Wet van Ohm

Hallo,

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik deze vraag in de goede rubriek plaats.

Van onderstaande afbeelding moet ik I1 berekenen. Alleen kom ik hier niet uit omdat deze tussen de parallel geplaatste weerstanden staat en de schakeling 2 voedingen heeft.

Deze opdracht heb ik gekregen op school en zou te berekenen moeten zijn met de methode 'Bekende / Onbekende' (Wet van Ohm)

Ik heb ook het antwoord erbij gekregen, dit was 1 Ampere. Nu is dat natuurlijk niet het antwoord op mijn vraag want ik wil graag weten hoe ik dit kan berekenen en welke regels er gelden omdat de schakeling nu serie en parallel geschakeld lijkt te zijn.

Alvast bedankt en ik hoop op een snel antwoord! (Heb het z.s.m. nodig) :)

Groeten Tom.

Kirchof's wetten toepassen en de resulterende vergelijkingen oplossen. klaar.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

De volgende methode die ik krijg uitgelegd gaat over de wet van Kirchof, dit moet ik dus eigenlijk nog doen met de wet van Ohm...

Anders zou ik graag willen weten welke regels er gelden omdat die weerstand er tussen in staat? V2=V3 lijkt mij toch nog steeds te gelden? en hoe zit het met het verloop van de stroom?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 november 2015 17:16:26 (42%)

GJ_

Moderator

Op 21 november 2015 16:19:15 schreef tomtw:
Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik deze vraag in de goede rubriek plaats.

Welkom. De vraag stond inderdaad verkeerd: ik heb hem verplaatst naar schoolvragen. Daar gelden wat andere regels: lees de FAQ even door.

Je zal hier superpositie moeten gebruiken om het op te lossen. Een beetje googlen moet je een aardig eind op weg helpen. De Engelse wikipedia legt het kort maar krachtig uit: https://en.wikipedia.org/wiki/Superposition_theorem

V2 is in ieder geval niet per definitie gelijk aan V3, aangezien je ook rekening moet houden met V1.

[Bericht gewijzigd door Gringo op zaterdag 21 november 2015 17:09:53 (19%)

High met Henk

Special Member

Methode.
Laat 1 stroombron weg
Teken nu het circuit opnieuw zonder deze stroombron
Bereken de vervanging van de weerstanden welke in serie staan
Bereken nu de stroom door alle weerstanden, vergeet niet de stroomrichting aan te geven

Herhaal deze methode voor de andere stroombron

Nu tel je stromen in dezelfde richting op en in tegengestelde richtingen trek je van elkaar af.

Succes. Als je met verhoudingen werkt heb je de wet van ohm hier niet nodig...
Ik kwam er iig uit mijn hoofd uit denk ik

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt, ga het weer proberen!!

[Bericht gewijzigd door tomtw op zaterdag 21 november 2015 18:27:19 (100%)

Dan krijg ik dus dit? Zou je me nog iets verder opweg kunnen helpen?

High met Henk

Special Member

Teken ernaast nu de circuits waarbij je de serieweerstanden vervangt door 1 weerstand. Zet daar ook de waarden bij van deze vervangingsweerstand
Je hebt nu 2 circuits met elk 2 weerstanden.
Kun je nu al de stroom berekenen? Zo ja doe dit

Zo nee,
Vervang deze 2 weerstanden welke parallel staan door 1 weerstand en teken deze 2 circuits.
Nu heb je de wet v. Ohm wel nodig om de spanning over deze ene weerstand te berekenen

In parallel geschakelde componenten is de spanning altijd hetzelfde. Dus deze spanning valt ook over de circuits met 2 weerstanden. Nu kun je de stroom door de weerstanden bereken met de wet v. Ohm.

In serie is de stroom hetzelfde dus weet je ook van de circuits die je nu al had de stroom.

Succes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nu kun je voor beide schema's de vervangingsweerstand bepalen. Hiermee kun de spanning over de weerstanden bepalen, waaruit je weer de stromen kan bepalen door elke weerstand.

Vervolgens tel je de stromen die je per schema hebt, dus I1 bij I1, I2 bij I2 en I3 bij I3, weer op en heb je de uiteindelijke stromen. Let hierbij wel goed op de richting van de stromen. Zijn ze tegengesteld, dan trek je ze van elkaar af.

Dan kom ik op deze 2 schakelingen uit, en volgens mij kan dit niet kloppen toch? (Ik merk nu dat ik wel een grote leek ben op het gebied van schakelingen) ;/

High met Henk

Special Member

Deze tekeningen zijn beide fout.

Kijk eens goed wat er nu in serie met wat staat en wat er parallel staat

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nogmaals bedankt voor je feedback en je geduld. Ik vind het nogal lastig. Is dit wel de juiste manier?

Je kunt een stroombron met een weerstand parallel ook vervangen door een spanningsbron met een weerstand in serie. Als je dat doet ziet het er ineens heel simpel uit.

Tip: zoek op de stelling van Thevenin

Bedankt voor je reactie, maar ik zou het graag willen oplossen met de Wet van Ohm, volgens de leraar moet dit kunnen en waarschijnlijk moet ik zoiets ook weten op de toets.

En daarbij ben ik dus nogsteeds opzoek naar de Stroom die over I1

Het is in eerste instantie of Kirchhoff of Thevenin. Puur wet van ohm gaat niet lukken.

Zou iemand die hier goed in is de som niet uit kunnen werken op papier? Ik kom er echt niet uit.

Alvast bedankt!

Groeten een wanhopige leerling.

High met Henk

Special Member

de circuits kloppen nu, maar bij de berekeningen van de vervanging van serie mag je gewoon optellen.
in circuit 1 is de vervanging van 1 en 3 dus 4 ohm
in circuit 2 is de vervanging van 1 en 2 dus 3 ohm

teken nu een circuit 1 met weerstand 2 en de nieuwe weerstand van 4 ohm
teken nu een circuit 2 met weerstand 3 en de nieuwe weerstand van 3 ohm

nu kun je de stromen met verhoudingen berekenen. Kun je dit niet dan blijft staan:

Op 21 november 2015 19:46:27 schreef High met Henk:

Zo nee,
Vervang deze 2 weerstanden welke parallel staan door 1 weerstand en teken deze 2 circuits.
Nu heb je de wet v. Ohm wel nodig om de spanning over deze ene weerstand te berekenen

In parallel geschakelde componenten is de spanning altijd hetzelfde. Dus deze spanning valt ook over de circuits met 2 weerstanden. Nu kun je de stroom door de weerstanden bereken met de wet v. Ohm.

In serie is de stroom hetzelfde dus weet je ook van de circuits die je nu al had de stroom.

Succes

nogmaals succes

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dan krijg ik nu dit, alleen snap ik niet hoe ik nu ooit weer terugkom bij I1...

Nogmaals bedankt!

High met Henk

Special Member

Deze circuits zijn fout... ze staan parallel, niet in serie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HUH?! nu snap ik het echt niet meer, deze 2 circuits staan toch echt in serie?

High met Henk

Special Member

in die laatste wel ja, maar in het circuit ervoor niet!
Daarom zijn deze laatste fout!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???