elektromagneten van magnetrontrafo

maartenbakker

Golden Member

Op 3 december 2017 18:15:10 schreef Hoeben:
[...]
Ha, ik zie het. Niet zo handig als men op oude berichten reageert. Moeten er na 1 of 2 maanden zonder nieuwe posts niet automatisch slotjes op?

Nope, gelukkig is men het er redelijk over eens dat dat middel erger is dan de kwaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 november 2017 11:29:17 schreef nils799:
[...]

heel foefjesman,
ik heb een vraag ik ben bezig met een project om thor's hamer te maken met zo'n zelfde elektromagneet,gisteren was ik eraan begonnen om de kopere windingen eraf te krijgen maar dat ging heel moeilijk en heb daar de materialen en gereedschap niet voor, het is uiteindelijk gelukt maar door het moeilijke en lange proces zijn de kopere windingen beschadigd, nu vroeg ik me af of je nog steeds bezig bent met het project want anders vroeg ik me af of ik er één van je kan overnemen of kopen, je zou me er echt heel erg mee helpen groetjes nils.

Hoi Nils,
Ik heb mijn magneten ingebouwd in een testopstelling en doe ze niet weg, heeft me moeite en tijd gekost.

Kan je wel wat tips geven.

- Ik heb met een haakse slijper de lasnaden weg geslepen. Met veel geduld en moeite zou dat kunnen met een goede beugel-ijzerzaag.
- Het onderste deel (de basis) van de trafo komt dan los. Een paar tikken met hamer en schroevendraaier waren soms nodig.
- De windingen heb ik onbeschadigd verwijderd door de boel in te spuiten met WD40 en voorzichtig te wrikken met een schroevendraaier. Ook een stuk hout en hamer zijn handig, plaats het hout op de winding en tik met de hamer op het hout. Doe dit om-en-om aan weerszijden.

Succes !

De lasnaden:
https://s8.postimg.org/l56i241j9/welds.jpg

One man's junk is another man's treasure...