Voeding 50V/30A voor SSB eindtrap

Voor het maken van deze voeding vraag ik jullie kennis. Een normale LM317 gaat maar tot ca 35v, en is voor dit project niet geschikt. Er is ook een LM317HV, geschikt tot het regelen tot 60v.

Ik kan hier een aantal torren aan koppelen om de benodigde stroom te laten leveren. Maar ik kwam ook dit ontwerp regen met een enkele powertor:
http://users.telenet.be/ON4ADN/40A/40A.html

Deze is gebruikt http://www.modulesdirect.com/datasheet/Powerex/kd421k15.pdf

De gebruikte LM723 is maar geschikt tot 35v

Wie heeft nog meer ideeën voor een 50v/30a voeding met bjivoorbeeld een LM317 (of een andere regeling) en 1 powertor?

joopv

Golden Member

Gaat het je echt om het zelfbouwen van zo'n 1,5kW voeding?

Want in de telecom (recycle) sector zijn 48-54V voedingen voor heel redelijke prijzen te koop. Ook bij deze vermogens.

Wel switchedmode, dus voor RF toepassingen wil je er misschien nog wat extra filtering achter zetten.

Bijvoorbeeld.
of deze

Hallo Joop,

Ja, het gaat inderdaad om een zelfbouw voeding voor RF toepassing. Ik heb beperkt ruimte in de kast, dus dan heb ik zelf de opstelling van de onderdelen in de hand.

En zelf bouwen is leuker :-)

Hugo Welther

Moderator

In het 1e schema (ARRL voeding) wordt de LM723 gevoed met een hulpvoeding met een lage spanning (TR1).
De spanning van de hoofdvoeding heeft daar geen invloed op, tenzij je over het hele bereik, d.i. 0-50V wilt regelen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

1,5kW voeding voor RF???

Als je een rendement van 90% haalt, dan moet je goed koelen en meer dan een powertor gebruiken.

Op 4 december 2015 09:42:33 schreef Laurenzo:
Ik heb beperkt ruimte in de kast, dus dan heb ik zelf de opstelling van de onderdelen in de hand.

1,5 kW voeding en weinig ruimte gaat niet lukken!
En als je aan lineaire oplossingen denkt, waar ga al die warmte laten die verstookt wordt in de regelaar?
En de trafo, dat is ook niet bepaald een kleine jongen.

Jullie denken teveel in problemen :-)

De ruimte is beperkt, maar niet weinig. Een trafo ligt hier al klaar, evenals de gelijkrichting en afvlakking.

Mijn vraag gaat alleen naar de regeling om gestabiliseerd op 50v uit te komen

Het schema is weinig fraai, maar de 723 ziet hier volgens mij de volle spanning. De 723 voeding is juist wat hoger zodat je de eindtorren helemaal open kunt sturen, anders verlies je alleen al daar een paar V en dus tientallen W.

Ik zou denk ik gaan voor een topologie a la Elektuur 1982, maar dan wel voorzien van een aggressieve foldback om de boel heel te houden bij sluiting. De transistor-module lijkt op papier wel geschikt.

Dit succesvol ontwerpen en uitvoeren vereist redelijk wat kennis en kunde. Als u die nog moet opdoen is het allicht het leukst, goedkoopst en snelst ervaring op te doen met wat kleinere voedingen.
In ieder geval zou ik een tussenstap maken die thermisch niet te slopen is en daarmee en en ander optimaliseren.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Anderen waren mij al voor, maar in andere bewoordingen: "1.5kW is geen kattenpis"

Een aantal mensen leest in je "specs" iets over 0-50V en/of een stroombegrenzing. Ik zie je dat niet noemen. Dus je wilt naar; zekering als stroombegrenzing en gewoon vast 50V. Dat is al makkelijker.

De hamvraag voor het begroten (van de onderdelen) van zo'n project is: hoeveel vermogen ga je verstoken. Dus je hebt al een trafo en afvlakking: Hoeveel spanning komt daaruit bij 15A? (ik zou dat als "worst case" willen gebruiken).

Vermenigvuldig die met 30A en trek er 1500W van af. Dat is het vermogen wat je gaat stoken in je regeling. Het lijkt me stug dat je onder de 300W uit gaat komen en dat is toch echt erg veel voor "1 tor".

[update: Jij post wat trafo-specs tussendoor. Mooi. Goed: 30A trafo, max DC belasting na afvlakking 0.6 * dat getal, dus je wilt een 50V 20A voeding maken, begrijp ik..... ]

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 4 december 2015 11:02:35 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

:o Staat dat ook nog op het internet.

Ik heb daar nog letterlijk mijn vingers aan verbrand, ze is... from my brother .

Die voeding heeft niet de pretentie van een labovoeding maar gewoon een voeding voor zijn zenders en hij gebruikt ze nog altijd.
Het enige wat eraan veranderd is, is dat die powertransistormodule vervangen is door een 800W transistorblok die hij op het werk heeft gescoord, komt uit een FO.

Het grootste probleem was de warmteontwikkeling en moest hij de trafo afwikkelen tot er juist genoeg spanning was om de rimpel weg te krijgen.
Maar ze krijgt nog goed warm op 20A continu gebruik.

Daar zijn toch enkele van gebouwd geweest, want aan transistormodules was er toen geen gebrek, alles werd vervangen door FO's met igbt's.

Niet voor beginners en zeker niet regelaar te maken.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Voor RF lijkt de beste oplossing me hetzelfde als bij audio-apparatuur.

