ontwerp draadloze energie overdracht

ik heb van mijn leerkracht de opdracht gekregen om met een ontwerp voor draadloze energie overdracht een project te maken.
hij heeft een soort van voorbeeld gegeven met een inductie kookplaat.
het zou de bedoeling zijn om een auto op afstandsbediening te laten rijden op een baan.
de energie overdracht zou zijn tussen een bron onder de baan voor de auto en de auto zelf.
ik was van plan om de batterij van de auto te houden en eigenlijk dan constant op te laden.
moest ik genoeg vermogen kunnen krijgen uit de draadloze energie overdracht zou het misschien mogelijk zijn om dit rechtstreeks aan te sluiten op de auto.

iemand soms ideeën voor deze draadloze energie overbrenging?

Shiptronic

Overleden

kijk eens naar een Qi lader, en hoe een tandenborstel oplaad.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de afstand lijkt me nogal kort voor meeste van die laders en ik heb een al iets gezocht van resonantie inductie maar dat lijkt me nogal moeilijk om te verspreiden over een lange baan aan gezien dit telkens met ringen word gemaakt

En daarmee heb je meteen de kern van je probleem te pakken. Draadloos energie overdragen gaat het beste over een zo kort mogelijke afstand en bij stil liggende apparaten, zoals een telefoon die op een plat vlak ligt.

Je zult dus hele zware concessies moeten doen op het gebied van efficiëntie. De baan op 1 plek van een oplaadpunt voorzien en dan heel snel laden, of heel de baan van laadpunten voorzien om vrijwel continu te laden, of iets er tussenin. De auto zal ook zo laag mogelijk over de baan moeten scheren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Kijk ook eens naar zweef treinen.
Als het een vast traject mag afleggen.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ergens in de jaren zestig stond er een voorplaat op Radio Bulletin, en een verhaaltje erin, over speelgoed-heftrucks die op een plateau rondreden, op een tentoonstelling.
Dat werd ook inductief gedaan. Ieder heftruckje had een aantal frequenties voor voortbeweging en besturing. De 'zenders' waren toongeneratoren.
Het kon dus een halve eeuw geleden ook, maar het benodigde vermogen liep wel in de honderden watts.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Dat was in de kelder van het Evoluon. Je kon daar op een stoel gaan zitten met stuur en "gaspedaal" en dan kon je die heftrukjes besturen en blokken verplaatsen op het plateau.

Er stond altijd een lange rij voor die attractie.

Dat artikel zou ik best eens willen lezen. En de topicstarter ook denk ik :)

Van de Qi standaard voor draadloos laden is erg veel publieke informatie beschikbaar.
http://www.wirelesspowerconsortium.com/

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 30 november 2015 00:42:15 (23%)

evdweele

Overleden

Op 29 november 2015 21:31:31 schreef Shiptronic:
hoe een tandenborstel oplaad.

Vannacht zag ik toevallig dat de tandenborstel stopte met opladen.
Hoe lang gebruik je zo'n ding bij een poetsbeurt? 5 minuten?
Vannacht stopte het ding met laden precies anderhalf uur nadat ik mijn tanden had gepoetst.
De energie die wordt overgedragen is dus niet heel groot.

@SparkyGSX hieronder

Een tandenborstel werkt niet met HF, gewoon 50 Hz.
Om het "stokje" zit een spoel die rechtstreeks met de netspanning is verbonden.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 30 november 2015 09:40:31 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

niet helemaal een eerlijke vergelijking; een elektrische tandenborstel heeft een HF transformator met een kern, die in het stokje zit waar je de tandenborstel op zet. Waarschijnlijk wordt het veld buitenom ook nog gesloten, waarmee het totale luchtgat geminimaliseerd wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een tandenborstel kan heel langzaam geladen worden, omdat deze maar twee keer per dag z'n werk hoeft te doen. Dus houdt de fabrikant dat lekker goedkoop, op 50 Hz, en pakweg 50 mA. Als het maar in een uur of 8 gedaan is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Die dingen zitten toch niet op 50Hz? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar genoeg zelfinductie voor hebben aan de primaire zijde, tenzij ze een vrij forse spoel in serie zetten. Ik dacht dat het HF was, maar die dingen zitten altijd ingegoten, dus echt gemakkelijk is het niet te zien.

Voelt iemand zich geroepen om een lusje aan de scope (of een multimeter die de frequentie kan meten) bij zo'n lader te houden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat voor een auto?. Denk eens aan Australië.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Thevel

Golden Member

Voelt iemand zich geroepen om een lusje aan de scope (of een multimeter die de frequentie kan meten) bij zo'n lader te houden?

Heb ik dus gedaan.
Ik meet bij mijn Braun tandenborstel 22,4Khz

evdweele

Overleden

Ik moet mijn mening bijstellen. Mijn Braun tandeborstel geeft een sinus van 50µS op de scoop.
Het ding dat ik een keer heb opengeschroefd (dat kon toen nog) was van een onbekend merk en minstens 20 jaar geleden. Daar zat alleen een spoel op 220V in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Kennelijk is het tegenwoordig toch goedkoper om de frequentie hoger te kiezen om minder koper (=duur) te hoeven gebruiken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor wie geen scoop heeft: op een AM-radiootje dat je in de buurt van de lader houdt, hoor je de harmonischen op regelmatige afstanden.

Is (bij gebrek aan zenders) zo'n radio toch nog ergens goed voor. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Op 30 november 2015 15:12:21 schreef evdweele:
Ik moet mijn mening bijstellen. Mijn Braun tandeborstel geeft een sinus van 50µS op de scoop.

Zit dus aardig in de buurt van mijn gemeten 44,6µS

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb hier een Braun die ik om de ca. 43 kHz hoor.

Dan nog kan de schakelfrequentie wel 21,5 kHz zijn hoor; misschien is de spanning wel een mooie symmetrische blok, en hoor ik daardoor de even harmonischen gewoon bijna niet.

Op 30 november 2015 00:35:55 schreef joopv:
Dat was in de kelder van het Evoluon. [...]

By Jove, you're right!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org