Langzaam aan verlichting

Mensen ik ben splikplinter nieuw op dit forum dus vergeef mijn eventuele foutjes.
Ik heb LED strip verlichting die wil ik langzaam aan laten gaan door de licht schakelaar.Dus van uit naar langzaam volle sterkte.
Als je nu de schakelaar aan zet heb je ineens boem volle sterkte.
De gehele Ledstrip trekt zo'n max 18 watt.
Ik had eerst aan een dimmer gedacht maar dan moet je het zelf regelen.
Gewoon licht knop aan en verlichting steeds sterker.
Hoe regel ik dat kan iemand mij wijs maken.

Hugo Welther

Moderator

Is dit echt een schoolvraag? Zo ja, dan wordt er eigen inbreng van je verwacht.
anders wil ik de startpost wel in de juiste rubriek zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wijs wordt je door oud te worden.... :-) maar hulp bij je projectje is hier aanwezig....

Dimmer.... tja goed plan. Zoek eens een schema voor een dimmer. (voor laagspannings leds).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor een enkele 12V / 18W strip zou je denk ik wel kunnen volstaan met een RC netwerk met daarachter een darlington emittervolger. Het kost wel een paar W extra en de voedingsspanning moet wat omhoog, maar het is wel zo simpel.

Wil je het mooi doen dan ligt een PWM sturing voor de hand. Kun je programmeren dan is een kleine Uc (Arduino kloon oid) het eenvoudigste, kun je dat niet dan zou ik mijn schakeling met twee opamps suggereren. Allicht kan het ook met een 555, maar daar ken ik geen schakeling voor.

ben daar ook eens mee bezig geweest ivm een wake up led. het blijkt simpel te maken te zijn met een lm317t. als je deze van een elco voorziet aan pen 1 regelt de spanning langzaam op. met een 2200U elco heb je dan in 7 minuten van 0% naar 100% geregeld. een kleinere elco iseen kortere tijd. de lm317t werkt als stroombron, dus je hebt iets meer spanning nodig om het verschil te compenseren. ipv 12V is 13,2V als voeding goed..

middels een klein relais op het NC contact en 1k weerstand ontlaad de elco als het licht uitgezet wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat vind ik ook een leuke, maar de 317 werkt hier als ik het goed begrijp niet als stroombron.

nee, spanningsbron natuurlijk, veel simpeler als dat heb ik het nog niet gevonden. 4 componenten zitten er in die schakeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@aart: Veel "led strips" zijn gewoon gemaakt met interne stroombegrenzing (=weerstanden) en zijn gespect op "12V".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat weet ik; hoewel we het in dit geval niet zeker weten.

Mijn post van 11:58 was een reactie op het noemen van "stroombron" door testman:

[...] tijd. de lm317t werkt als stroombron, dus je hebt iets meer spanning [...]

Zoals ik het begrijp werkt de LM317 hier altijd normaal als spanningsgestuurde spanningsbron.