Extra vrijloopdiode

Dit is een stukje schema van een stappenmotorsturing. Deze Darlingtons (BD679/BD677) hebben een ingebouwde vrijloopdiode. Maar in het schema staan D1 en D2 er nog eens extra bij. Waarom is dat?

Wat ik kan verzinnen is dat de stroom van de tegen-EMK te groot zou zijn voor de ingebouwde diode (meer dan 5 A), en dat je er daarom een extra diode naast zet.

Of als je een ander type Darlington pakt zonder vrijloopdiode, dan staat voor de zekerheid toch alvast maar die diode in het schema. Zoiets?

Of mis ik iets?

De reden dat ik het vraag: ik stuur er een stappenmotor mee aan die max 250 mA trekt, en ik wil D1 en D2 eigenlijk maar weglaten. Op breadboard werkt dat ook zonder problemen, maar ik heb er weinig ervaring mee.

Je kan eens meten wat de spanningsval over de interne vrijloopdiode is bij 250mA. Als deze hoger is dan 0,7V, dan zou ik er geen gebruik van maken en gewoon de externe vrijloopdioden erbij zetten.

Of het hier de reden is weet ik niet, maar zo een diode moet ook snel genoeg zijn.

maartenbakker

Golden Member

Het type diode dat Elektuur aanbeveelt kan ook veelzeggend zijn, dus vermeld dat ook nog even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij het plaatsen van een extra geschikte diode verplaats je een deel van de warmte ontwikkeling buiten de behuizing van de darlington. Makkelijker om de boel koel te houden en kun je de tor wat zwaarder belasten.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 30 november 2015 22:46:48 schreef RolfBly:
...de stroom van de tegen-EMK...

Die zal nooit groter worden dan de stroom die er vóór de afschakeling vloeide. Als er maar 250mA liep, is dat de stroom die de zelfinductie wil behouden.

Uit Wiki, Zelfinductie: "...Die energie zet zich om in een tegenspanning die de stroom in stand tracht te houden..."