Arduino PID regelaar

Hallo allemaal,

Ik ben met een project bezig dat moet werken met een PID regelaar van de arduino.

Het werkt als volgt:

Een slagboom moet van 0 graden naar 90 graden kunnen draaien d.m.v. de PID regelaar. om de hoek van de slagboom te bepalen word er gebruik gemaakt van een potmeter. om de gewenste hoe te bepalen of te kiezen wordt ook gebruik gemaakt van een potmeter.

Heb op internet veel gezocht over hoe je moet beginnen maar kan er niets over vinden.

Kan iemand me verder helpen over hoe je moet beginnen met de regels in het arduino programma? kom er echt helemaal niet uit.

Hoi,

Ik heb een keer een PID regeling gemaakt in een Arduino Due. Als je een PID regelaar in de software wilt maken moet je een aantal zaken bepalen:
- Welke integratie methode.
- Welke anti wind up methode.
- Welk of geen Differentieerde actie (dit is lang niet altijd gewenst).
- Hoe ziet de transfer functie van je systeem eruit?
- Welke PID architectuur wil je gebruiken (parallel of een andere)?

Zoals je kunt zien zijn er behoorlijk wat keuzes die je moet maken. Er zijn ook arduino PID libraries (heb ik geen ervaring mee), misschien dat dit minder ingewikkeld is. Heb je welleens een PID regelaar met de hand afgeleid? Welke theoretische kennis heb je op het gebied van PID regelaars?

Groeten,
BJ2

Ik heb nog nooit met een PID regelaar gewerkt dus mijn kennis hierbij is zeer weinig, hierdoor heb ik ook geen idee hoe je moet beginnen.

Maar wat moet je in je void-setup typen? analogread (potmeter, A0)? , of zeg ik nu iets raars.

Het is toch ook iets met Error.

Ik zou eerst eens wat informatie lezen over PID regelaars en bepalen of je er überhaupt één nodig hebt. En zodat je ook echt weet hoe het werkt. Een PID regelaar goed instellen is niet één twee drie gedaan.

Schoolvraag, lijkt me duidelijk.

Toch wordt een aanzienlijk deel van de PID regelaars in de proces industrie ingesteld zonder ooit het hele proces te modelleren, maar natuurlijk wel door mensen met een beetje inzicht, ervaring, en gevoel voor dergelijke processen. De Ziegler-Nichols methode werkt vaak best aardig.

Uiteraard moet je daarvoor wel eerst snappen wat een PID regelaar is, hoe dat werkt, en in dit geval moet de TS ook nog een beetje kunnen programmeren, wat niet het geval lijkt te zijn.

Je moet niet "iets typen in een functie", je moet snappen wat hoe die microcontroller werkt, hoe de Arduino omgeving werkt (zelfs atechnische kunstenaars kunnen dat leren, kom op), hoe een PID regelaar werkt, en hoe je proces ongeveer werkt, en vervolgens al die dingen combineren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 november 2015 18:15:19 schreef remco022:
Maar wat moet je in je void-setup typen? analogread (potmeter, A0)? , of zeg ik nu iets raars.

Ik zou eerst eens de LED op poort 13 laten knipperen, als ik jou was.

mel

Golden Member

waarom heb je een PID regeling nodig bij een slagboom?
dat is open en dicht.
de motor draait of niet....
sturing open en dicht is zat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik snap de reactie van jullie.

Het principe van een PID regelaar snap ik, snap alleen niet zo goed hoe je deze acties schrijft in een Arduino programma.

Als de error 255 is moet de slagboom snel open is de error 10 ja dan hoeft de slagboom niet zo snel open. Maar hoe je dit moet schrijven is voor mij onduidelijk.

Heb op internet veel gekeken hierover maar daar kan ik weinig over vinden. Vandaar

hallo remco,

zelf ben ik in verband met bouw van een drone ook met pid regelaars bezig,
er bestaat hier een kleine library voor. deze kan een drone goed in juiste hoek houden door aansturing van de motoren. ik denk dat je hiermee jouw slagboom wel mee kunt besturen. bij een error zul je echter de regelaar moeten overbruggen.

http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary

Vriendelijk groet mtbr

Je hebt hier niet zo zeer te maken met een PID regeling maar eerder met een servo regeling.
Zoek eens op een "modelbouw servo" en dan op de werking hiervan. Dus die dingen die op een puls van 1-2 mS periode van 20 mS werken.

Of die dingen intern een PID regeling gebruiken betwijfel ik.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 24 november 2015 22:57:57 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Move naar schoolvragen.

TS, kijk ook even naar de regels die daarbij horen.