De eindtrap komt op een goed gefilterde maar niet gestabiliseerde spanning en de hulpvoeding stabiliseer je. Op die manier hoef je geen rare en dure ontwerpen in te zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 december 2015 11:01:00 schreef rew:dus je wilt een 50V 20A voeding maken, begrijp ik..... ]

Nee, hij wil een 30A voeding maken, maar heeft er nog niet genoeg verstand van om te zien dat dat met deze transformator niet gaat.

Zelfs met "maar" 20A wordt het met een enkele transistor van een gangbaar formaat (niet de enorme modules waar MGP het over heeft) erg lastig; zelfs voor een TO-3, wat toch nog wel een van de meest potente behuizingen is als het om vermogen opstoken gaat, is 80W per transistor al wel flink op het randje (voor een 2N3055 is de de absolute max bij Tc = 80C). Overigens bestaat die eerdergenoemde module niet uit 1 enkele transistor, maar 3 transistors in een gezamenlijke behuizing.

80W bij 20A geeft je natuurlijk 4V; dat is dan de hele marge die je hebt voor de rimpel over buffercondensator, spanningsval over de pass transistor, en de variatie in netspanning, die je natuurlijk secundair ook terug ziet. Mogelijk moet daar ook nog een marge bij voor de variatie in uitgangsspanning door de interne weerstand van de transformator, want maar een lagere uitgangsstroom geeft een hogere spanning, en afhankelijk van de verhoudingen kan dat een situatie geven waarbij de worst-case voor de pass transistor niet vollast is, maar een iets lagere belasting.

Ik betwijfel of een zekering snel genoeg zal zijn om een transistor die al zo op het randje wordt gebruikt te beschermen in het geval van een kortsluiting.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

@Sparky, ik ben ook benieuwd waarom het met die trafo niet gaat?? Electronica erachter is een ander verhaal, maar de spec's van de trafo zijn toch goed?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De specs van de trafo zijn goed als je er een sinusvormige stroom van afneemt. Maar als een gelijkrichter achter zit moet je een reductie toepassen op de secundaire stroom.

Allen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De voeding zal gebruikt worden voor een HF eindversterker. deze zal voornamelijk in SSB gebruikt worden, geen FM of Digimodes, dus 30amp continue zal ik niet halen.

[Bericht gewijzigd door Laurenzo op vrijdag 4 december 2015 15:52:28 (11%)

Hier staat er één van 50V die je zou kunnen aanpassen.

LDmicro user.
rbeckers

Overleden

Als er een bruggelijkrichter en afvlakcondensator gebruikt wordt, dan wordt de gelijkgerichte spanning 1,4x zo hoog.
Bij een gegeven vermogen, Psec = 50V x 30A, moet de maximum gelijkstroom kleiner zijn dan die 30A.

dijkmane

Golden Member

Op 4 december 2015 15:32:08 schreef Shiptronic:
@Sparky, ik ben ook benieuwd waarom het met die trafo niet gaat?? Electronica erachter is een ander verhaal, maar de spec's van de trafo zijn toch goed?

op spec plaatje staat 230V en Iprim 6,8A
zou dan dus 1564W opnemen.

Usec is 30, 40 of 50V, zal dan verschillende aftakkingen zijn en Isec is 30A
gaan we uit van een rendement van 90% en die 30A
krijg je secundair dus 1407W bij 30A, heb je dus net 47V,
of 50V en je redt net 28A.

je hebt aan de 40V aftakking genoeg, na gelijkrichten heb je 56V over die je kunt regelen naar 50V. maar ook die 40V aftakking zal "maar" 30A kunnen leveren waarvan je weer iets wegstookt in je spanningsregeling etc.
een echte 30A bij 50V zal je nooit kunnen halen, enkel omdat het rendement van de trafo waarschijnlijk dit niet toelaat.

In no Sense, Nonsense

In een lineaire spanningsregeling raak je geen noemenswaardige stroom kwijt, spanning natuurlijk wel.

Het punt is dat je de transformator alleen op de top van de sinus belast, maar op dat moment is de stroom die secundair wordt afgenomen fors groter dan die 30A. Aangezien de ohmse verliezen kwadratisch zijn met de stroom, moet de gemiddelde stroom lager zijn dan die 30A om de transformator niet te overbelasten. De vuisregel hiervoor is ongeveer een factor 0.6 in stroom. De spanning gaat natuurlijk bijna een factor 1.4 omhoog (onder belasting iets minder), waardoor je de transformator, wat vermogen betreft, op ongeveer 85% kunt belasten met een dergelijke constructie.

De netspanning, en dus ook de uitgangsspanning van deze transformator, heeft een tolerantie van +/-10% (of is het nu -10/+6% ?), en daar zal je regeling dus ook mee overweg moeten kunnen. Als je hem nu uitlegt net op het randje, en op precies 230V, en je om wat voor reden dan ook een keer een hogere spanning krijgt (weinig belasting op het net, veel zonlicht en buren met panelen, andere locatie, etc.), gaat je pass transistor het veel te warm krijgen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 4 december 2015 18:11:37 (27%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2015 15:15:07 schreef SparkyGSX:
[...]Nee, hij wil een 30A voeding maken, maar heeft er nog niet genoeg verstand van om te zien dat dat met deze transformator niet gaat.

Het eerste is een assumption ;), de TS werkt met grote vermogens (thyristors,IGBT- en darlingtonmodules). En ten tweede kan je bij SSB-gebruik wel 50-60A uit de trafo kunt halen. Een 30A voeding voor een eindtrap bedoeld voor SSB is dan ook geen enkel probleem.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Dat is appels met peren vergelijken.

Henry S.

Moderator

Deels, maar hier moet ik de TS gelijk geven, die weet wel waar hij mee bezig is. Dat je icm SSB meer uit je trafo kan halen is niet zo onbekend.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 december 2015 20:16:08 (28%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.