adc probleem

Als ik een 12 bit adc register uitlees bij een refspanning van 3,3 volt. Dan geeft deze bij 2,7 volt al de maximale waarde aan (4095). Ik gebruik een atmel 8 bit microcontroller.

Waar zou ik naar kunnen kijken om dit probleem op te lossen?

Lambiek

Special Member

Ik gebruik een atmel 8 bit microcontroller.

Heeft die een 12bit A/D converter dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja deze heeft een 12 bit adc. Als ik 0 volt op de ingang zet dan heeft het register al een waarde, namelijk 197.

Al mijn 8bit Atmel processoren hebben slechts een 10bit ADC aan boord.

Welke heb je?

Mijn STM processoren met 12-bit ADC leveren redelijk lineaire resultaten op tussen 0 en 4095 terwijl de input tussen 0 en 3.3V varieert.

Hmmm. Nu ik je originele vraag herlees sluit je originele vraag niet uit dat je een separate ADC probeert uit te lezen. Maar je verduidelijking wel.... Raar.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 25 november 2015 17:08:20 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Is die waarde wel echt 0V dan? Je heb sowieso een afwijking er in zitten, bij 2.7V zou de waarde 3351 moeten zijn. En je zegt dat hij een waarde aangeeft van 4095.

Staat je register goed ingesteld?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Ik vindt het een vreemd verhaal, heb je al eens een andere micro_c geprobeerd?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het lijkt net of de avr een lagere referentiespanning ziet dan dat ik meet

Lambiek

Special Member

Gebruikt de AVR niet toevallig de voedingspanning als referentie spanning?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In de AVR-met-10-bit-ADC is het zo dat als je schakelt tussen referentie-spanningen, je veel langer moet wachten dan dat in de handleiding staat. (de handleiding gaat er stilletjes van uit dat je alleen in het begin de referentie spanning selectie instelt en er dan van af blijft).

Andere wilde theorie: het analoge deel van je chip ziet -0.6 en 2.7V op zijn voedingspins.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een niet aangesloten analoge ground zou op -0.6V kunnen hangen vanwege een ESD diode die in geleiding gaat of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Dan kom je toch niet op een waarde van 197 uit, als je 0V aanlegt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Noise, versterkt door ongetwiste te lange draden en een breadboard ?
Offset van de opamp in het analoge frontend ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een Xmega heeft inderdaad 12-bit ADC aan boord. En rond de nul heeft die een offset ingebouwd, volgens de designers om ook een klein beetje onder nul te kunnen werken.

Maar ik heb tamelijk slechte ervaring met de ADC uit een Xmega32. De laatste 5 bits zijn nogal random, en de programmable gain helpt ook niet om kleine signalen te meten. Geeft alleen maar meer ruis.

Lucky Luke

Golden Member

Waarschijnlijk staat ergens in de datasheet hoe de voeding goed aan te sluiten.

Voor de ATmega's is dat IIRC 100n tussen AGND en AVCC, en 10uH tussen VCC en AVCC, en uiteraard 100n tussen VCC en GND.

Verder is er de truc om clocksources uitzetten tijdens te meting om minder ruis te hebben (meting in sleep doen en wakker worden van ADC ready interrupt). Zal de Xmega ook wel kunnen.

Maar, first things first: check bedrading/breadboard (Goede AGND?), check kloksnelheid van de ADC (Niet te hoog), check welke referentiespanning je hebt ingesteld, etc.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

En check ook vooral de impedantie van het ingangssignaal; de meeste ADCs willen tijdens de ingang tijdens de sample periode van het sample-and-hold circuit nog wel flink stroom trekken, dus je hebt een snelle opamp of een redelijke forse ontkoppelcondensator dicht bij de ingang nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oftewel: spit eens een paar Application notes door om te zien hoe je de geïntegreerde ADC in een microcontroller gebruikt. Daar zitten NOGAL wat valkuilen in. Ik heb een toepassing waarin ik met de voedingsspanning als referentie een 10-bit meting doe, en die schommelt niet (ruis hooguit 1 bit), en heeft de volledige 10-bit resolutie. het werkt geheel volgens verwachting. Is wel op een PIC, maar dat verschilt niet heel veel van een Atmel.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Nouja, als ik de vier posts hierboven bekijk, heeft atmel z'n ADC net een paar valkuilen extra.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Begin eens met je schema te posten, en PCB-ontwerp en foto van de opstelling. Liefst dan nog aangevuld met een beknopt stuk code waarmee het foute gedrag zich voordoet.

If you want to succeed, double your failure rate.

In de bijlage zie je de adc aansluitingen bij een signed en unsigned mode. Het lijkt wel of de begrippen signed en unsigned zij verwisseld in de datasheet?

Hey! DeltaV is 0.05 * VREF. Dat komt overeen met 4095*0.05 = ongeveer = 200 counts!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja dat klopt! Ik denk dat ze de betekenis van signed en unsigned door elkaar hebben gehaald in de datasheet, want ik gebruik de unsigned mode

[Bericht gewijzigd door Huub12345 op donderdag 26 november 2015 11:48:10 (14%)

Normaliter weten die gasten het beter dan jij. Misschien is het iets als dat de ADC in unsigned mode juist signed signalen kan meten. Dus jij denkt aan "signed" terwijl zij aan ADC in unsigned mode refereren. Zoiets. Maar ik heb even geen zin om dat datasheet door te spitten. Ik heb een xplained met zo'n ding gehad, maar het bootstrappen van de ontwikkelomgeving kostte me te veel moeite en ik ben er mee gestopt. Dus zoals bekend: Ik ken het ding niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat zou dan wel heel verwarrend zijn als dat zo is