?
Zo blijft het gokken.
Ik zou de schakeling aanpassen. Meestal hangen ze in een brug. Daar zitten mogelijk al trimpunten. Een weerstand over een PTC is bruikbaar bij een vaste temperatuur of een heel klein gebied.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de temperatuur die je meet niet de temperatuur is die je weer wilt geven, en de de afwijking van de weergegeven temperatuur t.o.v. de werkelijke temperatuur is ook al niet van belang, waarom meet je dan in hemelsnaam nog die temperatuur? :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik kan de schakeling niet aanpassen. Het is om een bestaande controller in een high end toepassing te gaan aanpassen.

De controller heeft bepaalde functies gelimiteerd tot een bepaalde temperatuur. In mijn toepassing moeten die functies +/-10gr sneller geactiveerd kunnen worden.

Ik moet dus de controller doen denken dat het 10gr kouder is dan werkelijk.
Dat moet wat in de lijn zitten van het correcte, maar moet niet extreem nauwkeurig zijn.

Ik weet, het kan overkomen als een nogal vage vraag, of dat ikzelf niet de moeite wens te doen...maar ik heb hier al zitten rekenen en doen en kom er niet echt aan uit op mezelf.

De bewuste voeler en controller heb ik nog niet in mijn bezit, is vandaag ook nog niet aangekomen, maar dat doet er niet echt toe. Als ik het met een PT1000 kan uitrekenen, kan ik de som hermaken voor een PT100 bvb.

Op 10 november 2015 19:06:44 schreef ohm pi:
Wat voor bereik en wat voor fout mag je hebben?
Voorbeeld vanuit de grafiek van @Arco:
De weerstand bij 00C is 1000Ω en bij -100C is 961Ω. Per 0C verandert de weerstand (1000-961)/10Ω = 3,9Ω. Bij een shift van 50C wordt de weerstand 5x3,9Ω = 19,5Ω lager.
Dit bereik je door parallel aan de pt1000 een weerstand van 50kΩ te zetten. 50kΩx 1kΩ/(50kΩ+1kΩ)= 50/51kΩ = 0,98kΩ

Geweldig. Kheb de rekensom op dezelfde manier eens hermaakt voor een PT100 en een andere PTC, met telkens een goed uitkomst en perfect aanvaardbare tolerantie in mijn bereik!

Bedankt !!!!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 12 november 2015 22:58:43 (32%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt; en voor 10 graden verschil neem je een weerstandje van 27k. OVer een PT100 zou dat 2k7 zijn.
Het verschil is natuurlijk niet constant over jouw bereik; aan de uiteinden scheelt het ruim een graad naar beide zijden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 november 2015 21:07:29 schreef Frederick E. Terman:
Klopt; en voor 10 graden verschil neem je een weerstandje van 27k. OVer een PT100 zou dat 2k7 zijn.
Het verschil is natuurlijk niet constant over jouw bereik; aan de uiteinden scheelt het ruim een graad naar beide zijden.

De sensor hoeft zijn bereik is maar nuttig tussen de -10 en +20. Das dus vrij beperkt. Afwijking van een graad is zelfs hierbij correct genoeg!

Ik weet voldoende, iedereen hartelijk bedankt!

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 november 2015 22:21:34 schreef majo:
[...]

De sensor hoeft zijn bereik is maar nuttig tussen de -10 en +20. Das dus vrij beperkt. Afwijking van een graad is zelfs hierbij correct genoeg!

Ik weet voldoende, iedereen hartelijk bedankt!

Ah, een verneuk-kamerthermostaat! >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maar niet zo'n energievriendelijke.
Oh, moeder wat is het heet! Maar schat, de thermostaat staat echt op 200C

Tidak Ada

Golden Member

of juist omgekeerd:

"Ik heb het zo koud!"

"Klets niet! Kijk maar naar de thermostaat, die staat op 25°!""

Maar het kan natuurlijk ook om een Sinterkaasgrap gaan.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †